Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مشهورترین و معتبرترین مجموعه‌داران علمی حشرات و پروانه‌ها در ایران و جهان به چند‌ و چون کمبود موزه‌های پروانه در کشور و همچنین دنیای خرید و فروش پروانه‌های گران‌قیمت در ایران و جهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا نادری در مجموعه علمی خود بیش از 8 هزار نمونه پروانه از ایران دارد که شامل حدود 420 گونه از 430 گونه شناخته‌شده در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین او با مجموعه Callophrys naderii ,Amata naderii در حدود 16 تاکسون جدید برای علم توصیف کرده است و 17 گونه جدید نیز برای کشور ثبت کرده است.

در این رابطه و با توجه به دانش خاص استاد نادری در حوزه حشرات در گفت‌وگویی با او، دیدگاه این پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی را در زمینه موزه‌های پروانه‌ها و همچنین گرانترین پروانه ایران و جهان جویا شدیم.

تسنیم: هنوز پروانه ناشناخته در ایران و جهان داریم؟

نادری: بله - هر ساله ما هنوز تاکسون‌های جدیدی از پروانه‌ها در کشور پیدا می‌کنیم.

تسنیم:چرا موزه‌های عمومی در زمینه پروانه نداریم، البته به جز موسسه گیاه پزشکی کشور.

نادری:موزه‌های تخصصی پروانه بسیار کمیاب هستند، موزه‌های پروانه‌ها معمولاً در دل موزه‌های حشره شناسی یا تاریخ طبیعی قرار دارند.

تسنیم: شما چه تعداد پروانه جمع آوری کردید و نام پروانه‌هایی که به صورت مشترک به نام شما در دنیا ثبت شده است چیست؟

نادری:در مجموعه علمی بنده بیش از 8 هزار نمونه پروانه از ایران وجود دارد که شامل حدود 420 گونه از 430 گونه شناخته شده در ایران است. Callophrys naderii , Amata naderii بنده که در حدود 16 تاکسون جدید برای علم توصیف کرده ام و 17 گونه جدید نیز برای کشور ثبت کرده ام.

تسنیم: آیا به نسل کنونی پیشنهاد جمع آوری پروانه و حشرات را می‌دهید؟

نادری: خیر مگر آنکه واقعاً به هدف مقاصد علمی باشد.

تسنیم:جمع آوری کدام حشرات منع قانونی دارد؟

نادری:در ایران به جز مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست منع قانونی برای جمع آوری علمی حشرات وجود ندارد. در جهان تعداد بسیار اندکی از گونه‌ها تحت حفاظت سازمان IUCN قرار دارند. ولی در ایران گونه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

تسنیم: گرانترین پروانه ایران و یا جهان چه قیمتی دارد؟ آیا روند فروش پروانه در دنیا مرسوم است؟

نادری:خرید و فروش پروانه در ایران و پروانه‌های ایرانی در جهان مرسوم نیست، اگرچه گاهی به صورت موردی در خارج از کشور دیده می شود که بیش از 90 درصد این تبادلات بین مجموعه داران علمی صورت می‌پذیرد که بیشتر ترجیح می‌دهند با گونه‌های دیگری از نقاط دیگر که در مجموعه خودشان ندارند این تبادل را انجام دهند.

پروانه‌های مناطق گرمسیری به دلیل زیبایی جزو پروانه‌های هستند خرید و فروش می‌شوند که این بخش عمدتاً از پروانه‌های پرورشی در مزارع پروانه تامین می‌شود.

انتهای پیام/

R1014143/P1361/S2,23,24,25/CT15

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۳۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: در هفته فرهنگی اصفهان بیش از ۳۰ عنوان برنامه در این منطقه پیش‌بینی و اجرا شده است که یکی از مهم‌ترین و پرشورترین این برنامه‌ها جشن «دروازه آفتاب» همراه با تجلیل از فرهیختگان شهر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ نظری‌پور در ویژه برنامه جشن بزرگ دروازه آفتاب در پارک کوثر خوراسگان اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان بیش از ۳۰ عنوان برنامه در منطقه ۱۵ پیش بینی و اجرا شده است که یکی از مهم‌ترین و پرشورترین این برنامه‌ها ویژه برنامه جشن دروازه آفتاب بود که با رویکرد تاریخی و اصفهان شناسی با استقبال چشمگیر و چند هزار نفری شهروندان مواجه شد.

وی افزود: تجلیل از چهره‌های اثر گذار اجتماعی از دیگر اهداف این ویژه برنامه بود که طی آن از ۲ نفر از فرهیختگان شهر «علی امینی» به عنوان نخبه ورزشی جانبازان و «استاد نادرقلی نادری رارانی» به عنوان نویسنده و پژوهشگر تاریخی قدردانی و تکریم شدند.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تصریح کرد: علی امینی متولد سال ۱۳۴۴ محله پزوه خوراسگان است که در دوران دفاع مقدس در کنار حاج حسین خرازی در جبهه‌های حق علیه باطل مشغول نبرد بود و در چند عملیات دچار مجروحیت شد و به درجه جانبازی نائل آمد؛ او بیشترین درصد جانبازی استان اصفهان را دارد و یک دست و دوپای وی در حین جنگ و در عملیات‌های مختلف دچار مجروحیت و قطع شده است، اما با رو آوردن به ورزش به صورت حرفه‌ای بیش از ۵۰۰ مقام و رتبه در سطح مسابقات استان، کشور و در مسابقات بین‌المللی کسب و با رکوردشکنی بیش از ۳۵ سال است که در رشته‌های مختلف ورزشی مشغول به افتخار آفرینی بوده است و بیشترین مقام بین المللی را با ۹ عنوان و کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات شنای جهانی سال ۲۰۱۶ به دست آورده است.

نظری‌پور درباره شخصیت استاد نادرقلی نادری‌رارانی گفت: استاد نادری رارانی در سال ۱۳۱۷ شمسی در روستای تاریخی راران دیده به جهان گشود و پس از شش سال تحصیل در خوراسگان برای طی کردن مقطع متوسطه عازم اصفهان شد و افتخار آشنایی و شاگردی استاد جلال الدین همایی را به دست آورد و پس از آن برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به تهران رفت و از آن پس برای تحقیق و پژوهش در فرهنگ‌های مختلف بشری، آثار، موزه‌ها و کتابخانه های معتبر رهسپار کشورهای گوناگون جهان شد. استاد نادری رارانی ۱۰۴ اثر مکتوب در رابطه با قرآن، تاریخ، ادبیات و هنر به رشته تحریر درآوردهاست و آخرین اثر خود را با عنوان گذرگاه زندگی در حدود ۷۰۰ صفحه به یونسکو اهدا کرده است.

کد خبر 748247

دیگر خبرها

  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • وجدان بیدار دانشگاهیان جهان در مقابل نسل کشی غزه خروشید
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • آمادگی‌ چپ‌پای تراکتور چالش جدی ذوب آهن!
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد