Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > کتاب - طاهره یعقوب‌پور مدیرکل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی گفت: «درخواست دادیم تا میزبانی نشست سالانه ISSN برای سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ را داشته باشیم برای این کار مکاتبات انجام شده و منتظر اعلام نظر ISSN بین‌الملل هستیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صفحه نخست هر کتابی که باز می‌کنید اطلاعاتی درباره آن کتاب چاپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اطلاعات شامل، عنوان، نویسنده، قیمت، شمارگان و ... است. این اطلاعات نوعی فهرست‌نویسی استاندارد است که اصطلاحا به آن فیپا یا فهرست‌نویسی پیش از انتشار گفته می‌شود. در تعریف دقیق‌تر فيپا عبارت است از فهرست‌نويسي توصيفي و تحليلي كتاب پيش از انتشار و درج آن در صفحه حقوقي يا صفحه شناسنامه همان كتاب.

از مزاياي فيپا مي توان به كاهش هزينه‌هاي فهرست‌نويسي در كتابخانه ها و مراكز اطلاعاتي كشور، يكدستي در اطلاعات كتابشناختي فهرست‌هاي كتابخانه هاي سراسر كشور و تسريع در پخش اطلاعات مربوط به انتشار يك اثر در سطح شبكه‌هاي ملي و بين المللي نام برد.

متولی فیپا در کشور سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و هیچ مرکز دیگری فیپا صادر نمی‌کند و کلیه مراحل آن نیز رایگان است. در کتابخانه ملی اداره کلی به نام پردازش و سازماندهی وجود دارد که کلیه امور مربوط به فیپا را انجام می‌دهد که برای آگاهی با عملکرد کتابخانه ملی در زمینه فهرست‌نویسی پیش از انتشار با مدیر این بخش کتابخانه به گفتگو نشستیم.

طاهره یعقوب پور مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره فعالیت این اداره کل گفت: «این اداره متشکل از سه گروه سازماندهی فهرست نویسی منابع کتابی، سازماندهی و فهرست‌نویسی منابع غیر کتابی و مستند سازی و سه واحد فیپا، شاپا( شماره استاندارد بین المللی پیایندهای ایران) و شابکا( شناسگر بین المللی کتابخانه های ایران) است.»

او ادامه داد: «فهرست نویسی منابع کتابی و غیر کتابی، مستندسازی، روزآمدی بانک کتابشناسی و مستندات، تخصیص شماره استاندارد بین المللی به نشریات ایران، تخصیص شناسگر بین المللی به کتابخانه های ایران و تولید منابع مورد نیاز در حوزه سازماندهی منابع از مهمترین فعالیت‌های اداره کل پردازش و سازماندهی است.»

یعقوب‌پور افزود: «بانک‌های کتاب شناسی ملی و مستندات حاصل تلاش همکاران این اداره کل است و عمده رکوردهای موجود در این دو بانک اساسی در این اداره کل ایجاد و روزآمد می شود. لازم به ذکر است کلیه منابع موجود در سازمان از قبیل منابع خطی و اسناد در بانک کتابشناسی، سازماندهی می شوند اما عمده رکوردهای آن مربوط به منابع کتابی و غیر کتابی است.»

رییس اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: «با توجه به این که تولید و روزآمدی منابع در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است ،در سال‌های اخیر همکاران این اداره کل در کنار وظایف اداری‌شان ، کتاب‌هایی در حوزه سازماندهی تالیف و تدوین کرده‌اند که تعدادی از آنها منتشر شده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان از ویراست سه رده‌بندی اسلام، رده PS: ادبیات آمریکا، دستنامه فهرست‌نویسی توصیفی منابع غیرکتابی، ویراست پنج رده بندی جغرافیای ایران، دستنامه مستندسازی اسامی مشاهیر و مولفان و... و تعدادی دیگر از منابع که در دست تدوین یا انتشار است.»

او در ادامه گفت: «یکی از اقدامات این اداره کل اعزام نماینده‌ای به نشست سالانه ISSN در سال 2016 است که پس از 15 سال عضویت در مرکز ISSN نماینده‌ای از این اداره کل در آن نشست شرکت کرد.»

یعقوب پور در پایان گفت: «همچنین امسال درخواست دادیم تا میزبانی نشست سالانه ISSN برای سال 2019 یا 2020 را داشته باشیم برای این کار مکاتبات انجام شده و منتظر اعلام نظر ISSN بین الملل هستیم. در صورت تحقق، این امر می تواند برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سطح بین المللی مایه اعتبار شود.»

58243

کلید واژه‌ها : سازمان اسناد و کتابخانه ملی - بازار کتاب -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر

مهدی قاسمی از اجرای حکم قطعیت یافته قضایی و تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری با موضوع رفع تصرف از اراضی ملی پلاک فرخشهر خبر داد و گفت: به دنبال اجرای این حکم، تصرفات غیر قانونی شامل ساخت و ساز و کاشت درخت و ایجاد استخر به مساحت ۲۰ هزار مترمربع در اراضی ملی پلاک فرخشهر خلع ید شد.

بیشتر بخوانید

تخریب یک ملک در خیابان عمان شهرکرد

قاسمی افزود: این اقدام با دستور معاون دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد و با حضور یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و پشتیبانی ماموران کلانتری ١۵ فرخشهر صورت گرفت.

به گفته وی؛ مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و یا ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی می توانند موارد را از طریق شماره تلفن ١۵٠۴ و  سامانه ١٣٩ به صورت ٢۴ ساعته و شبانه روزی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • درخواست ویژه ستاره تیم ملی ایران قبل از جام جهانی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده