Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگو وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران توضیحاتی در خصوص سیاست وزارت بهداشت برای حل مشکلات داروئی کشور و هم چنین تفاوت تجویز داروهای مسکن مجاز با توزیع مواد مخدر در جامعه ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازسپیدپوش، دکتر ایرج حریرچی، سخنگو وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در سالن اجتماعات این وزارت‌خانه برگزار شد توضیحاتی در خصوص سیاست وزارت بهداشت برای حل مشکلات داروئی کشورو هم چنین خطر شیوع چاقی در جامعه ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات داروئی کشور کاهش پیدا کرده است

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در پاسخ به خبرنگارسپیدپوشدرباره مشکلات داروئی کشور گفت: رسیدگی به مشکلات حوزه داروئی، جزء اولین اقداماتی بود که دولت یازدهم و در طرح تحول سلامت به آن پرداخته شد به‌طوریکه قبل از دولت یازدهم نزدیک به ٣٠٠ قلم دارو در کشور کم بود و موارد زیادی وجود داشت که بیمار باید برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی مراجعه می‌کرد که با تدبیر این دولت و سیاست‌های وزارت بهداشت کمبود دارویى به طور چشم‌گیری برطرف شد و در حال حاضر این کمبود داروئی به 20 تا 25 قلم رسیده است که در این حوزه می‌توانیم با کشورهای پیشرفته دنیا خودمان را مقایسه کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: البته باید مردم و مسئولین به این نکته توجه داشته باشند که ایران کشوری است با درآمد اقتصادی مکتوسط که از این نظر در رتبه هشتادم دنیا هستیم ونمى توان انتظار داشت با سرانه چند صد دلارى در حوزه بهداشت، با کشورهایی مانند آلمان که سرانه ده هزار دلارى دارد مقایسه شویم؛ و در این‌بارهرسانه‌ها، پزشکان، مردم و انجمن‌ها باید با توجه به شرایط اقتصادی ملی و توان تولید کشور در حوزه داروئی، به تجویز و مصرف دارو بپردازیم.

حریرچی با اشاره به موضوعاقتصاد مقاومتى و برنامه ششم توسعه عنوان کرد: وزارت بهداشت موظف است داروها را به‌صورت ژنریک را تهیه کند و ما این تضمین را می‌دهیم که داروهای تولید داخل از نظر کیفیت و تاثیر در درمان استاندارهای لازم را دارند و تنها در موارد جزئی که تولید داخل دارو را نداریم به وارد کردن دارو اقدام شده است؛ مردم و پزشکان ما نباید در امر مصرف و تجویز دارو تحت تاثیر تبلیغات شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی قرار بگیرند.

برای صیانت از آراء، انتخابات الکترونیک نظام پزشکی ملغی اعلام شد

سخنگو وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود به موضوع انتخابات نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: تصمیم‌گیری برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی یک اقدام شجاعانه، بزرگ و با ریسک بالا بود که برای افزایش مشارکت همکاران انجام شد و اگر وزارت بهداشت به سمت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نمی‌رفت هیچ تغییری نمی‌کرد البته لازم به توضیح است در این راستا تست‌های متعددی هم از سامانه گرفته شد که همه آن‌ها به خوبی انجام شداما بامداد روز انتخابات مشکلاتیایجاد شد که برطرف هم شد اما به دلیل اینکه احتمال بروز مشکل در زمان بازگشایی رمز بود، بعد از برگزاری 2 جلسه فوری در همان روز، هیئت اجرائی و نظارت تصمیم بر لغو انتخابات الکترونیکی و برگزاری انتخابات به‌صورت حضوری گرفتند؛ در این باره وزارت بهداشت و مسئولین بارها و به‌طور مکرر از تریبون‌های مختلف از جامعه پزشکی عذرخواهی کردند.

حریرچی درباره زمان اعلام نهایی نتایج و تاییدیه انتخابات از سوی هیات نظارت گفت: مهلت هیات نظارت برای اعلام نتیجه تا ۱۱ مرداد ماه است و هم در شهرستان‌ها و هم در تهران بررسی‌های لازم انجام شده و فکر می‌کنم به زودی هیات نظارت نتیجه بررسی‌ها را اعلام کند. البته ترجیح می‌دهم جزئیات آن را خود هیات نظارت اعلام کنند.

خطر شیوع چاقی در جامعه جدی است

قائم مقائم وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌های خود به معضل شیوع چاقی در کشور اشاره کرد و گفت:متاسفانه در کشور ما حدود ۲۴.۱ درصد زنان ایرانی دچار چاقی و یک سوم جمعیت زنان مااضافه وزن دارند که این به معنای ابتلای ۶۰ درصد زنان ایرانی به چاقی یا اضافه وزن است، همچنین یک هفتم مردان ایرانی یعنی ۱۳.۸ درصد چاق و یک سوم آنها یعنی ۳۵.۳ درصد دچار اضافه وزن هستند که مجموعا ۵۰ درصد مردان را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: میزان چاقی در کشور نسبت به ۳۵ سال گذشته پنج برابر شده و اکنون ۱۱ میلیون نفر چاق در کشور داریمو در مورد معضل اضافه وزن، نسبت به آمار ۳۵ سال گذشته، سه برابر شده است به‌طوری‌کهدر حال حاضر در کشور ۱۸ میلیون نفر دچار مشکل اضافه وزن هستند، بر این اساس ۲۹ میلیون نفر از ۸۰ میلیون ایرانی یا چاقند یا اضافه وزن دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد زنان و مردان بالغ ایرانی دچار بی‌تحرکی هستند، افزود: باید توجه کرد که ۳۰ درصد از غذایی که ما ایرانی‌ها می‌خوریم، اضافه است. در عین حال باید بدانیم علاوه بر اینکه مشکل چاقی و اضافه وزن خودش نوعی بیماری محسوب می‌شود اما در عین حال موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی، خصوصا سکته‌های مغزی و قلبی، دیابت و افزایش سرطان شده و طول عمر افراد چاق یا دارای اضافه وزن از افراد با وزن ایده‌آل کمتر است.

نظام ارجاع الکترونیک در سراسر کشور به زودی اجرا می‌شود

قائم مقام وزیر بهداشت در مورد آغاز به کار کردن سامانه ارجاع الکترونیک در برخی از مناطق در شمال کشور عنوان کرد:این سامانه قرار است در ۳ مرحله به اجرا گذاشته شود، فاز اول آن به زودی در ۱۰ استان دیگر اجرایی می‌شود. فاز اول نظام ارجاع الکترونیک مربوط به مناطق زیر ۲۰ هزار نفر، فاز دوم آن مربوط به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و فاز سوم آن مربوط به کلانشهرها و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر است که به تدریج در کشور گسترش می‌یابد.

حریرچی ادامه داد: : ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم که همیشه اولین مراجعات‌مان به پزشک متخصص، فوق تخصص یا بیمارستان‌ها باشد. این در حالیست که در هیچ کجای دنیا افراد نمی‌توانند مستقیما به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند بلکه حتما پزشک خانواده که با بیماری فرد و خانواده‌اش آشنایی دارد باید در ابتدا درمان‌های اولیه را انجام دهد و در موارد ضروری افراد را به پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع دهد.

وی با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری کنند تا بتوانیم خدمات بیشتری را از طریق پزشک خانواده متخصص و فوق تخصص ارائه دهیم، گفت: در این راستا سامانه‌های متعددی در وزارت بهداشت و در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده که برای ارائه خدمات سطح یک سامانه سیاب (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح یک مراکز بهداشتی درمانی)، سامانه سنا برای ارائه خدمات سطح دو (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح دو مراکز بهداشتی درمانی) ایجاد شده و سامانه سما برای مدیریت ارجاع درمان سازمان بیمه سلامت است. بر این اساس ما در گام‌های بعدی نسخه الکترونیک را هم به این مجموعه اضافه می کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که تمام مراجعات‌مان از طریق نظام ارجاع الکترونیک باشد.

تجویز داروهای مسکن ربطی به موضوع مواد مخدر ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به موضوع مصرف داروهای ضد درد مسکن اشاره کرد و گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف داروهای مسکن ضد درد قانونی در کشور ما نسبت به میزان سرطان موجود در کشور و بیماری‌های مزمن موجود کمتر از استانداردهای موجود است و این موضوع باعث می‌شود که یا بیماران درد را تحمل کنند و یا مسکن را از بازار غیر قانونی شبه مخدر به دست آورند، بر این اساس اقدام وزارت بهداشت این است که مسکن‌های قانونی را در داروخانه‌های بیمارستانی و داروخانه‌های منتخب که تحت کنترل کامل قرار دارند، با تجویز پزشکان و به صورت کنترل شده به دست مردم برسانند. البته نباید این موضوع را با موضوعاتی مانند توزیع مواد مخدر که البته برای کاهش آسیب است، اشتباه بگیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش تجویز آنژیوگرافی به دلیل بالاتر بودن هزینه‌های آن گفت: هم آنژیوگرافی و هم سی تی آنژیو، اندیکاسیون‌های علمی خودشان را دارند و پزشکان هم بر اساس موازین علمی دنیا آنها را تجویز می‌کنند. البته از آنجایی که نظام پرداخت ما به صورت کارانه‌ای و فی فور سرویس است، شاید رقابت‌هایی میان گروه‌های مختلف وجود داشته باشد. ما در برخی موارد اضافه تجویزهایی در هر دو اقدام درمانی داشته‌ایم، اما در دانشگاه‌های کشور اقدامات خوبی برای لزوم تجویز این اقدامات با توجه به موازین و استانداردهای علمی شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس

تین نیوز عباس قربانعلی بیک* :

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در 15 فروردین 1403 ضمن تاکید بر بالا بودن استعداد جوان های کشور فرمودند: نباید بگذاریم جمعیت کشور پیر بشود؛ (باید) سطح حضور جوان ها را که پیشرانند، منشأ حرکتند، در کشور حفظ کنیم. ایشان همچنین در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در 8 شهریور 1402 فرمودند: مشکلات معیشتی از جمله گرانی شدید برخی مواد غذایی و گرانی مستاصل کننده در بخش مسکن باعث شده همچون غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت شود.

چند خبر و یادداشت امیدوارکننده در این زمینه که میتواند به فرصتی استثنایی در بخش مسکن برای جوانان تبدیل گردد:

رشد مسافران حومه ای راه آهن در سال 1401 نسبت به سال قبل به 48 درصد رسید (تین 271074) و مجددا از حدود 8 میلیون در سال 98، پس از کرونا به همان عملکرد افزایش یافت، هرچند قابلیت ها و انتظارها از راه آهن بسیار بالاتر است (تین 262151).

امیدواری کره جنوبی به افزایش زاد و ولد با قطارهای سریع السیر جدید (تین 270320) که با اشاره به اینکه کره پایین ترین نرخ زاد و ولد جهان را دارد و جوانان این کشور اغلب به رفت و آمدهای طولانی و خانه های کوچک و گران قیمت در کلان شهر سئول (که تقریبا نیمی از جمعیت را در خود جای داده) به عنوان دلایل اصلی ازدواج نکردن و تشکیل خانواده اشاره می کنند. تین ادامه می دهد: کره جنوبی در حال راه اندازی قطارهای سریع السیر جدید (حومه) است که زمان رفت و آمد بین مرکز سئول و حومه آن را به شدت کاهش می دهد. مقامات امیدوارند این پروژه جوانان بیشتری را ترغیب کند تا زندگی در خارج از شهر را در نظر بگیرند تشکیل خانواده دهند (نرخ زاد و ولد در سئول حتی از میانگین ملی هم پایینتر است و دولت با ارائه یارانه ...).

برنامه فرانسه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای قطارهای سریع السیر حومه با 6 سفر رفت وبرگشت در روز باعث می شود تا کرایه های بسیار پایین 3 یورو در هر 100 کیلومتر و 5 یورو برای 250 کیلومتر، بدون رزرو صندلی ارائه شود (تین 248678). 

  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب آزادسازی حریم 30 متری تونل های ریلی منطقه 17 در کمیسیون زیربنایی دولت به اعلام کرد با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده در این منطقه امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود. (تین 271658)

تجربه انگلستان در حمل و نقل حومه: توسعه راه آهن نقش مهمی در شکل دادن به رشد و ساخت شهرها در سراسر بریتانیا ایفا نمود و مهاجران را به شهرهای واقع در مسیر راه آهن جذب کرد. این منجر به رشد سریع شهرهای سکونتی موجود و همچنین برنامه ریزی و ساخت شهرک های کاملاً جدید پیرامون خطوط راه آهن شد. برنامه ریزان شهری اهمیت ادغام ایستگاه های راه آهن در طراحی و چیدمان این جوامع جدید، شکل دادن به شبکه های حمل و نقل کارآمد و الگوهای کاربری زمین را تشخیص دادند. دولت بریتانیا نیز نقش حمایتی ایفاء و قوانینی مانند قانون یکپارچه سازی زمین ( سال1845)، قانون مسکن طبقات کارگری (1890) و قانون شهرهای جدید (1946) را وضع کرد. این قوانین چارچوب های قانونی، اختیارات برنامه ریزی و مشوق های مالی را برای مقامات محلی، شرکت های راه آهن و توسعه دهندگان خصوصی برای ساخت شهرهای جدید در موقعیت استراتژیک در امتداد خطوط راه آهن فراهم کردند. این تأثیر به ویژه در ظهور شهرهای صنعتی مانند منچستر، بیرمنگام و شفیلد...، قابل توجه بود، راه آهن همچنین توسعه شهرک های حومه و شهرک های سکونتی در اطراف شهرهای بزرگ مانند لندن را امکان پذیر کرد. در حالی که راه آهن حدود 10 درصد از کل سفرهای مسافری در سراسر کشور را پوشش می دهد، در لندن، بیش از 70 درصد از مسافران به مرکز شهر از خدمات ریلی استفاده می کنند. نقش ریل در سفرهای طولانی بین شهرهای بزرگ بالا بوده و از 2019، 76 درصد از سفرهای بیش از 300 کیلومتر را دراختیار دارد. میانگین سرعت قطار در خطوط ریلی برون شهری 78 کیلومتر بر ساعت با میانگین 4 کیلومتر فاصله بین توقف ها در شهرها و 6 کیلومتر در مسیرهای منطقه ای (اعداد گرد شده ) می باشد (تین 263555). تجربیات کره جنوبی، فرانسه، انگلیس و ... ، نرخ رشد حمل و نقل حومه و توانایی صنایع ریلی کشور ... ، همگی موید امکان جهش تعاملی حمل و نقل و مسکن (TOD) و تحقق جوانی جمعیت و رفع مشکل مسکن می باشند (تین 222103) و اثربخشی قوانین و مصوبات به مسکن کارگران و ... می تواند با تقویت حمل و نقل حومه و افزایش ظرفیت و سرعت آن، تشدید گردد (تین 230659).      

 

عباس قربانعلی بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل
  • ◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد