Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین نوری‌خواه، دکترای فناوری اطلاعات، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به شرایط بحرانی فضای مجازی گفت: متأسفانه شرایط فضای مجازی در کشور بحرانی است و این بحران می‌تواند تبعات بلندمدتی برای کشور داشته باشد چرا که حاکمیت کشورمان در فضای مجازی، جاری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تبعات بی‌قانونی در فضای مجازی تنها معطوف به ارزش‌های دینی نیست، بلکه همه ابعاد همچون سیاست، فرهنگ و تمدن ما را تحت تأثیر قرار داده است.

دغدغه‌های سیاسی و غفلت از وضعیت نابسامان فضای مجازی

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: امروزه شبکه‌های اجتماعی خارجی بیش از ماهواره، فرهنگ کشورمان را تحت تأثیر قرار داده است و متأسفانه مسئولان به خاطر دغدغه‌های سیاسی، وضعیت نابسامان فضای مجازی را نادیده گرفته‌اند و حتی بسیاری از اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد را انکار می‌کنند.

وی بیان کرد: مسئولین وزارت ارتباطات سه سال پیش ادعای ایجاد فیلترینگ هوشمند را مطرح کردند، اما با وجود صرف بودجه کلان، هنوز خبری از تحقق آن نیست؛ اعلام می‌شود که همه چیز در این فضا امن و امان است اما با مقایسه با آن‌چه در‌ واقع در شبکه‌های اجتماعی خارجی پیش روی مردم قرار می‌گیرد به صراحت می‌توان گفت ادعاهای مکرر سالم‌سازی فضای مجازی توجیهاتی است که با واقعیت تطابقی ندارد. از همان ابتدای کار روشن بود که با توجه به ویژگی‌های فنی این شبکه‌ها، ادعای فیلترینگ هوشمند ادعایی غیرکارشناسی است و محقق نخواهد شد، اما این پروژه بی‌توجه به انتقادات کارشناسی ادامه یافت.

نوری‌خواه اظهار کرد: در بودجه کشور سالانه 200 میلیارد تومان برای صیانت از فضای مجازی اختصاص یافته است، اما به دلیل رویکرد غلط مسئولین و برخورد غیرکارشناسی، شاهد اثربخشی این هزینه‌ها نیستیم. فضای ارتباطات مجازی در کشور امروز نابسامان است و متأسفانه مسئولان‌ دغدغه‌ای برای حل مشکلات آن ندارند. متأسفانه مسئولان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که باید به اصلاح فضای مجازی بپردازند و بعضا حتی به دلایل سیاسی از شرایط موجود راضی هستند و ادعا می‌کنند که باید فضا کاملا آزاد باشد، هر چند همزمان به دنبال راه‌اندازی فیلترینگ اختصاصی بوده‌اند.

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: امروز فرهنگ، دین و اندیشه مردم جامعه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته است، این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که حتی دیدگاه دینی و اسلامی ندارند، بیش از ما دغدغه‌مند هستند و برای استقلال و آزادی کشور خود، به دنبال سالم‌سازی فضای مجازی هستند، برخی مسئولین اساسا هر اقدامی در جهت تولید ملی برای بهبود این فضا را نفی می‌کنند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی توصیه می‌شود خانواده‌های ایرانی که اکثریت آن‌ها به فرهنگ و اخلاق اهمیت می‌دهند از نرم‌افزارهای ارتباطی ایرانی استفاده کنند تا حداقل بخشی از دغدغه‌هایشان کاهش یابد. متأسفانه امروزه همه فعالیت‌های روزمره مردم از طریق شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی انجام می‌گیرد و همه اطلاعات خصوصی مردم ناخواسته در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد. این آسیب مضاعفی است که حتی اگر دغدغه دین و فرهنگ را هم نداشتیم، باید از سوی مسئولین پیگیری می‌شد که متأسفانه نشد.

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: حاکمیت باید در حوزه فضای مجازی سیاست‌گذاری کند تا شاهد یک فضای امن و پاک برای مردم باشیم، در غیر این صورت تبعاتش به ضرر کل جامعه خواهد بود. تنها پس از سیاست‌گذاری صحیح است که تولید ملی در عرصه فناوری اطلاعات و به ویژه نرم‌افزارهای ارتباطی می‌تواند شکل بگیرد و گرنه با ادامه فعالیت بی‌حساب نرم‌افزارهای خارجی هیچ گاه تولید ایرانی شکل نخواهد گرفت.

وی بیان کرد: مطالبه‌گری خانواده‌ها از مسئولین در این مسیر اهمیت بسیاری دارد و باید به صراحت از وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برای تصحیح وضعیت نابسامان موجود مطالبه شود که چرا با وجود صرف بودجه‌های کلان، ارتباطی ناامن، گران، بی‌کیفیت و آلوده به محتوای خلاف اخلاق، قانون و شرع در این فضا در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مردم مطالبه‌گر باشند

نوری‌خواه اظهار کرد: مسئولان باید به این درک برسند که در فضای مجازی مشکلات جدی وجود دارد و سپس برای حل آن، حاکمیت سیاست‌گذاری لازم را انجام دهد تا زمینه برای حاکمیت قانون در فضای مجازی فراهم شود. مردم باید بهبود وضعیت نابسامان فضای مجازی را از مسئولان مطالبه کنند تا زمانی که این مطالبات از سوی مردم وجود نداشته باشد، اتفاق مثبتی در این فضا رخ نخواهد داد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد