Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- دبیر شورای زکات آذربایجان غربی گفت: میزان زکات پرداختی مردم استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 میلیارد ریال معادل 16 درصد افزایش بافته است.

حجت الاسلام جابر شوقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 153 میلیارد ریال زکات در نیمه نخست امسال در این استان جمع آوری شده است در حالی که میزان زکات پرداختی در مدت مشابه سال گذشته 132 میلیارد ریال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: از کل 153 میلیارد ریال زکات جمع آوری شده در آذربایجان غربی، 85 درصد معادل 130 میلیارد ریال برای کمک به فقرا و نیازمندان و 15 درصد معادل 23 میلیارد ریال برای اجرای طرح های عام المنفعه از جمله ساخت غسالخانه و مسجد هزینه شده است.
وی اظهار کرد: با وجود رشد سالانه و کسب رتبه برتر کشوری در جمع آوری زکات در 2 سال پیاپی 1394 و 1395 هنوز به سطح قابل قبول زکات پرداختی در آذربایجان غربی نرسیده ایم و میزان زکاتی که باید پرداخت شود، با وضع موجود تفاوت زیادی دارد.
دبیر شورای زکات آذربایجان غربی گفت: فرهنگسازی در خصوص معنوی بودن این امر الهی از جمله مهمترین عوامل افزایش پرداخت زکات در جامعه است.
حجت الاسلام شوقی افزود: باید به موضوع زکات به عنوان امری دینی و الهی نگریسته شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 210 میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که 40 میلیارد ریال بیشتر از سال 1394 بود.
با این رقم زکات جمع آوری شده، آذربایجان غربی در سال 95 رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داد.
زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد؛ افزایش دارایی مالی همراه با خیرو برکت و تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده ذکات از دلایل مهم پرداخت این توصیه دینی است.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود؛ زکات در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی

سجاد بیرامی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳۵ مصوبه در قالب ۱۸۱ طرح شامل ۹۰ فضای روباز و ۲۲ فضای سرپوشیده روستایی و ۲۴ فضای روباز و ۴۵ فضای سرپوشیده شهری در این سفر‌ها به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده است.

بیرامی اضافه کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها ۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که برای ۲۰ شهرستان تمهید و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: از حدود ۵۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی اضافه‌شده در آذربایجان‌غربی، ۲۸۰ هزار مترمربع در حوزه تکمیل طرح‌های نیمه تمام بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی افزود: ۷ پروژه برای محلات کم برخوردار در قالب مصوبات محرومیت‌زدایی با اعتبار بیش از ۹۳۰ میلیارد ریال شامل دو فضای روباز و ۵ فضای سرپوشیده به مساحت بیش از ۷ هزار مترمربع نیز در دست اجرا است.

به گفته بیرامی، همچنین در سفر رئیس‌جمهور هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۲۶ پروژه ورزشی سرپوشیده و ۱۹ فضای ورزشی روباز مصوب شده که از این میزان هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • گرد و غبار آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • حبس و جزای نقدی بیش از ۷۴ میلیارد ریالی دو متهم پرونده اخلال در نظام توزیع دارویی آذربایجان غربی
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  •  کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های آذربایجان‌غربی
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • اضافه‌شدن حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی
  • مسئولان با ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند