Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@21:32:47 GMT

سمینار «تأثیر پویایی دین بر خانواده» در غنا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۶۲۶۹

سمینار «تأثیر پویایی دین بر خانواده» در غنا


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» به همت رایزنی فرهنگی كشورمان با همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی غنا، با حضور ایمورو برایما، رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، کشیش فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان ادیان، اساتید و دانشجویان دانشگاه و کالج دخترانه کوماسی، خبرنگاران و گزارشگران رسانه‌های غنا و با شرکت سفیر و رایزن فرهنگی ایران در غنا و همسران آنها، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افتتاح سمینار توسط فلیکس اووسو دچی، استاد و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی انجام شد و وی اظهار امیدواری کرد تا این سمینار بتواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های فرهنگی علمی بعدی ایران با این دانشگاه باشد.
سیبویه ذکریا، استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی نیز در سخنان خود ضمن بیان تاریخچه فعالیت‌های فرهنگی و علمی با رایزنی فرهنگی ایران، آغاز دوباره همکاری‌های دوجانبه را نتیجه‌مند خواند و برگزاری این سمینار با حضور سفیر و رایزن فرهنگی و همسران آنها را نشانه‌ای از علاقمندی و جدیت برای توسعه این همكاری‌ها خواند.
سیبویه ذکریا سپس با اشاره به مدت زمان همکاری خود با رایزنی فرهنگی ایران، اجرای این سمینار را در نوع خود قابل تقدیر توصیف و بیان كرد: به یاد دارم در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نمایشگاه عکسی در دوران سفارت آقای فرجی در شهر تماله برگزار کردیم و بعدها در اوایل دهه 1990 به دعوت ایران در کنفرانسی شرکت كردم و بلافاصله توانستیم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران نشریه «الکوثر» را به چاپ برسانیم. اینک پس از گذشت ایام همکاری طی سال گذشته و تا کنون، دو سمینار گفت‌وگوی فرهنگی و دینی را در لگون تجربه کرده‌ایم.
وی افزود: باید بگویم این سمینار برای اولین بار است که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران با دپارتمان مطالعات ادیان این دانشگاه برگزار می‌شود؛ بنابراین با چنین شروع خوبی آینده همکاری را روشن دیده و از رایزنی فرهنگی ایران در غنا تشکر می‌کنیم.
نخستین سخنران علمی سمینار، مارگارت ماکافویی تایویه، دانشجوی مقطع دکتری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانی وی «حضرت مریم الگوی زنان و خانواده از دیدگاه انجیل و قرآن» بود.
وی در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف زندگانی حضرت مریم، به درس‌های آموزنده زندگانی آن حضرت اشاره و بیان كرد: در قرآن سوره‌ای به نام «مریم» داریم؛ ولی در انجیل بخشی با عنوان آن حضرت نداریم.
وی افزود: برای نمونه به ویژگی‌های مهم اخلاقی آموزنده زندگانی حضرت مریم چون اعتماد و اتکاء به خداوند، اعتماد به خانواده (همسر) و مردم، اطاعت از پروردگار و امیدواری می‌توان اشاره كرد.
سخنران دوم سمینار یونس دامبه، دارای مدرك دکترا در رشته اسلام‌شناسی از دانشگاه لگون آکرا و استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانی‌اش «حضرت فاطمه(س)؛ الگوی زنان و خانواده» بود.
یونس دامبه در سخنرانی خود با اشاره به نقش بی‌بدیل ائمه اطهار(ع) و به طور خاص حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان اهمیت وجودی حضرت زهرا (س) از قول پیامبر اکرم (ص) که فرمود: «فاطمه ام ابیها» است، پرداخت.
وی نقش مادری حضرت زهرا (س) به عنوان نقش مهمی برای اسلام و حضرت رسول اکرم (ص) به طور خاص بسیار مهم دانست و گفت: پس از فوت حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) نقش بسیار مهمی در حمایت و کمک به پدرش داشت و جایگاه حضرت فاطمه (س) به عنوان مادر نه تنها برای مسلمانان بلکه به عنوان الگوی زنان جهان شناخته شده است.
مالکی، سفیر ایران در غنا نیز با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س)، برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و شصتمین سالروز استقال غنا را تهنیت گفت و با معرفی مراکز فعال ایران در این کشور و فعالیت آنها، روابط دوجانبه دو کشور ایران و غنا را در آستانه برگزاری ششمین کمیسیون مشترک در آکرا (پایتخت غنا) تحولی مثبت خواند.
خانم مالکی، همسر سفیر نیز در سخنرانی خود با عنوان «بررسی ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا(س)» به بیان برخی ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت همچون عبادت، حجاب، علم و دانش و همچنین به ذکر احادیث و آیاتی در خصوص آن حضرت (سوره‌های کوثر و دهر) پرداخت و سخنان خود را با جمله «فاطمه، فاطمه است» دکتر شریعتی به پایان رساند.
سخنران پایانی سمینار پروفسور پلیگا، عضو مجمع اهل‌ بیت(ع) و استاد و رئیس بخش هنرهای فنی دانشگاه کوماسی بود که سخنرانی خود را با عنوان «بررسی تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» اختصاص داد.
وی در سخنرانی خود پس از تعریف مفاهیم، به نقش زنان در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف تاریخ جهان همچون یونان و مصر اشاره كرد و با تکیه بر نقشی که اسلام برای زنان برتر (آسیه همسر فرعون، حضرت مریم مادر حضرت عیسی (ع)، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س)) قائل شده است، آنها را بهترین الگو برای زنان و زندگی خانواده‌ها در سراسر جهان دانست.
وی در پایان به برخی از درس‌هایی که زنان سراسر عالم باید و می‌توانند از روش زندگی این الگوها فرا بگیرند، اشاره كرد.
پایان‌بخش سمینار، سخنان فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی، بود که با تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در همکاری به منظور برگزاری این برنامه، تداوم آن در آینده را خواستار شد.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران

داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزش‌ها و رفتار‌های بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایه‌گذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا می‌کند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از این‌رو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.

شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی

حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولت‌ها در قبال این نهاد است.

این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.

وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریف‌کننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید می‌شود که خانواده زمینه‌ساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی می‌شود.

وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.

وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعه‌ای از ماده‌های قانونی است که اساسی‌ترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان می‌کند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته می‌شوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمی‌توانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.

حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران

حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان می‌کند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.

وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازات‌های کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازات‌هایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانواده‌های زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.

این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایت‌های مختلفی مقرر شده است که شامل حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده می‌شوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بین‌الملل و ارائه راهکار‌هایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد می‌شود.

وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بسته‌های تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوج‌های جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویق‌ها شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • این دهه‌شصتی خبرساز طراح لایحه حجاب است؛ سمت‌های او چه بوده است؟
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • «بی‌حجاب، مزاحم ماست، نباید تحمل شود»- طراح لایحۀ حجاب و عفاف/ ابوالفضل اقبالی کیست؟
  • واکنش دانشگاه تهران به حاشیه‌ سازی‌های اخیر درباره همکاری با جمیله علم الهدی
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران