آیتالله فاضل لنکرانی: نمیشود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است/ معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است!
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۳۲۸۷۶
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: نمی شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است، این فکر ناصحیحی است.
به گزارش شفقنا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با شهردار قم آقای دکتر سقاییان نژاد، با اشاره به اهمیت شهر قم گفت: قم پایگاه انقلاب است و به سبب وجود قبر مطهر حضرت معصومیه سلام الله علیها و هچنین وجود حوزه علمیه و حضور مراجع عظام در این شهر اکنون محل رفت و آمد نخبگان، فرهیختگان و شخصیت های مذاهب دنیا قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این عناوین سبب شده است که قم منبعی غنی برای نشر دین گردد، یعنی امروز توقع از قم و حوزه علمیه قم قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. باید مراکز علمی حوزه متون دینی را پژوهش جدید کنند و مطالبی عمیق مناسب نیازهای جامعه بشری خصوصا نیازهای فکری نظام جمهوری اسلامی به دست آورند و در اختیارشان قرار دهند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(َع) بر لزوم تناسب عمران و آبادی شهر قم با توجهی که بدان وجود دارد تاکید کرد و افزود: واضح است قم باید از حیث عمران و آبادی خیابانها، کوچهها، ساختمانها با معیار های روز دنیا که متناسب با ارزش های دینی ما باشند مطابقت کند.
در فقه ما ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود/ اسلام به علم ترویج می کند؛ صنعت شهرسازی یک علم است که مبانی خود را دارداستاد دروس خارج فقه و اصول در ادامه بیان داشت: در فقه ما ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود اما همانطور که بسیاری از بزرگان ما میگویند ما چیزی به نام شهر اسلامی نداریم.
اسلام نمیگوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد، اینها را باید به مقتضا و شرایط هر زمانی ساخت.یک زمان در کل این شهر فقط یک پارک وجود داشت اما الان شنیدم در بلوار مرجعیت، ۴۰۰ هکتار فضای سبز درست کرده اید.
طبیعی است وقتی شهر از جهت نفوس، خیابانها و تردد مردم و مسافرین توسعه پیدا کند پارکهای فراوان لازم دارد. آیا اسلام میگوید که در پارک چه درختی بکارید؟ ابداً، اسلام کلیاتی را میگوید که در هر امری با تدبیر جلو بروید.
اسلام چرا اینقدر علم را ترویج میکند؟ صنعت شهرسازی یک علم است که مبانی ای دارد هر چند برخی از این مبانی از غرب آمده باشد، چنانچه با مبانی دینی ما سازگار باشد از آن باید استفاده کرد. مثلا برای خروج فاضلاب شهری آنها نشستند فکر کردند، نمی شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است، این فکر ناصحیحی است.
ما طب اسلامی نداریم بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم.
از من زیاد پرسیدهاند که طب اسلامی داریم یا نه؟جواب من این است که ما طب اسلامی نداریم بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم؛ اما هیچ فقیه و اسلام شناسی نمی گوید اسلام برای صد نوع سرطانی که امروز به وجود آمده دارو داده، در بعضی از موارد به مقتضای اشخاص و زمان و مکان ائمه علیهم السلام یک دستوراتی داده اند اما نمیشود آنچه به آن مریض فرموده اند را برای کل انسان ها تجویزکنیم.
باید نظریات دانشمندان علم اقتصاد را که در میدان اجراء چکش کاری شده و بدست ما رسیده، با مبانی ارزشی اسلام واحکام فقهی تطبیق داد واستفاده کرد و مراقب مواردی که برای تسلط بر بشر تنظیم شده هم بود.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: همینطور در مورد اقتصاد اسلامی که بگوئیم اسلام تمام ریزه کاریهای اقتصاد را مطرح میکند، اصلاً در زمان حدوث اسلام مسائلی که الان با آن مواجهیم مثل تورم و بورس وجود نداشته است. بله یک قوانین کلی دراسلام هست که باید مورد توجه قرار گیرد مثل اینکه در اقتصاد ربا نباشد، در معاملات دقیق عمل کنید که در آن غَرر و جهالت نباشد، اکل مال به باطل نباشد؛ اما با وجود این همه مسائل اقتصادی جدید نمیتوان گفت امروز بشر از علم اقتصاد بینیاز است.
همه بشر خصوصاً مسلمانها در شرایط کنونی دنیا بیشتر به علم اقتصاد نیاز دارند. باید نظریات دانشمندان علم اقتصاد را که در میدان اجراء چکش کاری شده و بدست ما رسیده، با مبانی ارزشی اسلام واحکام فقهی تطبیق داد و استفاده کرد و مراقب مواردی که برای تسلط بر بشر تنظیم شده هم بود.
ما فقه معماری و فقه شهرسازی داریم همانطور که فقه پزشکی و فقه اقتصاد داریم، اما معماری اسلامی و شهر اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است!عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: به هر حال ما فقه معماری و فقه شهرسازی داریم همانطور که فقه پزشکی و فقه اقتصاد داریم، اما معماری اسلامی و شهر اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است! به نظر منِ طلبه، فقیه نمی تواند ملتزم به این معنا شود شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن میرسد و باید اهل فن بگویند.
اسلام متصدی این جزئیات نیست. بله می توان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام میگوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد. این حرف خوبی است، یا اسلام سفارش کند که مساجد به صورت ساده ساخته شود چیزی که متأسفانه به آن توجه نمیشود! اسلام میگوید هرچه میتوانید مساجد را ساده بسازید برای اینکه با روح عبادت منافات نداشته باشد.
فرض کنید جمعیت شهر یک میلیون است، این جمعیت چه تعداد مسجد میخواهد و چه کسی باید حساب کند؟ این را اسلام مطرح نمی کند، اسلام راجع به ساخت مسجد اینقدر حرفش وسیع است که برای ترغیب به آن میگوید اگر میتوانید به اندازه لانه گنجشک هم درست کنید. ولی اینکه این محله دو مسجد میخواهد یا یک مسجد، یا به چه نحوی باشد، اینها را اسلام دخالت نمیکند.
آپارتمان نشینی آسیبهای فراوان دارد که قابل انکار نیستمن نمیگویم اسلام راجع به ساخت خانه چیزی نمیگوید، مثلاً اتاق پدر و مادر جدا باشد! این نه به عنوان امری است که دین اختراع کرده باشد، فطرت انسان همین را دلالت میکند. من حدود ۲۰ سال پیش گفتم اسلام با آپارتمان سازی مخالف است.
در متون دینی ما آپارتمان سازی مذموم و مرجوح است؛ لذا در مواردی باید باشد که ضرورت اقتضا کند؛ مثل جاهای پر جمعیت که امکاناتش کم است و باید همه یکجا جمع بشوند. آپارتمان نشینی آسیبهای فراوان دارد که قابل انکار نیست، آسیبهای اخلاقی، روانی و پزشکی فراوانی دارد، چه بسا هزینه آسیبهای آپارتمان نشینی چندین برابر خانه های ویلایی برای مردم باشد.
وی در ادامه خطاب به شهردار قم گفت: عرض من این است که قم با ویژگیهایی که دارد باید بهترین صنعت شهرسازی وامکانات در آن باشد. این شهر باید شهری هوشمند باشد. من از خانه که بیرون میروم باید بدانم اولین ماشینی که من را به مقصد میرساند کجاست؟ این پیاده راههایی که اطراف حرم درست کردید از کارهای ماندگار شما در قم شد، من از شما تشکر میکنم.
قم یک مرکزی دارد به نام حرم مطهر حضرت معصومه س، اطرافش باید در زیبایی و آرامش سرآمد باشد. قبلا سر وصدا و دود و ترافیک اتوبوسها، مردم قم و زائرین حضرت را بسیار رنج میداد. کسی که میخواست حرم برود از دود و صدا آرامشی برای دعا نداشت، نمیدانم خودتان به این جهت توجه کردید یا نه؟ فضای با صفای این پیاده راهها و ماشینهای برقی که برای جابجایی میانسالان گذارده اید باعث شده کسی که از این طریق وارد حرم میشود با آرامش آمادگی یابد ارتباط قلبی و معنوی با حرم معصومه سلام الله پیدا کند، یا کسی که میخواهد در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله علیه تدریس کند، این کارها واقعاً خوب است و بنده به سهم خودم تشکر میکنم، هر چه میتوانید این خدمات را گسترش دهید.
اسلام به همه علوم ترغیب کرده است / هر چه میتوانید قویتر عمل کنید و امکانات شهر را توسعه دهید.اسلام چرا ترغیب به علم کرده؟ آیا اسلام فقط به علم دین ترغیب کرده یا همه علوم؟ حدیث « طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة»، فقط در مورد علم دین نیست، اینکه «اطلب العلم ولو بالصین»، در چین که قرآن به آدم یاد نمیدهند، یعنی برو به چین، برو پیش کفار علم را از آنها بگیر و در بین مسلمین پیاده کن، پس هر چه میتوانید قویتر عمل کنید و امکانات شهر را توسعه دهید.
کانال عصر ایران در تلگراممنبع: عصر ایران
کلیدواژه: آیت الله فاضل لنکرانی اسلام اقتصاد اسلامی فاضل لنکرانی چه می توانید علم اقتصاد شهر اسلامی طب اسلامی آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۳۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیهای تاکید کرد: این موج بیداری که امروز در دانشگاههای آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایتهای صهیونیسم است. - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیهای در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاههای آمریکا و اروپا، تاکید کرد: جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطهگری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاههای آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایتهای صهیونیسم است.
متن بیانیه به شرح ذیل است:
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکاییبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان(1401/08/11)
بیش از شش ماه از حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم اشغالگر قدس به غزه میگذرد. دهها هزار انسان که عموم آنها کودکان، زنان و مردم بی دفاع بودهاند آماج حملات ویرانگر این رژیم جعلی قرار گرفتهاند. همزمان با این جنایتها موجی از اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونسیت آغاز شد و تمام ابزارها و ظرفیتهای نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بینالملل و قدرت رسانهای غرب، برای سرپوش گذاشتن بر این جنایتها مورد استفاده قرار گرفت و علیرغم همه این تلاشها، صهیونستها و حامیان آنها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آنها و نظام سلطه بیدار شده است.
دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادیخواهی از ویژگیهای عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است که در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدانهای بیدار جوانان دانشجو علیه جنایتهای ضد بشری و نسلکشی در غزّه بودیم که این جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطهگری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاههای آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایتهای صهیونیسم است.
از سوی دیگر فرهنگ رایج نظامهای آموزش عالی در جهان؛ استقلال دانشگاهها و نهادهای علمی در ساحتهای گوناگون از جمله استقلال علمی و آزادی در بیان نظرات، دیدگاهها و اندیشهها بوده است و آزادی آکادمیک در نظام های آموزشی اصلی پذیرفته شده و مورد احترام است. اما در کشوری که خود را مدعی اول آزادی بیان در جهان میداند، شاهد هستیم که نقاب از صورت آنها کنار رفته و چهره حقیقی آزادی در غرب نمایان شده است و شدیدترین برخوردها و سرکوبها علیه دانشجویان و اساتیدی که اعتراض مسالمت آمیز به نسلکشی و جنایتهای رژیم جعلی صهیونیستی داشتند توسط نیروهای نظامی در داخل دانشگاههای آمریکا صورت گرفته است.
ضرورت دارد؛ کلیه تشکلهای دانشگاهی و نهادهای علمی در ایران و جهان از این اعتراضات مسالمتآمیز که علیه نظام سلطه شکل گرفته است، حمایت کرده و تأکید میکند جنبش های دانشگاهی ضمن استمرار این تجمعات، اجازه ندهند نظام استکبار در پناه قانونهای اجتماعی و نهادهای بینالمللی خودساخته صدای وجدانهای بیدار در جهان را خاموش کنند و فارغ از هر گرایش سیاسی، دینی و مذهبی به حمایت از این جنبش سراسری دانشگاهی بپردازند.
امید است در پرتو این بیداری وجدانهای پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی در جهان و حرکت در مسیر تعالیم الهی باشیم.
انتهای پیام/