Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:09:00 GMT

فقرزدايي از بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۶۲۱

فقرزدايي از بازار مسکن

خبرگزاري آريا - اتخاذ سياست هاي غلط در بازار مسکن در سال هاي گذشته باعث توزيع نامتوازن مسکن در کشور شده است. در واقع در اين شرايط مسکن متناسب با نياز خانوارها ساخته نشد و با وجود تقاضاي زياد شاهد افزايش خانه هاي خالي و سفته بازي در اين بازار بوديم. اين مساله با روي کار آمدن دولت يازدهم مورد توجه قرار گرفت و جزء يکي از برنامه هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي در دولت دوازدهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، کمک به افزايش قدرت خريد خانوار و متقاضيان واقعي مسکن از اولويت هاي دولت يازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بوده است و در حال حاضر اين سياست جواب داده و روند معاملات مسکن به خصوص در دو سال گذشته رو به بهبود قرار گرفت و بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازي تا امروز 282 هزار نفر حساب پس‌انداز مسکن يکم با ميانگين منابع 20 ميليون تومان حساب افتتاح کردند. عباس آخوندي روز گذشته با تشريح سياست هاي دولت در بخش مسکن و با تاکيد بر لزوم تحول اساسي در سياست هاي بخش مسکن به افزايش کيفيت زندگي مردم تاکيد کرد و برنامه اصلي وزارت تحت مديريتش را به جاي ساخت و ساز بي برنامه مسکن، توجه به افزايش قدرت خريد متقاضيان واقعي، زوج‌هاي جوان، خانه‌اولي‌ها و ساخت و ساز در بافتهاي فرسوده عنوان کرد. آن گونه که از اظهارات او ارزيابي مي شود نقشه راه مسکن در دولت دوازدهم نشان مي دهد افزايش قدرت خريد متقاضيان واقعي در دستور کار وزارت راه و شهرسازي است و دولت به دنبال خانه دار کردن نيازمندان واقعي مسکن است.
از سوي ديگر همزمان با اين سياست ها جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها، جلوگيري از سوداگري و بورس بازي مسکن نيز از ديگر سياست هاي دولت در حوزه مسکن است که موفق آميز بوده است و نتيجه اين سياست ها به گونه‌اي شد که در حال حاضر قيمت زمين در چهار سال گذشته کمتر از نيم درصد در سال رشد داشته است.
بر اساس گزارش ها قيمت زمين، مسکن و اجاره ها در چهار سال گذشته کمترين افزايش برخوردار بوده است. از آنجايي که افزايش قيمت خانه و زمين، در نهايت و در بلندمدت خود را با نرخ تورم يکسان مي‌کند، از سال 92 تا حال حاضر قيمت مسکن 1.6 برابر تورم، قيمت زمين 2 درصد و اجاره‌بها 1.5 برابر تورم افزايش يافته است. اين در حالي است که در 20 سال گذشته، از سال 79 تا 92 بهاي زمين 107 برابر، بهاي مسکن 76 برابر، اجاره‌بها در تهران 61 برابر و تورم به طور کلي 37 برابر شده است؛ به اين معنا که در 20 سال 79 تا 92 بهاي زمين سه برابر تورم، بهاي مسکن 2.2 برابر تورم و اجاره‌بها 1.7 برابر تورم افزايش يافته است.
احياي بافت فرسوده و کمک به متقاضيان واقعي مسکن
عباس آخوندي در افتتاحيه هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن با بيان اينکه اختلاف طبقاتي در کلان شهرها بسيار بالا است و قيمت مسکن در تهران در بالاشهر و پائين شهر 5 برابر تفاوت دارد گفت: تنها در منطقه يک تهران، 35 هزار مسکن نوساز بدون مشتري قرار دارد. وي با اشاره به توسعه نامتوازن مسکن در تهران گفت: بيشترين عرضه ساختماني تهران و ساخت و ساز مسکن در منطقه 22 انجام شده است، اما نرخ معاملات آن، جزو کمترين قيمت‌ها است و در کل مناطق تهران، منطقه 22 از نظر نرخ معاملات جزو 2 تا سه منطقه آخر قرار دارد.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با تشريح برنامه هاي اين وزارتخانه در خصوص ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده و با توصيه به انبوه‌سازان براي ساخت مسکن در بافت هاي فرسوده گفت: انبوه‌ساز ديگر کارش اين نيست که در بيابان خانه بسازد، بايد در داخل بافت، تجميع اراضي با کمک ساکنان و سپس ساخت و ساز را انجام دهد تا در بافت‌هاي فرسوده، ايجاد ارزش افزوده کند.
آخوندي در ادامه به آمار بالاي خانه هاي خالي در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2.5 ميليون خانه خالي و 2.2 ميليون خانه دوم داريم، يعني چهار ميليون و 700 هزار خانه بلااستفاده در کشور قرار دارد واين مساله نشان مي دهد بخش مسکن در کشور نيازمند تغيير رويکرد اساسي است.
پنج برنامه دولت براي توسعه بخش مسکن
دولت در پنج حوزه، برنامه‌هاي خود براي مسکن را تدوين کرده که از جمله آن، گسترش بازار رهن است؛ به اين معني که قدرت خريد خانوارها را براي خريد مسکن افزايش داده تا بتوانند با استفاده از بازار رهن (تسهيلات) صاحبخانه شوند. از سويي ديگر اولويت بعدي دولت توجه به زوج‌هاي جوان و خانه‌اولي‌ها است؛ چرا که اين گروه مصرف‌کننده واقعي خانه هستند. توجه به بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌اي و ساخت مسکن اجتماعي و مسکن خانوارهاي کم‌درآمد نيز از ديگر برنامه هاي دولت براي توسعه بخش مسکن در دولت دوازدهم است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: به پیشنهاد وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر ۳۵ درصد افزایش یافت و حداقل حقوق این افراد ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی به حوزه انتظام‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در کشور اختصاص دارد و امروز آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران به منظور ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان و در راستای محور مهم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به تصویب رسید.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: هیات وزیران امروز با این آیین که به پیشنهاد وزارت کار به هیات وزیران تقدیم شده بود و در جلسات متعدد کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود موافقت کرد که بتوانیم انتزاع‌بخشی مناسبی داشته باشیم و هم کارآمدی و هم انسجام را در خدمت‌رسانی‌ حمایتی به جوامعی که تحت پوشش نهادهای مختلف حمایتی هستند و یا به روش‌های مختلف حمایت‌هایی از آنها انجام می‌گیرد مطابق این مصوبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: درخصوص سیل سیستان و بلوچستان که پیش از این گزارش‌هایی در همه جلسات از ابتدای سیل تا امروز وزرای مرتبط در جلسه ارائه کرده بودند امروز به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات وزیران مقرر شد که فعلا میزان هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار بگیرد تا بتوانند به عنوان هزینه‌های ضروری اولیه در سطح استان هزینه کنند البته مبالغ خسارت که بیش از این برآورد شده بعد از برآورد نهایی توسط مجموعه‌ها و دستگاه‌های مربوطه درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901697

دیگر خبرها

  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها