Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير کل حزب‌الله باب نجات را براي کساني که در داخل سرزمين‌هاي اشغالي خود را از صهيونيست‌ها متمايز مي‌کنند باز کرده و تأکيد کرد که يهوديان دشمنان حزب الله نيستند.
سرويس جهان مشرق - سخنراني‌هاي اخير سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان در عرصه‌هاي مختلف به‌ ويژه در زمينه تهديدات بازدارنده و دفاعي مطرح‌ شده در برابر رژيم صهيونيستي مورد توجه بسياري از رسانه‌هاي خبري و تحليلگران قرار گرفته و گزارش ها وتحليل هاي متعددي در رابطه با اين اظهارات نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرد، نگاهي کوتاه، خلاصه و گذرا به تحليل هاي مختلفي است که از سوي کارشناسان مسائل بين‌المللي در اين مورد منتشر شده است.
الاخبار: مواضع سيد حسن نصرالله حسيني است
روزنامه الاخبار در مقاله خود به قلم علي حيدر مي‌نويسد که "گزينه حسيني" همچنان با قدرت در مواضع سيدحسن نصرالله و تعيين گزينه‌هاي حزب‌الله در برابر توطئه‌هاي آمريکايي و اسرائيلي قابل مشاهده است. او در سخنراني خود تأکيد کرد: هنگامي که طاغوت‌هاي دنيا از طريق رفتارهاي ترامپ و تلاش‌هاي نتانياهو ما را در برابر جنگ يا تسليم، جنگ يا ذلت قرار دهند، يا ابا عبدالله، موضع ما همان مواضع شما خواهد بود که فرموديد: ألا إن الدعي إبن الدعي قد رکز بين إثنتين بين السِلة والذلة وهيهات منا الذلة.
کساني که کمترين اطلاعاتي از تاريخ حزب‌الله و گزينه‌هاي آن داشته باشند ، متوجه اين موضوع خواهند بود که اين حزب موازنه دقيقي در تبيين مواضع خود دارد. حتي اگر حسن نصرالله در سخنراني‌هاي خود به اطلاعات ويژه‌اي در رابطه با ارزيابي‌هاي خود نسبت به جنگ اسرائيل اشاره نکند ، اين موضوع از طريق ارزيابي‌هاي رژيم صهيونيستي در مورد اين جنگ کاملاً روشن است. البته روشن کردن گزينه‌هاي عملياتي حزب‌الله براي مقابله با اسرائيل در هر جنگ آينده که در موقعيت‌هاي مناسب به آن اشاره شده ، در نتيجه شناخت دقيق از محيط اطراف لبنان و تهديداتي است که در درجه اول ناشي از موجوديت دشمن صهيونيستي است.
موضوع ديگري که بايد به آن توجه کرد، اين است که حزب‌الله براي نشان دادن مواضع خود ضد رژيم صهيونيستي نياز به موقعيت مناسب ندارد ، به ويژه در اين مرحله که وارد جنگ سرنوشت‌ساز در مقابله با گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در سوريه و منطقه شده است.

دليل اصلي اشتباه محاسباتي رژيم صهيونيستي
الاخبار مي افزايد: شايد سرکردگان رژيم صهيونيستي و ديگر جريان‌هاي متخاصم با حزب‌الله سيگنال‌هاي مربوط به ماهيت و رويکرد حسيني در گزينه‌هاي حزب‌الله در مبارزه با رژيم صهيونيستي را درک نکنند. تجربه‌هاي گذشته به ويژه در سال 2006 نشان داد که اشتباهاتي که رژيم صهيونيستي در آن گرفتار شده ناشي از عدم ديدگاه روشن نسبت به نقطه‌ نظر حزب‌الله به چالش‌ها و تهديدات فراروي خود و منطق اين حزب در تبيين گزينه‌ها و مواضع خود است که باعث شده همواره ارزيابي‌هايي اشتباهي نسبت به مواضع اين حزب داشته باشند. به عنوان مثال ارزيابي‌هاي رژيم صهيونيستي، مداخله حزب‌الله در جنگ موجود در سوريه در برابر گروه‌هاي تروريستي و تکفيري را بعيد مي‌دانست.
منطق امام حسيني ضرورتاً منطقي شهادت‌طلبانه نيست ، بلکه يک رويکرد فکري است که حزب‌الله لبنان نيز به آن تعلق دارد ، اين رويکرد مبتني بر عزم راسخ براي انجام تکليف است و سيد حسن نصر الله نيز از همان شب اول محرم در سخنراني خود به آن اشاره کرد. اين مأموريت در شرايط کنوني، دفاع از لبنان و مقاومت تحت هر هزينه‌اي است. اين همان پروژه اي است که در برابر اسرائيل پيروز شده ، البته اين پروژه با بالاترين سطوح آمادگي جهت جان‌فشاني و شهيد دادن همراه است.
در شرايطي که حزب‌الله در نتيجه جنگ ضد داعش نياز دارد تا جبهه ديگري را در برابر رژيم صهيونيستي باز نکند ، اما مواضع و تهديدات و هشدارهاي نصرالله در برابر دشمن صهيونيستي نسبت به گذشته به سطح بي‌سابقه‌اي رسيده است. محوريت اين تهديدات را مواضع بازدارنده و دفاعي شامل مي شود. البته ممکن است که اين تقابل وارد سطحي مشخص از ماهيت هجومي شده و دايره هاي آن از محاسبات و ارزيابي‌هاي تل‌آويو فراتر رود ، اما با اين وجود نيز همچنان در راستاي بازدارندگي و دفاع از لبنان خواهد بود.
حزب‌الله هنگامي که خود را در برابر چالش‌هايي در اين سطح از سوي تل‌آويو و واشنگتن براي انتخاب بين دو گزينه جنگ يا تسليم مي بيند، اين عرصه را شرايط و فرصت خوبي براي ارائه رويکردهاي اعتقادي و فرهنگي خود در بالاترين سطوح مي داند که تنها منحصر به از بين بردن اهداف رژيم صهيونيستي نيست، بلکه تا حد زيادي پا را از اين روند فراتر مي گذارد.
الاخبار در پايان اين مقاله تاکيد مي کند: در سايه آن چه که گفته شد رفتار کارشناسان و تحليلگران رژيم صهيونيستي در عبور از ارائه ارزيابي و تحليل از اظهارات سيد حسن نصرالله کاملاً قابل درک به نظر مي‌رسد. البته اين اقدام از طريق موسسات سانسور نظامي رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد تا پيشنهادات ارائه شده از سوي اين مراکز براي اين رويکرد کلي و نحوه پرداختن رژيم صهيونيستي به اين مطالب مشخص شود.
غالب قنديل: چرايي تمايز ميان يهوديت و صهيونيسم
غالب قنديل تحليلگر مسائل راهبردي منطقه در تحليل خود از اظهارات سيد حسن نصرالله تاکيد کرد که وي معادله بازدارنده را با تمامي وزنه خود در سخنراني‌هايش نشان داد و تأکيد کرد که هر ماجراجويي جنگي رژيم صهيونيستي از نوع تهديدات و رفتارهاي بنيامين نتانياهو باعث مي‌شود هيچ منطقه امني در تمامي سرزمين‌هاي اشغالي باقي نماند. اين موضوع ماهيت ابزارهاي پيچيده نظامي و برنامه هاي دفاعي که حزب‌الله براي مقابله در برابر هر تجاوزي در اختيار دارد را به دشمن صهيونيستي نشان مي‌دهد.
وي در تبيين نکته‌اي ديگر از اين سخنراني تأکيد کرد که نصرالله عمدا ميان دو عبارت يهود و صهيونيسم تفاوت قايل شد. اين يک منطق علمي و عملياتي در مديريت درگيري است که پيش ‌از اين در گفتمان عربي شاهد آن نبوديم و اينگونه نشان داده شده بود که عناصر رژيم صهيونيستي همبستگي بالايي با يکديگر دارند. اما تجربه رهبر مقاومت نشان داد که تعميق شکاف‌ها و تناقض‌هاي موجود در داخل سرزمين‌هاي اشغالي امري ممکن بوده و نيازمند تلاش است. دبير کل حزب‌الله سخنراني خود را با هوشمندي و واقع‌گرايي بالايي انجام داده و از يهوديان غيرصهيونيسم خواست تا خود را از آنها جدا کنند و قبل از اينکه هزينه ماجراجويي‌هاي جنگي و تجاوزطلبانه نتانياهو را بپردازند ، از سرزمين‌هاي اشغالي خارج شوند.

هوشمندي استراتژيک نصرالله در جنگ نرم
سومين نکته اي که قنديل از اين سخنان برداشت مي‌کند ، اين است که سرکردگان رژيم صهيونيستي اذعان دارند که هنگامي که سيدحسن نصرالله معادله‌اي را مطرح مي‌کند ، تمامي کارشناسان و مسئولان واقعيت‌هاي آن را بررسي کرده و امکان عملياتي آن را تأکيد کردند. به همين علت است که آنها مانند تمامي موارد گذشته اين معادله‌ها را جدي مي‌گيرند و اقدامات و تدابير عملياتي براي جلوگيري از هشدارهاي سيدحسن نصرالله را در برابر ديدگان وحشت‌زده صهيونيست‌ها و شهرک‌نشينان انجام مي‌دهند.
قدرت روزافزون مقاومت و محور منطقه‌اي آن به کابوسي براي سرکردگان رژيم صهيونيستي تبديل شده و سخنراني رهبر مقاومت موج جديدي از کابوس نگراني‌ها را در داخل افکار عمومي رژيم صهيونيستي به راه انداخته است. دبير کل حزب‌الله باب نجات را براي کساني که در داخل سرزمين‌هاي اشغالي خود را از صهيونيست‌ها متمايز مي‌کنند باز کرده و تأکيد کرد که يهوديان دشمنان حزب الله نيستند.
نکته پاياني قنديل در رابطه با ارزيابي تحليلي سخنان دبيرکل حزب‌الله اين است که گفتمان جديدي که وي به راه انداخت، باعث مي‌شود رهبران عربي از تجربه‌هاي آن استفاده کرده و مديريت درگيري‌ها بر اساس رويکردهاي فرهنگي بي‌سابقه را دنبال کرده و به دنبال تقويت فرصت‌هاي شکاف و تجزيه در داخل رژيم صهيونيستي بر آيند. اين سخنان خطاب به تمام يهوديان دنيا است و باعث مي‌شود صهيونيست‌ها از هم‌گرايي و ابراز همبستگي آنها محروم شده و موج تحرکات ضد صهيونيستي و ايستادگي در برابر ماجراجويي‌هاي تجاوزطلبانه آنها را تقويت کند. اين موضوع نشان دهنده هوشمندي استراتژيکي است که مبناي تحولات آينده و واکنش‌ها نسبت به جنگ احتمالي را روشن مي‌کند.
عبدالباري عطوان: يهوديان هيزم جنگ افزوري آمريکايي- صهيونيستي نشوند
عبدالباري عطوان ديگر تحليلگر عرب است که به بررسي ابعاد و سيگنال‌هاي سخنراني اخير سيدحسن نصرالله پرداخت و نوشت که سخنان سيدحسن نصرالله که در ميان جمع گسترده‌اي از مردم در مراسم عاشورا مطرح شد، مانند سخنراني‌هاي سابق وي نبود و نقاط عطف و هشدارها و پيش‌بيني‌ها و مواضع صريح و قوي در خود داشت که باعث مي‌شود ما بتوانيم آينده منطقه عربي و جنگ ‌ها و تغييرات اساسي در نقشه‌ها و مرزهاي آن را را بررسي کنيم.
عطوان افزود: سيد حسن نصرالله براي اولين بار بين صهيونيسم و يهوديت تمايز قايل شد و اولي را يک جنبش اشغالگر و نژادپرستانه دانست و دومي را دين آسماني قابل احترام توصيف کرد. او تأکيد کرد که جنگ او با صهيونيست ها است و نه يهودي ها. وي در عين حال به يهوديان هشدار داد که به سمت توطئه‌هاي آمريکايي که مي‌خواهد آنها را هيزم طرح‌هاي آينده خود در منطقه بکند ، کشيده نشوند.
وي نکته جديد در سخنراني اخير سيدحسن نصرالله را اين بخش از اظهارات وي دانست و تأکيد کرد: کابينه نتانياهو به دنبال برنامه‌ريزي براي جنگ است و اگر آتش جنگ را برافروزد، نمي داند که پايان اين جنگ به کجا ختم خواهد شد و چه مساحت‌هاي را در بر خواهد گرفت؟ وي در تشريح اين موضوع افزود: نتانياهو در جلوگيري از رسيدن به توافق هسته‌اي ناکام ماند و الان با همراهي دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا سعي دارد منطقه را به سمت جنگ جديدي سوق دهد.
عطوان در مقاله خود مي‌افزايد که جنبش مقاومت يعني حزب‌الله يک جنبش موسساتي شامل بانک ايده ها و عقل ها و مراکز مطالعاتي و پژوهشي است و بيشتر شبيه ساختار يک دولت است تا يک جنبش مقاومت. اين جنبش ارتباط مستحکمي با قدرت‌هاي منطقه‌اي برتر نظير ايران ايجاد کرده و اطلاعات و پژوهش‌هاي خوبي براي ارزيابي مواضع خود دارد و مي‌تواند از آنها در ايجاد استراتژي دفاعي و هجومي خود بهره‌برداري کند.
هنگامي که سيدحسن نصرالله خواستار ترک سرزمين‌هاي اشغالي از سوي يهوديان مي‌شود تا آنها به هيزم جنگي دولت احمق نتانياهو تبديل نشوند، بخشي از جنگ رواني مشروعي را مديريت مي کند.
هشدارهاي سيد حسن نصرالله بايد در روند تصميم‌سازي‌هاي دونالد ترامپ در عقب‌نشيني از توافق هسته‌اي به بهانه عدم تعهد ايران به بندهاي توافق مورد توجه قرار گيرد. عقب‌نشيني آمريکا از توافق هسته‌اي به معناي اعلام جنگ است ، چرا که تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده بر ايران را به شرايط قبل از امضاي توافق‌نامه بازمي‌گرداند و اين موضوع باعث مي‌شود ايران نيز غني سازي اورانيوم با درصد بالاتري را آغاز کند که اين موضوع احتمال تجاوز نظامي را بيش از پيش افزايش مي‌دهد.
حزب الله و خشک کردن ريشه هاي تجزيه طلبي در منطقه
عطوان به بخشي ديگر از بيانات دبير کل حزب‌الله اشاره کرده و مي‌افزايد که هيچ مناقشه‌اي در اين مطلب نيست که استقلال کردستان عراق توطئه‌اي تجزيه‌طلبانه از سوي آمريکا براي تجزيه منطقه است و اين روند تقسيم تنها منحصر به عراق نيست و احتمالاً شامل عربستان سعودي و دولت‌هاي عربي و خاورميانه ديگر نيز باشد، اما جنگ آينده به قطع و يقين وجود خواهد داشت و اين جنگ در سرزمين‌هاي فلسطين خواهد بود تا اين طرح تجزيه طلب آمريکايي اسرائيلي را از سرچشمه هدف قرار دهد.
عطوان در پايان مقاله خود مي‌افزايد: اسرائيل آمريکا را به جنگ تشويق مي‌کند و از برگه هاي استقلال شمال عراق و توافق هسته‌اي ايران به‌عنوان بهانه‌هايي براي اين موضوع استفاده مي‌کند. اين رژيم بزرگ‌ترين اشتباه عمر کوتاه خود را مرتکب مي شود، چرا که جنگ آينده اگر برافروخته شود، متوقف نخواهد شد و فراتر از تمامي جنگ‌هاي گذشته خواهد بود، اين در صورتي است که آخرين جنگ منطقه نباشد.
يهوديان بارها سخنان نصرالله را مطالعه کنند
عطوان مي افزايد: هر کس که خود را جاي يهوديان سرزمين‌هاي اشغالي قرار مي‌دهد ، بايد اين سخنراني را کامل و خوب و با دقت چندين بار مطالعه کند. بار ديگر بايد اين نکته را تکرار مي کنيم که اين مرد [سيد حسن نصرالله ] حرفي را که بگويد، عمل مي‌کند و وارد هيچ جنگي نمي‌شود مگر اين که در آن پيروز شود. اين بخشي از سابقه او است که در ارزيابي هويت اشخاص و شخصيت آنها به ويژه در غرب يک نکته مهم به شمار مي‌رود.
پايگاه خبري النشره نيز که معمولاً مواضع ناهمگوني با حزب‌الله لبنان دارد، در تحليلي به بررسي سيگنال‌هاي مربوط به سخنراني دبيرکل حزب‌الله در عرصة داخلي و منطقه‌اي کرده و مي نويسد که پيام‌هاي اين سخنراني‌ها بيشتر مربوط به مسائل منطقه‌اي بود.
النشره عدم حضور پيام‌هاي داخلي در اين سخنراني‌ها را در نتيجه دو موضوع احتمالي مي داند، اول اينکه حزب‌الله لبنان سعي دارد از درگيري‌هاي حساس داخلي که بحران را افزايش مي دهد ، دوري کند و دوم اينکه حزب الله در شرايطي از ميانجگري (يه عنوان نقش ميانجي يا يکي از طرفين منازعه) قرار دارد و نمي خواهد روند آرامش کنوني را به هم بريزد.
وي همچنين مي خواهد نشان دهد که شيعيان به دنبال ايجاد تنش در مناسبات ميان اهل تسنن و شيعيان نيستند و فتنه به هر دو طرف ضربه مي زند و منافع آنها را به مخاطره مي‌اندازد و باعث کاهش نقش و حضور آنها در عرصه‌هاي داخلي و منطقه‌اي مي شود.
در سطح منطقه‌اي اما، سيد حسن نصرالله مي‌خواست اين پيام را ارائه کند که اسرائيل نمي‌تواند جنگي را در مفهوم کلي خود به لبنان يا هر کشور ديگري تحميل کند و به جاي آن مي‌خواهد شهرهاي کوچک داخلي را از طريق گروه‌هاي وابسته به خود ايجاد کند که اين جنگ ها دردناک‌تر از جنگ‌هاي نظامي است.
وي در عين حال توضيح داد که تصميم به جنگ ديگر در دست اسرائيل نيست و در صورتي که با اين واقعيت مخالفت کند، گرفتار عواقب وخيمي نه تنها در عرصه ميداني، بلکه در اوضاع ديپلماتيک خواهد بود. نصرالله تأکيد کرد که هدف تجزيه‌طلبي در منطقه شايد در کوتاه‌مدت به نفع رژيم صهيونيستي باشد ، اما در بلندمدت به مشکلي براي اين رژيم و ساير کشورهاي منطقه تبديل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله

در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا، راننده یک کامیون نظامی به هلاکت رسید.

به گزارش مشرق، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که یک اسرائیلی در حمله حزب الله بامداد جمعه با موشک ضدزره به مزارع اشغالی شبعا کشته شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که راننده یک کامیون نظامی در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه نظامی ارتش اشغالگر در مزارع اشغالی شبعا کشته شده است.

سخنگوی ارتش اشغالگر هم از وقوع «یک حادثه امنیتی سخت» در مرزهای لبنان و تبادل آتش بین نیروهای حزب الله و نظامیان صهیونیست در مزارع اشغالی شبعا و اعزام بالگرد به منطقه درگیری خبر داد.

ارتش اشغالگر مدعی شد که در پاسخ به این حمله مرگبار، انبارهای سلاح و سکوهای پرتاب موشک حزب الله را در مزارع اشغالی شبعا هدف قرار داده است.

مقاومت اسلامی حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد که رزمندگانش ساعت ۲۳:۱۰ پنجشنبه شب در نزدیکی پایگاه «رویسات العلم» در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا، یک کاروان مکانیزه ارتش رژیم صهیونیستی را در کمین ترکیبی گرفتار کردند.

مقاومت اسلامی در بیانیه کوتاهی که سحرگاه روز جمعه منتشر کرد، مسؤولیت این عملیات را بر عهده گرفت و توضیح داد که مجاهدانش کاروان نظامی صهیونیست‌ها را با موشک های هدایت شونده، توپخانه و سلاح‌های راکتی هدف قرار دادند.

در جزئیات بیشتر، مقاومت حزب الله تأکید کرد زمانی که کاروان ارتش اشغالگر به نقطه کمین رسید، با سلاح‌های هدایت شونده، توپخانه و راکت هدف قرار گرفت که طی آن دو خودرو نظامی منهدم شد و دشمن صهیونیستی برای خارج کردن تلفات خود مجبور به ایجاد ستون‌های دود شد.

منابع المیادین فاش کردند که یک کامیون نظامی متعلق به گردان ۱۲ تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در میان کاروان مکانیزه این رژیم بود که در نزدیکی پایگاه رویسات العلم در کمین مقاومت قرار گرفت.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس
  • بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند
  • ببینید | عملیات ضد صهیونیستی در سرزمین‌ های اشغالی فلسطین
  • عملیات ضد صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین
  • هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان
  • هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله