Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود تب و تاب این روزهای بازار اجاره مسکن مستاجران درگیر افزایش قیمت اجاره منزل به دلیل کاهش نرخ سود بانکی هستند و این داستان ناتمام صاحب‌خانه و مستاجر همچنان با وجود ورود مجلس ادامه دارد.

به گزارشتهران نیوز، چند روزی است در این ماه مبارک با زبان روز و گرمای طاقت فرسای تهران برای پیدا کردن خانه استجاری از از این بنگاه به آن بنگاه می‌رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی پا در بنگاه املاک می‌گذاریم گویی به شهر دیگر آمده‌ایم اجاره بها به یکباره نجومی شده است هر کسی هر مقدار که تمایل داشته باشد قیمت را می‌گوید انگار نه انگار این صنف اتحادیه دارد.

همیشه در این فکر هستم که چرا هیچ‌گاه دولت‌ها برای اجاره بهاء مسکن فکری نمی‌کنند و کنترلی نیست چی شد این همه وعده مجلسی‌ها برای کنترل اجاره که مطرح شد ولی مسکوت ماند، ظاهراً هیچ کسی از دولت‌مردان و نماینده‌ها مستاجر نبودند و نیستند تا درد این جماعت را بفهمند.

بعد از پایین آمدن سود بانکی برخی از سرمایه‌داران به‌ویژه افرادی که منزل خود را اجاره می‌دهند برای جبران کاهش سود بانکی خود اجاره بهاء را افزایش دادند.

در کشور ما به دلیل ضعف اقتصادی در هر قسمت از که اتفاقی رخ بدهد تاثیر خود را در تمام قسمت‌ها می‌گذارد. با کاهش نرخ سود بانکی بازهم شاهد افزایش اجاره بهاء مسکن هستیم که با وجود رکود بی‌سابقه در کشور و وضعیت معیشت مردم این امر بر زندگی دشوار امروز مردم می‌افزاید.

در مناطق مختلف تهران افزایش بهاء متناسب با محیط تغییرات چشمگیری داشته است.

دقیقاً اجاره نسبت عکس با سود بانکی دارد. یعنی زمانی، سود کم می‌شود صاحب‌خانه‌ها اجاره‌ها رو بالا می‌برند بدون این‌که درک صحیح از وضعیت مستاجر داشته باشند.

*هیچ زمانی مثل این چهار سال بی‌رونقی ندیده‌ام

فریروز آبادی، یکی از بنگاه‌داران املاک تهران که به گفته خودش بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت می‌کند در ارتباط باافزایش بهای اجاره مسکن به خبرنگار شهری سرویس اجتماعیتهران نیوزگفت: هر ساله افزایش بهاء را داریم اما زمانی که سود بانکی را کاهش می‌دهند به یکباره صاحب‌خانه اجاره منزل را بالا می‌برد.

وی گفت: قیمت‌گذاری اتحادیه و مراکز مربوطه هیچ‌گونه تاثیری در بالا رفتن اجاره بهاء ندارد چراکه صاحب‌خانه تصمیم می‌گیرد منزل را به چه قیمتی به مستاجر بدهد.

وی خاطر نشان کرد: زوج‌های زیادی به من مراجعه می‌کنند اما زمانی که از قیمت مطلع می‌شوند گویا آب سردی بر عطش جوانی آن‌ها می‌ریزند.

این بنگاه‌دار املاک اظهار داشت: بیش از ۳۰ سال است که در این شغل فعالیت می‌کنم اما بعد تا کنون این شرایط رکود و والنگاری در اوضاع اقتصادی و مسکن را ندیده‌ام.

فیروز آبادی عنوان کرد: میزان افزایش اجاره بهاء بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است و ممکن است بیشتر شود.

این بنگاه‌دار املاک تصریح کرد: قیمت خرید مسکن تغییرات چشمگیری نداشته و مانند سه سال قبل همچنان در رکود به سر می‌برد.

وی شرایط شمال تهران با دیگر قسمت‌ها را متفاوت برشمرد و گفت: در بالا شهر تهران به دلیل این‌که منازل لوکس هستند اجاره و قیمت‌ها بین صاحب خانه و مستاجر به‌صورت توافقی است.

چندی پیشحسام عقبائی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگویی با رسانه‌ها ضمن پیش‌بینی ثبات در بازار املاک اجاره، در سال جاری گفت: نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن، سود بانکی و میزان نرخ تورم خواهد بود که با عنایت به عدم وجود و حصول تغییر جدی در این عرصه (در مقایسه با سال گذشته) تغییر چندانی در نرخ اجاره مسکن پیش‌بینی نمی‌شود این در حالی است که بنا به گزارشات میدانی اجاره بهاء افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

موضوع اجاره مسکن همواره از مواردی به‌شمار می‌رود که اخبار و تحولات آن برای بخش قابل توجهی از اقشار جامعه اعم از مستاجر و موجر، جذاب است و با حساسیت‌های خاصی دنبال می‌شود.

با عنایت به تقویم سال تحصیلی، عمده نقل و انتقال‌ها و جابه‌جایی‌ها در این عرصه از اواخر اردیبهشت ماه کلید می‌خورد و تا پایان تابستان، با شدت و ضعف‌هایی ادامه می‌یابد. *افزایش بها اجاره مسکن تا ۳۵ درصد پیش‌بینی می‌شود دکتر طاهری، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادیتهران نیوزدر ارتباط بااجاره بهاء مسکن گفت: چندین سال است که روند افزایش بی‌رویه اجاره بهاء مشکل زیادی برای مستاجران ایجاد کرده است و هر ساله متولیان امر در صدد یکسان‌سازی و بهبود این وضعیت هستند که نتیجه بالعکس داده است. طاهری افزود: با توجه به این‌که وضعیت اقتصادی مردم در مدت چهارسال دولت بدتر شده افزایش بهاء اجاره به‌صورت خود سرانه و بدون هیچ دلیل علمی انصاف نیست و تنها به خاطر کاهش سود سپرده‌های بانکی منطقی نیست. این کارشناس مسکن با اشاره به پیک تنظیم قراردادها در نیمه نخست سال جاری گفت: پایین کشیدن سود بانکی از زوایای مختلف برای اقتصاد کشور شرایط را بهبود می‌دهد اما در روند اجاره بهاء معکوس عمل می‌کند. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که از تابستان تا اوایل پاییز تغییر چشمیگری در اجاره بهاء دیده می‌شود و بسته به مناطق مختلف تهران از ۲۰ تا ۳۵ درصد متغییر است. *اما راه‌حل چیست؟ حسن پناهی، کارشناش بازار مسکن در مورد تنش های ایجاد شده در بازار اجاره بهاء به خبرنگار سرویس اقتصادیتهران نیوزگفت: نرخ سود بانکی باید در زمان مناسب پایین بیاید تا کمترین تاثیر را بر روی بازار اجاره مسکن بگذارد. پناهی افزود: نظارت و سخت‌گیری و همچنین دادن امتیازهای خاص به صاحبان منازل در زمان اجاره می‌تواند کمک شایانی به مستاجران بکند علاوه بر آن اجرای قوانین موجود به‌صورت جدی می‌توان سببیک نواخت شدن و منطقی شدن اجاره بها شود. وی با اشاره خالی بودن تعداد زیادی از واحد های سطح شهر تهران افزود: منازل خالی یا بسیار لوکس ساخته شده که توان اجاره آن برای بسیاری از افراد فراهم نیست یا صاحبان آن حاضر نیستند قیمت اجاره منزل را پایین بیاورند. یکی از راه‌های که مجلس در خصوص خانه‌های خالی مطرح کرده است اخذ مالیت از واحدهای خالی است که این امر هم با هزاران مشکل روبه رو است. آیا می‌دانید؟ به موجب ماده ۵ قانون مستاجر و صاحب‌خانه -موجر می‌تواند مابه‌التفاوت اجاره بهاء را ضمن دادخواست تعدیل نیز مطالبه کند. ‌در این صورت دادگاه ضمن صدور حکم راجع به تعدیل، مستأجر را به پرداخت مابه‌التفاوت از تاریخ تقدیم دادخواست تا روز صدور حکم، محکوم‌می‌کند، دایره اجرا مکلف است خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ قطعیت تا تاریخ اجرای حکم را به قرار دوازده درصد در سال احتساب و از مستأجر‌ وصول و به موجر بپردازد مستأجر نیز می‌تواند ضمن تقاضی تعدیل اجاره بهاء رد مابه‌التفاوت پرداخت شده را به انضمام خسارت تأخیر تأدیه به شرح‌ فوق درخواست کند. چندین سال است که دولت و مجلس سعی دارند در مبحث اجار بها و تصویب نرخ آن تلاش فراوانی می کنند اما هنوز با توجه به قوانین مختلف نتوانستند روند مثبتی در این امر داشته باشند.

مقایسه آماری بین بازار اجاره بها قبل و بعد ازدولت یازدهمنشان می دهد اجاره بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ حدود ۳.۴ برابر شده و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حدود ۱.۵۵ برابر شده است.

اما شاخص‌های سه‌گانه قیمت مسکن، نرخ تورم و درآمد خانوار، پیش‌بینی از آرامش نسبی در فصل جابه‌جایی را محتمل کرده است. با این‌که آمار اردیبهشت ماه شهر تهران رشد ۱۱.۵ درصدی اجاره بها نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، ‌ حسام عقبایی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ معتقد است آمار فروردین و اردیبهشت با توجه به نیمه تعطیل بودن و قرار داشتن در بازه زمانی انتخابات، نمی‌تواند ملاک ارزیابی بازار اجاره و نیز خرید و فروش مسکن قرار گیرد. لذا افزایش اجاره در شهرهای بزرگ بین ۷ تا ۱۰ درصد خواهد بود.

داستان بین مستاجر و صاحب خانه همچنان ادامه دارد و با وجود پیگیری های مستمر و اعتراضات مختلف همچنان ادامه دارد. اکنون مدتی است که بازار اجاره بهاء در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران با یک تحول اساسی مواجه شده است و افزایش قیمت‌ها در این بازار بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره‌ای در کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. این اتفاق بعد از تصمیم بانک‌ها برای کاهش سود سپرده بانکی رخ داد و جالب آن است که نه دولت و نه بانک مرکزی و نه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای دیگر نسبت به این موضوع هیچ حساسیتی نشان نمی‌دهند.

انتهای متن/*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفتگی بازار جلوگیری کنیم.

وی افزود: در همین راستا طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

خضریان در همین راستا ادامه داد: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.

کد خبر 847398 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه مسکن اجاره مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است