Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان «سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات نه‌تنها هزینه نیست، بلکه راهی مناسب برای افزایش بهره‌وری و پیشرفت است»؛ گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اصفهان که پس از برشمردن طرح‌های پژوهشی این مرکز در حوزه کشاورزی از کسب رتبه نخست اصفهان در میان ۱۲ استان کشور در بهره‌وری به ازای هر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیان ضرورت تحقیق در پیشرفت و توسعه جامعه سخن بسیار است و بررسی جوامع پیشرفته، نشان از سرمایه‌گذاری بالای آنها در بخش تحقیق و توسعه دارد؛ در دنیای امروز پژوهش و تحقیق از ارکان اساسی توسعه و رشد به‌حساب می‌آید و جامعه‌ای رو به توسعه خواهد بود که فرهنگ پژوهش و تحقیق را در مسیری درست و عقلانی به جریان بیندازد.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در ده بخش تحقیقاتی مختلف به دنبال یافتن چاره‌ای برای رهایی از مشکلات نصف جهان با کمک تحقیق است.

محسن دادار، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان فعالیت این مرکز را در دو بخش اصلی تحقیق و آموزش رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی تقسیم‌بندی می‌کند و به ایسنا می‌گوید: در حوزه تحقیقات، بخش‌های آب‌وخاک، منابع طبیعی، علوم دامی، گیاه‌پزشکی، علوم زراعی، علوم باغی، فنی مهندسی، حفظت خاک و آبخیزداری و بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی مشغول به فعالیت هستند که ۲۶۱پروژه‌ مختلف تحقیقاتی در مرکز در حال اجرا است.

آموزش کشاورزی همگام با تحقیق

او ادامه می‌دهد: بحث آموزش نیز در چند بخش در مرکز دنبال می‌شود و همگام با تحقیق، آموزش رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی را در دستور کارداریم. برای مثال در قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان و بر اساس تفاهم‌نامه در این زمینه، حدود پنج هزار سرباز در سال مهارت‌آموز می‌شوند که از لحاظ تعداد آموزش سربازان در کشور رتبه نخست را در اختیار داریم. همچنین طی تفاهم‌نامه همکاری با آموزش‌وپرورش به‌منظور جوان‌سازی بخش کشاورزی و ترغیب دانش آموزان به تحصیل در رشته کشاورزی، از طریق آموزش‌های دوگانه فعالیت داریم و سالانه حدود ۱۸۰ دانش‌آموز از این طریق دیپلم کشاورزی دریافت می‌کنند. همکاری دیگر ما با آموزش‌وپرورش در خصوص افرادی  است که مهارت کشاورزی دارند و می‌توانند با شرکت در دوره‌های سنجش مهارت مرکز در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی دیپلم دریافت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه کمتر از دو درصد دانش آموزان استان در هنرستان‌های کشاورزی مشغول به تحصیل هستند، یکی از دلایل آن را کم بودن هنرستان‌های این رشته در استان اعلام می‌کند و می‌گوید: در سطح استان اصفهان تعداد چهار هنرستان کشاورزی در شهرستان‌های نجف‌آباد، زواره، فریدن و شهرضا وجود دارد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش است.

تأسیس دو هنرستان جهادکشاورزی در استان

او از تأسیس دو هنرستان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از مهرماه امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار است دو مرکز دولتی در کاشان و شهر اصفهان تأسیس شود و از مهرماه آغاز به کار کند. با فعالیت این مراکز ۵۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانش آموزان اضافه می‌شود. همچنین قرار است نخستین هنرستان کشاورزی دخترانه را داشته باشیم.

به گفته رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، آموزش بهره‌برداران کشاورزی موضوع دیگری است که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طببعی استان اصفهان دنبال می‌شود. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: ۱۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان وجود دارد که از طریق آموزش کشاورزان پیشرو در این بخش فعال هستیم.  

معرفی گندم و جوی مقاوم به خشکی و شوری آب

او بابیان اینکه تاکنون بیش از هزار طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اجرا شده است، به چند طرح کاربردی و نتیجه‌بخش اشاره و اظهار می‌کند: یکی از طرح‌های تحقیقاتی معرفی دو رقم گندم و دو رقم جوی مقاوم به شوری و خشکسالی است. این محصولات با آب کمتر چیزی حدود ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار و عملکرد بالاتر تولید می‌شود. طرح تحقیقاتی دیگری معرفی دو رقم پنبه مقاوم به شوری آب است که تا ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد بیشتری دارد.

جایگزینی علوفه‌های پر آب‌بر

دادار می‌افزاید: جایگزینی علوفه‌های پر آب‌بر نیز دیگر طرح تحقیقاتی است که در مرکز انجام شد و محصولی در این زمینه معرفی‌شده است. در حال حاضر علوفه‌ای تحت عنوان ذرت علوفه‌ای در سیلوی دام استفاده می‌شود که در هر هکتار ده هزار مترمکعب آب نیاز دارد. در یک‌سری از طرح‌های پژوهشی با معرفی محصولات خصیل جو و تریتیکاله، میزان آب مصرفی را به نصف کاهش دادیم. در حال حاضر خصیل جو بر اساس طرح‌های تحقیقاتی معرفی‌شده و هشت هزار هکتار از اراضی استان اصفهان زیر کشت این محصول است.

معرفی نوع محصول بر اساس شرایط هر دهستان

رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی این مرکز اشاره و تصریح می‌کند: بر اساس  طرح تحقیقاتی تعیین الگوی کشت به ازای هر دهستان بر اساس سه آیتم شرایط آبی نرمال، متوسط و بحران نوع محصول برای کشت معرفی می‌شود. نتیجه این طرح به تمام شهرستان‌ها ابلاغ‌شده است.

از دادار در خصوص میزان تمایل کشاورزان به تغییر در نوع کشت محصول و اینکه چطور می‌توان آنها را به سمت انجام نتایج این تحقیقات ترغیب کرد، می‌پرسم که توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی این است که کشاورزان به اصلاح و یا تغییر نوع کشت به‌راحتی راضی نمی‌شوند. در حال حاضر با ایجاد مزارع الگویی در سطح روستاها با کمک مدیریت ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سعی در ترغیب کشاورزان به تغییر و یا اصلاح الگوی کشت داریم. بهترین تبلیغ انجام کار توسط خود کشاورزان است و معتقدیم زمانی که کشاورزان نتیجه عملکرد را ببینند به انجام آن ترغیب می‌شوند. از سویی افزایش ارزش اقتصادی محصول در میزان ترغیب کشاورزان به تغییر کشت مؤثر است، مانند آنچه درکشت گلرنگ رخ داد. البته در این میان مواردی همچون افزایش بی‌رویه قیمت برخی محصولات اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان کشاورزان را از کشت این نوع محصولات بر حذر داشت. برای رفع آن به حمایت‌های دولتی نیاز است که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه آغازشده است.

طرح‌های تحقیقاتی در حوزه دام

او بابیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز به حوزه کشاورزی محدود نمی‌شود، توضیح می‌دهد: در زمینه‌های دام نیز چند طرح تحقیقاتی انجام شد. برای مثال طرح تحقیقاتی تولید نهاده‌های ژنتیکی اسپرم گاو و ایجاد مرکز تحقیقاتی در منطقه مرکز و جنوب کشور از جمله مهم‌ترین طرح‌های این حوزه است. با مشارکت بخش خصوصی در فاز نخست ده گاو از آلمان وارد کردیم و پایگاه آن ایجاد شد. در مرحله دوم دو ماه دیگر ده گاو دیگر اضافه می‌شود که انجام این طرح حدود ۹ هزار دلار در سال صرفه ارزی به همراه دارد، چراکه هر واحد اسپرم گاو وارداتی چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، درحالی‌که تولید داخلی صد هزار تومان است. روند اجرای این طرح از سال گذشته آغاز و فرایند تولید و عرضه آن انجام‌شده است.

رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، اضافه می‌کند: طرح تحقیقاتی دیگر، افزایش دوقلوزایی در دام سبک است که این کار صرفه اقتصادی برای دامداران به همراه دارد و یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی معرفی ارقام و کنستانتره با ارزش اقتصادی و سودآوری بیشتر است. همچنین در طرح‌های تحقیقاتی دیگری در زمینه بهبود ژنتیکی و پرورشی مرغ بومی با کمک مرکز مرغ بومی استان اجرایی شده است.

او از انجام طرح تحقیقاتی در استان بر روی بررسی ظرفیت چرایی دام در هر منطقه خبر می‌دهد و در توضیح این طرح می‌گوید: اکنون تمام مراتع استان بررسی‌شده و ظرفیت چرایی دام هر منطقه مشخص و اداره منابع طبیعی اعلام‌ شده است. به‌موجب این طرح می‌توان از ورود بیش‌ازحد دام در هر منطقه پیشگیری کرد.

حفظ گیاهان بومی

دادار یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی مرکز را حفظ ژئوپلاست گیاهان بومی استان عنوان می‌کند و می‌گوید: برای مثال ۲۰ نوع ژنوتیپ مختلف گلابی در خمینی‌شهر وجود داشته که در حال از بین رفتن است. اکنون ژرم پلاسم بیست نوع گلابی در ایستگاه تحقیقاتی در مبارکه حفظ و تکثیر کردیم. در این مرکز، کلکسیون انواع سیب، به، انگور، انار و ... نیز حفظ‌شده است. همچنین در حوزه گیاهان دارویی بر اساس یک طرح تحقیقاتی کشت قدومه جایگزینی برای کشت گندم و جو معرفی شد که در هر هکتار حدود ۵۰ میلیون تومان درآمد دارد. همچنین برای نخستین بار تولید بذر تخم شربتی انجام شد.

اهمیت تحقیقات در افزایش بهره‌وری کشاورزی

او این پژوهش‌ها را برمی‌شمرد تا از اهمیت تحقیق در افزایش بهره‌وری بگوید. او به نتیجه پنج سال پژوهش بر روی طرح‌های تحقیقاتی ۱۲ استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح حاکی از این است که استان اصفهان بالاترین بهره‌وری به ازای هر سرمایه‌گذاری را داشته است. در تحقیقات کشاورزی یک ریال سرمایه‌گذاری ۱۳ ریال بهره‌وری دارد. اینجاست که باید تأکید کنیم سرمایه‌گذاری در تحقیقات هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است که می‌تواند باعث افزایش و بهره‌وری کشاورزی و توسعه باشد.

فعالیت ۳۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی

رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بابیان اینکه در کل استان ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، از فعالیت ۳۰ شرکت در مرکز تحقیقات استان اصفهان خبر می‌دهد.

او، بر ضرورت همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف همگام با یکدیگر به‌منظور جلوگیری از موازی کاری و استفاده از ظرفیت و امکانات یکدیگر تأکید می‌کند و به تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با جهاد دانشگاهی واحد اصفهان  اشاره و توضیح می‌دهد: همکاری سه‌جانبه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، سازمان جهاد کشاورزی اصفهان و جهاد دانشگاهی اصفهان در حوزه‌های آموزش، پژوهش، سلامت، فرهنگی، اشتغال، کارآفرینی و توسعه کسب کارهای تخصصی متمرکز است. خوشبختانه روحیه همکاری در جهادانشگاهی اصفهان بسیار بالا است و به آینده این تفاهم‌نامه خوش‌بین هستم. به‌موجب این تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی می‌تواند در مباحث کشاورزی از تجهیزات و امکانات ما استفاده کننند، می‌توانیم امکانات و دستاوردها را در کنار هم استفاده کنیم تا راهی برای رفع معضلات کشاورزی استان بیابیم.  

افتتاح دهکده علم و فناوری کشاورزی در اصفهان

دادار، همچنین از افتتاح نخستین دهکده پارک علم و فناوری کشاورزی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: به‌زودی در مرکز شماره دو اصفهان این مرکز افتتاح می‌شود. همچنین قرار است رویداد استارتانی و سرمایه‌گذاری در فضای سبز شهری و محیط‌زیست با همکاری شهرداری، شهرک علمی و تحقیقاتی و فولاد مبارکه  در آبان ماه برگزار شود.

تأسیس باغ گیاهان بومی در حال انقراض در اصفهان

رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان می‌افزاید: همچنین بر اساس تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان قرار است، باغ اندومیک مخصوص گیاهان بومی ایران که در حال انقراض هستند، در اصفهان تأسیس شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی مرکز تحقیقات تحقيقات پارك علم و فناوري طرح های تحقیقاتی سرمایه گذاری استان اصفهان طرح تحقیقاتی حوزه کشاورزی توضیح می دهد بخش تحقیقات گیاهان بومی وری کشاورزی تفاهم نامه خبر می دهد بخش تحقیق بهره وری انجام شد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

این مرکز رشد با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبد یل دانش به فناور‌ی های دانش محور حوزه سالمت به ویژه در حوزه، تکنولوژ‌ی های نوین پزشکی، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، روش‌های جد ید درمانی، پزشکی دقیق و ... به کار برد و با هدف حمایت از بنگاه‌ها‌ی نوآور و کارآفرین و تبد یل آنها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی آنها در بازار‌های داخلی و بین المللی
و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن
چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکزرشد فناوری‌های بالینی نموده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل