Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای گفت که «ترامپ با خروج از برجام اشتباه بزرگی را مرتکب می شود».

«وندی شرمن» قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی برای روزنامه «نیویورک‌تایمز»‌ تأکید کرد:‌«دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با خروج از برجام اشتباه بزرگی را مرتکب خواهد شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش روزنامه «نیویورک‌تایم»، شرمن در یادداشت خود نوشته است: «این هفته انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. به نظر می‌رسد که آقای ترامپ این اقدام را علیرغم این واقعیت صورت می‌دهد که ایران مفاد این توافق را نقض نکرده است.

وی افزود: «در حقیقت، مقامات تیم امنیت ملی ترامپ نیز صراحتا اعلام کرده‌اند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که مسئول راستی‌آزمایی این توافق است، هشت گذاشت طی دو سال گذشته با چنین نتیجه‌گیری‌هایی منتشر کرده است».

شرمن در ادامه این یادداشت نوشت:‌«با وجود تمام اینها، به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا آماده است تا اعلام کند که این توافق دیگر منافع امنیت ملی حیاتی آمریکا را تأمین نمی‌کند، آن هم به دلیل فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران در خاورمیانه... از جمله در سوریه و یمن».

قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است:‌«حق با دولت ترامپ است که می‌گوید فعالیت‌های ایران ثابت منطقه را بر هم می‌زد اما آنجا که می‌گویند این رفتارها در تناقض با روح توافق هسته‌ای است، و اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق، به همین دلیل توجیه شده است، کاملا در اشتباهند».

شرمن در ادامه نوشت:‌« اما رئیس‌جمهور، به جای اینکه مسئولیت تصمیم‌گیری برای آینده این توافق را بپذیرد، به دنبال شانه خالی کردن از این مسئولیت است. کاخ سفید این پیام را فرستاده که پس از اعلام تصمیم نهایی درباره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به توافق، آقای ترامپ از کنگره خواهد خواست که تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع نکنند تا باعث از بین رفتن توافق نشود. در عوض، وی امیدوار است که کنگره قانون جدیدی را تصویب کند که به نگرانی‌هایی که هرگز بخشی از توافق هسته‌ای نبودند،‌بپردازد. اگر کنگره پیروی کند، چنین اقدام یکجانبه‌ای، توافق چندجانبه را به طور کامل از بین خواهد برد».

وی می‌افزاید:‌«عدم تمایل رئیس‌جمهور برای پذیرش حقایق درباره توافق ایران؛ توافقی که کاملا در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است، عواقب بسیاری خواهد داشت. برای مثال، چنین تصمیمی می‌تواند اعتماد شرکای آمریکا را از بین برده و کشور ما را منزوی سازد. این توافق میان 5 کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا،‌انگلیس، فرانسه،‌روسیه و چین و همچنین آلمان و اتحادیه اروپا با ایران تصویب شده است. و پشتیبانی کامل اعضای شورای امنیت را به همراه خود داشت. تمام این طرفین به جز آمریکا مایل به حفظ این توافق هستند».

سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ادامه داد: «اگر رئیس‌جمهور ترامپ توافق هسته‌ای را خدشه‌دار و تضعیف کند، پیامدهای سخت و فاجعه‌باری برای آمریکا وجود خواهد داشت:‌ چنین اقدامی شکاف میان آمریکا و اروپا را افزایش خواهد داد، اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس را تضعیف خواهد کرد و از سوی دیگر نفوذ ایران،‌روسیه و چین را افزایش خواهد داد. و زمانی که رئیس‌جمهور ماه آینده به چین سفر کند تا حمایت برای توافق درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی را بدست آورد، خواهد دید که چینی‌ها تمایل کمتری از خود نشان خواهند داد. این اقدام به اعتبار و جایگاه آمریکا ضربه می‌زند و احتمالا هرگونه امکان گفت‌وگو با کره شمالی را از بین می‌برد چرا که پیونگ‌یانگ فرض را بر این خواهد گذاشت که آمریکا به تعهدات خود، حتی تعهدات چند جانبه پایبند نیست».

شرمن همچنین تأکید کرد: «بی‌اعتبارسازی برجام از سوی دولت ترامپ موجب خواهد شد تا ایران از لحاظ اخلاقی دست بالاتر را داشته باشد و بگوید که این آمریکا بود که توافق را زیر پا گذاشت.از سوی دیگر اگر ایران با دیگر طرفین این توافق به آن پایبند بماند، آمریکا جایگاه خود را در کمیسیون مشترک از دست خواهد داد».

وی ادامه داد:‌ «اگر کنگره مجددا تحریم‌ها را وضع کند، ایران از توافق کنار خواهد کشید، برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت، بازرسان آژانس را بیرون خواهد کرد و هرگونه مذاکره در خصوص آمریکایی‌های مفقود یا زندانی در ایران را رد خواهد کرد. آمریکا و جهان چشم و گوش خود در ایران را از دست خواهد داد و این خلأ اطلاعاتی بوجود آمده می‌تواند منجر به این شود که ما به اقدام نظامی برای نابود کردن تأسیسات هسته‌ای ایران مد نظر قرار دهیم و این ممکن است به جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه بیانجامد.»

قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد، «با توجه به موارد مطرح شده، بی‌اعتبارسازی برجام از سوی ترامپ به بهبود وضعیت امنیت ملی آمریکا نخواهد شد و اگرچه ترامپ به طور آشکار از کنگره نخواهد خواست که تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع کند، مسیری که کنگره در پیش خواهد گرفت، ناامیدکننده است. حتی اگر کنگره به سرعت برای وضع مجدد تحریم‌ها وارد عمل نشود، ایران و متحدان ما در این توافق می‌دانند که انتخابات کنگره نزدیک می‌شود و موضع سرسختانه‌تر علیه تهران می‌تواند نوعی تبلیغ انتخاباتی به حساب آید. رئیس‌جمهور و کنگره نه تنها با آتش بازی می‌کنند بلکه خودشان نیز این آتش را روشن می‌کنند».

شرمن در پایان نوشت:‌ «این آتش خانمان‌سوز نباید برافروخته شود. رئیس‌جمهور و کنگره باید با شرکای خود در سراسر جهان همکاری کنند تا با استفاده از ابزار موجود اقدامات ایران در خاورمیانه خنثی شده و توافق هسته‌ای نیز برای دستیابی به اهداف مدنظر پابرجا بماند».

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا

به گزارشقدس آنلاین، به‌دنبال خروج یک دستگاه قطار باری حامل سوخت از ریل در ایالت آریزونای آمریکا و وقوع حریق، شاهراه کلیدی آریزونا-نیومکزیکو مسدود شد.

تصاویر و ویدئوهای اولیه که در فضای مجازی منتشر شده است، واگن‌های له‌شده این قطاری باری را به تصویر می‌کشد که بالای آن دود غلیظی نیز به چشم می‌خورد.

سخنگوی شرکت «خط آهن بی‌ان‌اس‌اف» اعلام کرد که در این حادثه هیچ‌کس مصدوم یا کشته نشده است. به گفته وی، تیم اعزامی به محل در حال پاکسازی بقایای واگن‌های سوخته هستند.

دلیل خروج قطار از ریل هنوز مشخص نشده است. این قطار حامل گاز بی‌بوی «پروپان» بود و ۶ واگن آن طعمه حریق شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند