Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه ايران آماده تامين انرژي ترکيه است گفت: 5 بانک دولتي ايران و بانک دولتي ترکيه روابط کارگزاري آغاز مي‌کنند.
العالم - ايران / سياسي
حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در چهارمين نشست شوراي عالي همکاري‌هاي راهبردي ايران و ترکيه، با بيان اينکه مناسبات تهران و آنکارا رشته‌هاي محکم تاريخي و تمدني داشته و دو کشور داراي ريشه‌هاي عميق فرهنگي، ديني و تمدني هستند؛ اظهار اميدواري کرد که روند گفتگوها و مذاکرات مسئولان ايران و ترکيه منجر به دور جديدي از همکاري‌هاي همه جانبه في‌مابين شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام روحاني روز چهارشنبه در اين نشست با اشاره به اينکه در سال‌هاي اخير فضاي همکاري دوستانه و بسيار خوبي در مناسبات دو کشور برقرار بوده و همکاري‌ها و توافقات ارزشمندي صورت گرفته است، گفت: اراده دو دولت بر توسعه روابط و همکاري‌هاي مشترک مستحکم بوده و قصد داريم تا روابط في‌مابين را براساس منافع مشترک دنبال کرده و بيش از پيش گسترش دهيم.
روحاني با اشاره به اينکه نبايد اجازه دهيم آنهايي که از توسعه مناسبات ايران و ترکيه خشنود نيستند، بتوانند روابط و همکاري‌هاي ما را تخريب کنند، گفت: امروز حضور دو قدرت ايران و ترکيه بيش از هر زمان ديگري براي برقراري ثبات و امنيت در منطقه حائز اهميت است و همکاري‌ها و رايزني‌هاي مشترک ما مي‌تواند موجب تقويت آرامش و امنيت در منطقه شود.
رئيس‌جمهور توسعه همکاري‌هاي تهران و آنکارا در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در راستاي تأمين نياز ترکيه به انرژي از جمله گاز همکاري‌هاي خود را با اين کشور بيش از پيش گسترش دهد.
روحاني توسعه روابط اقتصادي و ارتقاء حجم مبادلات تجاري ميان ايران و ترکيه براي تحقق هدف 30 ميليارد دلاري در روابط تجاري في‌مابين را حائز اهميت دانست و گفت: توسعه همکاري‌ها و روابط بانکي ايران و ترکيه و استفاده از پول ملي در مبادلات تجاري و قرارداد تجارت ترجيحي مي‌تواند نقش بسزايي در راستاي دستيابي به اين هدف ايفا کند که در اين خصوص بانک‌هاي مرکزي دو کشور بايد با رايزني‌هاي بيشتر زمينه‌هاي لازم را فراهم کنند.
رئيس‌جمهور به آخرين توافقات در حوزه بانکي اشاره کرد که بر مبناي آن در زمينه همکاريهاي بانکي نيز 5 بانک دولتي ايران و بانک دولتي ترکيه روابط کارگزاري را آغاز مي کنند که طي مذاکرات هفته هاي آينده، ساير بانکهاي ايراني هم امکان برقراري روابط کارگزاري را خواهند يافت.
همچنين براساس اين مذاکرات مقرر شد، قرارداد استفاده از پول ملي ايران و ترکيه با هدف تسهيل تصفيه مبادلات تجاري بين بانکهاي مرکزي دو کشور به همراه دو بانک بزرگ تجاري، ظرف يک هفته آينده به امضا برسد.
رئيس‌جمهور با اشاره به ظرفيت‌هاي مناسب سرمايه‌گذاري در ايران در بخش‌هاي مختلف از جمله امور زيربنايي، پتروشيمي و گردشگري، گفت: شرکت‌ها و فعالان اقتصادي ترکيه نيز مي‌توانند مانند ديگر شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري حضور فعال داشته باشند.
روحاني همچنين با اشاره به ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمينه فناوري‌هاي نوين و همکاري شرکت‌هاي دانش‌بنيان دو کشور ، اظهار داشت: ايران و ترکيه مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف از جمله همکاري‌هاي گمرکي، برق، آب، گردشگري، راه‌سازي، ايجاد مراکز تفريحي، توسعه گردشگري و همکاري‌هاي کنسولي و قضايي، مناسبات و همکاري‌هاي خوبي را با يکديگر سامان دهند.
رئيس‌جمهور روابط و رايزني‌هاي مسئولان نيروهاي مسلح ايران و ترکيه را سرآغازي خوب براي گسترش همکاري‌هاي دو کشور در بخش دفاعي و نظامي عنوان کرد و افزود: اميدوارم اين همکاري‌ها و رايزني‌ها موجب تقويت روابط دو کشور و امنيت بيشتر در منطقه شده و بتواند گشايش‌هاي جديدي را در مناسبات في مابين ايجاد کند.
روحاني اظهار اميدواري کرد تا تصميمات شوراي عالي راهبردي روابط دو کشور و رايزني روساي کميسيون‌هاي مشترک ايران و ترکيه، بتواند موجب توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌هاي تهران و آنکارا و تقويت صلح و ثبات در منطقه باشد.
روحاني همچنين با اشاره به تحولات منطقه بويژه سوريه و همه پرسي اخير در اقليم کردستان عراق، گفت: هدف نهايي دو کشور عدم تغيير مرزهاي جغرافيايي، حفظ تماميت ارضي کشورها و نيز تقويت ثبات و امنيت منطقه است که در خصوص سوريه مذاکرات سه جانبه با روسيه در قالب مذاکرات آستانه، و در خصوص عراق مذاکرات سه جانبه ميان دو کشور و دولت مرکزي عراق ادامه خواهد يافت.
رئيس‌جمهور افزود: ايران و ترکيه مي‌توانند همکاري‌هاي خود در سازمان اکو بويژه در زمينه بانک اکو و بازار مشترک برق منطقه‌اي اکو را بيش از گذشته افزايش دهند.
رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور ترکيه نيز در اين نشست سفر به ايران و برگزاري نشست شوراي عالي همکاري راهبردي ايران و ترکيه را مهم و مايه افتخار دانست و گفت: بي‌شک اين نشست‌ها موجب برطرف شدن موانع موجود در مسير توسعه همکاري‌ها و مناسبات دو کشور بوده و شرايط را براي دستيابي به راه‌حل‌هاي جديد و انعقاد موافقتنامه‌ها و پروژه‌هاي لازم براي گسترش هر چه بيشتر روابط في‌مابين فراهم خواهد کرد.
رئيس‌جمهور ترکيه با اشاره به اينکه رايزني‌هاي مسئولان ايران و ترکيه در سال‌هاي اخير افزايش پيدا کرده و امروز نيز در خصوص روابط دو جانبه و منطقه‌اي دو کشور با رييس جمهور ايران رايزني‌هاي خوبي داشتيم، گفت: ارتباط و رايزني مسئولان نيروهاي مسلح ايران و ترکيه در تهران و آنکارا، موجب شده تا علاوه بر همکاري‌هاي سنتي دو کشور در حوزه دفاعي و نظامي هم روابط خوبي داشته باشيم که اين موجب خشنودي است.
اردوغان با تأکيد بر اينکه اراده ايران و ترکيه بر توسعه همه جانبه مناسبات بر اساس ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود است، گفت: بايد براي تحقق هدف 30 ميليارد دلاري در مبادلات تجاري دو کشور از همه ظرفيت‌ها استفاده کرده و تلاش بيشتري داشته باشيم.
رئيس‌جمهور ترکيه با اشاره به علاقمندي شرکت‌ها و بخش خصوصي ترکيه براي حضور و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ايران، اظهار داشت: ما بايد فعالان اقتصادي و بخش‌هاي خصوصي دو کشور را براي توسعه همکاري‌ها و اجراي پروژه‌هاي مشترک تشويق کنيم.
اردوغان استفاده از موافقتنامه تجارت ترجيحي را عاملي مهم در مسير توسعه مناسبات دانست و گفت: بايد به روابط و مناسبات ايران و ترکيه به عنوان روابطي استراتژيک نگاه شود.
رئيس‌جمهور ترکيه با بيان اينکه دولت ترکيه بانک‌هاي دولتي و خصوصي اين کشور را براي همکاري با بانک‌هاي ايراني تشويق مي‌کند، گفت: ايران و ترکيه مي‌توانند روابط خود را در بخش‌هاي مختلف از جمله حمل و نقل، روابط گمرکي، امور زيرساختي و انرژي‌هاي تجديدپذير بيش از گذشته توسعه دهند.
اردوغان گفت: ايران به عنوان کشوري که مهد تمدن است و آثار تاريخي و جاذبه‌هاي فرهنگي زيادي دارد، مورد علاقه گردشگران ترکيه است که در اين راستا مي‌توانيم با توسعه گردشگري دو کشور، روابط دوستانه دو ملت را تقويت کنيم.
روساي جمهور ايران و ترکيه همچنين بر ضرورت تلاش و همکاري بيش از پيش کميسيون‌هاي مشترک دو کشور در راستاي اجراي توافقات و توسعه همکاري‌ها تأکيد کردند.
همچنين در اين نشست اعضاي شوراي راهبردي روابط ايران و ترکيه در حضور رؤساي جمهور دو کشور اقدامات و برنامه‌هاي متقابل خود را در راستاي توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌هاي في‌مابين تشريح کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن

تین نیوز

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: دومین قطار ترانزیتی افغانستان بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت دارد که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اداره راه آهن افغانستان در شبکه ایکس اعلام کرده است که، دومین قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران به مقصد ترکیه آماده ی حرکت است.

این اداره با اشاره به همکاری کشورهای همسایه افغانستان آورده است: ما علاوه بر انتقال کالاها، قلب ها را نیز به یکدیگر متصل می کنیم.

این در حالی است که، اولین قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه شمتیغ متوقف شده است.

در خصوص این موضوع «مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به ایراف گفت: پس از این که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه به دلیل ناهماهنگی شرکت راه آهن دو هفته در مرز شرقی کشور گرفتار شد، بر اساس دستور دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود کرد.

وی افزود: همچنین نامه تعیین کننده نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی برای آغاز بهره برداری تجاری از محور ریلی خواف - هرات با پیگیری هایی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی انجام دادند، تعیین تکلیف صورت گرفت.

رضایی در ادامه توضیح داد: از این رو در روزهای جاری این قطار از نقطه صفر مرزی حرکتش را به سمت مرزهای غربی کشور برای خروج به سمت ترکیه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص قطارهای ترانزیتی بعدی از افغانستان که وارد ایران می شود، مطرح کرد: بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت قطارها است که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

رضایی در نهایت خبر داد که در روزهای آتی دومین قطار ترانزیتی هم وارد کشور خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • اردوغان: تجارت با اسرائیل را ندیده گرفتیم و این در را بستیم