Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، «حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر» تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور در دفتر خبرگزاری فارس با پیام تیرانداز مدیرعامل این خبرگزاری دیدار و از بخش‌های مختلف تحریریه بازدید کرد و در ادامه در نشست خبری با خبرنگاران استان تهران، درخصوص تحولات فرهنگی و عمرانی حرم گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت‌الاسلام «سیدعلی قاضی‌عسکر» در تاریخ هفتم فروردین ماه ۱۴۰۱، پس از رحلت آیت الله محمد محمدی ری شهری، با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و متعلقات و بقاع وابسته منصوب شد.

مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، نسبت به ادامه‌ آبادانی حرم مطهّر، رعایت آسایش زائران و گسترش فضای معنوی و معرفتی در آن، حفظ حقوق مردم شهرری و ارائه‌ خدمت به محرومان و مستحقان، تاکید کرده اند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر که سوابق درخشانی چون نماینده رهبری در امور حج و زیارت و امام جمعه اصفهان را در کارنامه دارد، از روزهای آغاز سال با حضور در قبله تهران و حریم ملک پاسبان ری، تحولات زیادی در آستان ایجاد کرده که باعث امیدواری مردم شده است. 

حضور مستمر در میان مردم، جلسات بدون تشریفات، عدم دریافت حقوق از آستان، ارتباط مستقیم با مردم در فضای مجازی، حضور در روستاها و شهرهای تابعه شهرستان ری، اقدامات عمرانی برای طرح توسعه اطراف حرم و غیره بارقه‌های امید را در بین مردم ایجاد کرده و نقش حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر را در معادلات سیاسی و فرهنگی ری به یک نقش محوری و تاثیرگذار تبدیل کرده است.

آنطور که شایسته است به شهرستان ری توجه نشده

فارس: طی مدت پنج ماه حضور خود در شهرری، ارزیابی خود را در مورد این شهر بیان کنید.

ری در گذشته گستردگی و قدمت فراوان داشته وجود باغات و مزارع، ری را دارای ظرفیت گردشگر کرده همچنین مردم ولایت مدار این دیار همواره همراه انقلاب بوده و در ایجاد انقلاب نقش اساسی داشته و اقدامات مهمی را انجام دادند و دارای هیات های مذهبی فراوانی است اما آنطور که شایسته ری است به این شهرستان توجه نشده بنده در کنار تمام مسؤولان تلاش می‌کنم تا ری را از این حالت خارج کنم و در پی فرمایش مقام معظم رهبری که ری قبله تهران است باید تلاش شود ری به قطب فرهنگی گردشگری تبدیل شود.

موضوع توجه به گردشگری شهرستان ری اهمیت بالایی دارد. ری دارای ۲۰۰ اثر تاریخی و تعداد زیادی بقعه متبرکه بوده همچنین علما و مشاهیر زیادی در ری متولد شده یا مدفون شده‌اند که باید این افراد و آثار باستانی ری بیش از این به مردم معرفی شوند.

احداث موزه، اقدامی در راستای توسعه گردشگری ری

درحال حاضر قلعه گبری به عنوان میراث تاریخی دو هزار ساله می‌تواند پذیرای علاقه مندان باشد با توجه به اینکه زمین آن موقوفه بوده، در گذشته برای نگهداری کالاهای تعاونی حرم استفاده می‌شد اما اکنون به دنبال دریافت مجوز و تبدیل به موزه در ری هستیم زیرا در ری موزه فعال وجود ندارد و اکثر آثار تاریخی شهرستان ری به موزه‌های تهران منتقل شده است که اگر این اتفاق رخ دهد اقدام  مثبتی در حوزه گردشگری است.

موزه، آسمان نما، مرکز نجوم، آستان شیخ صدوق، آرامگاه امام خمینی(ره) و سایر اماکن فرهنگی، مذهبی، علمی و تاریخی در ری ظرفیت‌هایی هستند که می توانند میلیون ها مخاطب را راهی ری کرده و به جذب گردشگر کمک کنند.

خدمت به زائران و مجاوران حرم سیدالکریم در پی تاکیدات رهبری

فارس: در رابطه با موضوعات مطرح شده در حکم انتصابتان از سوی مقام معظم رهبری چه اقداماتی داشتید؟

مقام معظم رهبری با احاطه کامل به موضوعات، در حکم بنده به مواردی ازجمله توسعه عمران و آبادی، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تسهیل امور زائران و رسیدگی به مجاورین ومحرومین را تاکید کردند که با توجه به شناخت ایشان از بنده این احساس به وجود آمد که به لطف حق بتوانم قدم‌هایی را در این راستا بردارم.

نگاه بنده هم انجام فعالیت حول این محورها بوده وتلاش می کنم به گونه ای حرکت کنیم تا هر یک از این بخش‌ها را در کنار یکدیگر آغاز کنیم و به گونه ای نباشد که توازن فعالیت‌ها برهم ریخته و تک بعدی به مسیر ادامه دهیم.

نبود زیرساخت‌های لازم در اطراف حرم

فارس: مهمترین مشکلات مربوط به آستان که رسیدگی به آنها اولویت دارد، کدام است؟

در حال حاضر یکی از اصلی ترین معضلات، ترافیک اطراف حرم است و معضل دوم نبود یک پارکینگ مناسب که علی‌رغم واگذاری به پیمانکار، سرویس‌دهی به زائران ندارند و در منطقه جنوب وشرق حرم نبود سرویس بهداشتی زائران را دچار مشکل کرده است.

توسعه اطراف حرم، احداث هتل و زائرسرا، احداث موزه، توسعه موضوعات فرهنگی و زیرساخت های گردشگری از دیگر مسائلی است که پیگیری آنها در دستور کار قرار دارد.

می‌توان با استفاده از ظرفیت موجود این شرایط را فراهم کرد. به آقای رییسی و چمران داشتم شرایط را اطلاع دادم که مورد استقبال قرار گرفت امیدوارم اقدامات مثبتی انجام شود.

تفاهمنامه عمرانی با بنیاد مسکن

فارس: برای رفع مشکلات چه برنامه ریزی‌هایی دارید؟

در حوزه عمران و آبادی و برای توسعه زیرساخت‌ها با مراکز مختلف ارتباط برقرار کردیم که می‌توان به بنیاد مسکن اشاره کرد و طی جلسات و گفت‌وگوهایی که با آقای نیکزاد داشتیم، قرار بر تهیه طرح جامعی شد زیرا در طرح‌های عمرانی نبود طرح جامع موجب به ثمر نرسیدن طرح می‌شود.

با مشارکت لازم و استفاده از پهپادها، نقشه‌های هوایی تهیه شده که ما را برای رسیدن به طرح جامع کمک خواهد کرد و قرار شد فازبندی انجام و طرح‌هایی که زودتر به نتیجه می‌رسد را تکمیل کنیم.

در جلسه با آقای نیکزاد مقرر شد، بنیاد مسکن طی چند روز آینده احداث ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی را آغاز کند همچنین موضوع پارکینگ طبقاتی را با مسئولان شهرستان صحبت کردیم و در اولویت قرار دادیم و در یک یا دو صحن حرم نیز استارت کارهای عمرانی زده می‌شود.

علاوه بر طرح توسعه حرم و ایجاد رفاه زائران در حال رایزنی برای تهیه مسکن برای پرسنل آستان هستیم. باتوجه به اینکه حدود ۱۷۰ نفر از پرسنل حرم فاقد مسکن هستند، زمین در قالب طرح ملی مسکن برای ساخت یک هزار واحد مسکن می توانیم فراهم کنیم که بخشی از آن نیاز پرسنل را تامین می‌کند و بخشی به عنوان مشارکت و بخشی دیگر نیز به عنوان موقوفه حرم استفاده می‌شود.

فارس: برای توسعه فرهنگی چه برنامه هایی دارید؟

برای اینکه شهرستان ری قطب فرهنگی شود باید دارای فضای مناسب باشیم در حال حاضر یک مصلی وشبستان و چند اتاق برای مراسمات حرم کافی نیست و برای برگزاری مراسماتی از قبیل ازدواج جوانان یک اتاق باید به چند اتاق تبدیل شود.

بنده پیشنهاداتی را خدمت مسئولان شهرستان، شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و ریاست جمهوری مطرح کردم و استقبال خوبی شد و نتایج مثبت حاصل شد.

پیش بینی طرح اردوی یک روزه از تهران به ری

در همین راستا بنده طرحی را در قالب «فرهنگی، گردشگری، دینی» پیش بینی کردم که اردوهای یک روزه دانشجویی، هیات های مذهبی و سایر اقشار مردم از نقاط مختلف تهران به ری انجام شود و در این اردوها؛ حضرت عبدالعظیم(ع) و امامزادگان، مشاهیر مدفون در ری و آثار تاریخی به مردم معرفی شوند که این اقدام می تواند اثرات فرهنگی خوبی داشته باشد.

توجه جهان اسلام به ری زیاد است و زائران زیادی از کشورهای مختلف اسلامی ازجمله بوسنی هرزگووین، ترکیه، سنگال، هندوستان، پاکستان، افغانستان، عراق و غیره برای زیارت به ری می آیند که نشان از ظرفیت این شهرستان دارد اما زیرساخت ها فراهم نشده و حق این شهرستان نیست به این میزان دچار محرومیت باشد. 

فارس: موضوعات مالی حرم شفاف سازی می شود؟

بنده به تمام مجموعه نظارت دارم و موسسه مفید راهبر از طرف حسابرس دفتر رهبری تمام زیر مجموعه‌ها را حسابرسی می‌کنند و مشکلی در حوزه حسابرسی مالی نداریم و برنامه‌ها شفاف است.

مدرسه حکمت که زیرمجموعه آستان است، در حال حاضر میزان دریافتی که از دانش آموزان دارد نسبت به مدارس مشابه کمتر است اما کیفیت آن عالی است و مجموعه خود را اداره می کند تلاش می کنیم نواقص نیز برطرف شود و به دلیل زیاد بودن داوطلب، پیشنهاد دادیم زمین در اختیار قرار دهیم تا شعبه دوم در شهرستان دایر شود. استعدادهای بسیاری در مدارس حکمت رشد کرده که بیشتر آنها اساتید برجسته‌ای هستند. ما اگر بخواهیم محرومیت را در شهرری از بین ببریم باید در حوزه آموزش سرمایه گذاری کنیم.

همچنین دارالشفا را نیز به طور کامل مفید راهبر حسابرسی کرده و مشکلی وجود ندارد. این مرکز مجهزترین درمانگاه جنوب تهران با امکانات به‌روز است که به مردم شهرری و اتباع و ساکنین روستاها خدمات ارائه می‌دهد و دارای تعرفه مناسبی است. اعضای هیات امنا نیز اخیرا تغییر یافته و نظارت های کافی وجود دارد.

آستان درحال حاضر فعالیت اقتصادی ندارد/ شرکت‌های اقتصادی واگذار شده است

در گذشته شرکت‌های اقتصادی در آستان وجود داشت که به دلیل وجود یک سری مشکلات، شرکت‌های اقتصادی به ستاد فرمان امام(ره) واگذار شده و در حال حاضر آستان، هیچ شرکت و فعالیت اقتصادی ندارد. از طرفی ناچار هستیم مجموعه را اداره کنیم و درآمدها کافی نیست که بخش عمده درآمد حرم از طریق فروش قبر تامین می‌شود که این کار شایسته آستان نیست.

موقوفات آستان دارای شناسنامه بوده و درآمد آنچنانی ندارند البته قصد داریم با استفاده از تیم قوی استفاده بهینه از موقوفات کنیم و سرمایه گذاری و درآمدزایی برای اداره حرم داشته باشیم میزان نذورات آستان هم آنچنان نیست. درحال حاضر برای ۷۰۰ پرسنل ثابت، ماهیانه حدود ۱۰ میلیارد تومان پرداخت حقوق ماهیانه داریم که از این میزان ۲ میلیارد کسری داریم همچنین ۴ هزار خادم افتخاری داریم که خدماتی دریافت نمی‌کنند.

باید سعی کنیم سرمایه گذاری برای موقوفات افزایش پیدا کند و ضعف ها برطرف شود که پیش فروش قبر انجام ندهیم. سرقفلی مغازه های بازار نیز واگذار شده و درآمد آنچنانی ندارد و طرح توسعه بازار نیازمند میلیاردها تومان بودجه است.

همچنین صحن مصلی و شبستان با کمک خیرین ان‌شاءلله هرچه زودتر به بهره برداری برسد و در طرح جدید سعی داریم وارد طرح نشده و خیرین با پیمانکار به طور مستقیم در ارتباط باشند زیرا برای آستان جالب نیست در فعالیت اقتصادی حضور داشته باشد اما تیم قوی باید داشته باشیم تا از موقوفات بهره مند شویم زیرا هرچه تیم اقتصادی قوی تر باشد کار برای بستر فرهنگی فراهم است.

میزبانی از جاماندگان اربعین در کربلای ایران

فارس: برای میزبانی از راهپیمایی اربعین در کربلای ایران زیرساخت ها فراهم است؟

راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود که مراسم بسیار باشکوهی و به تاسی از راهپیمایی جاماندگان اربعین در کربلای معلی است. برنامه ریزی این مراسم در ستاد اربعین استان تهران انجام می‌شود و بخشی که مربوط به ری بوده بنده در جلسات مربوطه شرکت کردم و برنامه ریزی ها برای میزبانی از زائران انجام شده است.

تمام نیروهای حرم را برای میزبانی از زائران اربعین بسیج کردیم که در ایام اربعین به طور شایسته خدمت رسانی کنند. ضمن آنکه از مردم ری درخواست دارم مکان هایی که امکان سرویس دهی و خدمات دهی عمومی دارد از زائران پذیرایی کنند. با انجام طرح های زیرساختی و اقدامات عمرانی، در سال آینده با امکانات بهتری از زائران میزبانی خواهیم کرد.

رویکرد «خبر خوب» امیدآفرین است/ برای آسیب‌ها راه حل ارائه شود

فارس: نظرتان را در مورد «خبر خوب» فارس از دیدگاه اسلام بیان کنید.

راه اندازی رویکرد «خبر خوب» در خبرگزاری فارس، اقدامی مؤثر در امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در بین جوانان است که جلوی ناامیدی را می گیرد البته در کنار امیدآفرینی، باید خطرات را نیز گوشزد کنیم.

رویکرد خبر خوب از نگاه اسلام هم این گونه است خداوند از طریق پیامبر(ص) به گناهکار پیام می دهد بستر جبران برای گناهکار فراهم است و نکته بعدی این است که به جای پرداختن به مشکلات و اختلافات به مشترکات بپردازیم در شرایط کنونی موضوعات خانواده، محیط زیست و حقوق بشر از جمله مشترکات ادیان مختلف است که می‌توان به آنها پرداخت.

برای تربیت جامعه اخلاقی، نباید فقط به نقطه ضعف‌های دیگران توجه کرد بلکه ابتدا باید به عیوب خود توجه کنیم و بدانیم که انتشار اخبار فساد و گناه، قبح گناه را از بین می‌برد لذا باید به شیوه ای کار کنیم که ضمن پرداختن به آسیب‌ها، راهکار برای حل آن ارائه دهیم.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/

منبع: فارس

کلیدواژه: تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی ع مقام معظم رهبری حضرت عبدالعظیم حجت الاسلام حال حاضر شهرستان ری زیرساخت ها اطراف حرم قاضی عسکر خبر خوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حادثه دریایی جدیدی در آب‌های اطراف یمن به وقوع پیوسته است.

این سازمان انگلیسی بیان کرد: گزارشی را در خصوص وقوع حادثه در فاصله ۱۷۷ مایل دریایی از جنوب شرق منطقه نشطون یمن دریافت کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گزارش اشاره می‌کند که یک قایق کوچک که ۴ نفر سوار آن بوده‌اند به یک کشتی نزدیک شده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس تاکید کرد: این کشتی در امنیت قرار گرفته و به مسیر خود ادامه داده است. مقامات ذیربط در این مورد تحقیقاتی را صورت خواهند داد.

کد خبر 6091459

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه «اکسپو» با سه محور برگزار می‌شود
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند