Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@23:44:36 GMT

«ماجرای نیمروز» قربانی کنسرت‌ می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۰۰۵۰

«ماجرای نیمروز» قربانی کنسرت‌ می‌شود

کنسرت خواننده پاپ در سالن سینما جایگزین نمایش «ماجرای نیمروز» شد و مدیر حوزه واریز مبلغ بلیت دو سانس نمایش به حساب فیلم را توضیح داد و عملکرد خود را توجیه کرد!

به گزارش مشرق، «ماجرای نیمروز» در شرایطی اکران در تهران و شهرستان را تجربه کرد که احساس می‌شد با توجه به سرمایه‌گذاری حوزه هنری شاهد بی‌مهری این نهاد نسبت به فیلمی با موضوع انقلاب و مبارزات دهه 60 نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حکایت درباره اختصاص سالن به فیلم ‌های ارزشمند از سوی حوزه هنری حکایت دیگری است.

محمدحسین مهدویان کارگردان چندی پیش اولین واکنش‌ را نسبت به نابرابری و بی‌عدالتی و اختصاص کمترین سالن نسبت به فیلم‌های کمدی ابراز کرد. روز گذشته مدیرعامل بهمن سبز در واکنش به صحبت‌های اخیر سازنده بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر از نگاه مردمی وضعیت اقتصادی سینما‌های حوزه هنری را دلیلی برای نمایش بیشتر فیلم‌های کمدی دانست و این نکته را یادآور شد که هر نهاد و ارگانی باید به بازگشت سرمایه خود فکر کند، منطقی درست و قابل درک است اما ما شاهد اختصاص دادن سینماهای بخش خصوصی به این فیلم در سانس‌هایی بهتر از سالن‌های حوزه هنری هستیم . اگر نگاهی به ارائه سانس‌های بخش خصوصی به فیلم «ماجرای نیمروز» داشته باشیم، خواهیم دید بخش خصوصی که بیش از هر نهادی چون حوزه هنری نگران بازگشت سرمایه است بهترین سانس‌های خود را به این فیلم اختصاص می‌دهد. پردیس گلستان (شیراز) علاوه بر اختصاص سانس‌های مناسب به فیلم، سانس‌های فوق العاده متعددی را برای فیلم در نظر می‌گیرد. پردیس کورش و سینما ونوس (قم ) هم سانس‌های خوب برای فیلم در نظر گرفته و سانس‌های فوق‌العاده برای فیلم در نظر گرفتند. آیا بخش خصوصی به فکر بازگشت سرمایه نیست که اینگونه از «ماجرای نیمروز» حمایت می‌کند؟

«ماجرای نیمروز» عنوان بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد و به گواه بسیاری از سینماداران مخاطبان در سالن‌های سینما بعد از اتمام فیلم سازندگان اثر را تشویق کرده و از سالن خارج می‌شوند . این فیلم علاقمندان و مخاطبان خود را در این مدت از اکران پیدا کرده در شرایطی که از روز 5 فروردین ماه تبلیغات تلویزیونی فیلم به اتمام رسیده است، باید نهادهای سرمایه‌گذار از اثر حمایت کنند اما حال که فیلم بر سر زبان‌ها افتاده امکانی برای تماشای فیلم در شهرستان‌ها وجود ندارد یا اگر امکانی فراهم شده در سانس‌هایی که مخاطب کمتر به سالن‌ها مراجعه می‌کند، سانس برای فیلم در نظر گرفته شده است.

نکته قابل تامل در سخنان روز گذشته مدیرعامل بهمن سبز، توضیحات ایشان درباره اجرای کنسرت خواننده پاپ در سینما سپهر ساری است او تاکید کرد : تمامی بلیت‌های این دوسانس خریداری شده و مبلغ آن به حساب این فیلم سینمایی ریخته شده است، بنابراین اجرای کنسرت در سینما سپهر ساری بلامانع بوده است.

با این توضیحات، این سوال در ذهن مخاطب آگاه ایجاد می‌شود که اگر حوزه هنری بر روی فیلمی سرمایه‌گذاری می‌کند حتما به آن اعتقاد دارد و ترجیح می‌دهد کاری که روی آن سرمایه گذاری کرده است دیده شود اما در بخش دیگری از این نهاد تصمیم گرفته می‌شود فیلم دیده نشود و به همین منظور کنسرت را جایگزین فیلم می‌کنند و بلیت دو سانس فیلم را هم به حساب فیلم واریز می‌کنند! این کار نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه این فکر را در ذهن می‌پروراند که برخی معتقد به فیلم «ماجرای نیمروز» و دیده شدن فیلم در سینما نیستند و به هر صورت می‌خواهند مخاطب این فیلم را نبیند و حاضر هستند مبلغ بلیت را به حساب فیلم واریز کنند تا فیلم را نمایش دهند! گویا همانگونه که در فیلم «ماجرای نیمروز» شاهد نفوذ در نیروهای انقلابی در دهه 60 هستیم امروز هم باید نگران نفوذ در نهادهای انقلابی باشیم.

با اعلام سایت‌های فروش بلیت کنسرت، 10 فروردین ماه هم در سینما سپهر ساری کنسرت خواننده پاپ اجرا و پیش فروش شده است و احتمالاً کنسرت جایگزین «ماجرای نیمروز» می‌شود و تکرار کنسرت در این سالن علامت سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.

حمایت حوزه هنری در دوران تعطیلات نوروزی که زمان طلایی اکران نوروز است باید از فیلمی با موضوع مهم «ماجرای نیمروز» صورت گیرد و اگر قرار باشد پس از ایام تعطیلات اگر حمایت حوزه هنری انجام شود که دیگر قابل قبول نیست. اما با توجه به اقدامات اخیر حوزه هنری به نظر می‌رسد در ایام نوروز نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه با ارائه سالن به کنسرت خوانندگان پاپ فیلم به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. البته اگر کارنامه حوزه هنری در ارائه سالن سینما به فیلم‌هایی با موضوع انقلاب را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که در سال گذشته فیلم‌های «سیانور» و «یتیم‌خانه ایران» در شهرهای مختلف برای اکران فیلم «سلام بمبئی» از اکران سالن‌های حوزه هنری پایین آمد در شرایطی که فیلم «سیانور» توانسته بود با مخاطب ارتباط برقرار کند و فیلم تبلیغ دهان به دهان می‌شد و فیلم «یتیم‌خانه ایران» هم علاقمندان خود را یافته بود به گونه‌ای اعتراضات از عدم نمایش فیلم در سالن های شهرستان زیاد بود که برنامه خبری 20:30 گزارشی از اعتراضات مردم در شهر اصفهان پخش کرد.

به نظر می‌رسد رفتار حوزه هنری در ارائه سالن به فیلم‌های ارزشمندی که سازندگان آن با مجاهدت آثار را جلوی دوربین برده‌اند مسبوق به سابقه است و توجیه اقتصادی بهانه ای برای سرپوش گذاشتن به روی عملکرد غلط برخی مدیران این نهاد است . حداقل عملکرد مدیران حوزه درباره «ماجرای نیمروز» این که سالن‌ نمایش فیلم را به کنسرت اختصاص دادند و بلیت‌های مربوط به فیلم را در دو سانس به حساب فیلم واریز کردند هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد و بیش از پیش نیت برخی مدیران این نهاد را برملا می‌کند. حال باید دید در تاریخ 10 فروردین ماه هم کنسرت خواننده مورد نظر با همین توجیه برگزار می‌شود یا مدیران حوزه هنری در روند فعالیت خود تجدید نظر می‌کنند و یا بار دیگر حمایت خود را از فیلم «ماجرای نیمروز» به واریز مبلغ بلیت‌های فیلم به حساب فیلم محدود می کنند؟

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۰۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۱ اردیبهشت در ایران مصادف با روز جهانی کار و کارگر است و مهم‌ترین نکته در این باره حفاظت از کارگران در محیط‌های کاری، نقش‌ها و مسئولیت‌های کارگر و کارفرما، ارتقای فرهنگ ایمنی همچنین ارائه راهکارهای کنترلی در این حوزه است.

۶۰ درصد از جمعیت جهان هم به کار مشغول هستند و حق اساسی همه کارگران برای داشتن یک محیط امن و سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. آن هم در حالی که آنها مدام در معرض حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار هستند که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود.

سیدرضا روحانی و سیدمحمد شریف محسنی، کارشناسان شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در یادداشتی به چند نکته مهم در این باره اشاره کرده‌اند.

مقایسه آمار حوادث کار در ایران و جهان

سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که حدود ۲.۳ میلیون زن و مرد در سراسر جهان هر ساله بر اثر حوادث یا بیماری‌های ناشی از کار فوت می‌کنند، یعنی بیش از ۶ هزار مرگ در روز.

این سازمان همچنین اعلام می‌کند که سالانه حدود ۳۴۰ میلیون حادثه شغلی و ۱۶۰ میلیون قربانی بیماری‌های ناشی از کار رخ می‌دهد و این در حالی است که مطابق آخرین داده‌های آماری سازمان بین‌المللی کار، میزان حوادث تصادف شغلی منجر به فوت و بیماری‌های ناشی از کار در حال افزایش است. این در حالی است که بیماری‌های مرتبط با کار بیشترین مرگ و میر را در بین کارگران ایجاد می‌کند و تخمین زده می‌شود که مواد خطرناک به تنهایی باعث مرگ ۶۵۱ هزار و ۲۷۹ نفر در سال است. صنعت ساختمان هم دارای نرخ نامتناسب بالایی از حوادث ثبت شده است. کارگران جوان و مسن‌تر هم در این حوزه آسیب‌پذیر هستند.

در ایران هم بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالانه از حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار ۸۰۰ مورد به فوت منجر می‌شود که کمتر از میانگین جهانی است. همچنین بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت کار ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد در صنایع دیده می‌شود، در برخی صنایع مثل معدن هم خطرپذیری بالاتری وجود دارد، ولی به لحاظ رعایت نکات ایمنی در آنجا تنها ۲ درصد از حوادث ناشی از کار رخ می‌دهد. آماری که نشان می‌دهد هرجا استانداردها و ایمنی حین کار رعایت شود، صیانت از نیروی کار نیز حفظ می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) بحران‌های جهانی متعدد روند احیای بازارکار جهانی را دچار وخامت کرده و نابرابری در کشورها را افزایش داده است. در آخرین نشست سالانه سازمان بین‌المللی کار و به گفته مدیر کل سازمان جهانی کار مقرر شده بیانیه اصول و حقوق بنیادین کار سال ۱۹۹۸ اصلاح و پیوستی در خصوص شرایط کار ایمن و ایمنی شغلی به این بیانیه اضافه شود.

ارتباط بین حوادث ناشی از کار و فرهنگ ایمنی

فرهنگ ایمنی در محیط کار به مجموعه از اعتقادات، ارزش‌ها، رفتارها و روش‌های کاری اشاره دارد که به ایجاد و حفظ یک محیط کار ایمن و سالم کمک می‌کند. این فرهنگ نه تنها از دیدگاه سازمانی مهم است بلکه از دیدگاه فردی هم اهمیت دارد، زیرا تأثیرگذاری فرهنگ ایمنی بر رفتارهای هر فرد در محیط کار بسیار بزرگ است.

بر این اساس برخی از عوامل (محیطی- رفتاری) که می‌توانند به افزایش حوادث ناشی از کار منجر شوند عبارتند از

۱. نقض استانداردهای ایمنی و بهداشتی در محیط کار

۲. ناکارآمدی یا ناسازگاری تجهیزات و ماشین‌آلات با استانداردهای ایمنی.

۳. فشار زیاد بر کارگران در زمان محدود

۴. فقدان آموزش و آگاهی از خطرات محیط کار

۵. عوامل محیطی آب و هوای نامناسب یا محیط‌های کاری دارای مواد خطرناک

۶. خستگی و خواب آلودگی کارگران به دلیل ساعات کاری طولانی

۷. عوامل روانی مانند استرس و فشارهای روانی و اجتماعی در محیط کار.

۸. رفتار نا ایمن کارگر

در مقابل، در محیط‌های کاری که فرهنگ ایمنی ضعیف است، ممکن است کارگران بیشتر تمایل داشته باشند تا از رعایت استانداردهای ایمنی چشم‌پوشی کنند و ریسک‌ها را نادیده بگیرند. این موضوع به افزایش حوادث ناشی از کار منجر می‌شود.

راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار

برای کنترل و کاهش حوادث ناشی از کار، انجام اقداماتی در سه حوزه‌ اصلی می‌تواند مؤثر باشد:

پیشگیری، تشخیص و مداخله.

در حوزه پیشگیری، رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشتی، آموزش و آگاهی کوتاه و سریع ایمنی قبل از شروع کار و شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات و ریسک‌های محیط کار ضرورت دارد.

در حوزه تشخیص، بازرسی و ارزیابی مداوم خطرات محیط کار، گزارش‌دهی و تحلیل حوادث، شناسایی علل اصلی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ضروری است و در حوزه مداخله، تعهد مدیریت سازمان به ترویج فرهنگ ارتقاء ایمنی و بهداشت کار، مشارکت فعال کارکنان در مسائل ایمنی، باز طراحی تجهیزات، ماشین‌آلات و محیط کار(کاهش/ حذف خطرات) و تخصیص و استفاده از وسایل حفاظت ایمنی اهمیت دارد.

هماهنگی بین کار و کارگران ایمن با فرهنگ ایمنی محیط کار هم بسیار ضروری است. وقتی که هر دو طرف به ایمنی به عنوان اولین اولویت در محیط کار توجه کنند و مشارکت فعالی در اجرای اصول و استانداردهای ایمنی داشته باشند، احتمال وقوع حوادث ناشی از کار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و یک محیط کار ایمن و سالم برای همه فراهم می‌شود. بنابراین، توجه به ارتقاء فرهنگ ایمنی در محیط کار و ایجاد آگاهی و مسئولیت‌پذیری برای ایمنی در بین همه کارکنان سازمان می‌تواند به کاهش حوادث ناشی از کار کمک کند و محیط کاری ایمن‌تر را ایجاد نماید.

مفاد قانونی مرتبط با حوادث ناشی از کار

صیانت از نیروی کار را جمله اهداف مهم وزارت کار است و یکی از مباحث مهم و مورد تاکید در ماده ۸۵ قانون کار، حفظ و صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور است و رعایت نکات ایمنی قانون کار لازم‌الاجراست. در ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی نیز حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد. در فصل چهارم قانون کار ۲۲ ماده قرار دارد که از حقوق مختلف صیانت از نیروی کار، تشکیل شورای عالی حفاظت فنی، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی پیش بینی شده است.

مطابق ماده ۹۱ قانون کار هم کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

کد خبر 847573 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت کارگران معدن حوادث پزشکی

دیگر خبرها

  • ماجرای لغو ۵ کنسرت در تهران
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در تهران چیست؟
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ببینید | ماجرای اذان عجیب در جعبه سیاه
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم