Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@01:50:42 GMT

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۰۵۳۱۰

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

به گزارشخبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی وزارت بهداشت به کجا رسید؟، افزایش سلامت مردم و محافظت از مخاطرات مالی بیماران ویژگی‌های یک نظام سلامت توانمند، افزایش دو برابری طرح‌های تحقیقاتی در حوزه سلامت از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تعرفه پایین آزمایشگاه‌های ایران در مقایسه با کشورهای منطقه
رضا محمدی دبیر علمی کنگره ارتقای کیفیت علوم آزمایشگاهی گفت: پزشکان برای تشخیص بیماری و پیگیری وضعیت بیماران از آزمایش‌های مختلف بهره می‌برند و اگر مراکز آزمایشگاهی از تکنولوژی روز دنیا برخوردار نباشد، حوزه سلامت و بهداشت به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در انجام آزمایش‌های روتین پزشکی همگام با کشورهای پیشرفته در حال رشد و ترقی هستیم، ولی همچنان از لحاظ سطح علمی و دانش استفاده از این تکنولوژی با مشکلاتی مواجه‌ایم.

محمدی تأکید کرد: با آموزش مناسب دانش آزمایشگاهی، فارغ‌التحصیلان توانایی کار با دستگاه‌های مختلف آزمایشگاهی و تست‌های جدید و به‌روز دنیا را بدست می‌آورند.

تعداد پیوند عضو در کشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت/ بیمه‌ها همچنان همراه نیستند
سید محمد کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت:طبق معمول و روند سال‌های گذشته حوزه پیوند عضو در کشور به خوبی در حال توسعه است. به طوریکه در اواخر سال گذشته تعداد پیوند عضو در کشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت. یعنی حدود ۵۰ هزار و ۵۹۷ در سال گذشته پیوند عضو انجام دادند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، گفت: سال گذشته ۸۰۲ مورد پیوند کبد، ۱۱۹ مورد پیوند قلب، ۳۰ مورد پیوند پانکراس و چندین مورد پیوند روده و ریه و همینطور ۱۰۴۰ مورد پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده که کلیه این آمار‌ها خوب و چشمگیرند.

کاظمینی با بیان اینکه ۵۷ درصد از موارد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام شده است، ادامه داد: یعنی بیش از نیمی از این بیماران از این اهداکنندگان کلیه دریافت کردند که این موضوع بسیار جالب است و این میزان رشد اهدای عضو افراد مرگ مغزی در منطقه بی‌نظیر است. زیرا در گذشته، ما از اهداکنندگان زنده کلیه می‌گرفتیم.

تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی وزارت بهداشت به کجا رسید؟
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: طبق قرارداد و تبصره ۳ و ۴ تعداد افرادی که در وزارت بهداشت مشغول به کار هستند، ۱۱۰ هزار نفر است که این وزارتخانه باید از محل درآمد‌های خود حق و حقوق این دسته از افراد را بپردازد. ما علاقمندیم تا این نیرو‌ها به استخدام وزارت بهداشت در بیایند که در این صورت ۳ هزار میلیارد تومان از مخارج این وزارتخانه صرفه‌جویی می‌شود و دولت از محل بودجه خود حقوق آن‌ها را پرداخت می‌کند.

هاشمی ادامه داد: در طول ۳ سال و نیم گذشته، حدود ۳۰ هزار نفر از پرستاران که نقش بسیار حیاتی و مهمی در حوزه سلامت و بهداشت مردم دارند، بازنشسته شدند و متأسفانه تا به امروز هیچ نیروی جایگزینی به استخدام وزارت بهداشت در نیامده است.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت پیگیر استخدام نیروهای قراردادی، پیمانی و تبصره ۳ و ۴ است و همه تلاش خود را بکار می‌گیرد تا وضعیت کاری آن‌ها تغییر پیدا کند.

افزایش سلامت مردم و محافظت از مخاطرات مالی بیماران ویژگی‌های یک نظام سلامت توانمند
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت: نظام‌های سلامت باید سه هدف افزایش سلامت مردم، محافظت از مخاطرات مالی ناشی از بیماران و رضایت مراجعان را دنبال کند تا یک نظام سلامت با کیفیت در کشور برقرار باشد.

وی بیان کرد: افزایش امید به زندگی، ارتقای کیفیت زندگی و کاهش مرگ زودرس از جمله ویژگی‌های یک نظام سلامت خوب محسوب می‌شود که در راستای کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم و کم شدن هزینه‌های کمرشکن و همچنین میزان فقر مردم در اثر درمان بیماری‌ها از جمله عوامل مهم در محافظت از مخاطرات مالی مردم به حساب می‌آید.

حریرچی ادامه داد: کسب رضایت مردم ارتقای کیفی خدمات و رضایت ارائه دهندگان خدمات پزشکی از جمله ویژگی‌های یک نظام سلامت در کشور محسوب می‌شود.
توجه ویژه نظام پزشکی به تعرفه آزمایشگاه‌های کشور
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: آزمایشگاه کشور از فناوری‌های نوین و روش‌های مبتنی بر شواهد به پیش می‌رود و خوشبختانه کشور در حوزه آزمایشگاهی از یک رفتار علمی برخوردار است.

وی بیان کرد: کشور باید به سمت ارتقای کیفی آزمایشگاه‌ها برود و در همین راستا سازمان نظام پزشکی توجه ویژه‌ای به آزمایشگاه کشور دارد، زیرا همکاران ما در علوم آزمایشگاهی در خط مقدم ارائه خدمات حوزه سلامت مشغول به فعالیت هستند و با تیم‌های درمانی مشارکت می‌کنند.

زالی ادامه داد: آزمایشگاه کشور باید به روز بوده و توجه ویژه‌ای به رخدادهای علمی و هم طراز با کشورهای توسعه یافته داشته باشند.

افزایش دو برابری طرح‌های تحقیقاتی در حوزه سلامت
رضا ملک زاده در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بود سه درصد تولید ناخالص ملی به این حوزه اختصاص داده شود، ولی سه دهم درصد تخصیص داده شد.

ملک زاده با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی در تولید علم و تحقیقات افزود: در همین راستا نیز برنامه پزشک پژوهشگر را اجرا کرده‌ایم و ارتقای کیفی دوره دکترای پژوهش، تعریف گرندهای پژوهش، جذب دستیار، آموزش اخلاق پزشکی و حمایت از تحقیقات دانشجویی از جمله اقداماتی است که تاکنون در این راستا انجام شده است.

وی به راه اندازی موسسه ملی تحقیقات پژوهش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۶ برنامه ثبت بیماری راه اندازی شده است که می‌توان به برنامه ملی کنترل ثبت سرطان اشاره کرد و این برنامه در حال حاضر به خوبی پیش می‌رود.

به گفته وی پروژه ایرانوم، ارزیابی و حمایت از توسعه تحقیقات بالینی، توسعه آزمایشگاه جامع تحقیقات، راه اندازی سامانه علم سنجی و همچنین ایجاد ۶۰ مرکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اقدامات معاونت پژوهشی وزارت بهداشت بوده است.
معوقات بیمه‌ها مهمترین چالش آزمایشگاهیانسیدمهدی ابوترابی رئیس انجمن علوم آزمایشگاهى و رئیس کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دچار چالش‌های بسیاری همچون تعرفه، معوقات بیمه، تجمیع و شبکه‌سازی شده است.

وی افزود: مهمترین چالش آزمایشگاهیان معوقات بیمه‌ها است، زیرا آن‌ها با هزینه‌هاى خود تجهیزات خریدارى کرده و خدمت به مردم ارائه مى‌کنند، اما اکنون تامین اجتماعى با هشت ماه تاخیر معوقات را تا پایان تیر ٩٥ و سایر بیمه‌ها با ٦ تا هفت ماه تاخیر معوقات را پرداخت کرده‌اند.

ابوترابى تصریح کرد: تعرفه‌هاى آزمایشگاهى باید بر اساس قیمت تمام شده محاسبه شود و تجمیع، شبکه سازى و تاسیس آزمایشگاه باید با حضور انجمن‌هاى مرتبط به آزمایشگاه و استفاده از ظرفیت‌هاى داخلى صورت گیرد.

رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به سختى کار در آزمایشگاه‌ها گفت: سال گذشته خوشبختانه سختى کار در آزمایشگاه‌ها مصوب شد و اکنون رشته علوم آزمایشگاهى به عنوان یک رشته داراى سختى کار شناسایى مى‌شود.انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت در شهرستان فومن
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • امکانات حوزه سلامت خوشاب فقط برای ۲۵ درصد جمعیت کفایت می‌کند
  • خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند