Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@02:38:22 GMT

اقتصاد دولت‌ها باید مردمی شود

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۹۶۰۴

اقتصاد دولت‌ها باید مردمی شود

حجت‌الاسلام کمیل قنبرزاده با بیان اینکه اقتصاد اسلامی مردمی محور است، گفت: دولت‌ها باید زمینه‌سازی برای فعالیت اقتصادی را برای مردم فراهم کنند و تا جایی که اقتضا نداشته باشد امور به دست مردم اجرایی شود، اما قوانین اقتصادی ما چیز دیگری را نشان می‌دهد که امید است با اجرای فقه نظام این مسائل حل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح قزوین؛ همایش ظرفیت‌های فقه برای اسلامی سازی علوم انسانی عصر امروز با حضور جمعی از طلاب و اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  حجت‌الاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی مرکز حوزه علمیه قم در این همایش اظهار کرد: حل مسائل نظام اسلامی باید بر اساس آموزه‌های دینی باشد، اما باید بررسی کرد که تاکنون چند مسئول در سطوح مختلف نظام در پس ذهنش به این مساله مهم توجه داشته است.
  وی افزود: از ابتدای انقلاب که به دنبال جاری سازی نظام اسلامی در کشور بودیم در مقاطع مختلف تفکراتی بر کشور حاکم بوده که هیچکدام نتوانسته‌اند به طور کامل از پس این مسائل برآیند.
  قنبرزاده ادامه داد: در تدوین قوانین در سطوح مختلف عمدتا با ایجاد اندیشکده‌ها سعی در حل مسائل داشته‌ایم در حالی که آن چیزی که در این اندیشکده‌ها ارائه می‌شود، صرفا تجربیات مشابهی است که از دنیای غرب و شرق استخراج شده و ما راه حل‌ها را در نظام خود پیاده می‌کنیم.
  این متخصص فقه اقتصاد تصریح کرد: همیشه به دلیل بی دینی نیست که به اسلام روی نیاورده‌ایم و سوالات خود را با نگاه اسلامی پاسخ نداده‌ایم بلکه با نگاهی به گذشته در می‌یابیم حتی کسانی که داعیه دین‌داری و انقلابی‌گری دارند هم با این چالش روبرو شده‌اند.
  فقه نظام ظرفیت‌های لازم را بر اسلامی‌ سازی دارد

وی با بیان اینکه فقه نظام ظرفیت‌های لازم را بر اسلامی‌ سازی دارد، افزود: باید بررسی کنیم که آیا برای حل مسائل اقتصادی چون تورم، ارز و رکود در آموزه‌های دینی راه حلی نداریم که به مدل‌های غربی روی آورده‌ایم؟ و فقط به دنبال ابزاری برای حلال کردن مسائل هستیم.
  قنبرزاده خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند احکام شرع حاوی قوانین و مقررات متنوعی است که یک نظام اجتماعی را می‌سازد، پس چرا ما هنوز برای وضع قوانین نگاهمان به غرب است.
  این استاد عالی حوزه ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنرانی‌های خود بارها به کفایت قوانین و نگاه دینی برای حل مسائل کشور اشاره داشته‌اند، بنابراین لازم است برای اداره کشور و وضع قوانین فقه نظام را پیاده‌سازی کنیم.
  وی یادآور شد: روش مرسوم و متداول برای اسلامی‌سازی قوانین تاکنون براساس روش عدم مغایرت بوده است، بدین گونه که اکثر قریب به اتفاق پژوهش‌ها با این روش صورت می‌گیرد.
  قنبرزاده بیان کرد: در این روش گزار‌‎های موجود در علوم انسانی متعارف و یا نظام‌ها و نهادهای متعارف موجود، تک تک و به صورت مجزا از هم به دستگاه فقه اسلامی عرضه می‌شود و ممکن است صد نوع گزاره بیان شود و در صورتی که این عملیات با قواعد فقه مغایر نباشد به عنوان گزاره مشروع اسلامی پذیرفته می‌شود.
  وی با بیان اینکه امروزه این روش به بن بست رسیده است، یادآور شد: با روش عدم مغایرت نمی‌توانیم اسلامی سازی را ادامه دهیم، مانند سانسور کردن فیلم؛ وقتی فیلمی را که از اساس با آموزه‌های غربی و ارزش فرهنگی آنان ساخته شده، آیا می توان با حذف چند سکانس اسلامی کرد؟
  قنبرزاده افزود: آیا می‌توان سینما را با سانسور اسلامی کرد، با سانسور کردن که ارزش‌ها و محتوی اصلی فیلم پاک نمی‌شوند، بلکه باید فیلم از اساس مطابق آموزه‌های دینی ساخته شود.
  قوانین باید بر اساس آموزه‌های دینی شکل گیرد

وی ادامه داد: قوانین نیز باید بر اساس آموزه‌های دینی شکل گیرد به طوری که نمی‌توان برخی قوانین را که بر اساس فرهنگ و ارزش غیراسلامی تدوین شده را با حذف گزینه‌های مغایر اسلام، اسلامی کنیم، بلکه باید از اساس قوانین را خودمان با آموزه‌های سرشار دینی و اصول فقه بسازیم.
  عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی مرکز حوزه علمیه قم اظهار کرد: روش حمیت مقاصد در نظامات از دیگر روش‌های اسلامی‌ سازی است که بر اساس آن؛ قوانین اگر اهداف اسلامی را دنبال می‌کند پس مطلوب است.
  قنبرزاده تصریح کرد: برخی نیز با روش قرآن بسندگی به دنبال اسلامی‌سازی هستند که این خود نوعی انحراف است چرا که قرآن شرط لازم، اما کافی برای حکومت اسلامی نیست، تنها نمی‌توان به قرآن اکتفا کرد، بلکه باید به سنت پیامبر و اهل بیت نیز باید عمل کرد.
  روش جامع استنباط در فقه نظام، روش مطلوب در اسلامی سازی احکام است

وی با بیان اینکه روش جامع استنباط در فقه نظام، روش مطلوب در اسلامی سازی احکام است، اظهار کرد: طبق این روش باید حرکت مبنای فکری باشد، چرا که هر دینی تعریفی مبنایی از انسان، جهان و خدا داریم و بر اساس آن نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را می‌سازد، ازمبنای فکری که انسان را به حیوان تشبیه کرده نمی‌توان انتظار داشت که نظام برده‌داری را رها کند.
  قنبرزاده ادامه داد: توجه به اقتضائات هم از دیگر ویژگی‌های این روش است، نگاهی جامع نگر به مسائل دارد؛ و یک اصل کلان استخراج می‌کند.
  عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقتصاد اسلامی مردمی محور است، گفت: دولت‌ها باید زمینه‌سازی برای فعالیت اقتصادی را برای مردم فراهم کنند و تا جایی که اقتضا نداشته باشد امور به دست مردم اجرایی شود، اما قوانین اقتصادی ما چیز دیگری را نشان می دهد که امید است با اجرای فقه نظام این مسائل حل شود.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: آموزه های دینی اسلامی سازی حل مسائل فقه نظام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برقراری میز خدمت مردمی وزیر فرهنگ در مسجد چهارده معصوم محله امامزاده حسن گفت: خواهران و برادران درخواست‌ها و نیازها و درخواست‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مختلفی را مطرح کردند. درخواست‌های مردمی دریافت شده و از طریق نهاد ریاست جمهوری به دستگاه‌های مرتبط ارجاع خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی هم گفت: بیشترین دغدغه مردم منطقه ۱۷، کار فرهنگی است

محمود سالاری افزود: شاهد اتفاقات خوبی بودیم، امیدواریم به یاری خداوند بتوانیم به احسن وجه کمک کنیم تا گره‌های موجود گشوده شود.

وی همچنین گفت: تقاضاهای شخصی هم وجود دارد و بیشترین درخواست‌ها درخصوص فضا و امکانات لازم برای انجام دغدغه‌های فرهنگی و اجرای باورهای عمیق برای نیل به نقطه مطلوب است؛ امیدواریم ما هم بتوانیم در این مسیر کمک کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم گفت: وزیر فرهنگ به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور درخواست‌ها و نیازهای مردم شنیدند و بخشی از مطالب پاسخگویی و بیشتر درخواست‌های مردمی به صورت مکتوب در ریل پاسخگویی قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیگیری ۱۸۴ درخواست در ملاقات مردمی با فرماندار مشهد
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟