Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@21:16:49 GMT

مشکل آب را باید فریاد زد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۲۶۸۶

مشکل آب را باید فریاد زد

فرماندار اراک با اشاره به شرایط موجود منابع آبی در کشور و به تبع آن استان مرکزی و شهرستان اراک گفت: باید مشکل آب را فریاد زد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین بختیاری در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک در سال جاری عنوان کرد: اگر وضعیت منابع آبی در کشور مورد توجه قرار نگیرد قطعا در 10 سال آینده مسئله آب بحران اصلی کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه با وجود منابع محدود، هدررفت آب بسیار زیاد است، گفت: باید مشکل آب در کشور فریاد زده شود تا نسبت به این موضوع توجه لازم صورت گیرد.

فرماندار اراک با اشاره به چالش‌های حوزه سیستم آبیاری نوین و اینکه تاکنون به اهداف مورد نظر در این راستا نرسیده ایم، افزود: سیستم فعلی آبیاری هدررفت و اتلاف آب بسیاری به همراه دارد و باید روند موجود اصلاح شود.

وی بر استفاده از سیستم هوشمند آبیاری و استفاده از کنتورهای حجمی در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: اگر مقدار برداشت از چاه‌های دارای پروانه و بدون پروانه مشخص شود قطعا هدررفت آب کاهش می‌یابد و مصرف بهینه را به همراه دارد که این امر باید در اصل توجهات قرار گیرد.

بختیاری تصریح کرد: استفاده از کنتورهای حجمی در بخش کشاورزی باید با حمایت دولت دنبال شود و هزینه آن توسط این بخش تامین شود تا بتوان سطح استفاده از این کنتورها را در استان افزایش داد.

وی بر کنترل و نظارت بر کشت‌های استراتژیک تاکید کرد و افزود: طی سه سال اخیر تاکیدات فراوانی در مقرون به صرفه نبودن کشت‌ محصولاتی همچون هندوانه صورت گرفت، اما کاری انجام نشد، در صورتی که توجه به کشت استراتژیک باید به عنوان یک کار زیربنایی در حوزه کنترل و نظارت بر منابع آب به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک عنوان کرد: نباید اجازه حفر هرگونه چاه غیرمجاز داده شود البته در حال حاضر آرامشی در این راستا در کشور و استان حاکم است، اما لازم است که چاه های غیر مجاز و فاقد پروانه موجود نیز ساماندهی شود و با نصب کنتور حجمی اجازه خشک شدن باغات و اراضی کشاورزی داده نشود.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در فضای سبز شهری بر لزوم استفاده از پساب فاضلاب در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه مقرر شد دبیرخانه شورا با محوریت آب منطقه ای و اداره آب‌های زیرزمینی شهرستان اراک فعال و اعضای شورا نیز نظرات و پیشنهادات خود را به عنوان دستور کار به دبیرخانه اعلام کنند تا با دقت بررسی شده و موارد مهم برای جلسات بعدی انتخاب شوند.

همچنین مقرر شد که جلسات شورا به صورت فصلی برگزار شود، جهاد کشاورزی گزارشی مبسوط و کارشناسی شده درخصوص کشت استراتژیک و جلوگیری از کشت گیاهان آب‌بر با بازدهی کم تهیه و در جلسه بعد شورا ارائه کند.

طبق تصمیمات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک استفاده از نظرات و پیشنهادات و حضور تشکل‌های غیردولتی فعال در زمینه آب در جلسات شورا و اعضای خانه کشاورز و نظام صنفی کشاورزی استان مرکزی و شهرستان اراک به تصویب رسید، همچنین مقرر شد شرکت توزیع برق در نصب کنتورها مشارکت لازم را داشته باشند.

به دلیل رسیدگی نشدن به دستور کار ارائه گزارش از روند اصلاح الگوی کشت در این جلسه مقرر شد که به عنوان اولین دستور کار جلسه بعد شورا گزارشی واقعی و مستند از روند اصلاح الگوی کشت در شهرستان اراک ارائه شود.

همچنین مصوب شد جهاد کشاورزی با همکاری بخشداران کلیه اراضی و اماکنی که اقدام به کشت هندوانه کرده‌اند و با اینکار تخریب‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی در این مناطق برجای مانده شناسایی و به محیط زیست اعلام شود تا درخصوص برخورد با افراد تخریب‌کننده از سوی محیط زیست اعلام شکایت انجام گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد

سخنگوی شورای اسلامی اراک گفت: فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های شهر دوستدار کودک توجه مدیریت شهری به تمایلات ورزشی و نیازهای حرکتی گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان است که در شهرهای بزرگ و به‌دلیل سبک زندگی کم تحرکی که حاکم شده بسیار ضروری است و مورد تاکید شورای شهر قرار دارد.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در شورای شهر، تحقق برنامه شهر فعال است که ارتباط مستقیمی با کودکان دارد و یکی از مؤلفه‌های آن بازی و ورزش‌هاست که برای کودکان بسیار جذاب است که به افزایش میزان تحرک آنها در شهر کمک خواهد کرد و ما در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این مهم توجه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک تصریح کرد: فضاهای شهری امروز به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

خسروانی با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌ها به منظور تحرک هر چه بیشتر کودکان در شهر انجام خواهیم داد، گفت: افزایش فضای‌های ورزشی با رویکرد محله‌ای مانند احداث زمین‌های چمن ورزشی، ورزش‌های پارکی، ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و برگزاری جشنواره بازی_ورزش‌های کودکان در محلات و برای کودکان خاص همچنان در دستور کار شورا قرار دارد.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب همراه با امکانات در پارک‌ها برای ورزش‌هایی شامل والیبال و بسکتبال و دوچرخه سواری و اسکیت برد و تسریع در احداث پارک آبی از دیگر پیشنهادات اعضای در نشست پارلمان کودک بود که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تاکید کرد: شهر فعال، با حضور کودکان فعال، یک منبع سرمایه‌گذاری در پیشرفت هرچه بیشتر سرمایه‌های انسانی شهر است.

خسروانی افزود: سیاست ما در شورا این است که برای گسترش میزان تحرک جسمی در سطح شهرها، باید محله محور برنامه‌ریزی و کار کنیم تا شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان برای ورزش کردن، نیاز خاصی به وسیله نقلیه و طی مسافت طولانی و هزینه کرد مالی نداشته باشد و بتواند در محله خودش با امکانات ورزشی که در دسترس دارد فعالیت کند به گونه‌ای که یکی از مهمترین دغدغه کودکان در پارلمان کودک همین در دسترس بودن امکانات ورزشی بود.

وی افزود: امسال هم شورا و شهرداری برای اوقات فراغت برنامه‌های بسیار خوبی تدوین کرده که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شده و کودکان و نوجوانان اراکی می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی ورزشی که تدارک دیده شده بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: اعضای پارلمان کودک در نشست با مدیر کل ورزش و جوانان استان، دغدغه‌های ورزشی خود را مطرح کردند و ایده‌های بسیار ارزشمندی ارائه شد.

کد خبر 748116

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • اوسمار: در دفاع مشکل داشتیم نه حمله
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد