Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@20:06:11 GMT

عدم واردات خودرو به دلیل کمبود ارز است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۳۹۴۱

عدم واردات خودرو به دلیل کمبود ارز است

ایسنا/اصفهان بازار خودرو همچنان در رکود عمیقی به سر می‌برد و این روزها چشم انتظار نتیجه دو جریان سیاسی و ابلاغ مصوبه است؛ توافق برجام و مصوبه واردات خودرو.

اگرچه آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده و این بازار در واکنش به این مصوبه با اندک نوسان به سر می‌برد، اما رسیدن پاسخ اروپا به بسته پیشنهادی برجام و انتظار برای جواب ایران، موجب شده تا بازار خودرو همچنان در حالت انتظار باقی بماند و خریداران و فروشندگان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به عقیده امیرحسین کاکایی، امروز گره رکود صنعت خودرو به دست برجام و یا واردات باز نمی‌شود و سیاست‌گذاران باید برنامه درستی برای این صنعت به دور از دستور پیاده‌سازی کنند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، عدم واردات خودرو هیچ ارتباطی به حمایت از صنعت خودرو ندارد و دلیل آن کمبود ارز است. امروز بانک مرکزی ارز ندارد و تا زمانی که ارز نباشد منطقا بانک مرکزی مقابل واردات خودرو می‌ایستد و برعکس اگر روزی دیدیم که تحریم‌ها برداشته نشد و ارز هم وارد کشور نشد، اما واردات خودرو آزاد شده، بدانید یک‌سری دلال به جان صنعت خودرو افتاده‌‍‎اند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ایسنا با این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است.

شواهد حکایت از ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو است، آیا این اتفاق ناشی از جو روانی توافق برجام است یا دلیل دیگری دارد؟

همان گونه که گفتید فعلا جو روانی بازار و خبرسازی‌ها به گونه‌ای‌است که همه تصور می‌کنند به دلیل برجام قیمت‌ها ریزش خواهد داشت، در حالیکه این گونه نیست و چنین ماجرایی پشتوانه‌ای ندارد. به اعتقاد من قیمت‌ها در بازار خودرو در سه دسته قرار می‌گیرند؛ دسته اول خودروهای وارداتی مثل سانتافه و ... هستند که در حقیقت و در مقایسه با نرخ دلار، قیمت این خودروها طی این مدت بیشتر از نرخ واقعی خود بالاتر رفته است و حباب دارد. بنابراین معتقدم با رفع تحریم‌ها قیمت خودروهای وارداتی یک افت شدید و منطقی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهند داشت. چون ما مدت‌هاست واردات خودرو نداریم و قیمت خودروهای خارجی بیش از نرخ واقعی آن است، بنابراین با توافق شاهد ریزش بازار خودروهای خارجی خواهیم بود.

خوب تکلیف دو دسته دیگر خودروهای تولید داخل چه می‌شود؟

یک‌سری خودروها تولید تیراژ بالا و به‌نوعی خودروهای ارزان قیمت بازار محسوب می‌شوند و دیگری خودروهایی که در بازار مونتاژ می‌شوند که قیمت هر دو آنها وابسته به نرخ دلار است، با این وجود اگر نرخ دلار کاهش یابد، کاهش قیمت هر دو دسته این خودروها به راحتی نخواهد بود.

یعنی نوسانات نرخ دلار بر بازار این دو دسته خودرو بی‌تاثیر است؟

وقتی می‌گوییم قیمت دلار پایین می‌آید شرایط دو گونه است؛ یکی قیمت‌هایی که در بازار می‌شنوید و دیگری قیمتی که واقعیت یک صنعت است و باید این قیمت جاری شود؛ مثلا اگر کاهش چند روزه نرخ دلار باعث نمی‌شود قیمت تمام شده خودرو کم شود، بنابراین باید دید برجام، چقدر موجب افت نرخ دلار می‌شود.

ما پیشتر تجربه افت نرخ دلار را در اقتصاد کشور داشته‌ایم. آیا احتمال کاهش نرخ خودرو وجود دارد؟

زمانی که قطعنامه ۵۹۷ که امضا شد، قیمت دلار به یک باره افت شدیدی پیدا کرد و بسیاری در همان مقطع ورشکست شدند و برخی بازرگانان از نگرانی و ترس آبروی خود سکته و فوت کردند. اما بعد از چند ماه قیمت‌ها به گذشته بازگشت. واقعیت این است باید دید اقتصاد ایران تحمل این شرایط را دارد یا ندارد؟ باید دید اگر توافق برجام صورت گرفت و بخشی از منابع ارزی کشور برگردد، اما آیا رونق به بازارهای ما برمی گردد؟ آیا تولید بالا می‌رود؟ اینها مواردی است که باید صبر کنیم و زمان‌بر است. بنابراین بعید می‌دانم قیمت واقعی خودرو در این دو دسته پر تیراژ و مونتاژی زیاد تغییر کند، هر چند که بازار مشتری هم نداشته باشد.

با توافق برجام و آزاد شدن منابع ارزی خیال شما باید برای واردات خودرو راحت باشد و هیچ کس هم نمی تواند مانع آن شود. یکی از عللی که موجب می شود که قیمت خودروهای خارجی افت کند، همین است و ارتباطی هم به قانون ندارد.

اما امروز بازار خودرو در رکود عمیقی قرار دارد، از سوی دیگر سیاست واردات خودرو همچنان بلاتکلیف است و درهای رقابت بسته است و می‌خواهیم  با این میزان تولید اندک، بازار را مدیریت کنیم.

باید توجه داشت با توافق برجام و آزاد شدن منابع ارزی خیال شما باید برای واردات خودرو راحت باشد و هیچ کس هم نمی‌تواند مانع آن شود. یکی از عللی که موجب می‌شود که قیمت خودروهای خارجی افت کند، همین است و ارتباطی هم به قانون ندارد.

پس چرا هنوز واردات خودرو نداریم؟

عدم واردات خودرو هیچ ارتباطی به حمایت از صنعت خودرو ندارد و دلیل آن کمبود ارز است. امروز بانک مرکزی ارز ندارد و تا زمانی که ارز نباشد منطقاً بانک مرکزی مقابل واردات خودرو می‌ایستد و برعکس اگر روزی دیدیم که تحریم‌ها برداشته نشد و ارز هم وارد کشور نشد، اما واردات خودرو آزاد است، بدانید یک‌سری دلال به جان صنعت خودرو افتاده‌اند. واردات خودرو موضوع واجبی است، اما نباید فراموش کنیم که امروز کشور در جنگ مسلحانه اقتصادی قرار دارد و دشمن تمام مبادی و راه‌های اقتصاد ما را بسته است، بنابراین در چنین جنگی نمی‌توان برنامه‌های عادی را برای بخش‌های اقتصادی به کار ببریم. متاسفانه طی یک سال یا شش ماه اخیر عده‌ای روی موضوع برجام حساب کرده بودند و تصور می‌کردند که مذاکرات به نتیجه می‌رسد، بنابراین هر روز خبر می‌دهند که واردات خودرو هفته دیگر آزاد می‌شود، اما واقعیت اینگونه نیست.   

پس ما مشکلی برای واردات خودرو نداریم؟

تأکید می‌کنم که ما هیچ مشکل قانونی و قانون‌گذاری برای واردات خودرو نداریم و بی‌دلیل وکلای مجلس در این باره قانونگذاری می‌کنند و حتی وزیر صمت در این باره کار اضافه می‌کند. برای واردات خودرو مشکلی نداریم و هر زمان که ارز باشد خودرو واردات می‌شود. ما واردکنندگان متعدد داریم و همه مسیرهای قانونی را بلد هستند.

اما می‌گویند در این مسیر خودروساز باید صادرات کند تا به ازای آن واردات خودرو داشته باشیم.

باید توضیح دهم خودروسازان ما در اصل محصول خوبی برای صادرات ندارند، اما مهم‌تر از این موضوع اکنون از نظر سیاسی جلوی ما را گرفته‌اند و ما حتی در بازارهای سنتی خود گیر کرده‌ایم و آن را از دست داده‌ایم. به فرض ما صادرات خودرو داشته باشیم، اما وقتی نمی‌توانیم پول‌مان را از مبادی قانونی برگردانیم، این صادرات کارگشا نخواهد بود. باید توجه داشته باشیم تحریم‌ها یک واقعیت تلخ و بسیار قوی است و ما اکنون گیر افتاده‌ایم و در اصل باید تولید خودرو را بالا ببریم، اما متأسفانه برخی دلالان با سوءاستفاده از شرایط جنگ اقتصادی می‌خواهند با منابع ارزی بلوکه شده، کالای مصرفی وارد کنند.

پس بعد از برجام نباید شاهد اتفاق خاصی در بازار خودرو باشیم؟

کشور مشابه چنین شرایطی را در سال ۹۰ و ۹۱ تجربه کرده است و به نوعی اگر واردات خودرو آزاد و تحریم‌ها حذف شود، به نفع مردم اتفاق خاصی در اقتصاد و صنعت خودرو رخ نمی‌دهد، چراکه عملاً بازارهای ما در رکود عمیق به سر می‌برد و باید توجه داشت که وقتی رکود در بازار باشد، در صنعت هم شاهد رکود خواهیم بود. به طور قطع وقتی در صنعت رکود باشد، اقتصاد کشور نیز در رکود است، در این شرایط ارزش‌‍آفرینی در کشور کُند و به نوعی ارزش پول کم می‌شود و شاهد تورم خواهیم بود.

اما ما در بازار خودرو با کمبود تولید خودرو مواجه هستیم و وزارت صمت برای مدیریت این بازار، همچنان قرعه‌کشی خودرو را ادامه می‌دهد. اگرچه وزیر صمت از همان روزهای نخست فعالیتش وعده حذف قرعه‌کشی خودرو را داد، اما در عمل چنین نشد. این نگرانی وجود دارد که این سیاست غلط در آینده نزدیک به بازار لوازم خانگی هم برسد.

این روش و سیاست‌گذاری غلط است. امروز مشکل ما کمبود تولید است و وزارت صمت و مجلس به جای اینکه به دنبال به حل مشکلات تولید باشند، دنبال قیمت‌گذاری دستوری و کنترل بازار هستند و پشت سر آن می‌خواهند واردات داشته باشد. طی یک سال گذشته ببینید بارها وکلای مجلس درباره واردات خودرو صحبت کردند، اما ببنید چقدر مشکل صنعت را حل کرده‌اند. من در چهار سال گذشته بارها گفته‌ام وقتی قیمت خودرو را اینقدر کنترل می‌کنید، به صنعت ضربه می‌زنید. آیا سیاست‌گذاران به سود فولاد مبارکه و یا مس سرچشمه توجه کرده‌اند؟ ما نمی‌گوییم آنها سود نکنند، اما باید دید وقتی قیمت ورق فولاد و مس آزاد باشد، پس قیمت خودرو و لوازم خانگی هم باید آزاد باشد و بعد از آن باید به دنبال راه‌هایی برای افزایش درآمد مردم برویم، اما دولت و مجلس برعکس عمل کردند. یکی از نگرانی‌های من این است که صنعت خودرو را که خراب کرده‌اند، اکنون می‌خواهند صنعت لوازم خانگی را هم با این سیاست مشابه خراب کنند.

ما در صنعت خودرو یک روش غلط را طی چهار سال تجربه و این صنعت را نابود کردیم، اکنون زیان رسمی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بالای ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است و برآوردها نشان می‌دهد که بدهی خودروسازان به قطعه سازان، بانک‌ها و مردم بالای ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

چرا با وجود این تجربه باز سیاست قیمت‌گذاری دستوری را ادامه می‌دهیم؟

ما در صنعت خودرو یک روش غلط را طی چهار سال تجربه و این صنعت را نابود کردیم، اکنون زیان رسمی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بالای ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است و برآوردها نشان می‌دهد که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، بانک‌ها و مردم بالای ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است. مردم وقتی خرید خودرو دارند و خودرو دریافت نمی‌کنند، یعنی بدهی و یا وقتی برای آینده می فروشی به معنای بالا آوردن بدهی است. امروز اشکال خودروسازان ما مدیران این شرکت‌ها نیستند، چراکه این مدیران چند بار تغییر کردند. پس مشکل صنعت خودرو ناشی سیاست‌گذاری غلط است.

پس این مدل سیاست‌گذاری در هر صنعت دیگر منتج به شکست خواهد شد؟

بله، این مدل سیاست‌گذاری را هر کجا که به کار ببریم به شکست می‌رسد، این مدل صنعت لوازم خانگی را هم بر زمین می‌زند.

اما با وجود تمام این مشکلات بعضاً مردم از کیفیت خوروهای موجود داخلی هم رضایت ندارند.

دقیقاً همین است؛ تا زمانی که سیاست‌گذاران روش‌های اشتباه به کار می‌ببنددند نمی‌توان انتظار نتیجه درست داشته باشیم. اکنون به دستور رئیس جمهور مدت گارانتی خودرو از مدت ۲ سال به ۳ سال افزایش یافته است. در ظاهر کار خوب است، اما اگر کار فنی پشت این سیاست نداشته باشیم، تنها هزینه خودروساز را چند برابر می‌کنیم. باید دید مردم از گارانتی خودرو چه می‌خواهند؟ آنها می‌خواهند بعد از خرید تا دو سال برای تعمیر درگیر تعمیرگاه‌ها نشوند. خوب به فرض اگر مجبور شویم پول این گارانتی را هم بدهیم، پول هزینه تلف شده و مشکل خودرو خراب در جاده را چه کسی می‌تواند بدهد. پس روش و دستورات افزایش دو تا سه برابری مدت گارانتی و غلط است. مشکل صنعت خودرو با پایین نگه داشتن قیمت و بالا بردن تیراژ آن حل نمی‌شود. متاسفانه تمام برنامه‌ها و سیاست‌های ما ضد تولید و بهره‌وری است. می‌گویند مدت گارانتی را بیشتر کرده‌ایم، اما وقتی نگاه می‌کنیم کیفیت خودرو بسیار پایین است.

خوب در نهایت پیش بینی شما از آینده بازار خودرو چگونه است؟

معنقدم اگر هر اتفاقی بیفتد تا پایان سال بازار خودرو درگیر رکود شدید خواهد بود، چون سیاست‌ها متناقض و مردم سرگردان هستند و نه تکلیف خریداران روشن است نه فروشنده؛ اما قیمت‌ها همین گونه است. البته اگر برجام احیا نشود قیمت‌ها بالا خواهد رفت، چون طبق برنامه دولت تا پایان امسال نرخ تورم ۴۰ درصد خواهد بود. پس در بازار آزاد افزایش ۳۰ درصدی نرخ خودرو طبیعی است، البته امیدوارم برجام به نتیجه برسد و سیاست‌گذاران ما فکر اساسی برای تولید و صنعت خودرو داشته باشند.

انتهای پیام                                       

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی واردات خودرو واردات خودرو خودروسازي صنعت خودرو هزار میلیارد تومان واردات خودرو نداریم برای واردات خودرو خودروهای خارجی بازار خودرو قیمت خودروهای سیاست گذاران توافق برجام سیاست گذاری داشته باشیم لوازم خانگی منابع ارزی قیمت خودرو صنعت خودرو بانک مرکزی باید دید نرخ دلار تحریم ها قیمت ها دو دسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت‌ها در بازار حکایت از نوسان این بازار دارد به طوری که قیمت خودروهای داخلی و خارجی نسبت به روز گذشته دستخوش تغییر شده است.

کاهش ۷ تا ۳۵ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در بازار؛ شاهین، دنا پلاس، ام وی ام و تیگو چند شد؟ | جدول قیمت ها

کد خبر 848909 برچسب‌ها خبر مهم بازار خودرو

دیگر خبرها

  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران