Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@00:33:09 GMT

وصول حداکثری درآمدهای ارزی نفت طی یک سال گذشته

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۱۸۲۲

وصول حداکثری درآمدهای ارزی نفت طی یک سال گذشته

در یک سال اخیر، از یک سو درآمدهای نفتی افزایش قابل توجهی یافت و از سوی دیگر، این درآمدهای نفتی به طور کامل وصول شد. یکی از مهم‌ترین عوامل این رشد درآمدها، افزایش فروش نفت در نتیجه فعال شدن دیپلماسی نفتی بود.

انتهای پیام/ بررسی داده‌های موجود و اظهارات مقامات صنعت نفت نشان می‌‌دهد که میزان وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل آن 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 برابر شد که در نتیجه آن علاوه بر مدیریت بازار ارز، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اعم از نهاده‌های دامی و دارو بدون وقفه تأمین شده است.


​​​​​​​در همین حال، حدود 6/1 میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت  قبل در سال نخست دولت سیزدهم به واسطه فعال کردن دیپلماسی انرژی وصول شد و تسویه تمام صورتحساب‌های جاری صادرات گاز کشور رقم خورد.
علاوه بر این، افزایش درآمدهای نفتی موجب شد که تعهدات دولت در بودجه سال گذشته نه تنها کامل محقق شود، بلکه بیش از ارقام آمده در بودجه، منابع تأمین شود.
به این ترتیب که تعهدات مالی در بودجه سال 1400، به ترتیب با تأمین بیش از 199 هزار میلیارد تومان بابت سهم دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در تبصره (1) قانون بودجه سال 1400 و بیش از 350 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و نیز تسویه مطالبات جاری و سنواتی بابت فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمی‌ها از منابع تبصره 14 قانون بودجه به طور کامل ایفا و تأمین شد.


افزایش قریب به 80 درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در 4 ماهه نخست سال 1401 نسبت به بازه مشابه سال 1400 نشان می‌‌دهد که نه تنها صادرات این محصولات در سال جاری کم نشده، بلکه افزایش نیز داشته است.
در این باره، وزارت نفت خردادماه امسال در گزارشی در پاسخ به رسانه‌های منتقد نوشت: «در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات گازی در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است.


چنانکه دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است. در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی نظام استکبار علیه ایران و بویژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرایط خاص و با تلاش جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون یک روز تعطیلی انجام گرفته که ثمرات و برکات این تلاش در ماه‌های اخیر سبب تقویت بنیه اقتصادی دولت در عمل به تکالیف خود شده است.


وزارت نفت به عنوان قلب تپنده نظام اقتصادی کشور در دشوارترین تحریم‌های ظالمانه، با صلابت به انجام مأموریت خود پرداخته و همین موضوع نقطه قوت و باعث تقویت موضع دیپلماسی ایران در مذاکرات بین‌المللی برجام بوده است. البته بدیهی است بدون اطمینان از حصول منافع کشور هیچ‌گاه فروش نفت انجام نخواهد شد.»
آن طور که وزارت نفت و مسئولان صنعت نفت عنوان می‌‌کنند، این افزایش صادرات به سبب بازارسازی و بازاریابی با پشتوانه تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی صورت گرفته است. چراکه نفت ایران ضمن حضور در بازارهای سنتی و تأمین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد.
گفتنی است؛ صادرات نفت ایران بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌های ردیاب تانکر، در دولت سیزدهم با حدود 40 درصد افزایش، به بالاتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میعانات گازی صادرات نفت صنعت نفت سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟