Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@01:10:14 GMT

از واریس بارداری چه می دانید؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۳۳۳۳

رویداد۲۴-علت واریس، افزایش میزان مایعات داخل عروق، بزرگی رحم و فشار روی سیاهرگ‌های شکمی و کاهش بازگشت خون به سوی قلب و تجمع آن در عروق تحتانی است که باعث ایجاد سیاهرگ‌های متورم می‌شود.

از واریس بارداری چه می دانید؟ در طول دوران بارداری با افزایش حجم رحم، افزایش وزن، تغییر در سطح ترشح هورمون‌ها و تغییرات در عملکرد بعضی از اعضا مانند قلب، ریه، گردش خون و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خانم باردار دچار ناراحتی‌هایی می‌شود. البته اغلب این مشکلات موقتی و گذرا هستند و بعد از زایمان خودبخود برطرف می‌شوند. یکی از این مشکلات وجود واریس در پاهاست که شکل نازیبایی دارد و خانم باردار را نگران می‌کند اما راه‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان جلوی بروز واریس را گرفت یا لااقل شدت آن را کاهش داد. در این مطلب به انواع راهکارها در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

خانم‌ها در دوران بارداری مستعد واریس اندام تحتانی به‌خصوص در ناحیه ساق پا هستند. واریس‌ها سیاهرگ‌های سطحی پوست هستند که در قوزک، ساق پا، پشت زانو، ران‌ها و حتی ناحیه تناسلی مشاهده می‌شوند. این عروق از یک‌دهم میلی‌متر تا چند میلی‌متر هستند که از سطح پوست بیرون زده‌اند و به صورت برآمدگی‌های ناهمواری دیده می‌شوند. شکل واریس تقریبا برای همه افراد ناخوشایند است.

بررسی علل واریس

علت واریس افزایش میزان مایعات داخل عروق، بزرگی رحم و فشار روی سیاهرگ‌های شکمی و کاهش بازگشت خون به سوی قلب و تجمع آن در عروق تحتانی است که باعث ایجاد سیاهرگ‌های متورم می‌شود.

علت بعدی افزایش بعضی از هورمون‌ها مانند هورمون پروژسترون است که موجب انبساط و شلی سیاهرگ‌ها و تجمع خون در آنها می‌شود.

البته عوامل ژنتیکی نقش مهمی در ابتلای خانم باردار به واریس دارد. تحقیقات نشان داده مادران این خانم‌ها نیز در بارداری خود دچار واریس بوده‌اند.

راه‌های پیشگیری یا کنترل واریس

نکته‌هایی وجود دارد که خانم‌های باردار با رعایت آنها می‌توانند جلوی ابتلا به واریس را بگیرند یا شدت آن را کاهش دهند.

اضافه وزن زیاد ممنوع است

مراقب اضافه وزن خود در طول بارداری باشید و به توصیه پزشک زنان در مورد نحوه تغذیه و اضافه وزن مجاز توجه کنید.

تحرک کافی داشته باشید

به اندازه کافی تحرک داشته باشید. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا در صورتی که با نظر پزشک زنان باشد بسیار مفید هستند.

چهارزانو ننشینید

از چهارزانو نشستن در طول دوران بارداری اجتناب کنید. هنگام نشستن روی کاناپه یا صندلی پاها را روی هم نگذارید و بهتر است صندلی کوچکی زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها در سطح بدن قرار گیرد.

یبوست را درمان کنید

یبوست در دوران بارداری شایع است. این مشکل گوارشی ممکن است باعث واریس شود. بنابراین توجه به این مساله و برطرف کردن آن با استفاده از رژیم غذایی مناسب الزامی است.

هنگام خواب پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید

بهتر است شب‌ها هنگام خواب بالش نرمی را زیر پاها قرار دهید تا پاها 10-5 سانتی‌متر بالاتر از سطح بدن قرار گیرند.

به پهلوی چپ بخوابید

بهتر است به پهلوی چپ بخوابید چون سیاهرگ‌های شکمی در سمت راست شکم قرار دارند و وقتی رحم به سمت چپ می‌چرخد، فشار از روی سیاهرگ‌ها کاهش می‌یابد.

جوراب واریس بپوشید

با این چند روشی که توصیه شد می‌توان تا حدود زیادی جلوی ابتلای خانم باردار را به واریس گرفت یا شدت آن را به میزان زیادی کاهش داد. در غیر این صورت با تجویز جوراب‌های مخصوص واریس می‌توان واریس را کنترل کرد.

جوراب واریس را حتما باید پزشک تجویز کند. نوع جوراب و قدرت فشاری که جوراب باید روی پا وارد کند را پزشک تعیین می‌کند. سفتی بیش از حد جوراب باعث می‌شود خون کافی به پاها نرسد و شلی جوراب هم اثر موثر آن را از بین می‌برد.

واریس بعد از زایمان

معمولا عروق واریس 4 تا 5 ماه بعد از زایمان برطرف می‌شوند. البته در خانم‌هایی که قبل از بارداری دچار واریس بوده‌اند، احتمال شدت واریس بعد از بارداری زیاد است. همچنین احتمال عود در بارداری‌های بعدی نیز وجود دارد. حتی ممکن است در بارداری‌های بعدی واریس، شدت بیشتری داشته باشد.

بعد از بارداری می‌توان با روش‌های خاصی مانند لیزر داخل عروقی، تزریق ماده اسکلروزان و... واریس را درمان کرد. البته باید توجه داشت که این روش‌ها به هیچ وجه در بارداری، توصیه و استفاده نمی‌شوند.

عوارض واریس درمان‌نشده

تجمع خون در سیاهرگ به‌تدریج روی عروق تاثیر می‌گذارد و عوارضی ایجاد می‌کند. تاخیر در درمان واریس، موجب نارسایی در خون‌رسانی و ایستایی خون در رگ‌ها شده و احتمال بروز لخته بیشتر می‌شود. عوارض دیگری مانند سنگینی پاها، زخم و آمبولی در اثر وجود لخته نیز مشاهده می‌شود. آمبولی عارضه بسیار خطرناکی است و در اثر جدا شدن لخته از محل خود و ورود آن به جریان گردش خون و از آنجا داخل قلب و ریه باعث فوت بیمار می‌شود. درگیری سیاهرگ‌های عنکبوتی نیز در واریس دیده می‌شود که مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند و مشکل فقط از نظر زیبایی است که معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود.

واریس ناحیه تناسلی

واریس دیگری که در دوران بارداری دیده می‌شود مربوط به ناحیه ژنیتال یا تناسلی است. حدود 10 درصد از خانم‌های باردار دچار واریس ناحیه تناسلی می‌شوند. تورم سیاهرگ‌ها در این منطقه باعث درد بیمار می‌شود.

برای این خانم‌ها نیز راه‌هایی پیشنهاد می‌شود تا جلوی شدت واریس گرفته شود. پدهایی وجود دارد که با استفاده از آنها فشار روی عروق بیشتر می‌شود و از شدت تورم و انباشته شدن خون در عروق جلوگیری می‌کند. همه نکات احتیاطی که در مورد واریس پا اشاره شد باید در واریس ناحیه تناسلی هم رعایت شود. واریس ناحیه تناسلی نیز 4-3 ماه بعد از زایمان برطرف می‌شود، در غیر این صورت بیماران باید به متخصص مربوط مراجعه کنند.

*متخصص قلب و عروق، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی تا چند سال پیش، انجام برخی مشاغل در انحصار مردان بود و از آنجا که دیدگاه عمومی جامعه نسبت به زنان، پرداختن به مشاغل آسان و متناسب با روحیات زنانه بود، زمینه فعالیت بانوان در اینگونه مشاغل فراهم نشد و ورود آن‌ها به عرصه‌ شغل‌های سخت و مردانه دور از انتظار بود اما امروزه این دیدگاه‌ تغییراتی داشته است.

ما امروز شاهد حضور و فعالیت بانوان در مشاغل مختلف از جمله مشاغل سخت و پرمخاطره هستیم و شاید بتوان گفت مرزبندی بین مشاغل، دیگر مانند گذشته پررنگ نیست. یکی از مشاغلی که در حال حاضر بانوان زیادی در آن فعالیت دارند، رانندگی با وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس است.

در یکی از تجربه‌های خود با خانمی که به عنوان راننده اتوبوس مشغول فعالیت بود، گفت‌وگویی داشتم. زمان زیادی را در ایستگاه اتوبوس منتظر خط ۹۴ بودم اما خبری از اتوبوس نبود تا اینکه اتوبوس کمکی وارد ایستگاه شد و جمعیت مسافران منتظر و شاید کمی مضطرب، سوار اتوبوس شدند، اتوبوسی که راننده آن یک خانم بود.

 ژاله شندزی که ۵ سال سابقه رانندگی در جاده و اتوبوس بین ‌شهری را نیز در کارنامه دارد، با بیان اینکه از حدود ۸ سال پیش به عنوان راننده اتوبوس درون‌شهری در مشهد فعالیت دارد، اظهار کرد: شغل ما سخت است اما من عاشق کارم هستم، به همین دلیل این شغل برای من سهل و آسان است. من از طریق این شغل با مردم در ارتباط هستم.

وی در خصوص نوع برخورد مردم با یک راننده خانم گفت: مردم از رانندگان خانم استقبال خوبی می‌کنند، شاید به دلیل اینکه رانندگان خانم احتیاط بیشتری دارند، البته زمان‌هایی هم بوده که با دیدن یک راننده اتوبوس زن متعجب شوند و نگران سلامتی خود باشند اما بعد از پیاده شدن من را تشویق و با محبت برخورد کردند.

شندزی افزود: وقتی مسافران با گفتن یک خسته نباشید یا یک لبخند، رضایت خود را نشان می‌دهند، این رفتارهای محبت‌آمیز در نحوه کار من تاثیر زیادی دارد. من عاشق مردم هستم، بنابراین خستگی برایم معنایی ندارد.

این راننده اتوبوس در خصوص چالش‌های پیش‌ روی رانندگان خانم عنوان کرد: مهمترین چالش برای ما رانندگان خانم این است که اضافه ‌کار داشته باشیم. ما بانوان مسئولیت خانه‌داری هم داریم، بنابراین باید هم برای کار خانه‌داری وهم کار بیرون از خانه برنامه‌ریزی کنیم، به همین دلیل اضافه‌ کاری شرایط را برای ما دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: چالش‌ دیگری که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که از هر سه جمعه تعطیلی، یک روز تعطیل باشیم که این هم نوعی اضافه کار محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته ما یکی در میان جمعه‌ها تعطیل بودیم و اوضاع بهتر بود. امیدوارم شرایط به روال قبل برگردد.

شنذری که علاوه بر شغل رانندگی با اتوبوس به کارهای هنری از جمله تهیه‌کنندگی تئاتر نیز مشغول است، تصریح کرد: اغلب دوستانم می‌گویند کار هنری با شغلی که داری سنخیت ندارد و به لحاظ فضای کاری، یکی آرام و منعطف و دیگری سخت و پرتنش است، چطور این دو کار را با هم انجام می‌دهی؟

این راننده اتوبوس گفت: حقیقت این است که ما خانم‌ها به طور کلی این توانایی و انعطاف را داریم که مشاغل مختلف را در کنار هم مدیریت کنیم، مانند بسیاری از بانوان که خانه‌دار هستند و در کنار آن مشاغل دیگری نیز دارند. برای من مدیریت کار خانه‌داری، کار هنری و شغل رانندگی اهمیت دارد و همیشه به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنم که به هیچکدام لطمه‌ای وارد نشود.

وی در خصوص نحوه برخورد همکاران مرد خاطرنشان کرد: همکاران ما بیشتر مردان هستند اما همراهی، همکاری و حمایت لازم را دارند و هر زمان نیاز باشد، کمک می‌کنند.

شنذری با اشاره به نحوه برخورد خانواده خود با این شغل عنوان کرد: خانواده با شغل من هیچ مشکلی ندارند و هنگامی که این شغل را انتخاب کردم، با استقبال آن‌ها روبه‌‎رو شدم و بیان کردند که باعث افتخارشان هستم.

این راننده اتوبوس بیان کرد: اگرصلاحیت رانندگی با وسایل نقیله سنگین برای بانوان وجود نداشت، این حرفه از سمت راهنمایی و رانندگی تایید نمی‌شد اما صدور گواهی‌نامه پایه یک، برای خانم‌ها نشان‌دهنده تایید صلاحیت آن‌ها است. اگر همچنان این حرفه در جامعه ما مورد قبول افراد خاصی نیست، موضوع دیگری است. به نظر من انجام این شغل با رعایت تمامی شئونات لازم، نشانه توانمندی زنان است و من به این توانایی خانم‌ها افتخار می‌کنم.

وی در خصوص انتظارش از مردم به عنوان یک راننده اتوبوس تصریح کرد: مردم بسیار فهیم هستند و بسیاری از موارد را رعایت می‌کنند، تنها خواهش من به عنوان یک راننده اتوبوس درون‌شهری این است که اگر گاهی هنگام خدمت‌رسانی اتوبوس دیر به ایستگاه می‌رسد، شهروندان صبوری کنند، زیرا ممکن است برخی زمان‌ها عوامل مختلفی از جمله کمبود ماشین، ترافیک، نقص فنی و... موجب تاخیر اتوبوس شود.

شنذری اضافه کرد: هر شغلی مشکلات و سختی‌های خود را داشته و در کار ما نیز نقص‌ها و کمبودهایی وجود دارد اما وقتی خوشحالی و شعف مردم را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که از کار ما راضی هستند، دیگر کمبودها به چشم نمی‌آید و انجام کار برای ما خوشایند می‌شود.

در ادامه با چند نفر از مسافران اتوبوس گفت‌وگو کردم و نظرات آن‌ها را در خصوص رانندگی خانم‌ها پرسیدم. ابتدا به سراغ دانش‌آموزانی رفتم که در صندلی آخر اتوبوس نشسته و مشغول گپ‌وگفت‌ بودند. سارا که دانش‌آموز دوره دوم دبیرستان بود، اظهار کرد: من اغلب اوقات با اتوبوس به خانه برمی‌گردم و از اینکه در این مسیر گاهی اوقات با رانندگان خانم روبه‌رو می‌شوم، جای خوشحالی دارد. بسیاری از مواقع رانندگی‌ خانم‌ها از آقایان بهتر است، زیرا با ملاحظه رانندگی می‌کنند.

نعیمه که همراه سارا بود، به میان صحبت‌های دوستش پرید و گفت: من قبلا که سوار اتوبوس می‌شدم و راننده، خانم بود کمی مضطرب می‌شدم و برای سوار شدن شک و تردید داشتم، اما الان این موضوع برای من عادی شده، زیرا رانندگان خانم توانسته‌اند خود و توانایی خود را ثابت کنند.

خانم میانسالی که از خرید به خانه برمی‌گردد و چرخ خرید خود را به سختی نگه داشته است، عنوان کرد: من همیشه آرزو داشتم که بتوانم روزی مشاغل سخت مانند این کار را انجام دهم و الان وقتی این رانندگان خانم را می‌بینم وافعا خوشحال می‌شوم، انگار خودم به آرزویم رسیده‌ام.

علیرضا از دیگر مسافران اتوبوس که در ردیف‌های جلو و صندلی نزدیک به راننده نشسته بود، بیان کرد: در ابتدا که سوار اتوبوس شدم، از اینکه راننده خانم بود کمی تعجب کردم اما بعد مشاهده کردم که واقعا رانندگی خوبی دارند و به کارشان مسلط هستند.

راننده اتوبوس تنها یکی از صدها مواردی است که خانم‌ها توانایی خود را نشان‌ داده‌ و به اثبات رسانده‌اند. قطعا اگر مجال و زمینه فراهم باشد و زنان نیز نسبت به مردان به طور برابر از امکانات برخوردار شوند، زمینه بروز و ظهور استعدادهای بیشتری در زمینه‌های مختلف را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا می شناسیدش؟
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • روایت سرمربی سپاهان از مسلمان شدن و ازدواج با خانم بازیگر
  • انتقاد تند و تیز امیرعلی نبویان به شوخی جنجالی رائفی‌پور
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی