Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت هوایی کشور در طول سال‌های دفاع مقدس تجربیات ارزنده‌ای در این زمینه کسب کرده و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی گسترده‌ای توسط ارگان‌های مختلف در زمینه طراحی، ساخت، مونتاژ، تعمیر و نگهداری هواپیماهای مختلف صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت نگهداری و تعمیر یکی از صنایع مهم و زیرساختی بخش حمل و نقل هوایی محسوب می شود این صنعت با بهره گیری از روش های استاندارد و دستورالعمل های فنی موجود که از سوی شرکت های سازنده وسیله هوایی و برنامه ریزان نگهداری و تعمیر ارائه می شود، هواپیما را همیشه آماده خدمت رسانی کرده و قابلیت اطمینان کارکرد هواپیما را تضمین می کند، منابع مورد نیاز این صنعت شامل منابع سرمایه ای، انسانی و کارفرمایی است و درست همین منابع نیز در حال حاضر جزء چالش های این صنعت در کشور محسوب می شود.

با ورود هواپیما به کشور ایران که از دهه اول سال 1300 شروع شد، به تبع آن، مراکز نگهداری و تعمیر احداث و با ورود هواپیماهای بزرگ تر و سنگین تر دارای ساختار و تشکیلات سازمانی نیز شد. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور وجود دارد که این مراکز با داشتن نیروی انسانی متخصص و تسهیلات مورد نیاز تجربیات خوبی در این زمینه دارند.

این مراکز چک های نوع A ، B و C و در برخی موارد نوع D ناوگان هوایی کشور را انجام می دهند و فقط پاسخگوی نیاز داخلی کشور بوده و جای ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر دنیا و بازارهای منطقه ای در سطح بین المللی با توجه به پتانسیل های بالا خالی است.

چالش های موجود در این صنعت در ایران شامل منابع انسانی و سرمایه ای، منابع انسانی کارفرمایی و سن ناوگان هوایی می شود که در زمینه منابع انسانی و سرمایه ای می توان گفت، از آنجاییکه منابع انسانی به کار گیرنده سایر عوامل این صنعت هستند اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر نیروی انسانی آموزش ببیند به گونه ای که آموزش مذکور موجب افزایش سهم کار در اقتصاد این صنعت شود در آن صورت سرمایه انسانی به وجود می آید.

منابع سرمایه ای شامل ابزار، ماشین آلات، ساختمان، مواد اولیه، موجودی کالا و قطعات در انبار و غیره می شود که با عامل انسانی ترکیب شده تا خدمات نگهداری و تعمیر به مشتریان ارائه شود.

منابع انسانی کارفرمایی نیز در این صنعت اهمیت بالایی دارد و در صورت نبودن این منابع، صنعت مذکور به نتیجه نرسیده و لنگ خواهد زد و بالا رفتن سن میانگین ناوگان هوایی کشور به بالای بیست سال درصد از کار افتادگی و خرابی های پیش بینی نشده را بالا برده و ایرلاین ها را با چالش مواجه کرده است.

طبق برآوردهایی که صورت گرفته است هزینه تعمیر و نگهداری یک هواپیما در دوران عمرش چندین برابر (2تا3 برابر) قیمت اولیه هواپیما است، اهمیت و ارزش تعمیرات نگهداری به گونه‌ای است که از پارامترهای مهم و کلیدی در انتخاب و بهره‌برداری هواپیماها در خطوط هوایی دنیا است.

اهمیت تعمیرات و نگهداری در برخی از صنایع به حدی است که در صورت عدم رعایت آن جان افراد به خطر خواهد افتاد، لذا دراینگونه موارد تمهیدات بسیاری در جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری صورت می گیرد و گاهی اوقات این امر آنقدر اهمیت پیدا می کند که یک رشته دانشگاهی اختصاصی به آن بوجود آمده و متقاضیات پذیرش در اینگونه رشته ها نیز از میان افراد خاص و متعهد و بعد از گذراندن مصاحبه های خاص مورد پذیرش قرار می گیرند و یکی از صنایع حساسی که در آن به دلیل اهمیت جان انسان ها تعمیرات و نگهداری از اهمیت ویژه برخوردار است صنعت هواپیمایی است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۸۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با گرامیداشت هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، زنگ آموزش محیط زیست در مدارس سمای شیروان نواخته شد.

سرپرست اداره‌کل امور مدارس سمای شیروان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری انا با اعلام این خبر به خبرنگار آنا گفت: برنامه روز زمین پاک در کوهستان پارک شیرکوه با همکاری سمای شیروان، شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره محیط زیست، اداره منابع طبیعی و اداره آموزش و پرورش و دانش‌آموزان دبستان دخترانه سمای شیروان برگزار شد.

ابراهیم رئوفی اظهار کرد: امروزه در کشور‌های پیشرفته و برخی از کشور‌های در حال توسعه همچون ایران کوشش می‌شود تا اهمیت صنعت بازیافت و منافع متعدد آن از طریق آموزش، مراحل مختلف روند بازیافت و نتایج به دست آمده به عموم مردم شناسانده شود.

وی افزود: از آنجا که جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله‌ها ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره مردم دارد، اجرای کامل و مداوم آن نیازمند فرهنگ‌سازی است و در این بین نقش کودکان و نوجوانان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سرپرست اداره کل امور مدارس سمای شیروان با بیان اینکه کودکان بدانند چگونه می‌توان از طریق جمع‌آوری زباله و بازیافت به محیط زیست کمک کرد، ادامه داد: البته در این زمینه مدارس کمک زیادی به شناساندن مراحل مختلف بازیافت و آموزش آن کرده‌اند.

مسئول منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی هم با تأکید بر اینکه عادت به رفتار‌های صحیح از کودکی نتیجه مؤثرتری دارد، چراکه کودکان در سن یادگیری هستند، مطرح کرد: داشتن زمین پاک مستلزم تغییر سبک زندگی جامعه انسانی و صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و گاز پیش‌نیاز تغییر سبک زندگی است، به‌عنوان مثال برای تولید بسیاری از انرژی‌های قابل مصرف جامعه به‌دلیل کمبود منابع از سوخت‌های نامتعارفی همچون مازوت استفاده می‌شود، چراکه سوختن ناقص این ماده خطرناک موجب تولید و رهاسازی آلاینده‌های گازی به جوّ کره زمین می‌شود.

علی گُردمَردی تبیین کرد: تغییر اقلیم نتیجه فعالیت‌های مشابه این اتفاق است که سبک زندگی کنونی ما موجب شده مانند آن فعالیت مخرب داشته باشیم، این فعالیت‌ها، چرخه‌های زیستی را برهم زده یا کاملاً از بین می‌برد و پیامدهای منفی بسیار زیادی حتی در کوتاه‌مدت دارد.

راضیه احمدزاده مدیر دبستان دخترانه سمای شیروان هم با تأکید بر اینکه عادت به رفتار‌های صحیح از کودکی نتیجه مؤثرتری دارد، چراکه کودکان در سن یادگیری هستند، گفت: آموزش تفکیک از مبدأ در مدارس به‌منظور ترویج این فرهنگ در نسل‌های آینده باید در رأس اقدامات قرار گیرد و کودکان به‌عنوان شهروندانی که مدیریت فردای شهرمان به دست آنان خواهد بود، مخاطبان خاص ما محسوب می‌شوند.

در این مراسم، دانش‌آموزان در یک فضای شاد، خواهان داشتن هوای پاک شدند.

همچنین اجرای سرود توسط همیاران محیط زیست، نوشتن پیام روز زمین پاک با درب بطری بازیافتی، شرکت در مسابقه نقاشی با موضوع شعار زمین پاک (سیاره زمین در مقابل پلاستیک)، تقدیر از همیاران محیط‌زیست، برگزاری ساعتی با محیط‌بان در فضای سبز کوهستان پارک شیرکوه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • شوراها از ارکان مردم‌سالاری دینی هستند
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور