Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:14:29 GMT

ساخت زیستگاه‌های بادی برای فضانوردان ماموریت ماه

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۳۳۸۲۷

ساخت زیستگاه‌های بادی برای فضانوردان ماموریت ماه

یک شرکت اتریشی، طرحی را به "آژانس فضایی اروپا" ارائه داده است که در آن، ساخت زیستگاه‌های بادی روی ماه را برای فضانوردان ماموریت ماه پیشنهاد می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، علاقه فزاینده‌ای به ارسال ماموریت‌های سرنشین‌دار به ماه وجود دارد؛ نه تنها برای چند روز همان طور که در برنامه "آپولو"(Apollo) اتفاق افتاد، بلکه برای دوره‌هایی طولانی‌تر شامل هفته‌ها یا حتی ماه‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای یک ماموریت بلندمدت مانند این ماموریت، هر فضانوردی به زیستگاهی نیاز دارد که بتواند طی مدت سپری‌شده در سطح ماه در آن زندگی و کار کند. بنابراین، نوع جدیدی از ساختارهای مخصوص ماه مورد نیاز است. بهترین راه برای ساختن زیستگاه قمری چیست؟ این پرسشی است که چندین آژانس فضایی و شرکت خصوصی به آن فکر می‌کنند. "آژانس فضایی اروپا"(ESA) اخیرا ایده‌ای را به اشتراک گذاشته که ایجاد یک پایگاه بادی قمری است.

ایده این است که سازه‌های سبک‌وزنی از پیش ساخته شوند که می‌توان آنها را در ابعاد کوچک و مناسب حمل و نقل بسته‌بندی کرد تا پس از رسیدن سرنشینان به ماه باد شوند. این سازه‌ها زیر چندین متر خاک ماه به نام "رگولیت"(Regolith) مدفون می‌شوند تا از فضانوردان و تجهیزات آنها در برابر تشعشعات محافظت کنند. روی سطح، آینه‌هایی قرار می‌گیرند که خورشید را دنبال می‌کنند و نور آن را به سمت گلخانه‌ای انعکاس می‌دهند که گیاهان در آن می‌توانند برای تولید اکسیژن رشد کنند.

این طرح اخیرا توسط یک شرکت اتریشی به نام "پنوموسل"(Pneumocell)، به آژانس فضایی اروپا ارائه شده است و نسبت به سایر مفاهیم زیستگاهی، مزایای بسیاری دارد. یکی از مزیت‌های قابل توجه این طرح، ماهیت سبک‌وزن سازه‌های بادی است زیرا محدودیت‌های وزنی دقیقی برای پرتاب به فضا وجود دارد و وزن بیشتر، به سوخت بیشتر و موشک بزرگ‌تر نیاز خواهد داشت. مزیت دیگر، ماژولار بودن سیستم است که در صورت نیاز، امکان اضافه کردن ساختارهای مختلف را برای ماموریت‌های مختلف فراهم می‌کند.

پنوموسل در گزارش خود در مورد این پروژه گفت که این زیستگاه را در حال حاضر می‌توان با موشک‌های موجود پرتاب کرد. در این گزارش آمده است: ما بررسی کردیم که کدام یک از فضاپیماهای موجود را می‌توان برای انتقال مواد و فضانوردان به بخشی از ماه که زیستگاه باید در آن ساخته شود، استفاده کرد. در حالی که موشک "استارشیپ"(Starship) شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) به وضوح می‌تواند اجزای لازم را به ماه منتقل کند، مفهوم ما می‌تواند با کمک موشک‌های کوچک‌تری مانند "آریان۶۴"(Ariane-64) در ترکیب با "کاوشگر لجستیک بزرگ اروپایی"(European Large Logistics Lander) محقق شود.

در ادامه این گزارش آمده است که گام بعدی، ساختن نمونه اولیه زیستگاه روی زمین برای بررسی عملکرد آن در شرایط جهان واقعی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماه زیستگاه ماموریت ماه آژانس فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۳۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند