Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید اکبری مداح جوان ارومیه ای با اشاره به مشکلات هیئت های مذهبی گفت: راس هیئت های مذهبی در آذربایجان غربی ضعیف است و یک نفر بزرگ و ریش سفیدی که در جامعه مذهبی مورد قبول همگان باشد وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،«حمید اکبری» از مداحان ارومیه ای متولد سال ۵۵ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که از ۱۴ سالگی در مسیر قرآن و از ۱۷ سالگی در مسیر مداحی قرار گرفته، به مناسبت ایام محرّم میهمان دفتر اروم نیوز شد تا پاسخگوی سوالات این رسانه در حوزه های مختلف مرتبط با مداحی و هیئات مذهبی باشد.

مشروح سخنان حمید اکبری را در زیر می خوانید:

* مداحی را از چه سالی و از کدام هیئت شروع کرده اید؟

مداحی و قرائت قرآن را از سن ۱۴ سالگی همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی(ره) از مسجد حضرت رسول اکرم(ص) ارومیه و هیئت خاتم الانبیا(ص) شروع کرده ام.

در حال حاضر در هیئت عاشقان امام زمان(عج) ارومیه مشغول به مداحی هستم.

* سبک های اولیه مداحی چه اثرای بر رواج روح معرفت دینی می تواند داشته باشد؟

امروزه برای مادحین اولین چیزی که لازم و مهم بوده معرفت اباعبدالله است و باید متوجه باشند که برای چه کسی و برای چه چیزی به هیئت می روند.

هرچه به سبک های قدیمی روجوع کنید متوجه می شوید که این سبک ها از سوزناکی و محتوای به خصوصی برخوردارند اما امروزه آهنگ های جدیدی که وارد عرصه مداحی شده از حالت عادی خارج و گرایش به سمت جوان پسند شدن می رود که باید برای این مسئله مهم برنامه ریزی کرد تا هدفمند شود.

* به نظر شما مداحان در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی چه جایگاهی دارند؟

مداحان در ترویج سبک های اسلامی تاثیر بسزایی دارند و تا زمانی که ما این مسئله مهم را رعایت نکنیم و هر کاری دلمان خواست انجام بدهیم دچار مشکل خواهیم بود.

به طور مثال جوان امروز با شور حسینی یک شعری گفته و در داخل هیئت به کار می برد که از محتوا و سوزناکی برخوردار نیست و مخاطب را بعد از مدتی از هیئات مذهبی پس زده و به جای ترویج سبک های اسلامی، روش های غربی وارد مجالس اباعبدالله می شود.

امروز اگر مسئولین به فکر عواقب این نوع برنامه ها نباشند روز به روز مشکلات بیشتر شده و مشکلات اساسی بیشتر می شود

امروز مداحان باید نسبت به رعایت اصول مداحی و اخلاقی کوشا بوده و در نوع رفتار، کردار و گفتار خود دقت کنند تا در مخاطب خود تاثیر بسزایی داشته باشند.

* امروزه با توجه به عرصه های جدید هنر، جایگاه مداحی در میان دیگر عرصه های هنری چیست؟

مداحی یک هنر است، یک مداح باید تئاتر، شعر، موسیقی و ملودی های مداحی را بلد باشد. امروزه متاسفانه در شهر ما کمتر مسئولی دیده می شود که دوشادوش مادحین در هیئت ها به عزاداری بپردازد و فقط در شرایط و زمان های خاص مداح ارزش پیدا می کند و از مادحین به عنوان یک ابزار استفاده می کنند و ضربه ای بزرگ و مهلک به بدنه مداحی وارد می سازند.

* به نظر شما سبک های نوین مداحی چه مضرات و زیان هایی بر هیئات مذهبی دارند؟

متاسفانه در شهر ارومیه اگر فرهنگ سازی صورت نگیرد و نظارت نباشد تا زمانی که مسئول محترم شایسته و کاربلد روی کار نباشد مشکل مداحان حل نمی شود.

امروز همه واقفیم که صهیونیست ها برای این نوع مجالس برنامه ریزی کرده و عزاداری های غیر اسلامی ارائه می دهند که واقعا یک معضل اساسی است و باید این موضوع مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد تا بتوانند از عواقب این برنامه ها جلوگیری و به آن ها توجه کنند.

* از وضعیت هیئات مذهبی و مداحان در استان، منطقه و کشور رضایت دارید؟

امروز در راس هیئات مذهبی ارومیه و استان یک نفر بزرگ و ریش سفیدی که در جامعه فرهنگی و مذهبی مورد قبول همگان باشد نیست، تا زمانی که بزرگی نباشد هر کسی برای خودش ادعای بزرگی می کند در این شرایط اوضاع هر روز بدتر می شود.

اگر امروز به وضعیت هیئات و مداحان در استان نسبت به استان های همجوار نگاه کنیم استان ما در آخرین رتبه قرار دارد و این هم متوجه مسئولین امر است که در این زمینه کوتاهی کرده اند.

* فعالیت مسئولین مرتبط با مداحان در خصوص ارتقای سطح خود سازی این قشر را چگونه تبیین می کنید؟

در ارومیه مذاهب و قومیت های مختلفی وجود دارد و این زمینه مناسبی برای ایجاد وحدت و صمیمیت و برادری بین این جامعه است.

بنده به عنوان یک مداح از دوستان مادح خود درخواست دارم که از مطالب تفرقه انگیز استفاده نکرده و تمام تلاش خود را در جهت اتحاد هرچه بیشتر مردم و مسئولین به کار ببرند.

* مداحان اهل بیت چگونه می توانند در عرصه فرهنگی و فعالیت های مختلف اثرگذار باشند؟

امروز باید مادحین خودسازی کنند و سیره اهل بیت(ع) را ابتدا خودشان فرا گرفته تا بتوانند صحبت ها و نکاتی را که در برنامه ها برای مخاطبانشان بیان کرده به دل ها نشسته و تاثیر گذار باشد.

* به نظر شما شکل گیری و ترویج هیئات مذهبی زیرزمینی در شهرهای مختلف چه تاثیراتی بر دوری جوانان از عزاداری اصولی دارد؟

امروز مسئولین و سردمداران هیئات مذهبی کم کاری کرده و یک برنامه منظم و مدون برای این هیئات ندارند، امروز اگر یک نفر بخواهد هیئتی ثبت کند آیا قوانینی برای ثبت هیئت وجود دارد؟ و کسی پیرو قوانین است؟ باید به این موارد توجه جدی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۶۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 

برای داشتن انرژی بیشتر در طول روز باید چند کار تأثیر گذار روی سلامت جسمی و روانی تان را انجام دهید. به طور کلی شما باید تغذیه سالم، ورزش منظم، خواب کافی، برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید و کنترل استرس و اضطرابتان را در دست بگیرید.

۱. تغذیه سالم: مصرف غذاهای سالم و با ارزش غذایی بالا مانند میوه، سبزیجات، مغزهای خشک، ماهی، مرغ و محصولات کامل‌مغذی برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید است.

۲. ورزش منظم: ورزش و فعالیت بدنی منظم به افزایش انرژی و تقویت قدرت بدنی کمک می‌کند.

۳. خواب کافی: خواب به موقع و کافی حدود ۷-۹ ساعت در شب برای بازسازی بدن و افزایش انرژی ضروری است.

۴. آب کافی: مصرف آب به میزان کافی برای حفظ هیدراسیون بدن و افزایش انرژی بسیار مهم است.

۵. کاهش استرس: استرس و نگرانی‌های زیاد می‌توانند باعث کاهش انرژی شما شوند. به دنبال روش‌های کاهش استرس و آرامش پیدا کنید.

۶. استفاده از روش‌های تنظیم احساسات: تمرین‌های تنفس، مدیتیشن و یوگا می‌توانند به شما کمک کنند تا احساسات خود را تنظیم کرده و انرژی بیشتری داشته باشید.

۷. برنامه روزانه: برنامه‌ریزی منظم روزانه و تعیین اهداف قابل دست‌یابی می‌تواند به شما احساس موفقیت و انگیزه بدهد که در نتیجه انرژی شما را افزایش دهد.

کد خبر 750766

دیگر خبرها

  • ۱۹ رباط صلیبی پاره! هدیه برنامه منظم لیگ
  • نشت آب در خیابان الزهرا شهر قوشچی از زبان شهروند خبرنگار + فیلم
  • مداحی که منبعش گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه