Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:42:56 GMT

از این ارزان‌تر نداریم...

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۵۳۲۲۲

از این ارزان‌تر نداریم...

ایسنا/خراسان رضوی بازاری که شیوع کرونا و غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها تب و تاب آن را گرفت و ذوق دانش‌آموزان را برای خرید لوازم التحریر به مناسبت آغاز سال جدید کور کرده بود حالا پس از دو سال با بازگشایی مدارس رونق گرفته و این روزها رنگ شلوغی و شور و هیجان دانش آموزان را پس از مدتها به خود می‌بیند.

اما در کنار این شیرینی و ذوق دانش‌آموزان برای خرید لوازم التحریر سال جدید تحصیلی، معضل همیشگی گرانی و افزایش قیمت‌ها کام والدین را تلخ کرده است، آنان از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند و تنوع اجناس باعث شده تا بعضی از خانواده‌ها بدون حضور فرزندان‌شان در مغازه‌های فروش نوشت افزار و لوازم التحریر اقدام به خرید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سوی میدان فروشندگان نیز می‌گویند با اینکه مدارس پس از دوسال بازگشایی شدند و خانواده‌ها به صورت جدی‌تری اقدام به خرید لوازم التحریر می‌کنند اما بازار به دلیل افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته همچنان در رکود نسبتا سنگینی به سر می‌برند.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا با حضور در چندین فروشگاه عرضه لوازم التحریر و نوشت افزار در خیابان‌های قرنی و امامت مشهد با فروشندگان و خریداران گفت‌وگو کرد.

ابراهیمی یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان می‌کند: متاسفانه ما دقیق نمی‌دانیم دلیل این گرانی‌ها چیست، اما عده‌ای ممنوعیت واردات را دلیلی بر گرانی این روزهای نوشت افزار می‌دانند. همچنین با افزایش قیمت عده‌ای اجناس خود را نگه داشته و احتکار کرده و ظاهرا می‌خواهند خسارات ناشی از دوسال کرونا را جبران کنند.

وی در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار ادامه می‌دهد: من به یاد دارم که سال گذشته قیمت دفترهای شرکت‌های دولتی و تعاونی که مورد استفاده قشر پایین جامعه است، ۱۸۴۰ تومان بود و اکنون همان دفتر به ۵۳۵۰ رسیده است، یعنی حدودا ۳ برابر شده و دفتر سیمی ۵۰ برگ که به طور متوسط ۵۲۰۰ تومان بود امروز به  ۱۳۰۰۰ تومان رسیده، یعنی حدود ۴ برابر شده. دو سال گذشته یک خودکار معمولی۱۰۰۰ تومان بود و امروز قیمت آن به ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

ابراهیمی تصریح می‌کند: در دو سال اخیر با شیوع کرونا بسیاری از اقلام به فروش نرسید و شرایط بسیار سختی ایجاد شد و به اجبار اکنون برخی از این اقلام را به قیمت روز به فروش می‌رسانیم.

وی در پاسخ به اینکه به طور معمول هر دانش‌آموز چه هزینه‌ای را باید صرف خرید نوشت‌افزار کند، افزود: هزینه‌ هر دانش‌آموز در هر مقطعی متفاوت است. به طورمثال یک کلاس اولی که به همه لوازم التحریر نیاز دارد باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کند. اما مقاطع دوم و سوم ممکن است یک سری وسایل را از سال قبل خود داشته باشند و دیگر نیازی به خرید مجدد آن نداشته نباشد، البته این موارد بستگی به نوع محصول هم دارد که از چه مارکی استفاده کنند.

میزان خریدهای مردم محدود شده است

این فروشنده نوشت افزار با اشاره به استقبال خریداران نوشت‌افزار از کالاهای خارجی می‌گوید: باید این را هم در نظر داشت که اجناس ایرانی در بازار بسیار کم است و در بسیاری از نمایشگاه‌ها اکثرا اجناس خارجی وجود دارد. البته همان جنس ایرانی هم که به طور کامل ساخت ایران نیست، به طور مثال سرپوش همان خودکار ایرانی هم واردتی است که در کنار دیگر مواد قرار می‌دهند تا یک خودکار کامل شود.

این فروشنده درخصوص میزان استقبال مردم  برای خرید نوشت افزار خاطرنشان می‌کند: میزان خرید مردم بسیار محدود شده است. به طور مثال در سال‌های گذشته افراد ۷ تا ۸ عدد دفتر و خودکار خریداری می‌کردند، اما اکنون مردم حداقل خرید را دارند و تنها برای دوماه دانش‌آموز خرید می‌کنند. خریدها بسیار محدود شده است. در سال‌های گذشته بخشی از سبد خانوار مربوط به نوشت افزار فرزندان بود اما اکنون حتی همان بخش هم دیگر پر نمی‌شود.

در فروشگاهی دیگر یک مادر جوان که تنها و بدون فرزند خود برای خرید نوشت افزار به یک فروشگاه آمده بودند توجه ما را به خود جلب کرد. او تک‌ به ‌تک قیمت برخی از انواع برندهای مختلف مدادرنگی‌ را از فروشنده می‌پرسید تا آنجا که فروشنده با حالت کلافه‌گی گفت: "خانم دیگر از این مناسب‌تر نداریم که آن هم مدادهایش خوب رنگ نمی‌دهد". مشتری نیز بی توجه به کیفیت مدادرنگی‌ها ارزان‌ترین آنها را انتخاب کرد.

نمی‌توانم هرچه فرزندم پسندید برای او بخرم

این مادر جوان در خصوص قیمت نوشت افزار بیان می‌کند: من هیچ سالی فرزندم را همراه خود به خرید نمی‌آورم. تنوع و زیبایی در بازار بسیار زیاد است و چشمان کودکان فقط زیبایی را می‌بیند .من هم که نمی‌توانم با سلیقه‌ او همراه شوم، یعنی نه اینکه نخواهم، راستش توانش را ندارم که هر آنچه که چشمش را گرفت برای او بخرم.

وی ادامه می‌دهد: البته من خریدهایم را یک‌جا انجام نمی‌دهم، برخی از اجناس ارزان‌تر را اگر بین دست‎فروش‌ها موجود باشد از آنها می‌خرم وگرنه دوباره صبر می‌کنم تا در روزهای دیگر اجناس ارزان‌تر پیدا کنم.

در ادامه خانم یاوری، یکی دیگر از مشتریان این فروشگاه بیان می‌کند: هیچ هماهنگی بین قیمت اجناس دربازار وجود ندارد. به طور مثال برای خرید نمد و چسب نواری به ۴ فروشگاه نوشت افزار سر زدم و  قیمت‌ها بسیار متفاوت با یک‌دیگر بود. به طور مثال در یکی از فروشگاه‌ها چسب نواری ۱۷ هزار تومان و در فروشگاه دیگر ۲۰ هزار تومان بود. همچنین نمد در یکی از فروشگاه‌ها ۳۵۰۰ تومان، چند قدم آن طرف‌تر فروشگاه دیگری همان نمد را ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده بود.

وی افزود: این ناهماهنگی‌ها در قیمت نوشت‌افزار در شروع سال تحصیلی آن هم لوازمی که واقعا مورد نیاز و ضروری برای دانش‌آموزان است بسیار تاسف‌آور است. قیمت نوشت‌افزار باید به گونه‌ای باشد که والدین توان تهیه آن را برای فرزندان خود داشته باشند.

این شهروند می‌گوید: در شروع سال تحصیلی این ناهماهنگی‌ها در قیمت نوشت‌افزارها در فروشگاه‌های مختلف برای مردم  بسیار عذاب‌آور است و بر این تفاوت قیمت‌ها هیچ نظارت و کنترلی هم صورت نمی‌گیرد و پاسخ فروشندگان در برابر اعتراضات مردم این است که ما هم اجناس را با قیمت بسیار بالا خرید می‌کنیم که اکنون با قیمت بالا به مردم می‌فروشیم.

در همین رابطه سیدجواد سیدعباسیان،رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد بیان می‌کند: متاسفانه قیمت نوشت‌افزارافزایش چشمگیری داشته است. البته برای مشخص‌شدن افزایش قیمت نوشت‌افزار باید هر یک از محصولات را جداگانه بررسی و مورد تفکیک قرار داد و نمی‌توان براساس قیمت یک محصول برآورد کلی انجام داد.

واردات نوشت افزار به ۳۰ درصد رسیده است

 وی ادامه می‌دهد: به طور مثال قیمت محصولاتی که با کاغذ ساخته می‌شوند، طی یک ماه گذشته افزایش بسیار زیادی داشته است. سال گذشته قیمت هر بند کاغذ ۹۲۰ هزار تومان بوده و اکنون به یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین دفتر ۴۰ درصد و کاغذ آچار نیز حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است. طی سه سال گذشته ۷۰ درصد نوشت افزارها وارداتی بود، اما خوشبختانه واردات به ۳۰ درصد رسیده و در حال حاضر نوشت افزار موجود در بازار ۷۰ درصد تولید داخل و ۳۰ درصد وارداتی است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد آزادسازی قیمت‌ها، نوسانات قیمت دلار، ممنوعیت واردات نوشت افزار و نیز کمبود مواد اولیه برای تولید را از جمله دلایل افزایش قیمت نوشت افزار دانست و عنوان می‌کند: مواد اولیه برای تولید نوشت افزار وارداتی است و امسال همان ۳۰ درصد واردات را هم نداشتیم البته نمیدانم دلیل آن چیست؟ بی شک با کمبود مواد اولیه، تولیدات کارخانه‌ها کاهش پیدا می‌کند که در پی افزایش تقاضا و نیاز روز بازار به نوشت افزار، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

هزینه لوازم‌التحریر هر دانش‌آموز کلاس اولی، حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

وی در پاسخ به این سوال که هر دانش‌آموز چه هزینه‌ای را باید صرف خرید نوشت‌افزار کند، بیان ‌کرد: به طور کلی یک دانش آموز کلاس اولی را نمی‌توان با سایر مقاطع مقایسه کرد. پس تنها فقط یک دانش‌آموز کلاس اولی برای خرید نوشت افزار حداقل باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. 

سیدعباسیان در خصوص کیفیت نوشت‌افزار ایرانی بیان‌کرد: در حال حاضر ۷۰درصد از نوشت‌افزارها تولید داخل است و کیفیت اجناس داخلی مطلوب است، ۸۰ درصد کیفیت اجناس ایرانی در آسیا نیز بسیار قابل قبول است. اگر مشکلات و موانع پیش‌روی تهیه مواد اولیه رفع شود، بدون شک روزبه‌روز تولیدات داخلی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت نوشت‌افزار خارجی با توجه به نوسان نرخ دلار در مقایسه با نوشت‌افزار ایرانی ۳۰ درصد گران‌تر است، افزود: البته قیاس دو نوع جنس ایرانی و خارجی بستگی به نوع جنس دارد. نمی‌توان کاغذ خارجی را با کاغذ ایرانی مقایسه کرد. اما کالای ایرانی در مقایسه با کالای چینی از کیفیت ۱۰۰ درصدی برخوردار است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد با اشاره به اینکه افزایش قیمت نوشت‌افزار تاثیر ۱۰۰ درصدی بر قدرت خرید مردم گذاشته است، تاکید می‌کند: طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا و افزایش قیمت‌ها سبب ریزش ۳۰ درصدی واحدهای صنفی فروش کتاب و نوشت‌افزار شده است. همچنین به دلیل کاهش خرید مردم از واحدهای صنفی بسیاری از اعضای این واحدها کار خود را تعطیل کرده‌اند.

انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های نوشت‌افزار در آستانه آغاز سال تحصیلی

سیدعباسیان ایجاد نمایشگاه‌های نوشت افزار توسط شهرداری وعملکرد نادرست مدارس را از دیگر دلایل کاهش مراجعه مردم از واحدهای صنفی نوشت‌افزار دانست و گفت: بسیاری از واحدهای صنفی نوشت‌افزار در طول سال به امید بازگشایی مدارس هستند تا با خرید حداکثری مردم از آنان شاهد رونق در کسب‌وکار خود باشند، اما متاسفانه در اوج پیک‌کاری واحدهای صنفی نوشت‌افزار، شهرداری در مجاورت دانشگاه مبادرت به ایجاد نمایشگاه می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیاری از اجناس‌کاری واحدهای صنفی را به فروش می‌رسانند که این موضوع سبب کاهش مراجعه مردمی به واحدهای صنفی می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین مدارس نیز علاوه بر تهیه کیف،کفش و فرم مدرسه چند سالی است که پک‌های مختلف نوشت‌افزار با قیمت خیلی بالاتر از نرخ بازار در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند . والدین نیز به دلیل اینکه نمی‌خواهند فرزندشان از تحصیل باز بماند، چاره‌ای جز پرداخت این مبلغ ندارند و به نوعی مجبور به این کار می‌شوند.

سید عباسیان افزود: این موضوع مسلما موجب ریزش واحدهای صنفی اتحادیه می‌شود؛ همچنین قدرت خرید والدین واقعا کاهش یافته است که این مسئله نیز سبب ریزش ۳۰ درصدی واحدهای صنفی شده است.

نوسانات قیمت دلار و ممنوعیت واردات دو معضل همیشگی هستند که روح آنها بر بازارهای مختلف کشور حاکم است، در این بین بازار لوازم التحریر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کمبود مواد اولیه باعث کاهش تولیدات ایرانی شده است، این مساله منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار و همچنین سوءاستفاده و گران‌فروشی مواد اولیه توسط برخی تاجران و بازرگانان شده است.

مساله اینجاست که مشکلات در بازار لوازم التحریر نه تنها کام تولیدکنندگان و فروشندگان را تلخ کرده و بازار را سنگین و راکد کرده است بلکه آرزوهای کوچک برخی دانش‌آموزان را برای داشتن مداد و دفترهای رنگارنگ به حسرت تبدیل کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی لوازم التحرير آغاز سال تحصیلی خرید نوشت افزار قیمت نوشت افزار افزایش قیمت ها لوازم التحریر نوشت افزار نوشت افزار واحدهای صنفی نوشت افزار دانش آموز دانش آموزان طور مثال مواد اولیه فروشگاه ها هزار تومان کلاس اولی سال گذشته برای خرید ارزان تر ۳۰ درصد دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۵۳۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صاحب خودرو شوید!

یکی از اخبار مرسوم این روز‌ها در کشورمان، اخبار مربوط به گرانی تمامی اجناس و کالا‌ها است. قیمت خودرو نیز در این بین به‌صورت آرام یا ناگهانی پرواز می‌کند و مصرف‌کنندگان بیشتری را از خرید خودرو ناامید می‌کند.

به گزارش دیجیاتو، در روزگاری نه‌چندان دور، با بودجه ۱۰۰ میلیون تومان یا کمتر از آن می‌توانستید خودرو‌های مناسبی را برای رفت‌وآمد خود خریداری کنید. بااین‌حال آیا اکنون هم می‌توان با ۱۰۰ میلیون تومان خودرو خریداری کرد؟

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که رقم ۱۰۰ میلیون تومان (معادل تقریبی ۱۵۴۰ دلار) به هیچ عنوان آسان به دست نمی‌آید. برای تهیه‌کردن این بودجه، باید حقوق خود را به مدت ده ماه پس‌انداز کنید یا آن‌که بانک‌های مختلف را برای تأمین وام مورد نیاز جستجو کنید. در ازای این تلاش سخت، تنها خودرو‌های کارکرده متعلق به دو دهه پیش به انتظار شما نشسته‌اند!

جدول گزینه‌های خرید خودرو با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، اردیبهشت ۱۴۰۳:

خودرو‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بازار درحال‌حاضر، اتومبیل‌های اقتصادی دهه ۱۳۸۰ بازار ایران هستند که در آن دوران رقبای سرسخت یکدیگر به حساب می‌آمدند. پراید از سایپا و پژو آردی از ایران‌خودرو، ارزان‌ترین گزینه‌های خرید برای مشتریان ایرانی در اوایل و اواسط دهه ۱۳۸۰ خورشیدی بودند. این خودرو‌ها برخلاف پیکان، ظاهر مدرن‌تری داشتند و از نظر امکانات نیز فاصله کمتری با خودرو‌های مطرح آن زمان نظیر پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و زانتیا داشتند. نسخه‌های کارکرده این خودرو‌ها با شرایط نه‌چندان مطلوب، تنها گزینه‌های موجود برای خرید خودرو با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به شمار می‌آیند.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد، تفاوت بین گزینه‌های موجود از پراید و پژو آردی است. تنوع پراید در بازه قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر است. مصرف‌کنندگان نیز به‌دلیل نگهداری آسان‌تر پراید نسبت به پژو آردی، تمایل بیشتر به خرید پراید نشان می‌دهند. ازاین‌رو قیمت پراید در مقایسه با قیمت پژو آردی مشابه خود، اندکی بالاتر است. در سوی دیگر خرید پژو آردی گزینه مناسب برای افرادی است که خودرویی با ظاهر بهتر و اتاق ایمن‌تر می‌خواهند.

دیگر خبرها

  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟
  • با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صاحب خودرو شوید!
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا