Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@23:54:55 GMT

برداشت سیب از باغ های نهاوند آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۳۲۳۷

برداشت سیب از باغ های نهاوند آغاز شد

احمد باقری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شهرستان نهاوند در مجموع 13 هزار و 500 هکتار از باغ ها به انواع درختان میوه اختصاص دارد که سالانه 122 هزار تن میوه از آنها تولید می شود که سهم سیب 2 هزار و 670 هکتار از انواع ارقام تابستانه و پائیزه است.
وی با بیان اینکه میوه سیب شهرستان نهاوند یکی از بهترین انواع سیب های تولیدی استان همدان است و بالاترین رقم برداشت نیز متعلق به این شهرستان است افزود: از مجموع باغ های سیب موجود شهرستان پیش بینی می شود که امسال 60 تا 70 هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف در تهران ، همدان و سایر استانهای همجوار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه بخشی از محصول برداشتی در سردخانه های نهاوند نگهداری می شود گفت: ظرفیت فعلی سه سردخانه موجود نهاوند 10 هزار تن است که بخشی از محصول تولیدی سیب در آنها ذخیره می شود که این میزان می تواند جوابگوی بخشی از نیاز بازار میوه شب عید را تامین کرده و مانع از افزایش قیمت ها شود.
باقری گفت: با وجود تولید بالای سیب در این شهرستان با کمبود سردخانه مواجه هستیم که در این راستا از سرمایه گذاران در این بخش استقبال کرده و با ارائه تسهیلات بانکی و همچنین تسهیل امور اداری آنها را مورد حمایت قرار می دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نبود صنایع فرآوری در سطح شهرستان را از دیگر مشکلات بخش کشاورزی و به ویژه در رابطه با میوه سیب عنوان کرد و گفت: در شهرستان نهاوند صنایع فرآوری که می تواند در توسعه بخش کشاورزی و همچنین اشتغالزایی تاثیر گذار باشد وجود ندارد و در سالهایی که محصول خوبی تولید می شود کشاورزان نمی توانند از این فرصت استفاده های لازم را به عمل آورند.
باقری در ادامه به وضعیت تولید گردو در نهاوند اشاره کرد و افزود: این شهرستان یکی از مراکز اصلی تولید گردو در سطح استان است که رقابت خوبی با گردوی مطرح تویسرکان دارد و به لحاظ چربی و پوست کاغذی بودن آن به اذعان باغداران تویسرکان در سطح استان کم نظیر است.
وی افزود: در حال حاضر چهار هزار باغ گردو در نهاوند وجود دارد که سه هزار و 500 هکتار آن بارور است که میانگین برداشت از هر هکتار آن هفت و نیم تن گردو پوست سبز و سه تن گردوی خشک است.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: البته برداشت گردو توسط یکی از باغداران نمونه این شهرستان در سال جاری 30 هزار تن گردوی پوست سبز بوده که رقم بالایی است اما میانگین شهرستان هفت و نیم تن در هکتار است.
شهرستان نهاوند با 13 هزار و 500 هکتار باغ یکی از قطب های اصلی تولید محصولات باغی در سطح استان همدان است.
سیب مهمترین محصول باغی این شهرستان است و از مجموع بیش از 6 هزار هکتار باغ سیب استان بیش از 2 هزار و 600 هکتار آن در نهاوند وجود دارد که سالانه بین 60 تا 70 هزار تن محصول از آن برداشت می شود.
از عمده ترین محصولات باغی این شهرستان علاوه بر سیب می توان به گردو با چهار هزار هکتار ، هلو شلیل با 2 هزار و 700 هکتار ، انواع آلوهای قطره طلا ، گیلاس ، آلبالو ، به ، زرد آلو ، انگور و دیگر میوه های موجود اشاره کرد.
2087/7525
خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۳۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد

به گزارش خیرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: سطح زیر کشت باغهای انگور این شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که ۵۴۸ هکتار آن بارور و ۹۲ هکتار نهال است.

سعیدیان افزود: پیش بینی می شود امسال سه هزار و 400 تن انگور از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

وی، از باغداران خواست نسبت به مبارزه به موقع با بیماری سفیدک سطحی موکه از بیماریهای شایع  در منطقه است، اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اضافه کرد: همچنین آفت تریپس مو جزو آفاتی است که می‌تواند خسارات زا باشد و باغداران باید در موقع مناسب با آن مبارزه کنند.

سعیدیان، آفت کرم خوشه خوار انگور را یکی دیگر از آفات این محصول دانست که در مرحله دوم سمپاشی، باغداران همزمان با مبارزه با بیماری سفیدک سطحی با آفت خوشه خوار هم مبارزه کنند.

از مجموع ۶۰۰ هکتار از تاکستانهای شهرستان مهاباد ۴۱۷ هکتار آن، انگور دیم و مابقی انگور آبی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول