Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:28:13 GMT

نگاهی به رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۶۲۵۰

نگاهی به رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان

کابل - ایرنا -ادعای یک مقام افغان درباره حمایت روسیه از طالبان، درگیری طالبان و داعش در «جوزجان»، نشست مشورتی رئیس جمهوری با احزاب سیاسی درباره سفر فرمانده ارتش پاکستان، باز پس گیری«فندقستان»از طالبان، نشست حسابدهی دولت افغانستان به کشورهای کمک کننده رویدادهای مهم روز چهارشنبه این کشور است.

**ادعای یک مقام ارتش افغانستان درباره حمایت روسیه از طالبان
ژنرال «ناصر هدایت» فرمانده ارتش افغانستان در غرب این کشور بدون اشاره به منابع خبری خود مدعی شد که دستگاه های اطلاعاتی کشورهای منطقه از جمله روسیه در جنگ های استان «فراه» دخیل هستند و از مخالفان مسلح حمایت تسلیحاتی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی روز چهارشنبه در مراسم فراغت دانشجویان رشته نظامی در هرات گفت که روسیه بطور عملی در جنگ فراه وسایل و تجهیزات جنگی از جمله دوربین های شب در اختیار طالبان قرار می دهد.
وی تأکید کرد که جنگ کنونی افغانستان یک جنگ تحمیلی است که توسط دستگاه های اطلاعاتی دیگر کشورها مدیریت می شود.

**درگیری خونین داعش و طالبان در «جوزجان»
«محمدرضاغفوری» سخنگوی استاندار جوزجان افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش و طالبان در شهرستان «قوش تپه» این استان با هم درگیری شده اند.وی گفت که در این درگیری که امروز آغاز شد و تاکنون ادامه یافته شش تن از افراد تروریستی داعش و پنج تن از طالبان کشته و 18 تن دیگر از دو طرف زخمی شده اند.
گروه طالبان و داعش در برخی مناطق با هم درگیری داشته اند اما در برخی از استان ها از جمله «سرپل» و «غور» با هماهنگی علیه نیروهای دولتی جنگیده اند.

**نشست مشورتی رئیس جمهوری افغانستان با احزاب سیاسی درباره سفر فرمانده ارتش پاکستان
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که محمد اشرف غنی پس از سفر «قمرجاوید باجوا» به کابل با فرماندهان جهادی و احزاب سیاسی نشست مشورتی برگزار کرد.در بیانیه افزوده شد که وی شرحی از گفت وگوهای دو طرف ارایه و اقدام به تشریح وضعیت منطقه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا پرداخته است .

** بازپس گیری «فندقستان» استان «پروان» از طالبان
مقامات محلی استان پروان افغانستان اعلام کردند که طی عملیات نظامی که از روز گذشته برای بازپس گیری منطقه فندقستان شهرستان «سیاه گرد» در استان پروان آغاز شد موفق به پاکسازی این منطقه شده اند.منابع خبری افغانستان به نقل از این مقامات افزوده اند که این منطقه بطور کامل از وجود طالبان پاکسازی شد و تلفات سنگین به این گروه وارد شده است.گروه طالبان 3 روز پیش این منطقه را تصرف کرد و 2 هزار نفر از بر اثر درگیری در این منطقه مجبور به ترک منازل خود شدند.

**ازسرگیری حملات راکتی پاکستان به افغانستان
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار افغانستان اعلام کرد که حملات راکتی پاکستان به شهرستان های «نازیان»، «لعل پور» و «اچین» از سر گرفته شد.وی افزود : در چند روز گذشته حدود 100 راکت از خاک پاکستان به این شهرستان اصابت کرد که صدها خانواده مجبور به ترک منازل خود شده اند.خوگیانی افزوده است که حملات راکتی پاکستان در زمان سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل نیز متوقف نشده بود.

** نشست «سام» با شرکت نمایندگان 40 کشور و سازمان بین المللی در کابل
نشست کشورهای کمک کننده افغانستان برای خودکفائی و حسابدهی متقابل امروز چهارشنبه با حضور نمایندگان بلند پایه 40 کشور و سازمان بین المللی تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شد.قرار است در این نشست تعهدات دولت افغانستان وعملکردهای آن برای کشورهای کمک کننده بررسی شود.کابل پایتخت افغانستان امروز چهارشنبه برای تامین امنیت این نشست تعطیل بود و خیابان های مرکز شهر برای تردد خودروهای شخصی بسته بود.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۶۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه