Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سخنگوی دولت گفت: با سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر تعامل نتیجه­ محور با سایر کشورها به ­خصوص همسایگان، فرآیند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران پس از 15 سال در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد که این امر از دستاوردهای مهم دولت در یک­سال گذشته به شمار می­‌رود.

سازمان همکاری شانگهای در سال 1996 میلادی از دل رقابت قدرت­های بزرگ بر سر منطقه ژئوپولتیک آسیای میانه ظهور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته، با رای اعضای این سازمان، جمهوری اسلامی ایران نیز از حالت ناظر خارج و فرآیند عضویت فعال و دائم کشورمان در این سازمان آغاز شد. این اتفاق باعث تقویت جایگاه ایران در منطقه و تغییر معادلات سیاست بین الملل شد، چراکه سازمان همکاری­های شانگهای نقش بسیار بزرگی را در توسعه اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایفا می­کند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در همین رابطه با اشاره به اهمیت سازمان همکاری شانگهای گفت: این سازمان یکی از سازمان های بزرگ منطقه­ای است و بیشترین تولید­کننده و مصرف­کننده انرژی در جهان را داراست. با در­نظر گرفتن شرایط کشورهای عضو این سازمان می­توان تصریح کرد که سازمان همکاری شانگهای تاثیر مهمی در معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهان دارد.

وی افزود: عمده ­ترین هدف این سازمان، توسعه همکاری­های سیاسی و اقتصادی و حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه است.

سخنگو و دبیر هیئت دولت با تاکید بر نقش و اهمیت حضور ایران در این سازمان تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای نمادی از همگرایی منطقه­ای در قاره آسیا است که بدون حضور ایران با توجه به موقعیت منحصر­به­ فردش، حلقه های آن کامل نمی شد. بعد از حدود 15 سال، فرآیند عضویت فعال و دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان آغاز شد. این عضویت راهبردی نقش بسیار مهمی بر روند همکاری­های همه جانبه ایران با کشورهای آسیایی خواهد داشت.

بهادری ادامه داد: عضویت ایران در سازمان شانگهای هم برای ما نافع است و هم برای کشورهای عضو. در کنار نفعی که ایران از این عضویت خواهد برد، با ظرفیت عظیم ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ما، ایران می‌تواند در  قدرتمندی بیش­از­پیش شانگهای تأثیر قابل توجهی داشته باشد؛ یکی از دلایل مخالفت غرب با عضویت ایران نیز همین موضوع است.

وی در تشریح مبانی اصلی شکل گیری این سازمان و نقش ایران گفت: یکی از مبانی اساسی تشکیل سازمان همکاری شانگهای ایستادگی در برابر نفوذ آمریکا است که عضویت ایران در این سازمان را با نگاه به این مبنا حائز اهمیت می­کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر مبنای سیاست خارجه کشور در راستای افزایش تعاملات عزتمندانه و متوازن با کشورها و ارتباط وسیع با همسایگان، سازمان همکاری شانگهای می­تواند تسهیل­گر رویکرد جدید ایران در سیاست خارجی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ان­شاالله تعاملات منطقه­ای و همکاری در قالب این سازمان روند پیشرفت کشور را شتاب بیشتری می بخشد./برنا

منبع: فردا

کلیدواژه: سخنگوی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در پاسخ به تکرار ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا، تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی طرف کویتی را مایه تاسف دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین‌ اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

کنعانی افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه ای را رصد کرده و از دولتهای ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقای روابط و همکاری‌ها گام بردارند.

به رغم اینکه میدان گازی آرش میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است. طرف کویتی در چند نوبت مواضعی در نفی حقوق ایران بر این میدان گازی اتخاذ کرده است. برای نمونه بهمن ۱۴۰۲ کویت به همراه عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر ادعای دوباره مالکیت خود بر منابع طبیعی میدان مشترک «آرش» که آنها آن را «الدوره» می‌نامند با رد حقوق طرف دیگر ادعا کردند که این میدان در مناطق دریایی کویت قرار دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • ایران: راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • سخنگوی دولت: همانطور که در حوزه زیر ساخت، نظامی و سلامت از متوسط جهانی بیشتر رشد کرده ایم در سایر حوزه ها هم می توانیم (فیلم)
  • کنعانی: صدور بیانیه تکراری هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند
  • افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت