Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد – ايرنا – مسئولان ستاد چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري در استان خراسان رضوي ، برنامه هاي اين نامزدها در زمينه هاي مختلف به ويژه سياست، اقتصاد و فرهنگ را در ميزگرد ايرنا مورد نقد و بررسي قرار دادند.

در اين ميزگرد مسئولان ستاد چهار نامزد شامل حجت الاسلام حسن روحاني ، حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي ، محمد باقر قاليباف و سيد مصطفي ميرسليم که ستادهاي خود را در خراسان رضوي داير کرده اند، به تشريح برنامه هاي نامزدها پرداختند البته اسحاق جهانگيري و مصطفي هاشمي طبا تاکنون در اين استان ستادي داير نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مباحث مطرح شده در اين ميزگرد، با توجه به همزماني آن با ايام تبليغات انتخابات رياست جمهوري،‌ که با مناظره هاي تلويزيوني رفته رفته گرمتر مي شود، از شور و حرارت خاصي برخوردار بود و شرکت گنندگان به تبيين برنامه هاي خود و يا انتقاد از برنامه ها و اقدامات رقبا پرداختند.
***عرصه سياسي
* روحاني، محور انسجام گروه هاي مختلف سياسي، قومي و مذهبي /رفع خطر نظامي گري در سياست داخلي
عضو شوراي راهبردي ستاد مرکزي دکتر روحاني برنامه هاي نامزد مورد حمايت خود در عرصه سياسي را مبتني بر رعايت قانون، اعتدال و برخورداري از حق به معناي آزادي براي مشارکت سياسي در سرنوشت خود در عرصه داخلي و برانگيختن مشارکت ملي در بين همه گروه ها و جناح هاي سياسي و اقوام و گروه ها دانست.
غلام حيدر ابراهيم باي سلامي با بيان اينکه حضور احزاب در موضوع سياست داخلي از ضرورت هاست ، گفت : اگر بخواهيم جمهوريت نظام و حضور مردم نهادينه شده تا حضوري سازمان يافته با برنامه مشخص داشته باشد تنها راهکار وجود و تقويت احزاب است .
وي اظهار کرد: در اين راستا خانه احزاب که دردولت قبل تعطيل شده بود دوباره فعال گرديد و بسياري از احزاب جديد هم مجوز گرفتند.
وي عنوان کرد: خاستگاه روحاني اصولگرايي و جامعه روحانيت است ودر عين حال اصلاح طلبان و اعتدال گرايان کشور را به عرصه آورده و با آنان همکاري مي کند که اين خود حاکي از محوريتي است که روحاني براي انسجام گروه هاي سياسي ايجاد نمود.
وي با بيان اينکه اين امر پيروزي بزرگ براي روحاني به ويژه بعد از التهاب هاي سال 88 است که کشور را به ثبات سياسي رساند، افزود : بازگشت مردم به مشارکت در انتخابات 92 نيز با پيروزي دولت تدبير واميد محقق شد و با مشارکت فعال آنان در شکل گيري مجلسي معتدل در دوره دهم نمود يافت و اين موازنه وتعادل در نيروهاي سياسي و مشارکت مردم در سرنوشت سياسي از پيروزي هاي روحاني است .
وي گفت : روحاني طبق قانون اساسي، برنامه ريزي کرده تا اين تعادل و اعتدال را درعرصه سياست داخلي براي مشارکت همه نيروها حفظ کند تا اختلاف و انشقاقي که در دولت دهم بين نيروهاي داخلي انقلاب افزايش يافته بود، از بين برود و جريان اصولگرايي و اصلاح طلبي که دو جريان ريشه دار و اصلي انقلاب هستند و نيز ساير جريان هاي کشور در کنار هم مشارکت کنند و افکار و عقايد خود را به صورت نهادينه به مردم ارائه نمايند.
وي ادامه داد : اين اقدام روحاني باعث شده تا برخي گروه هاي فشار هم درخواست مجوز کرده و رفتارهاي خود را نهادينه کنند که اين امر نشان مي دهد تدبيرو اعتدل روحاني نقش خود را در برقراري موازنه بين جريان هاي سياسي ايفا کرده است.
وي رفع خطر نظامي گري در سياست داخلي را از اقدامات اساسي دولت روحاني دانست و افزود : امروز همه ، حتي احزاب منتقد کمتر از حضور نيروهاي نظامي در سرنوشت انتخابات سخن مي گويند که اين خود از نتايح مثبت دولت روحاني براي حفظ نظام و ارتقاء مشارکت مردم است.
وي افزود : روحاني در عرصه سياست خارجي و بين المللي هم در چهار سال گذشته بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت توانسته اهداف اصلي خود را پيش ببرد.

*برجام بزرگترين موفقيت ديپلماتيک جهان
ابراهيم باي سلامي افزود : در اين راستا بزرگترين موفقيت ديپلماتيک جهان در برجام اتفاق افتاد چرا که در تاريخ ديپلماتيک دنيا بي نظير است که يک کشور جهان سومي با شش قدرت جهاني بتواند به يک توافق برسد به گونه اي که سايه جنگ و تحريم را در منطقه اي که آتش جنگ برافروخته است، کم رنگ کند.
وي اظهار کرد: از سوي ديگر تلاش براي روابط صلح جويانه با کشورهاي همسايه و عربي هم در دستور کار روحاني است البته به شرطي که افراطي گري هاي برخي جريان هاي سياسي منجر به سردي روابط بيشتر نشود.
وي عنوان کرد : در اين راستا گفت و گو و مذاکره با کشورهاي مختلفي که منافع ملي ايرانيان اقتضا مي کند، در برنامه روحاني نمود دارد و تاکيد بر ايجاد فضاي امن و آرام ، حفظ امنيت ايران وارتقاي سطح منزلت روابط ديپلماتيک و عزت جمهوري اسلامي ايران در راس برنامه هاي روحاني است.
وي با بيان اينکه روحاني خود در اين حوزه صاحب نظر است، افزود: عملکرد وزارت امور خارجه موجب شد روابط خارجي ما در سطح بالايي تعريف شود و تعالي روابط ديپلماتيک امروز بر اساس منافع ملي و عزت ايران در سطح دنيا و منطقه نشان مي دهد که اين بعد در دولت دکتر روحاني اهميت زيادي داشته است .
وي گفت: در نتيجه اقدامات اين دولت ديگر کسي به جرم دگر انديشي در عرصه سياسي تعقيب نمي شود ، فضاي فعاليت سياسي بازتر و بيش از اين زمينه مشارکت همه گروه ها در عرصه سياست داخلي فراهم تر شده است.

*ميرسليم معتقد به حذف نيمي از ظرفيت سياسي کشور نيست /تقويت عمق راهبردي جمهوري اسلامي
رئيس ستاد سيد مصطفي ميرسليم در استان خراسان رضوي هم بيان اينکه اين نامزد، شخصيتي کاملا قانون مدار است و تمام برنامه هايي که تدوين کرده در حوزه هاي مختلف اقتصادي و سياسي و فرهنگي مبتني بر سياست هاي کلان نظام و ابلاغي رهبرانقلاب و اصول قانون اساسي است ، گفت : در حوزه سياسي رئيس جمهوري بايد اصول مغفول مانده قانون اساسي ونيز فراموش شده سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب را به منصه ظهور و اجرا برساند.
جواد آرين منش افزود : در عرصه سياست خارجي به صورت قوي در پي تقويت حرکت هاي انقلابي و تعامل با کشورهاي مسلمان و همکاري با کشورهاي همسوي منطقه چون عراق ، سوريه و لبنان هستيم .
وي عنوان کرد : به تعبير رهبري تقويت عمق استراتژيک جمهوري اسلامي جزو وظايف است و در اين راستا بايد در روابط با کشورهاي ديگر حکمت ،مصلحت و عزت را محور قرار دهيم.
وي با بيان اينکه انقلاب ما ضد آمريکايي و ضد استکباري است، افزود: اگر اين عناصر ضد استکباري را از انقلاب بگيريم ديگر انقلابي نيست از اين رو بايد ضمن توسعه روابط، توجه شود که اهداف نظام مخدوش نگرديده و نوعي تعادل در اين عرصه حاکم باشد.
وي عنوان کرد : در عرصه سياست داخلي مساله امنيت را به عنوان يک نعمت بزرگ در کشور مي دانيم در حالي که امروزکشورهاي منطقه دچار انواع درگيري هاي ، تنش ها و ناامني ها هستند ، ايران اسلامي به صورت جزيره امن در منطقه درآمده است و بايد همه توان براي حفظ و تقويت اين امنيت به کار بسته شود.
وي تصريح کرد : مساله شايسته سالاري در کشور و استفاده از نيروهاي نخبه اي که همواره بخش عظيمي از آنها در دولت هاي مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح طلب کنار گذاشته مي شوند مورد توجه اين نامزد انتخابات رياست جمهوري است .
وي گفت : ميرسليم فردي است که با اکثر دولت هاي گذشته همکاري کرده و در دوره رياست جمهوري مرحوم آيت الله هاشمي وزير بوده و به ساير دولت ها هم کمک کرده ، معتقد به حذف نيمي از کشور نيست و بر اعتدال در بهره گيري از اين نيروها و ظرفيت آن ها تاکيد دارد.
وي ادامه داد: در حوزه سياسي وي کانديداي حزبي است و اعتقاد دارد که نظام مردم سالاري و کانديداتوري بدون احزاب ناقص است از اين رو حزبي چون موتلفه با 50 سال پيشينه و برنامه و کادري قوي پشت سر اين کانديداي رياست جمهوري قرار گرفته تا کار حزبي انجام دهد.

*حجت الاسلام رئيسي نامزدي مردمي است
نماينده ستاد حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در استان با بيان اينکه اين نامزد رياست جمهوري، هيچ وابستگي خاصي به حزب و گروهي ندارد ، گفت : بر خلاف ميرسليم که چهره اي حزبي است رئيسي همواره عنوان کرده که مردمي است .
وي افزود : شعار اصلي اين نامزد رياست جمهوري در سياست داخلي دوري از حاشيه و تنش و ايجاد آرامش و محيطي آرام براي هماهنگي و همکاري حداکثري است .
وي اظهار کرد: در عرصه سياست خارجي هم هدف اساسي تحکيم و پيشرفت روابط ايران با کشورهاي دوست و همسايه ، حفظ عزت و کرامت ، عدم وادادگي سياسي و ارتقاي جايگاه يک ايراني مسلمان مد نظر است و سياست هاي کلي هم بر همين مبنا برنامه ريزي مي شود.
وي گفت: در سياست خارجي هم دفاع از گفتمان انقلاب ، امام و رهبري در کشورهاي همسو تکليفي فرا دولتي و فراجناحي است و نبايد دربرهه هاي حساس از اصول خود کوتاه آمد و در اين راستا سر اصول گفتمان انقلاب محکم ايستاده است.
وي عنوان کرد : خاصيت ضد استکباري انقلاب در سياست خارجي مبناي عمل وي است و يکي از نکات مهم همسويي سياست خارجي با نظريات رهبري است که هر گاه اين بوده دولت ها عملکرد موفقي داشته اند.
*تورم قوانين و فرآيند طولاني تصويب تا اجرا
سخنگوي ستاد محمد باقر قاليباف هم معتقد است: سياست داخلي اگر مبتني بر سياست گذاري عمومي و برنامه نباشد، هوچي گري است نه سياست .
مصطفي ترکاشوند افزود : سياستگذاري فرايندي دارد که در قالب نهادهايي چون مجلس ، مجمع تشخيص مصلحت نظام و دولت ديده شده و با مساله عمومي شروع و وارد دستور کار، تدوين ، اجرا ، نظارت ، تحليل و خاتمه سياست مي شود اما در يک نگاه خوشبينانه کمتراز10 درصد سياست هاي ما اين فرآيندها را طي کرده است.
وي اظهار کرد: نبايد اجازه داد فضاي سياسي کشور به سمتي برود که حوزه سياست داخلي وارد بحران شود حال آنکه بخش عمده سياست هاي داخلي ما در مرحله قانوني مي ماند و براي همين امروز شاهد تورم قوانين هستيم و قوانين براي آنکه تدوين و تصويب شده و به مرحله اجرا برسند زمان زيادي به طول مي انجامد که در همه دولت ها نيز همينگونه است .
وي با بيان اينکه اين شرايط ، نشان از وجود بيماري در حوزه سياستگذاري داخلي است ، افزود : از مرحله تدوين قوانين به به بعد دچار مشکل هستيم .
وي گفت : قانون هدفمندي يارانه ها مساله عمومي بود که سپس وارد دستور کار شد اما در اجرا اين هدفمندي محقق نشد چنانکه يارانه اقشار پر درآمد حذف نشد و 45 هزار تومان يارانه افراد هم داراي ارزش هشت سال قبل نيست .
ترکاشوند با تاکيد بر اينکه با وضعيت منابع درآمدي محدود، دکتر روحاني هم نمي تواند شق القمر کند، افزود : اما اگر قانون هدفمندي يارانه ها به درستي اجرا مي شد مي توانستيم فقط با 30 درصد صرفه جويي در گاز به اندازه کل درآمد اتحاديه اروپا ، درآمد ايجاد کنيم.
وي اضافه کرد : بايد ازتجارب دنيا بهره گرفت و ثابت شده اگرپنج حوزه سياست گذاري داخلي شامل آموزش و پرورش، سلامت، قضايي وحقوقي ، تامين اجتماعي و محيط زيست اصلاح شود چرخه سياست گذاري بهبود مي يابد اما در اين سال ها چه کرده ايم ؟
وي با تاکيد بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهاي مختلف در اين حوزه ها ادامه داد : امروز اگر چرخه سياست داخلي اصلاح شود عرصه سياست خارجي هم درست مي شود.
*** اقتصاد
*توقف رويکرد ونزوئلايي در اقتصاد ايران طي دولت يازدهم
نماينده ستاد دکتر روحاني در خراسان رضوي در زمينه مباحث اقتصادي اظهار داشت که در دولت قبل 800 ميليارد دلار درآمد ارزي بي سابقه کشور بيشتر در جهت تخريب به کار رفت و سياست هاي پوپوليستي که بيشتر اتلاف منابع ملي بود، موجب نزول ارزش پول ايران و رواج رويکرد ونزوئلايي در اقتصاد ايران شد که در دولت دکتر روحاني با آوار برداري عظيمي که انجام شد اين امر متوقف گرديد.
وي افزود: در اين مدت تورم از 40 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش يافت و ارزش ارز خارجي تا حدود زيادي تثبيت شد.
وي خاطرنشان کرد : معضل جدي بسياري از واحدها توليدي و تعطيلي و رکود آنها، با حمايت دولت تا حد زيادي رفع شده و بسياري از آنها وارد مرحله رونق اقتصادي شده اند ضمن آنکه واردات کاهش و صادرات افزايش يافت.
ابراهيم باي سلامي گفت: پيروزي ديپلماسي نفتي ايران در اين دولت در شرايطي که عربستان پس از برجام با توليد بي رويه نفت و کاهش شديد قيمت در پي ضربه زدن به ايران بود، با اقدام وزارت نفت در مهار قيمت ها و شکست عربستان ، جهان را به تعجب واداشت.
وي اظهار کرد: کشور در دولت روحاني بر اساس برنامه ريزي انجام شده در توليد بنزين به خودکفايي رسيد و در نيمه دوم سال 96 طبق برنامه به صادرت اين محصول دست مي يابد.
وي اضافه کرد: در دولت روحاني، ميزان برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبي که تا سال 92 بالغ بر 240 ميليون متر مکعب بود به 570 ميليون متر مکعب رسيد و توليد نفت کشور هم از يک ميليون و 790 هزار بشکه به 2.5 ميليون بشکه رسيد.
وي افزود: عراق هم در حوزه هاي مشترک ما توسط آمريکايي ها و انگليسي ها در خاک خود در حال سرمايه گذاري است که افزايش ظرفيت برداشت در اين حوزه هم دربرنامه است .
وي ادامه داد: در عين حال دولت روحاني به دنبال بزرگ کردن بازار گردشگري ايران است و نخستين گام در اين راستا توسعه اقامتگاه ها مي باشد و هم اکنون با داشتن راهبرد مشخص در اين حوزه 480 هتل در دست ساخت است که تا پايان برنامه ششم به منظور توسعه مقاصد گردشگري در کشوربه انجام مي رسد زيرا افزايش درآمد ، اشتغال آفريني، فقر زدايي و حفظ محيط زيست و پايداري درتوسعه با گردشگري ميسر مي شود.
وي تمرکز بر استفاده از رويکردهاي نوين اقتصادي را محور عمل روحاني دانست و گفت : صنعت گردشگري از جمله اين رويکردهاست، ضمن آنکه بعد ازبرجام و آرامش ايجاد شده و با پيام هايي که ارسال شد سرمايه گذاران بسيار و برندهاي برتر بين المللي از سرمايه گذاري در ايران استقبال کرده اند.
وي با بيان اينکه استفاده حداکثري از منابع مالي و دارايي کشور از جمله ضرورت هاي برنامه ريزي است، گفت : در عين حال در کنار منابع و سرمايه هاي خارجي بايد از منابع ارزي و دارايي ها و مشارکت مردم هم در توسعه بهره گرفت.
وي تصريح کرد: بايد رويکردهاي جديدي به اشتغال داشت چنانکه امروز 70 درصد بيکاران کشور دانش آموختگان دانشگاهي هستند و در اين راستا بايد ساختارهاي اقتصادي و توليد را با رويکردهاي نوين، تخصص ، دانش پايه و آخرين دستاوردهاي فناوري به اقتضاي اقتصاد و فرهنگ گسترش داد.
وي افزود : امروز مفهومي که برخي کانديداها از اشتغال مطرح مي کنند بسيار عوامانه است و نشان مي دهد که از مباني اقتصاد ، پيشرفت ، شاخص ها و انديکس ها اطلاع ندارند زيرا اشتغال وقتي ايجاد مي شود که زيرساخت هاي سرمايه گذاري و اشتراک با سرمايه هاي خارجي شکل گيرد و اين براي دوره رکود ضرورت دارد و متغير معناداري است .
وي گفت :رونق بازار سرمايه براي استفاده از سرمايه هاي راکد و نجات صنعت نفت از انزوا و نابودي و ارتقاي اعتبار ايران در عرصه بين المللي بخشي از اين تلاش ها بوده ضمن آنکه اجراي طرح تحول سلامت هم فرصتي شد تا همه بيماران به خدمات بيمارستاني و دارويي دسترسي آسان داشته باشد.
وي اظهار کرد : با توجه به اينکه ميانگين عمر ناوگان ريلي 32 سال بوده برنامه هايي براي توليد واگن تدارک شده و هم کارخانه هاي واگن سازي با تمام مشکلات دوباره احيا شده اند و مقرر شده تمام ظرفيت توليد داخلي خريداري و در ناوگان ريلي به کار گرفته شود که بي توجه به اين اقدامات بي انصافي در حق دولت است.
وي تصريح کرد: روحيه نشاط و شادابي مستلزم ايجاد اشتغال ، کار و پيش از آن پرهيز از سياه نمايي و بي انصافي و ديده شدن کارکردهاي مثبت دولت است.

*مباحث اقتصادي برخي نامزدها در مناظره ها در تقابل با سياست هاي نظام و ظرفيت هاي کشور است
رئيس ستاد ميرسليم در استان خراسان رضوي هم اظهار کرد: سياست هاي اقتصادي کشور و اقتصاد مقاومتي و اصل 44 قانون اساسي و همه نرم افزارهاي مورد نياز در حوزه اقتصاد توسط رهبري و مجلس شوراي اسلامي تهيه و تدوين شده است و برنامه ششم توسعه هم به تصويب رسيده و هر چند ممکن است کاستي هايي هم داشته باشد اما چارچوب و روند کار بر اين اساس مشخص شده است.
آرين منش با بيان اينکه هنر رئيس جمهوري اجراي اين سياست هاست، گفت : رئيس جمهور هر کس باشد موظف به اجراي احکام برنامه ششم توسعه است و اگر به درستي تحقق يابد بايد به رشد هشت درصدي برسيم و اشتغال مولد مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود، از اين رو کانديداها بايد چگونگي تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و راهکارهاي خود را ارائه دهند.
وي گفت: در مناظره ها وسخنراني هاي نامزدها مباحث و حرف هايي زده مي شود که کاملا با اين سياست ها متفاوت و در واقع در تقابل است و هيچ تناسبي با ظرفيت ها و درآمدهاي کشور ندارد.
وي يادآوري کرد: دولت سالانه در مجموع 300 هزار ميليارد تومان اعتبار از محل درآمد نفتي و ماليات در اختيار دارد و اگر قرار است حرفي زده و وعده اي داده شود بايد متناسب با اين حجم اعتباري باشد و اگر خارج از اين اعتبارات است بايد منابع آن مشخص شود.
وي افزود : کمتر کانديدايي را مي بينيم که در کنار قول هايي که مي دهد، راهکارها و مبناي تامين منابع را هم مشخص و ارائه کند و اين خود يک آسيب است.
وي در بحث چرايي اين امر که همه روساي جمهور بعد از پايان دوره کاري خود مورد انتقاد جدي هستند، گفت : برخي وعده هايي که مي دهند، با توانمندي ها و ظرفيت هاي کشور و خود آنان انطباق نمي يابد و شعارهايي بدون مبناست .
وي گفت : هر کانديد ايي که حرف مي زند بايد برنامه و راهکارها و منابع روشن براي اجراي اين ها را براي مردم بيان کند وگرنه با شعارهاي غير متعارف اعتماد مردم از نظام سلب مي شود در حالي که دوران انتخابات بايد، زمان صداقت، صميمت و راستگويي با مردم باشد و از شعارهاي تحقق نيافتني پرهيز شود.
آرين منش افزود : وقتي مي گوييم سالانه يک ميليون شغل ايجاد کنيم رقم اعتباري مورد نياز براي هر شغل محاسبه شود و بعد منابع نفتي هم مشخص است و بايد آن را هم محاسبه کرد،منابع آن هم ديده شود، بايد صادقانه با مردم صحبت شده و پاسخگو باشيم وگرنه اعتماد مردم سلب مي شود.
وي گفت : توجه به برنامه ششم توسعه و سياست هاي اقتصاد مقاومتي و اقتصاد مبتني بر مشارکت مردم در عرصه هاي مختلف و تقويت و توسعه تعاوني ها که سرمايه هاي خرد مردم را جمع مي کنند و اقتصاد دانش بنيان از نکاتي است که به شدت مورد توجه است.
وي اظهار کرد : مساله اشتغال با توجه به محدوديت منابع کشور و در نظر داشتن واقعيت ها و درآمدهاي کشور که از دو منبع نفت وماليات مي باشد، به برنامه ريزي جدي نياز دارد.
آرين منش افزود : درصورتي که از مشارکت سرمايه هاي داخلي و نيز خارجي استفاده کنيم حداقل منابع دولت حداکثر کارآفريني و اشتغال، توليد و رونق را ايجاد مي کند.
وي اظهار کرد : توجه به صادرات محور مهمي است که در صورتي محقق مي شود که کيفيت توليد را ارتقا داده تا قدرت رقابت پذيري بالا برود و در اين راستا تقويت عوامل توليد و توانمندسازي نيروي انساني و آموزش مورد تاکيد ميرسليم است.
وي ادامه داد : در موضوع يارانه ها، اين نامزد رياست جمهوري موافق افزايش يارانه نقدي نيست بلکه هدفمندي يارانه بايد به درستي اجرا شود و به حوزه توليد اختصاص يابد نه مصرف .
وي تصريح کرد : از سويي در حوزه توسعه روابط خارجي براي جذب سرمايه ها و تکميل زنجيره هاي توليد نفت و و منابع معدني و جلوگيري از خام فروشي مورد توجه است.

* تاکيد رئيسي بر اقتصاد مبتني بر گفتمان اصلي انقلاب و مردم محوري
نماينده ستاد حجت الاسلام رئيسي با بيان اينکه تا زماني که تفکر اقتصادي ما اصلاح نشود، نمي توانيم حوزه اقتصاد را درست کنيم ، گفت : اقتصاد ما بر مبناي گفتمان اصلي انقلاب که مردم محوري است، اداره نمي شود.
فرزادنيا عنوان کرد : هنوز در حوزه اقتصاد به بلوغ نرسيده ايم چون از گفتمان انقلاب گذشته ايم و اقتصاد تورم محور در دولت قبل و در دولت يازدهم رکود محور شده است اما رئيسي بر ظرفيت داخلي در حوزه اقتصاد تاکيد دارد که دولت کنوني براي جذب هزاران ميليارد تومان سرمايه داخلي اقدام جدي انجام نداده است.
وي گفت : افزايش ميزان اشتغال با استفاده از ظرفيت هاي داخلي و تخصيص منابع صندوق توسعه ملي و پرورش کارگزار اقتصادي نه کارگر پروري و توانمند سازي افراد براي کارآفريني مورد توجه نامزد ماست.
وي گفت : اقتصاد مقاومتي نقشه راه و مبناي عمل او و حرکت برمولفه هاي اقتصاد مقاومتي با مديريت صحيح و اصلاح الگوي مصرف مورد توجه رئيسي است.
وي ادامه داد : بايد براي توليد کنندگان کالاهاي اساسي که با سلامت مردم سروکار دارند فرصت هاي اقتصادي مناسب فراهم شود و استفاده از شرکت هاي دانش بنيان و اقتصادي کردن فعاليت هاي اقتصادي متکي بر نخبگي علمي مردم ، جلوگيري از خام فروشي بويژه در صنايع نفتي و معدني ، درون زا بودن اقتصاد و برون گرايي آن، رشد توليد داخلي و افزايش صادرات از جمله مباني عمل مي باشد.
وي اظهار کرد: بررسي و امکان افزايش يارانه نقدي سه دهک پايين جامعه ، امکان توليد اشتغال از فضاي مجازي و خروج از اقتصاد تک محصولي و جذب سرمايه گذاري خارجي هم مورد توجه جدي است.
وي با تاکيد بر تغيير ديدگاه مديريت اقتصادي کشور افزود : سياستگذاري هاي اقتصادي بايد به سمت دغدغه هاي مردم برود و استقاده از هزارهزار ميليارد سرمايه مردمي در جامعه براي توسعه جامعه در عين آنکه استفاده از پتانسيل ديپلماسي عمومي در عرصه سياست خارجي براي بهبود اقتصاد کشور هم بايد مورد توجه قرار گيرد.
فرزاد نيا افزود : جلوگيري از فاصله طبقاتي مورد توجه رييسي است در دوبت خود ترمز ايجاد فاصله طبقات را مي کشد،‌ ضمن آنکه بازگرداندن گفتمان انقلاب در سطح مديريت کشور از برنامه هاي اوست به گونه اي که مديراني در راس دولت رئيسي قرار مي گيرند که خاستگاهشان مردمي و انقلابي باشد و رسيدگي فرهنگي و بهداشتي و زيرساختي به امور حاشيه شهرها از جمله محورهاي ديدگاه اين نامزد است.
وي اظهارکرد: تعظيم شعائر زيارتي و کرامت بخشي به زائر امام رضا (ع) که امروز براي همه ملموس است و تسهيل امکان سفرها و زيارت در سطح کشور ،تاثير پذيري و تاثير گذاري مردم و مسئولان در سطح اجتماع هم مورد توجه جدي است.

*اقتصاد ايران نيازمند مديريتي جهادي و جوان است /وعده ايجاد 5 ميليون شغل توهم نيست
نماينده ستاد قاليباف در خراسان رضوي هم گفت : با دولت پير و خسته نمي شود اقتصاد کشور را اداره کرد در دولت مردم، با مديريت جهادي قاليباف در سه حوزه از جمله اقتصاد برنامه ريزي منسجم شده که در اين راستااستفاده از ظرفيت هاي تعطيل شده کشور و فعال سازي واحدهاي توليدي مد نظر است.
ترکاشوند راه اندازي ظرفيت هاي جديد درحوزه مزيت هاي محلي و منطقه اي و پرهيز از خام فروشي را از ديگر حوزه هاي مورد توجه دانست و افزود : در حوزه صنعت ساختمان که با 160 صنعت مستقيم سرو کار دارد، رکورد عميقي ايجاد شده که بايد از اين حالت خارج شود و راه اندازي مسکن مهر مي تواند اين صنعت را فعال کند.
وي با بيان اينکه حوزه صنعت فناوري اطلاعات( آي تي ) ظرفيت هاي قابل توجهي در حوزه اشتغال و درآمد دارد که مغفول مانده و بايد مورد توجه قرار گيرد ضمن آنکه مقابله با قاچاق سازمان يافته از ضرورت هاست و ايجاد پنج ميليون شغل با دولت جوان محقق مي شود.
وي اضافه کرد : بايد سياست جايگزين واردات تغيير يافته و بر توسعه صادرات تمرکز کرده و به سمت توليد متناسب با نياز بازار بين المللي رفت و ديوارهاي تعرفه اي در دنيا براي صنايع؛‌ ظرفيت ها و مزيت هاي خودرا دارد که بايد اين امر براي حمايت از محصول داخلي محقق شود.
وي با بيان اينکه رسيدن به نرخ بيکاري زير هشت درصد جزو مصوبات مجلس و برنامه ها ودست يافتني است ، گفت : قاليباف به تناسب ظرفيت هاي کشور بر اين امر تاکيد دارد.
ترکاشوند عنوان کرد: دولت را بايد به جوانان سپرد اما امروز مشکل ما مديران مياني هستند که عمر مديريتي آنان تمام شده و تحقق اين مباحث را در ظرفيت خود نمي دانند و بازار سرمايه امروز به خاک سياه نشسته و من خود در اين بازار سرمايه داشتم و امروز از آن بازمانده ام.
وي با بيان اينکه وعده ايجاد پنج ميليون شغل قاليباف و يک ميليون شغل رئيسي دست يافتني است و توهم نيست، اظهار کرد: ‌ رهبر معظم انقلاب برتوليد و اشتغال تاکيد دارند و اين نشان مي دهد دولت هاي قبلي نتوانسته اند در اين زمينه موفق باشند.
ترکاشوند افزود : تحقق اين امر نيازمند يک مديريت جهادي است که با همان سبک و سياق دفاع مقدس وارد عرصه شود در حالي که دولت روحاني نيز در راستاي همان دولت هاي گذشته عمل کرده است.
وي با بيان اينکه رقابت درون گفتماني بين ما ، رئيسي و ميرسليم وجود ندارد و هر کدام پيروز شوند براي ما و انقلاب مبارک است، گفت : اگر خارج از اين سه نفر هم فردي انتخاب شود بازهم مبارک است زيرا مشروعيت آن از راي مردم و تنفيذ مقام معظم رهبري است.

**حوزه فرهنگ
تلاش در جهت تعالي فرهنگ ايراني و اسلامي
عضو شوراي راهبردي ستاد مرکزي دکتر روحاني در استان خراسان رضوي در اين حوزه معتقد است : تلاش دولت در تعالي فرهنگ ايراني و اسلامي، رويکردي براي کاربردي کردن اين مفاهيم و عناصر فرهنگي در سطح بين المللي و ارتقاي ارزش ها بوده چنانکه توجه به حوزه هنر و سينما بعد از شرايطي که هنرمندان در دولت قبل طي کردند خود بيانگر اين رويکرد مي باشد.
ابراهيم باي سلامي افزود: در بحث اجتماعي هم رويکرد دولت روحاني بر پذيرش همه اقوام وگروه ها بر اساس فلسفه ايران شهري بوده و معتقد است ايران از اقوام و گروه هاي مختلف تشکيل شده و عزت آنها بايد حفظ شود و تا حد زيادي به اين امرپرداخته شده و امروز در يک مشارکت محلي گسترده از دولت و منافع ملي حمايت مي کنند.
وي عنوان کرد : دولت روحاني بحث اقتصاد فرهنگ را نيز محور تمرکز خود قرار داد و تشکلي در اين زمينه در حوزه وزارت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلساتی که با محور موضوعات ارزی در مجلس برگزار شده گفت: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود، اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.   وی افزود: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.   پور ابراهیمی با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیز‌هایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.   وی افزود: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند؛ بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.   وی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب‌ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.   پورابراهیمی گفت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.   وی افزود: در بخش سیاست‌های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه‌هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.   وی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.   پور ابراهیمی گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.   وی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب‌های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می‌بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده، اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می‌رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.   پورابراهیمی با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

دیگر خبرها

  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد