Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@23:02:22 GMT

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۴۴۲۲۱

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

به گزارش قدس آنلاین، در محله نعمت‌آباد تهران، انتهای کوچه‌ای که به نام «عمو حسن» معروف است، کوچه‌ دیگری قرار دارد که به آن «حمام» می‌گویند، نامی که احتمالا برگفته از یک حمام قاجاری است و حالا، لایه‌های تاریخی آن با تیشه حفارانی که احداث ساختمانی چند مرتبه را بهانه‌ کرده‌اند، زخمی شده است.

دور محوطه‌ای که حفاری درحال انجام است، حصارکشی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطراف این محوطه که در منطقه ۱۹ شهرداری تهران واقع شده، هیچ تابلویی که مشخصات پیمانکار سازه و اطلاعات این ساختمان را ثبت کرده باشد، دیده نمی‌شود. در پشت حصار چند چاه به عمیق شش و ۱۰ متر حفر شده است. میثم دلفانی ـ کارشناس ارشد باستان‌شناسی، کارشناس بافت تاریخی و فعال میراث فرهنگی ‌ـ که تصاویری از این حفاری‌ها را در اختیار ایسنا قرار داده است، براساس مشاهداتش این احتمال را مطرح کرد که حفاری‌ها روی سازه یک حمام تاریخی درحال انجام است. ‌

این کارشناس بافت تاریخی گفت: وقتی ساختمانی درحال ساخت است معمولا پلاکی در نزدیکی آن نصب می‌شود که اطلاعات پیمانکار و سازه روی آن ثبت شده است، ولی اطراف این محوطه که درحال حفاری‌های غیرمجاز و مشکوکی است، چنین پلاکی مشاهده نمی‌شود. هرچند افرادی که آنجا مشغول کار بودند گفتند که از شهرداری مجوز ساخت دارند و قرار است ساختمانی حدودا چهار طبقه ساخته شود، اما از میراث فرهنگی مجوزی نداشتند. محوطه حفاری‌شده نزدیک قلعه تاریخی نعمت‌آباد و در بافت تاریخی قرار دارد و نقطه‌ای که در حال حفاری است، به گفته محلی‌ها در گذشته یک حمام تاریخی بوده است. با این شرایط، باید برای هر نوع عملیاتی در چنین بافتی، از میراث فرهنگی استعلام و مجوز گرفته شود.

کارشناس بافت تاریخی و فعال میراث فرهنگی تهران درباره چاه‌های حفر شده، گفت: تعدادی چاه داخل محوطه‌ای که حصارکشی شده حفر شده است، یکی از چاه‌ها با زباله پر شده و ظاهرا به لایه‌ای نرسیده و پوچ بوده است. با فاصله‌ای از آن چاه، گمانه دیگری زده‌اند و چاهی به عمق بیش از ۱۰ متر حفر شده که داخل آن انباری ایجاد کرده‌اند که دستگاه تخلیه هوا هم نصب شده است. در بستری از آن محوطه قبلا یک لایه آسفالت کشیده شده است که در زیر آن، لایه‌های تاریخی به وضوح قابل تشخیص است. در اطراف این چاه‌ها، آجرهای ۲۰ در ۲۰ نیز مشاهده می‌شود که در جریان حفاری خارج شده است.

این فعال میراث فرهنگی گفت: شواهد و اظهارات افرادی که آنجا کار می‌کردند نشان می‌دهد که حفاری غیرمجاز در لایه‌های تاریخی و باستانی تهران درحال وقوع است، به همین خاطر موضوع را با مستندات به میراث فرهنگی تهران و مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اطلاع دادم و قرار شد بررسی‌های لازم را انجام دهند، اما هنوز از بررسی‌ها و پاسخ میراث فرهنگی خبری نشده است.

دلفانی گفت: مشاهدات و مستندات نشان می‌دهد که در آن محوطه کار ساختمانی انجام نمی‌شود. حفر دو چاه وسط یک محوطه تاریخی چه معنی‌ایی می‌دهد؟ تخریب لایه‌های باستانی چه معنی‌ایی می‌تواند داشته باشد؟ آجر و تمام لایه‌های تاریخی را تخریب کرده‌اند، بعید است ساخت‌وساز شهری در کار باشد.

تصاویر و ویدئوی منتشر شده در این گزارش، یکشنبه ۱۳ شهریورماه در اخیار رسانه‌ها قرار گرفت، که با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته به کمیته بافت تاریخی شهرداری تهران و همین‌طور اداره میراث فرهنگی تهران، تا مشخص شدن نتیجه بررسی استعلام‌ها و مجوزها، در انتشار آن تأمل شد که ‌تاکنون این نتیجه اعلام نشده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حفاری غیرمجاز بافت تاریخی لایه های تاریخی میراث فرهنگی بافت تاریخی حفر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک