Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از ایثارگران می‌گوید: متأسفانه مسئولان سازمان برنامه و بودجه، گویا مشکلات جانبازان را متوجه نمی‌شوند که خیلی راحت در جواب پیگیری‌ها می‌گویند: پول نیست! آخر مگر درمان، نداری را می‌فهمد؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ماده ۲۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دولت را موظف کرده تا به منظور حمایت از سلامت جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی، جانبازان دارای محدودیت جسمی و حرکتی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تبصره یک این ماده والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری خاص و یا صعب العلاج یا محدودیت جسمی و حرکتی هستند پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول این ماده می‌شوند؛ که در کل جمعیت مشمولان این ماده بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

اما با توجه به تصویب افزایش ۵۷ درصدی این حق، در زمستان ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه از اجرای آن سرباز زد و علی رغم پیگیری‌های فراوان چه از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران و چه از جانب جانبازان، بعد از ۶ ماه که از سال گذشت و با کش و قوس‌های فراوان سرانجام ۳۷ درصد بیشتر این افزایش را اعمال نکرد.

به همین علت تعدادی از جانبازان به نمایندگی از جامعه هدف برای انشان دادن اعتراض خود به سازمان برنامه و بودجه رفتند و دست خالی برگشتند.

حسین اسرافیلی از اعضای هیأت مدیره انجمن جانبازان نخاعی کشور در خصوص این موضوع می‌گوید: «ما از طرف شبکه ملی ایثارگران که متشکل از هشت انجمن مستقل کشوری است، روز سه شنبه هفته گذشته به سازمان برنامه و بودجه رفتیم تا مشکل بیمه خدمات درمانی و حق پرستاری ایثارگران را حل کنیم.»

وی با بیان اینکه این شبکه در کل کشور، امور مربوط به جامعه هدف را در موضوعات مختلف پیگیری می‌کند، می‌افزاید: «در خصوص افزایش ۵۷ درصدی حق پرستاری که به برخی تعلق می‌گرفت و بر اساس قانون هر ساله معادل یک پایه حقوق کارگری محاسبه و پرداخت می‌شود. اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه این قانون را در سال جاری درست اجرا نکرد.»

این در حالی است که مسئولان سازمان برنامه در اردیبهشت امسال اعلام کردند علی الحساب ۱۰ درصد از این حقوق را پرداخت می‌کنیم، اما شبکه ملی ایثارگران اعتراض کردند و گفتند: این تصمیم درست نیست و ما علی الحساب پولی را نمی‌خواهیم و ما ۵۷ درصد حق قانونی خود را مطالبه می‌کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن جانبازان در خصوص این تصمیم می‌افزاید: «ما نامه زدیم به مدیریت سازمان برنامه و بودجه و اعلام کردیم ۱۰ درصد را هم ندهید و صبر کنید تا ۵۷ درصد کامل اعمال شود؛ اما در این چند ماه پیگیری نهایتا گفتند: افزایش ۳۸ درصدی را اعمال خواهیم کرد که مجددا ما نامه زدیم این مقدار اجحاف در حق مشمولان است و طبق مصوبه مجلس همان ۵۷ درصد درست است.»

بنابراین گزارش طی مدت اخیر چند نامه از طرف نماینده‌های جامعه هدف به سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در خصوص پیگیری موضوع بودجه خدمات درمانی و افزایش حق پرستاری زده شده که تاکنون نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

اسرافیلی یکی از نمایندگان جانبازان که در جریان این نامه‌ها قرار دارد، اینگونه می‌گوید: «۲۲ مرداد آقای مخبر نامه ما را به آقای میرکاظمی ارجاع داد که او بررسی کرده و گزارش دهد، اما متأسفانه تا امروز هیچ گزارشی برای معاون اول ارسال نشده است.»

همچنین تعدادی از جانبازان هفته گذشته با آغاز هفته دولت به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردند که با برخورد خوبی مواجه نشدند.

* حضور جانبازان در راهرو سازمان برنامه و بودجه

عضو هیأت مدیره انجمن جانبازان نخاعی می‌گوید: «ما هفته گذشته به این سازمان مراجعه کردیم، اما حراست اصلا ما را از در راه نداد و ۴-۵ ساعتی زیر آفتاب نگه‌مان داشتند و نهایت بی‌احترامی را انجام دادند؛ لذا دوباره جلسه‌ای با حراست هماهنگ کردیم و یک روز دیگر به سازمان برنامه و بودجه رفتیم که ممبینی جانشین آقای میرکاظمی قول داد پیگیری و موارد را رفع کند.»

علاوه بر افزایش حق پرستاری، بحث بیمه خدمات درمانی ایثارگران نیز در این دیدار‌ها پیگیری شده است. این موضوع نیز چند ماهی است وضعیت جامعه هدف را دچار چالش‌های فراوانی کرده است. طبق قانون، سازمان برنامه و بودجه باید ماهانه ۵۷۰ میلیارد تومان به حساب بیمه دی که متولی اجرای خدمات درمانی ایثارگران است، واریز کند، اما در موضوع به این مهمی و حیاتی هم سازمان برنامه کم‌توجهی می‌کند.

اسرافیلی می‌گوید: «وقتی این پول به شرکت بیمه پرداخت نشود، طبیعی است آن‌ها هم نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند و در نتیجه ایثارگر هم نمی‌تواند به مراکز درمانی مراجعه کند و اگر هم مراجعه کند، می‌گویند طرف قرارداد نیستیم! متأسفانه نمی‌دانم سازمان این چیز‌ها را متوجه نیست و یا می‌خواهند ایثارگران را اذیت کنند. خیلی راحت در جواب پیگیری‌ها می‌گویند: پول نیست! آخر مگر درمان این حرف‌ها را برمی‌دارد؟»

عضو هیأت مدیره انجمن جانبازان نخاعی با گلایه از رفتار نامناسب مسئولان سازمان برنامه و بودجه می‌افزاید: «تا به حال ۱۳ نامه به مسئولین زده و مسایل و مشکلات را مطرح کرده‌ایم، اما خبری نشده است. آقای دریالعل نماینده سازمان برنامه هم توضیحاتی داد و گفت: اول بحث ۱۰ درصد افزایش حق پرستاری بود و بعد ۲۰ درصد هم اضافه شد، شد ۳۰ درصد. ما مکاتبه دیگری با مجلس خواهیم کرد، اگر گفتند حق پرستاری باید ۵۷ درصد افزایش پیدا کند، چشم! اضافه می‌کنیم. خلاصه قول داد تا آخر شهریور این اتفاق بیفتد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایثارگران جانبازان سازمان برنامه و بودجه بنیاد شهید سازمان برنامه و بودجه خدمات درمانی حق پرستاری جامعه هدف ۵۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد

رسانه روسی خبر داده الجزایر خواستار برگزاری شنست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشف گورهای جمعی در غزه شده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه می‌گوید الجزایر در پی کشف گورهای جمعی در غزه، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روز شنبه خبر داده الجزایر به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، خواستار برگزاری این نشست پشت درهای بسته است.

مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند بیش از ۳۰۰ جسد از جمله زنان، کودکان، افراد مسن و مجروح در گورهای جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در خان‌یونس، دومین شهر بزرگ غزه و مجتمع پزشکی الشفا در شهر غزه پیدا شده است.

پیش از این «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود روسیه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل برای محاکمه عاملان ایجاد گورهای جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلایه‌های بازیکنان از سرپرست جدید باشگاه استقلال
  • جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + آخرین اخبار افزایش حقوق جانبازان
  • قرارداد شهرداری تهران با چین ابهامی ندارد
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد
  • سهم ۱۷.۸ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان