Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:32:12 GMT

هشت محکوم به قصاص در البرز رهایی یافتند

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۴۲۵۴۳

هشت محکوم به قصاص در البرز رهایی یافتند

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری البرز، «حسین فاضلی هریکندی»  روز سه شنبه افزود: از ازابتدای امسال تاکنون شاهد  رشد ۶۰ درصدی گذشت و اعلام رضایت در پرونده های  محکوم به قصاص  نفس را نسبت به مدت مشابه  سال قبل  در البرز شاهد هستیم.
وی با تبیین اقدامات دادگستری کل استان البرز در حوزه زندانیان محکوم به قصاص گفت: قصاص نفس یکی از احکام و مجازات هایی است که ریشه در مبانی فقهی و شرعی داشته و در قانون چارچوب و حدود اجرای آن مشخص است اما همزمان بر ارجحیت عفو و گذشت تاکید شده و آن را بر اجرای قصاص، مقدم دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کارکنان دادگستری کل استان به ویژه معاونت توسعه حل اختلاف و اجرای احکام کیفری، در پرونده‌های قصاص اهتمام جدی برای عفو اولیای دم و گذشت از حق قصاص دارند که به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی، از سال گذشته ماموریت ویژه‌ای به معاونت نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان محول شد.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه حسب این ماموریت پرونده‌های کلیه زندانیان مشمول حکم قصاص مورد بررسی قرار گرفت، متذکر شد: بر این اساس در سال گذشته با تلاش های انجام شده ۲۰ فقره و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نیز هشت فقره از پرونده‌های قصاص نفس منتهی به گذشت اولیای دم شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال قبل پنج فقره گذشت اولیای دم ثبت شده بود، در سال جاری رشد ۶۰ درصدی گذشت و اعلام رضایت در پرونده های موضوع قصاص نفس را نسبت به مدت مشابه قبل شاهد هستیم.

وی بیان  داشت: پس از گذشت اولیای دم و منتفی شدن قصاص، مطابق مقررات برای این اشخاص، مجازات حبس به جهت جنبه عمومی جرم قتل از سوی دادگاه های کیفری یک استان البرز تعیین و برخی با احتساب مدت بازداشت قبلی از زندان آزاد و مابقی نیز پس از اتمام محکومیت حبس آزاد خواهند شد.

برچسب‌ها قصاص البرز دادگستری کل استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قصاص البرز دادگستری کل استان البرز قصاص البرز دادگستری کل استان البرز دادگستری کل استان استان البرز اولیای دم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد

صفدری  با اشاره به ضرورت کاهش سرانه مصرف کاغذ در دستگاه‌ قضایی گفت: برای تحقق این هدف، طرح تشکیل پرونده قضایی به صورت الکترونیکی و حذف فیزیکی آن در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیمی از پرونده‌ها در دادگستری گرمسار الکترونیکی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح الکترونیکی شدن پرونده‌های قضایی تأثیر مطلوبی در کاهش روند اطاله دادرسی دارد، افزود: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی به ۷۵ روز کاهش یافته است.

رییس دادگستری گرمسار از دیگر دستاوردهای این دستگاه را به صفر رساندن شمار پرونده‌های کثیر الشاکی و کثیر الدعوی عنوان کرد و گفت: نخستین دادگاه برخط در این شهرستان طی یک ماه آینده برگزار می‌شود که تحول بزرگی در ارائه خدمات قضایی ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • سرقت ۳۰۰ میلیارد ریال طلا در البرز/ سارقان دستگیر شدند
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • مقصر هدر رفت ۳۰ هزار لیتر نفت کوره محکوم شد
  • سه قاچاقچی سوخت در ایرانشهر محکوم شدند
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز