Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@10:04:51 GMT

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت کلز می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۳۳۷۰

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت کلز می‌رود

معاون فنی دفتر دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای الگوی کشت و ترکیب کشت در سال زراعی  پیش رو قرار است ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به زیر کشت کلزا  برود که ۱۰ هزار هکتار برای استان قزوین در نظر گرفته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، ابراهیم خدرائی بعدازظهر امروز در همایش توسعه کشت دانه های روغنی که با حضور کشاورزان پیشرو کلزاکار استان در سالن جلسات باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در راستای الگوی کشت و ترکیب کشت در سال زراعی  پیش رو قرار است 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به زیر کشت کلزا  برود که 10 هزار هکتار برای استان قزوین در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: برنامه دولت حمایت از کلزا کاران است بنابراین کشاورزان کلزاکار با رعایت تغذیه گیاهی و کود و آب مناسب تلاش کنند عملکرد کلزا در واحد سطح را افزایش دهند. امسال قیمت خرید تضمینی کلزا از کشاورزان 23 هزار و 500 تومان تعیین شده بود که 8 هزار و 500 تومان بعنوان مشوق دولتی بود که به کشاورزان پرداخت شده است.

وی یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام شده امسال قیمت های خوبی برای خرید محصولات اساسی (گندم و کلزا) از کشاورزان تعیین شده که تا چند روز دیگر اعلام می شود.

معاون فنی دفتر دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن کشور 19-18 کیلوگرم است اظهار داشت:  1.5 میلیون تن روغن موردنیاز کشور است که در حال حاضر 200 هزار تن روغن در کشور تولید می شود.

خدرائی افزود: سیاست وزارت متبوع بر این است که با توجه به پتانسیل مستعد کشور با محوریت آب مدیریت شود و بر اساس برنامه 5 ساله تعیین شده 50 درصد برنامه خوداتکایی روغن در کشور را داشته باشیم.  دانه های روغنی غیر از سویا جزومحصولات کم آب بر هستند و سیاست و محوریت وزارت متبوع  در کشت دانه های روغنی کنجد، گلرنگ و کلزا است.

وی با بیان اینکه کلزا تنها محصولی است که بقایای آن به خاک بر می گردد گفت: برخی از کشاورزان به دور از قیمت خرید تضمینی کلزا، کشت این محصول را چرخه تناوب، پایداری و کیفیت  خاک مزرعه خود ذکر می کنند بنابراین نباید کشت کلزا را از چرخه تولید خارج کرد. در استان قزوین اراضی کشاورزی مستعد و تیم کارشناسی خوبی در معاونت تولیدات گیاهی این سازمان وجود دارد. بنابراین بایستی از این ظرفیت برای برنامه ریزی مناسب برای کشت این محصول و افزایش عملکرد در واحد سطح استفاده کرد.

تنش دمایی باعث خوابیدگی انگورهای تاکستان شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این همایش با ذکر اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک در برنامه تولید وزارت متبوع محسوب می شود، گفت: به خاطر قطع روغن وارداتی به کشور توسعه کشت این محصول اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر بیش از 90 درصد روغن کشور وارداتی است که بایستی وابستگی به این واردات کاهش یابد.

علی ره‌انجام با اشاره به اهمیت توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا اضافه کرد: امسال هم مانند سالیان گذشته با خشکسالی روبرو هستیم و میزان بارندگی هر سال نسبت به قبل کاهش می باید که با این موضوع حساسیت بیشتر میشود  که کلزا در جایی کاشته شود که عملکرد بهتری داشته باشد.
وی بر لزوم اهمیت بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: بیمه بعنوان کاهش ریسک برای کشاورزی محسوب می شود و می تواند در صورت بروز خسارت هزینه کردها را جبران کند.

قیمت جدید خرید تضمینی کلزا و سویا اعلام شدقیمت خرید تضمینی کلزا 23500 تومان تعیین شد10 میلیارد تومان مطالبات کشاورزان کلزاکار گلستانی پرداخت شد

ره‌انجام یادآور شد: چند سالی است که در شهرستان تاکستان با بحث خوابیدگی انگور روبرو هستیم که یکی از دلایل آن تنش دمایی است که امسال قرار است این عنوان در بیمه گنجانده شود بنابراین کشاورزان کلزا کار نیز اگر با موضوعی در خصوص کلزا روبرو هستند اعلام تا در بحث بیمه محصولات کشاورزی گنجانده شود.

وی با اشاره به ضرورت توزیع به‌موقع و مناسب کودهای شیمیایی هم ادامه داد: مدیران شهرستانها ومراکز جهاد کشاورزی به کارگزاران کود تاکید کند تا چند روز آتی خرید کودهای مورد نیاز خود را انجام دهند تا کشاورزان با کمبود کود مواجه نشوند چون محصول کلزا برای پایدار نیاز به کود دارد.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین کشاورزی استانداری قزوین کشاورزی خرید تضمینی کلزا دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان قزوین هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی