Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام یک کارشناس ارشد ترویج و مدرس دانشگاه گفت: از چالش‌های بهره‌وری می‌توان به اعتماد و ایمان ضعیف مدیران نسبت به بهره وری ، انعطاف ناپذیری در بازار کار ، ضعف در ثبات نیروی انسانی و مدیریتی ، برخورد ضعیف با آموزش، ترویج و تحقیقات،  بی توجهی به خلاقیت ، نوآوری و نیروهای کارآمد ، فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات ، عملکرد ضعیف در حوزه مردمی کردن اقتصاد ، وجود طرح‌های عمرانی نیمه تمام ، مقررات دست و پاگیر و دیوان سالاری شدید در حوزه کسب و کار ، نظارت و کنترل ناپایدار و ضعیف و سرمایه‌گذاری کم روی فناوری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس«خدابخش داودی‌نصر» اظهار کرد: بهره وری یعنی استفاده درست و صحیح از امکانات ، منابع و سرمایه‌های موجود و آنچه که در حال حاضر در اختیار داریم، یعنی طوری با سرمایه فعلی برخورد و رفتار کنیم که هم هزینه‌های انجام شده را تامین کند و هم سود و منفعت به دنبال داشته باشد.
این کارشناس ارشد ترویج با بیان اینکه بهره وری یعنی تولید بیشتر با هزینه کمتر،تصریح کرد: هزینه‌های تولید را کم کنیم و تولید را از نظر کمیت و کیفیت بالا ببریم لذا بهره وری هم به تولید و  هم به نهادهای تولید شامل نیروی کار ، سرمایه ،ماشین آلات، سم ، کود، بذر، آب، انرژی، تسهیلات بانکی ،مدیریت، زمان ،آموزش و پژوهش مربوط است، پس به طور کلی باید  بهره‌وری برقرار کردن رابطه بین هزینه ها و میزان تولید است.
این مدرس دانشگاه با اشاره  به اهمیت و ضرورت بهره وری، ادامه داد: محدودیت منابع و امکانات ، افزایش جمعیت ، تقاضای روزافزون برای غذا و محدودیت‌های خاص برای سرمایه‌گذاری جدید در بخش کشاورزی، ضرورت بهره وری را دوچندان کرده است . توجه به مقوله مهم بهره وری یعنی این که ما به عنوان تولید کننده برای رسیدن به تولید مناسب و پایدار و استفاده ی بموقع و به اندازه از نهاده‌ها، برنامه داشته باشیم و برنامه را به درستی مدیریت کنیم . بی توجهی به بهره وری به معنای افزایش هزینه‌ها ، کاهش و ناپایداری تولید از نظر کمیت و کیفیت می باشد. رشد اقتصادی و به تعبیری ارزش افزوده  با مقوله مهم بهره وری ارتباط مستقیم دارد.
داودی‌نصر در خصوص بهره وری در کشاورزی گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی یا ارزش افزوده مطلوب در بخش کشاورزی باید از عوامل و نهاده‌های تولید مانند نیروی کار ،سرمایه، انرژی و نهاده های مصرفی دیگر مانند بذر و کود های شیمیایی و آلی، ماشین آلات ،منابع مالی و تسهیلات به درستی استفاده کنیم و دچار ضایعات و مصرف بی رویه و بیهوده نشویم .

وی تصریح کرد: در صورت استفاده ی مطلوب از نهاده‌ها به تولید کمی و کیفی می رسیم به عبارتی رفاه نسبی تولیدکنندگان و بهره‌برداران عرصه کشاورزی تامین خواهد شد و محیط زیست و زندگی انسان‌ها آسیب نمی‌بیند و همچنین ساختار اقتصادی و شاخص‌های کلان مانند تولید پایدار، تورم ،اشتغال و هزینه‌های تولید نیز به سامان می رسد.
وی تصریح کرد: مدیریت بهره وری دارای یک  چرخه چهار مرحله‌ای شامل شناسایی و تعیین شاخص‌ها شامل شاخص‌های عمومی  مانند بهره وری نیروی کار ، بهره وری سرمایه و بهره وری کل عوامل تولید و شاخص های اختصاصی که بسته به ماهیت کار و فعالیت زیر بخش های کشاورزی ( زراعت ،باغبانی،دام و طیور و آبزیان)، متفاوت هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بررسی و تجزیه و تحلیل شاخص ها و ارزیابی عملکرد زیر بخش های یادشده ، برنامه ریزی برای اصلاح و بهبود فعالیت زیر بخش های چهار گانه و اجرای معقول و منطقی برنامه از دیگر مراحل بهره وری است.
این کارشناس ارشد ترویج تاکید کرد: شاخص‌های بهره وری در دو دسته خلاصه می شوند یک دسته شاخص های عمومی شامل بهره وری نیروی کار،سرمایه ثابت و کل عوامل تولید و دسته دیگر شاخص های اختصاصی که بستگی به نوع فعالیت زیر بخش‌های اجرایی دارد .مثلاً  برخی از شاخص‌های بهره وری در حوزه زراعت عبارتند از تولید در واحد سطح، تولید به ازای یک واحد هزینه کاشت، تولید به ازای یک واحد هزینه داشت ، تولید به ازای یک واحد هزینه برداشت و شاخص بهره‌وری آب و یا زیر بخش دام و طیور از شاخص هایی مانند بهره وری گوشت قرمز، شیر و دان برخوردار است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در زیر بخش‌های دیگر مانند باغبانی و آبزیان نیز به همین منوال شاخص‌های متفاوتی وجود دارد. البته برای زیر بخش‌های غیر اجرایی و پشتیبان  مانند تحقیقات و ترویج نیز شاخص‌هایی  توسط سازمان ملی بهره وری کشور تعریف شده است که می توان به شاخص‌های نسبت ارزش افزوده کشاورزی به میزان اعتبارات هزینه شده برای تحقیقات و ترویج اشاره کرد. 
داودی‌نصر تصریح کرد: از جمله چالش‌های بهره وری می‌توان به اعتماد و ایمان ضعیف مدیران نسبت به بهره وری ، انعطاف ناپذیری در بازار کار ، ضعف در ثبات نیروی انسانی و مدیریتی ، برخورد ضعیف با آموزش، ترویج و تحقیقات،  بی توجهی به خلاقیت ، نوآوری و نیروهای کارآمد ، فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات ، عملکرد ضعیف در حوزه مردمی کردن اقتصاد ، وجود طرح‌های عمرانی نیمه تمام ، مقررات دست و پاگیر و دیوان سالاری شدید در حوزه کسب و کار ، نظارت و کنترل ناپایدار و ضعیف و سرمایه‌گذاری کم روی فناوری اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه در خصوص راهکارهای برون رفت از این چالش‌ها گفت: از جمله راهکار های خروج از چالش های پیش رو می‌توان به توجه به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی ، رفع مشکلات فراروی کسب و کار ، بهره‌گیری از توان فکری ، فنی و تجربی بهره برداران ، تقویت مشوق‌های بهره وری توسط دولت ، اصلاح ساختار و نوسازی مکانیزاسیون ، توجه ویژه به صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور ارتقاء ارزش افزوده و کاهش ضایعات ، تثبیت و ساماندهی بازار کار و بازاریابی ، آموزش مدیریتی به بهره برداران به منظور تخصیص بهینه منابع و استفاده مناسب، مطلوب ، به موقع و به اندازه از نهاده‌ها به ویژه آب اشاره کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه ایلام بهره وري مدرس دانشگاه بهره وری ارزش افزوده زیر بخش ماشین آلات نیروی کار هزینه ها نهاده ها چالش ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی اینتر برای خرید بازیکنان جدید در تابستان

مدیران اینتر وعده دادند که این باشگاه برای خرید بازیکنان جدید در تابستان ۱۰۰ میلیون یورو هزینه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اینتر در هفته‌ای که سپری شد توانست با برتری برابر میلان برای بیستمین بار به قهرمانی در سری آ برسد. سران تیم ایتالیایی از همین الان به فکر تقویت برای فصل بعد هستند و ۱۰۰ میلیون یورو برای خرید بازیکنان جدید در تابستان اختصاص دادند.

بر این اساس مدیران اینتر اعلام کردند ۱۰۰ میلیون یورو برای خرید بازیکنان جدید در تابستان هزینه خواهد شد. علاوه بر این، اینتر در حال مذاکره با نیکولو بارلا و لائوتارو مارتینس دو بازیکنش برای تمدید قرارداد است.

این باشگاه در تابستان با پیوتر زیلینسکی و مهدی طارمی نیز به صورت رایگان قرارداد خواهد بست و این دو بازیکن به عنوان بازیکن آزاد راهی اینتر می‌شوند.

اینتر علاوه بر سری آ، توانست سوپر جام ایتالیا را نیز در این فصل به دست بیاورد ولی از لیگ قهرمانان و کوپا ایتالیا حذف شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی اینتر برای خرید بازیکنان جدید در تابستان
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟