Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: توجه به رشته‌های فنی و مهندسی و ریاضی کم شده که این امر می‌تواند آسیب‌های بزرگی را برای کشور ایجاد کند و سبب نگرانی هایی در آینده شود.

جلال رضایی نور با حضور در خبرگزاری ایسنا با خبرنگاران این خبرگزاری دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار عنوان کرد: دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۸۷ با دو رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع تأسیس شد و در حال حاضر ۲۶ رشته در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارد و در عموم رشته‌های مهندسی و فنی و علوم پایه در دانشگاه ارائه خدمت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه دو هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی قم در این ۱۴ سال دستاوردهای خوبی را به دست آورده است و در بین ۳۰ دانشگاه صنعتی کشور جزو ۱۵ دانشگاه صنعتی برتر کشور است.

وی ادامه داد: ۷۰ عضو هیئت‌علمی و ۱۰۰ عضو حق تدریسی داریم که در سه دانشکده فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر و مهندسی مکانیک با ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی قم جذب بازار کار شدند که افتخاری بزرگ برای این دانشگاه و استان قم است، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۹۹ با ضریب  ۸۲/۴۱ درصد رتبه اول اشتغال کشور را به دست آورد و در سال ۱۴۰۰ نیز با اختلافی جزیی بعد از دانشگاه خواجه نصیر طوسی در رتبه دوم قرار گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه در برگزاری دوره‌های مهارتی نیز رتبه ۱۳ را در بین دانشگاه‌ها به دست آورده‌ایم، اضافه کرد: برگزاری دوره‌های مهارتی و افزایش بار فنی و مهارتی دانشجویان نقش عمده‌ای در اشتغال آنان داشته است.

وی بیان کرد: هر گروه آموزشی دانشگاه یک انجمن علمی دارد که آموزش‌های تخصصی دانشجویان را شناسایی و نیاز سنجی می‌کند و با کمک سایر موسسات و نهادها و مانند سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی و... اقدام به برگزاری دوره‌های مهارتی می‌کند.

وی اجرای طرح همیار صنعت را از دیگر عوامل اشتغال دانشجویان این دانشگاه دانست و گفت: در طرح همیار صنعت که از سال ۱۳۹۶ در این دانشگاه اجرا می‌شود، دانشجویانی که در آستانه کارورزی قرار دارند گروهی چهار نفره تحت نظارت و مشورت یکی از اساتید هیئت‌علمی تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: این گروها به واحدهای صنعتی استان معرفی می‌شوند و بعد از بررسی‌های میدانی، مشکلات واحدهای مربوطه را شناسایی کرده و راهکار مناسب ارائه می‌دهند و واحد صنعتی مربوطه تصمیم می‌گیرد مشکل را با این گروه و یا به صورت برون‌سپاری حل کند.

رضایی نور ادامه داد: این طرح علاوه بر اینکه نگاه خوبی برای دانشگاه صنعتی قم به ارمغان آورد، سبب شد که پتانسیل دانشجویان نیز نمایان شود و بسیاری از دانشجویان در همان واحد صنعتی مشغول به کار شوند.

وی بابیان اینکه در سال‌ها اخیر فقر مهندسی و متخصص ایجاد شده که این درد در علوم پایه بیشتر است، عنوان کرد: با افزایش اقبال به رشته‌های پزشکی، حقوق و هنر متأسفانه توجه به رشته‌های فنی و مهندسی و ریاضی کم شده که این امر می‌تواند آسیب‌های بزرگی را برای کشور ایجاد کند و سبب نگرانی هایی در آینده شود.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه با توجه به نزدیکی به تهران اقبال خوبی نسبت به دانشگاه وجود دارد و کرسی خالی نداریم، ادامه داد: یکی از دلایل اشتغال بالا فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نیز کم شدن متخصصین این حوزه است که سبب شده است صنایع حتی از دانشجویان نیز استقبال کنند و حاضر به بورس آن‌ها هم بشوند.

وی بابیان اینکه برای توجه به رشته‌های فنی مهندسی باید حرکت و جنبشی در سطح کشور رخ دهد؛ زیرا این رشته‌ها زیربنا و ابزار در سایر رشته‌ها هستند، گفت: در جلساتی که با آموزش و پرورش داشتیم این مشکل را تذکر دادیم تا آسیب‌شناسی شده و راهکاری برای آن اندیشید شود.

رضایی نور با اشاره به اینکه تمایل افراد به دوره‌ها و آموزش‌های مهارتی افزایش‌ یافته است، اظهار کرد: همان‌گونه که جامعه به پزشک نیاز دارد به هیئت‌علمی، مهندس و کارگر متخصص نیز نیاز دارد و همه این‌ها را دانشگاه نمی‌تواند تأمین کند و نیاز به همکاری وجود دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی قم اضافه کرد: اشتغال دانشجویان و تقاضایی که صنعت دارد سبب شده با انگیزه بیشتری فعالیت کنیم و تلاش می‌کنیم مهارت دانشجویان را افزایش بدهیم تا با موفقیت و مهارت کامل وارد بازار کار شوند.

وی افزود: قبل از تحریم‌ها بین دانشگاه و صنعت گسست وجود داشت اما بعد از اوج‌گیری تحریم‌ها صنعت مجبور شد به دانشگاه اعتماد کند و در چند سال اخیر حجم قراردادهای بین صنعت و دانشگاه افزایش چشمگیری داشته است برای مثال با شرکت پاکشوما و مرکز درمان ناروری جهاد دانشگاهی پروژه‌های متعدد انجام داده‌ایم.

رضایی نور با اشاره به مهاجرت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و جذب نیروها از خاورمیانه و استفاده از تخصص آن‌ها گفت: اختلاف درآمد، توجه به نیروها، بورس تحصیلی، برطرف کردن دغدغه‌های کاری و زندگی از جمله دلایل مهاجرت است.

وی بابیان اینکه در بنیاد نخبگان اقدامات زیادی انجام شده است؛ اما دامنه این کار باید افزایش یابد، اظهار کرد: سطوح درآمدی متخصصان باید بازنگری و اصلاح شود گاهی سطح درآمدی یک متخصص با تکنسین برابر است که سبب می‌شود انگیزه‌ها از بین برود.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه برخی از متخصصین ترجیح می‌دهند در تاکسی‌های اینترنتی مشغول شوند زیرا درآمد برابری دارد و آزادی عمل و وقت بیشتری دارند، تأکید کرد: اگر مسئله درآمدی اصلاح نشود مهاجرت ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه در برگشت نخبگان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده و موفقیت‌هایی هم حاصل شده است اما این کارها باید ریشه دارتر انجام شود، ادامه داد: علاقه و کشش به خاک در همه افراد وجود دارد اما باید انگیزه آن نیز ایجاد شود.

رئیس دانشگاه صنعتی قم یادآور شد: اگر چه اخبار منفی زیادی نسبت به ایران منتشر می‌شود اما روند پیشرفت و چشم انداز خوبی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی قم منطقه قم بازار کار اشتغال فارغ التحصیلان رئیس دانشگاه صنعتی قم رضایی نور دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحمدمهدی صافی با اشاره به تحول در رویکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویداد بزرگ صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در راستای اجرای سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی دانشجویان در دانشگاه آزاد دزفول آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به استقبال بالای واحد‌های صنعتی برای مشارکت در این رویداد ادامه داد: ۳۱ شرکت صنعتی شمال خوزستان برای پذیرش یک هزار دانشجو در قالب کارآموزی طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اعلام آمادگی کرده‌اند و در نمایشگاه صدرای این دانشگاه حضور دارند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: یادگیری نکات عملی و تجربی در محیط کار، ارتقای سطح مهارتی و کارآمادگی دانشجویان، افزایش اعتماد به نفس، کسب تجربه و ایجاد سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و فراهم شدن فرصت استخدام پس از فارغ‌التحصیلی از مزایای کارآموزی طرح پویش است.

وی افزود: گسترش و اجرای بهینه طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)، معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه از اهداف برگزاری این رویداد است.

صافی با بیان اینکه رویداد صدرا فرصت مناسبی برای صنعت به منظور جذب و استفاده از دانشجویان علاقه‌مند و جویای کار فراهم می‌کند، گفت: حضور دانشجو در محیط کار در حین تحصیل و تجربه عملی دانش و مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب کرده است نقش تعیین کننده‌ای در اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

وی تغییر ذائقه اجتماعی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد دانست و افزود: رویداد صدرا و آشنایی جوانان به ظرفیت‌های شغلی صنایع و بنگاه‌های کارآفرین موجود نقش تعیین کننده‌ای در ذائقه سازی و هدایت جوانان به سمت رشته‌های کاربردی مورد نیاز صنعت دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه و صنایع و فراهم کردن فرصت حضور اساتید و دانشجویان در صنعت به منظور شناسایی و حل مشکلات و مسائل مبتلا به واحد‌های صنعتی از دیگر دستاورد‌های مهم رویداد صدرا است.

۵۰ واحد صنعتی و صاحبان کسب و کار برای شرکت در رویداد بزرگ صدرا اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۳۱ واحد صنعتی، کارآفرین و فعال در بخش کسب و کار در نمایشگاه این رویداد ظرفیت‌ها و نیاز‌های خود را ارایه کردند.

رویداد صدرا مخفف «صنعت، دانشگاه و راه اشتغال» است که با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف فناور و مراکز رشد و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به منظور ایجاد ارتباط میان دانشگاه، صعت و اشتغال برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه و رویداد صدرا زمینه‌ساز حضور دانشجویان در طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان است. برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه‌های توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را در سراسر کشور فراهم کند

فعالیت این نمایشگاه که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده تا دوازدهم اردیبهشت ماه میزبان دانشجویان این واحد است. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۴ با حضور در این نمایشگاه ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و نیاز‌های واحد‌های صنعتی، تولیدی و کارآفرین امکان فعالیت در این واحد‌ها به عنوان کارورز را دارند.

دیگر خبرها

  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد