Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری در اختتامیه هجدهمین جشنواره رویان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظمی آشتیانی، اظهار کرد: پژوهشگاه رویان هر سال رشد و توسعه قابل توجهی دارد. در واقع رویان برند بخش سلامت کشور است که امیدوارم شرکت‌های زایشی از آن، تبدیل به شرکت‌های بین‌المللی شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر ضرورت تداوم رویه تجاری‌سازی دستاوردهای رویان افزود: علوم جدید بحث تازه‌ای در کشور است که دولت نیز به ان عنایت خاصی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با تمام مشکلات بودجه‌ای که داریم اما مباحث سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را مورد توجه قرار داده‌ایم. ما شرکت‌های خوبی در حوزه داروهای بیوتکنولوژی، نجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی داریم که امیدواریم روز به روز شاهد بالندگی آنها باشیم.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان زیرساختی را برای استفاده محققان ایرانی خارج از کشور ایجاد کرده، افزود: پژوهشگاه رویان جزو مراکزی که بوده که در این زمینه به خوبی عمل کرده و افراد خوبی را از دانشگاه‌های برتر دنیا جدب کرده است.

ستاری با تاکید بر اینکه استفاده از این زیرساخت مستلزم داشتن اقتصادی قوی است، گفت: اگر پایه اقتصاد کشور بر نیروی انسانی متمرکز شود قطعا برای دانشگاه‌ها و صنایع وضعیت دانشجویان و اساتید با اهمیت خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از نیروی انسانی در اقتصاد کشور، گفت: تکنولوژی و دانش خریدنی نیستند اما متاسفانه طی سالیان گذشته ما همواره مرتکب این اشتباه می‌شدیم. البته این مساله ناشی از نفتی بودن پایه اقتصاد ایران است که فکر می‌کنیم دانش را می‌توان خرید.

وی افزود: دانش و فناوری خریدنی نیستند، بلکه یاد گرفتنی هستند. این امر مستلزم داشتن زیرساختی است که تکنولوژی را بلد باشد و پتانسیل جذب آن را داشته باشد.

ستاری در ادامه با بیان این که افراد فعال در پژوهشگاه رویان جهادی کار می‌کنند و به دنبال منافع مالی نیستند، اظهار کرد: البته نگاه تجاری به محصولات رویان باید قوت یابد، چرا که با بودجه دولتی نمی‌توان تکنولوژی خلق کرد. از این رو رویان باید درآمد قابل توجهی از محل فروش محصولات خود داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: پژوهشی که 100 درصد از دولت پول بگیرد نمی‌تواند در راستای رفع نیازهای مردم فعالیت کند، از این رو باید عدد قابل توجهی از هزینه‌های پژوهشی کشور از بخش خصوصی تهیه شود.

وی همچنین به ضرورت بورسیه کردن دانشجویان به دانشگاه‌های برتر دنیا اشاره کرد و گفت: ما به واسطه اطلاعات بسیار غلطی که در حوزه فرار مغزها همواره داده‌ایم با بسیاری از کشورها تبادل و ارتباط چندانی نداریم، زیرا این تفکر روابط ما با سایر کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

ستاری تاکید کرد: این نگاه باید اصلاح شود و باید بدانیم که برای دستیابی به پیشرفت دانشجویان ما باید برای تحصیل در رشته‌های مورد نیاز کشور به دانشگاه برتر دنیا بروند و از آن طرف نیز باید زیرساختی درست کنیم تا این افراد پس از تحصیل به کشور برگردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: این که فکر می‌کنیم با کشیدن سیم خاردار دور کشور و علم و فناوری می‌توانیم پیشرفت کنیم قطعا تفکر اشتباهی است. ما باید با دانشگاه خارجی همکاری مشترک داشته باشیم. ضمن اینکه باید در نظر داشت که آینده ما در نفت، گاز، مفت‌خوری و مفت‌فروشی نیست بلکه در گروی تلاش نیروی انسانی فعال است.

سورنا ستاری همچنین در حاشیه مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در خصوص بازگشت نخبگان به کشور، اظهار کرد: آن چیزی که باعث بازگشت نخبگان به کشور می‌شود دولت نیست بلکه اقتصاد است. اگر پایه اقتصاد ما نیروی انسانی باشد نخبه جای خود را در کشر پیدا می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریس جمهور افزود: اینکه ما تسهیلاتی را برای بازگشت افراد به کشور در نظر بگیریم، این کار غیر از شبکه‌سازی هیچ چیز دیگری نیست.

وی تاکید کرد: با پول دولت هیچ فردی جذب جایی نمی‌شود بلکه باید موقعیت شغلی ایجاد شود.

ستاری با بیان اینکه زیرساختی برای این موضوع ایجاد کردیم، گفت: در ایجاد این زیرساخت موفق بوده‌ایم و باید بر مساله ایجاد موقعیت شغلی متناسب با تخصص افراد، متمرکز شویم.

معاون علمی و فناوری ریس جمهور یادآور شد: با پخش کردن پول نمی‌توانیم در جذب و بازگرداندن افراد به کشور موفق باشیم بلکه باید شرکت هایی داشته باشیم که بر پایه نیروی انسانی اداره شوند. با تد اوم این روند در این مسیر می‌توانیم گام‌های اساسی برداریم.

منبع: ایسنا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۷۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/ اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها
  • بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان