Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با هفته دولت مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن دیدار با خانواده هنرمند شهید حسین قشقایی بر زنده‌ بودن نام تمامی شهدای انقلاب و دفاع مقدس در ذهن و قلب تمایم ایرانیان تاکید کرد.

به گزارش ایران اکونومیست از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری در ادامه دیدار از هنرمندان عرصه تئاتر، همزمان با هفته دولت، شامگاه یکشنبه (ششم شهریور) با حضور در منزل پدر شهید حسین قشقایی یاد و خاطره این شهید هنرمند را زنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست با تاکید بر لزوم زنده نگه داشتن نام و مخاطره تمامی شهدای انقلاب و دفاع مقدس و زنده بودن همیشگی آنها در در ذهن و قلب تمامی ایرانیان با اشاره به نامگذاری تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: از زمان دانشجویی و شروع فعالیت هنری خود در تئاتر که متوجه شدم سالن قشقایی براساس نام شهید بزرگوار حسین قشقایی است با حس خاصی وارد این سالن می‌شوم.

آمادگی چاپ خاطرات شهید قشقایی

نظری ضمن اعلام آمادگی انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی برای چاپ یادداشت یا خاطرات باقی مانده از شهید حسین قشقایی افزود: حفظ خاطره عزیزان هنرمند به ویژه شهید حسین قشقایی برای ما مغتنم است. شهید قشقایی ازجمله هنرمندان شهید ماست که تمامی جامعه هنری به او افتخار می کنند.

پدر شهید حسین قشقایی در پایان این دیدار گفت: شهدا دیدشان با دید ما متفاوت بود، نگاه ما زمینی بود و شهدا نگاه آسمانی داشتند.

همسر شهید قشقایی نیز در ادامه ضمن ابزار خوشحالی از حضور کاظم نظری در این دیدار بیان کرد: بسیار خوشحال هستم که بعد از چنین سال یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدار ما آمدند. این دیدار نشان از زنده بودن نام و یاد شهدای هنرمند دارد.

خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی به بیان تلاش‌های ندا ثابتی در پژوهش درباره زندگی این شهید و انتشار نمایشنامه این نویسنده در کتاب «در پی عشق دویدن» پرداختند.

در پایان این دیدار با اهدای لوح تقدیر توسط مدیرکل هنرهای نمایشی از خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی تجلیل شد.

به گزارش ایران اکونومیست؛ شهید حسین قشقایی کارشناس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال ۱۳۵۲، حدود یک سال به‌صورت قراردادی در اداره تئاتر فعال بود و از طرف آن اداره به تدریس تئاتر در شهرستان‌های مختلف پرداخت تا زمانی که به دلیل بروز مشکلات بر سر مسائل اعتقادی از اداره تئاتر اخراج شد.

این شهید بزرگوار تا زمان شهادتش همچنان به فعالیت‌های انقلابی خود ادامه داد تا اینکه در تاریخ ششم دی‌ماه سال ۱۳۵۷، هنگام تشییع پیکر شهید کامران نجات‌اللهی در خیابان امیرآباد (کارگرشمالی) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.

زنده‌نام قشقایی در دوران حیات خود چندین نمایشنامه، تحقیق و گزارش به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله می‌توان به نمایشنامه نهضت حروفیه، نمایشنامه نفت، تحقیق در نمایش سنتی ترکیه (قراگز)، رساله پایان‌نامه تحصیلی، مقاله فصل رسوایی در بیان رسالت واقعی هنر و هنرمند و... اشاره کرد.

پس از شهادت حسین قشقایی و پیروزی انقلاب، نمایش نهضت حروفیه نوشته این هنرمند با کارگردانی داوود دانشور، طراحی فریدون علیاری و بازی تاجبخش فنائیان، سعید کشن‌فلاح، محمود هندیانی، سیاوش هاشمیان، محمد کاسبی، کاظم بلوچی، جلیل فرجاد، یدالله وفاداری در تاریخ یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و نام سالن اجرای این نمایش به نام این شهید هنرمند مزین شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تئاتر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تئاتر مدیرکل هنرهای نمایشی شهید حسین قشقایی شهید هنرمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خانوادۀ معظم سردار سرلشکر پاسدار شهید «محمد هادی حاجی‌رحیمی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، سرلشکر حسین سلامی فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه سردار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران سپاه پاسداران با خانوادۀ معظم سردار سرلشکر پاسدار شهید محمد هادی حاجی رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرلشکر سلامی در این دیدار طی سخنانی ضمن تجلیل از مجاهدت های سردار شهید محمد هادی حاجی رحیمی، او را شخصیتی بزرگ، متین، آرام و گمنام برشمرد و گفت: شهید حاجی رحیمی با اینکه گمنام بود اما فرمانده‌ای موثر بود که برای رضای خدا کار می کرد و همزمان به درجات دنیوی و اخروی نیز رسید.

فرمانده کل سپاه پاسداران در بیان مجاهدت‌های شهید حاجی رحیمی افزود: او در کنار تمامی فعالیت‌های کاری، خادم خانوادۀ معظم شهدا بود و تمام تلاش خود را برای رسیدگی و مراقبت از خانوادۀ شهدا مصروف ساخت و مزد زحمات و جهاد خویش را گرفت و در نهایت خود نیز به قافله همرزمان و شهدای عزیز پیوست.

سرلشکر سلامی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع)در باب مقام شهید که می فرمایند" وَیَقُولُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اَنَاَ خَلیفَتُهُ فی اَهْلِهِ وَ مَنْ اَرْضاهُمْ فَقَدْ اَرْضانی وَ مَنْ اَسْخَطَهُمْ فَقَد اَسْخَطَنی" گفت: خداوند می فرماید من جانشین شهید در خانواده او هستم، هرکس رضایت آن‌ها را جلب کند رضایت مرا جلب کرده و هرکس آن‌ها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.

سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه فقدان شهید برای خانواده او سخت است اما خداوند وعده داده که جانشین شهید در خانه او خواهد شد، تأکید کرد: به عقیده بنده اجر صبر خانواده معظم شهدا بر این مصیبت، کمتر از شهادت نیست.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان این دیدار از زحمات خانواده معظم شهید حاجی رحیمی تقدیر به عمل آورد.

گفتنی است؛ رژیم صهیونسیتی ۱۳ فروردین ماه امسال در جنایت آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران با حمله به کنسولگری ایران در دمشق موجب شهادت سرداران «محمدرضا زاهدی» و «محمدهادی حاجی‌رحیمی» و پنج تن از همراهان شد.

پس از این جنایت، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی مواضعی که در جنایت تروریستی علیه مستشاران ایرانی مشارکت داشتند را با پهپادها و موشک‌ها هدف قرار دادند.

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد