Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@13:48:12 GMT

آلاینده‌هایی که پایشان در کفش حریم شهر است

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۶۷۸۰۲

آلاینده‌هایی که پایشان در کفش حریم شهر است

یکی از مشکلات امروز کلانشهرها، آلودگی هواست در این میان براساس آمارها، سهم اصفهان از آلودگی‌ها بیشتر از سایر کلانشهر‌های کشور است؛ زیرا دور تا دور آن را صنایع آلاینده‌ای احاطه کرده که فاصله قانونی و مجاز تا حریم شهر را رعایت نکرده اند و هنوز اقدام جدی برای رفع این معضل نشده است.

در کلانشهر اصفهان آلودگی که به واسطه تردد خودرو‌ها ایجاد می‌شود تقریبا در تمام فصول وجود دارد؛ عمده آلودگی در ۶ ماهه اول سال ناشی از ریزگرد‌ها و ذرات گرد و غبار و در نیمه دوم به علت وارونگی هواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روند صنعتی شدن اصفهان، حدود ۱۰ شهرک صنعتی بزرگ در ۸ درصد مساحت این استان گنجانده شده است؛ حدود ۱۴۰ هزار واحد صنفی فعال در اصفهان وجود دارد و هم اینک وضع اصفهان از نظر آلودگی هوا به حدی رسیده که ظرفیت بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیشتر را ندارد و اگر مصرف سوخت و صنایع آلاینده را کاهش ندهیم، در آینده نه چندان دور شاهد افزایش شمار قربانیان ناشی از آلودگی هوا خواهیم بود.

استقرار۸۰ درصد صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان

ایرج حشمتی مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان اصفهان که به تازگی به عنوان سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده گفت: طبق پایش ها، ۵۰۰ واحد صنعتی آلاینده در استان اصفهان شناسایی شده که ۸۰ درصد آنها در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالیت دارند.

او افزود: در گذشته استقرار صنایع براساس آمایش سرزمین نبوده و به همین علت بیش از ۶ هزار هکتار از وسعت ۱۲ هزار هکتاری شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در این شعاع واقع است.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به این مشکلات زیست محیطی، فعالیت ۳۳۰ واحد آجر در حومه کلانشهر اصفهان و مجاورت شهر‌های اقماری را هم باید اضافه کرد.

حشمتی با اشاره به نزدیکی فصل سرما ادامه داد: استان اصفهان به لحاظ اقلیمی و محیط طبیعی تحت تاثیر کم بارشی، پایداری و وارونگی هوا قرار دارد و اجرای قانون هوای پاک، توجه به معاینه فنی و استفاده از سوخت پاک و فیلتراسیون مناسب می‌تواند به گذر بهتر از این شرایط بحران کمک کند.

صنایع سبز در اصفهان انگشت شمارند

او اظهار کرد: از مجموع ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان، فقط چهار صنعت سبز هستند و هشت صنعت عنوان «تلاش سبز» را دارند.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقدامات شاخص و خلاقانه که همراه با نوآوری باشد و بتوان از آن به عنوان الگوی مناسبی برای کاهش آلودگی‌های صنعتی استفاده کرد، از عمده‌ترین مواردی است که در انتخاب صنعت سبز بررسی می‌شود.

به گفته حشمتی از مجموع ۱۹ صنعت ثبت‌نام شده در استان اصفهان برای کسب صنعت سبز، فقط چهار مورد آنها در ممیزی ملی انتخاب شدند.

او ادامه داد: با توجه به فعالیت صنایع پرتعداد در استان اصفهان نباید فقط ۱۲ مورد از آنها متقاضی دریافت عنوان صنعت سبز باشند و باید بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد دریافت این عنوان را تقاضا کنند.

مدیرکل سابق محیط زیستاستان اصفهان یادآور شد: این واحد‌ها با اهمیت دادن به محیط‌ زیست که متعلق به آحاد جامعه است و با تقبل هزینه‌ها به عنوان صنعت سبز انتخاب شدند؛ چون برای محیط‌ زیست، دیگران و خود احترام قائل هستند.

فهرست صنایع آلاینده استان فهرست ثابتی نیست

بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سیاهه انتشار آلاینده‌ها از منابع و مناطق مختلف طی سنوات قبل تهیه و مطالعات مربوط به سهم منابع مختلف با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاری هواشناسی استان توسط دانشگاه‌های استان در حال اجرا است، اما فهرست صنایع آلاینده استان فهرست ثابتی نیست و حسب شرایط واحد‌های صنعتی و بر اساس پایش‌های مستمر در طول سال تغییر می‌کند.

به گفته او، ساماندهی واحد‌های تولید آجر به ویژه واحد‌های مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از موضوعات مهمی است که سال‌ها پیگیری شده و بر اساس آخرین اطلاعات سند بهسازی و ساماندهی، واحد‌های فوق با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان تهیه و مصوب شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان افزود: فهرست واحد‌های آلاینده با توجه به توان کارشناسی و تجهیزاتی به صورت فصلی تهیه می‌شود و تعداد آن در هر دوره با توجه به پایش‌های میدانی و مستندات کارشناسی و آزمایشگاهی متفاوت است.

صادقیان گفت: راهکار‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مقابله با آلایندگی‌ها و کاهش آنها در واحد‌های صنعتی و سایر منابع، مبتنی بر قوانین بالادستی از جمله قانون هوای پاک و آیین نامه‌ اجرایی و ابسته به آن است.


اصفهان رکورددار آلوده‌ترین شهر کشور از منابع انسان‌ساز است

او اضافه کرد: در کلانشهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف به لحاظ آلودگی هوا وضع مناسبی نداریم و شاهد این مدعا اینکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اصفهان رکورددار آلوده‌ترین شهر کشور از منابع انسان‌ساز بود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان با بیان اینکه بحث آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان از اواخر دهه نود جدی شد گفت: نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به سال ۷۹ برمی‌گردد که بعد از آن برنامه عملیاتی تدوین و اجرا شد.

افزایش آلایندگی صنعتی هوا در فصل زمستان

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته وضع جوی ناپایدار و آلایندگی‌های بسیاری در کلانشهر اصفهان اتفاق افتاده، ساخت و ساز‌ها روی کریدور سمت شرق اصفهان را مسدود کرده و برخی از صنایع آلاینده‌ای که همچنان فعال است، شهر اصفهان را رها نکرده است.

او با اشاره به اقدامات اجرایی برای ساماندهی صنایع و کاهش آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: همه این موارد سبب شده که شرایط آلودگی اصفهان در وضع خاصی قرار بگیرد و می‌بینیم که حتی پس از یک بارندگی با ظرفیت یک یا دو میلی متر به واسطه همین منابع آلاینده به خصوص در زمستان که اینورژن (وارونگی دمایی) را داریم میزان آلاینده‌ها بسیار بالا می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: لازم است توجه بیشتری به موضوع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان داشته باشیم و اقدامات کاهش آلاینده‌ها را تشدید کنیم.

زینلیان در مورد اقدامات قضایی و برخورد با متخلفان هم تصریح کرد: به عنوان دستگاه حاکمیتی از همه دستگاه‌های استان درخواست کردیم وظیفه خود را ایفا کنند، همچنین همکاران در اداره بازرسی هم به این امر ورود کردند و موظف به پیگیری ترک فعل‌ها با همکاری بخش‌های قضایی شدند.

نقش مازوت و آلاینده‌های صنعتی در بروز سرطان ریه

اسدیان عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر روزی عواملی مثل استعمال سیگار و دخانیات سرطان‌هایی مانند سرطان ریه را ایجاد می‌کردند، امروز سوخت مازوت و آلاینده‌های صنعتی هم به جمع عوامل ایجاد سرطان اضافه شده است.

به گفته او اگر در جامعه هزینه‌هایی را که صرف درمان بیماری می‌شود، برای ایجاد و طراحی محیط‌ زیست ایمن اختصاص دهیم، قطعاً جامعه سالمتری خواهیم داشت.

این عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه کرد: شهروندان برای کاهش خطر مسمومیت با مازوت، سعی کنند در موقع اوج آلودگی‌ها اگر کار ضروری ندارند بیشتر در خانه بمانند و از تردد به مرکز شهر به طور جدی خودداری کنند؛ همچنین از ماسک صورت برای جلوگیری از ابتلاء به سرفه‌های شدید تنفسی ناشی از آلاینده‌های هوا استفاده کنند.

رفع آلایندگی صنایع با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان

محمدرضا برکتین عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به منظور رفع مشکل آلودگی در صنایع آلاینده باید از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود.

او اظهار کرد: محیط زیست در حالی اخطار آلودگی به صنایع آلاینده می‌دهد که عمده این صنایع برای رفع آلودگی نمی‌دانند باید از چه ابزار و روش‌هایی استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: این در حالی است که در چند سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به راهکار‌هایی برای رفع آلودگی صنایع دست یافتند به همین منظور تعامل با این شرکت‌ها ضروریست.

برکتین تصریح کرد: اگر چه نظارت محیط زیست بر صنایع آلاینده در چند سال اخیر افزایش یافته و صنایع به سمت فیلتر گذاری رفته‌اند، اما این واحد‌ها همچنان برای رفع آلودگی نیازمند راهنمایی هستند و اگر بستر و راهکار کاهش آلودگی را به صنایع نشان دهند، قطعا مورد استقبال آنها هم قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه آلایندگی صنایع همواره یکی از چالش‌ها در دنیا بوده افزود: سهم صنایع در آلودگی هوا، خاک و آب متفاوت است و بر اساس تحقیقات میزان آلودگی صنایع از میزان آلودگی ناشی از خودرو‌ها کمتر می باشد که این موضوع اثبات شده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: سهم ۶ تا ۷ درصدی برای صنایع از سهم آلاینده‌های استان در نظر گرفته شده و این در حالی است که اگر یک دستگاه سنجش آلایندگی کنار پل خواجو و یک دستگاه در سه راه مبارکه نصب شود قطعا میزان آلودگی خودرو‌ها بیشتر از صنایع خواهد بود.

مردم ماسک بزنند، سالمندان، کودکان و بیماران قلبی بیرون نروند و خانم‌های باردار در خانه بمانند... این‌ها جمله‌هایی آشناست که همواره با شدت گرفتن آلودگی هوا به عنوان اصلی‌ترین راهکار از مسئولان می‌شنویم.

سالهاست دولت به جای اینکه شهر‌ها را در برابر پدیده آلودگی هوا تجهیز کند، با اوج گرفتن آلایندگی‌ها، شهر‌ها را تعطیل می‌کند و منتظر وزیدن باد می‌شود، در این بین نه خبری از برخورد با خودرو‌های تولیدی بی کیفیت هست و نه راه حلی جدی برای کاهش آلاینده‌های صنعتی و این بیماری است که نفس آدم و گیاه و حیوان را می‌گیرد.

گزارش از سولماز محمدی

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلاینده های صنعتی محیط زیست صنایع آلاینده اداره کل حفاظت محیط حفاظت محیط زیست استان زیست استان اصفهان کلانشهر اصفهان صنایع آلاینده کاهش آلودگی آلودگی هوا آلاینده ها شهر اصفهان اصفهان گفت صنعت سبز عضو هیئت خودرو ها برای رفع شرکت ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۶۷۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای پایش آنلاین دوره‌ای صنایع قشم

ایسنا/هرمزگان مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: صنایع فعال قشم از جمله شرکت سیمان ملزم به انجام دو نوع پایش آنلاین و دوره‌ای با هدف بررسی درجه آلایندگی از سوی آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط زیست و ارائه گزارش آن به سازمان حفاظت از محیط زیست هستند.

سید محمد هاشم داخته در نشست امروز (۱۹ اردیبهشت ماه) با اصحاب رسانه قشم در سالن مرکز بین‌المللی رشد، اعلام کرد: شرکت سیمان از صنایعی است که پیش از آغاز فعالیت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، مجوز فعالیت دریافت و کار خود را شروع کرده اما برنامه‌های پایش محیط زیست این شرکت همانند دیگر صنایع بزرگ به صورت مستمر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: تغییر معیارهای تعیین سطح آلایندگی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده در کارگروهی از سوی هیات وزیران، تصویب شد که عدد مربوط به آلایندگی‌ها بسته به نوع صنعت نسبت به سال‌های قبل، بالاتر هم رفته است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه مدیریت آلودگی یک صنعت با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، اشتغال و چرخه اقتصادی که در جامعه با خود به همراه دارد، نیازمند یک برنامه طولانی مدت و مستمر پایشی است، افزود: در این زمینه با شرکت سیمان قشم جلسات متعددی داشتیم و روند پایش‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلترهای نصب‌شده در دودکش کارخانه، الکتروفیلترهایی هستند که از طریق جریان الکتریکی در مدار قرار می‌گیرند، عامل اصلی چگونگی عملکرد خروجی گرد و غبار از دودکش کارخانه سیمان قشم، نوسانات برق و محدودیت‌های تامین انرژی شامل محدودیت مصرف انرژی الکتریکی در فصول گرم و محدودیت مصرف گاز در فصول سرد است.

به گفته داخته، قطعی برق شرکت سیمان قشم باعث از کار افتادن الکتروفیلترهای این کارخانه می‌شود و انتظار داریم با برداشته شدن محدودیت تامین برق در این شهرستان، مشکل این شرکت و بقیه صنایع به ویژه در فصل تابستان حل شود.

او بیان داشت: سازمان منطقه آزاد قشم سال ۱۳۹۰ با ایجاد شورای عالی ارزیابی با حضور ۱۰ تن از بزرگان محیط زیست کشور موفق شد اقدامات مربوط به مجوز طرح‌های بزرگ صنعتی در این شورا را پس از تحلیل و بررسی و انجام اصلاحات لازم، صادر کن.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: صدور مجوز پروژه‌های بزرگ تا پیش از سال ۱۳۹۰ تنها از سوی سازمان محیط زیست کشور امکان‌پذیر بود.

وی با تاکید بر روند مستمر پایش آلاینده‌های صنعتی، از تلاش ۱۰ ساله شرکت ذوب و روی قشم برای حل این مشکل یاد کرد و گفت: در اوایل دهه ۸۰ این شرکت بار آلایندگی بالایی داشت، اما تعطیلی آن به دلیل بیکار شدن نیروها به‌ویژه فعالان جامعه محلی، عواقب اجتماعی به مراتب سنگین‌تری به همراه داشت که در نهایت تصمیم بر اجرای برنامه‌های نظارتی ۵ ساله برای ارتقاء استانداردهای محیط زیستی به منظور کاهش آلایندگی‌های این شرکت گرفته شد.

داخته ادامه داد: در حال حاضر این شرکت با راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب، فضای سبز مناسب و استفاده از فیلترهای تصفیه، موفق عمل کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پساب ۲ سال کارواش‌های تهران به اندازه دریاچه چیتگر | ارقام عجیب از پساب کارواش‌ها
  • لزوم اجرای پایش آنلاین دوره‌ای صنایع قشم
  • پساب 2سال کارواش‌ها؛ اندازه دریاچه چیتگر| ارقام عجیب از پساب کارواش‌ها
  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها