Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@03:43:53 GMT

نانوای حامی محیط زیست

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۱۶۶۵

نانوای حامی محیط زیست

به گزارش ایسکانیوز ،نانوای خلاق، صفتی است که در فضای مجازی به علی بهرامی داده شده است ؛ نانوایی اهل استان زنجان و شهرستان خرمدره که با یک ابتکار جالب برای حفاظت از محیط زیست، به تمام مشتری هایی که از نایلون برای حمل نان استفاده نمی کنند ، دو عدد نان رایگان هدیه می دهد.

آقای بهرامی چند سال است که به عنوان نانوا مشغول به کار شده اید؟
من از سال 69 وارد کار نانوایی شدم، شاگردی کردم و از سال 86 هم بصورت حرفه ای کار نانوایی را شروع کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شغل خانوادگی تان است؟
نه . اتفاقا در خانواده ما هیچ کسی نانوا نیست اما من به پیشنهاد پدرم سراغ این کار آمدم و خیلی زود به آن علاقه مند شدم. الان هم واقعا افتخار می کنم که از طریق نانوایی و پخت نان ، به مردم خدمت می کنم.
بیشتر چه نانی می پزید؟
تخصص من روی نان لواش است. چون می دیدم که بیشترین ضایعات را نان لواش دارد. به خاطر همین تحقیقات زیادی در زمینه پخت بهتر نان لواش انجام دادم، در این رابطه مطالعه کردم و همه اینها باعث شد که به یک نان مرغوب برسم؛ یعنی لواش سبوس دارِ کم نمک.
یعنی شما تحقیق کردید که چطور نان بهتری بپزید؟ کمی غیرطبیعی نیست؟
هرکسی در کار خودش اگر می خواهد بهترین باشد، باید مطالعه داشته باشد، باید تحقیق بکند. من هم برای اینکه نقص های کارم را در پخت نان لواش برطرف بکنم تحقیق کردم تا ببینم رعایت چه عواملی باعث ماندگاری بیشتر نان می شود، یا چکار بکنم که نان کمتر لبه داشته باشد تا دورریزش کمتر شود.
معلوم است خیلی اهل مطالعه اید؟
من مطالعه را دوست دارم. البته سواد زیادی ندارم تا دوم ابتدایی بیشتر درس نخواندم اما هیچوقت از مطالعه دور نبودم.
چرا کم درس خواندید؟
چون در یک خانواده پرجمیعت زندگی می کردم ؛ پدرم کارگر آزاد بود و من هم بچه اول بودم. آن موقع خودم تصمیم گرفتم که بروم سراغ کار. به پدرم گفتم من می روم کار می کنم ، بقیه درس بخوانند.
از کی بحث استفاده نکردن از نایلون های پلاستیکی را در نانوانی تان مطرح کردید؟
تقریبا دوسالی می شود.
چطور این فکر به ذهن شما رسید؟
این هم به خاطر مطالعه بود. من چون خیلی اهل مطالعه هستم و مطالب مختلف علمی را هم می خوانم ، در یک جایی خواندم که شاخه های پلیمری پلاستیک ها مشکل زا هستند و در تماس با نان باعث ایجاد بیماری های گوارشی و ریوی می شوند. از طرف دیگر دیدم که این نایلون های پلاستیکی وقتی بعنوان زباله دور ریخته می شوند، به خاطر ماندگاری چندصدساله در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. همین جا در ذهن من یک جرقه زده شد. دیدم که این کیسه های نایلونی مثل یک قاتل خاموش همیشه و همه جا با ما هستند. به خاطر همین تصمیم گرفتم حرکتی را شروع کنم که بواسطه آن مردم بیشتر با این قاتل خاموش آشنا بشوند. من به شغل خودم نگاه کردم و دیدم ما نانوایی ها، همیشه تعداد زیادی کیسه نایلونی داریم که مردم نان داغ را داخل همین کیسه ها می گذارند و به خانه می برند. همین جا بود که تصمیم گرفتم این زنجیره را بشکنم.

یعنی هدف شما آگاهی رساندن به مردم است؟
بله . می خواهم مردم به ضررهای استفاده از کیسه های نایلونی پی ببرند. اگر حتی یک نفر بواسطه حضور در نانوایی من ، برای همیشه این کیسه های نایلونی را کنار بگذارد ، من به هدفم رسیده ام.
در این مدت چطور مشتری های تان راضی به استفاده نکردن از کیسه های نایلونی کرده اید؟
از طریق نصب بنرهای مختلف که خطرات استفاده از کیسه های پلاستیکی را یادآوری می کنند. همین طور فکر کردم که برای فرهنگ سازی، یک تشویقی هم در نظر بگیرم. به خاطر همین اطلاع رسانی کردم که در صورت آوردن سفره پارچه ای و استفاده از کارت خوان، دو عدد نان رایگان به مشتری ها تعلق می گیرد.
مشتری ها از این طرح شما استقبال کرده اند؟
خوشبختانه بله این اتفاق افتاده است. الان 70 درصد مشتری های من با خودشان سفره پارچه ای به مغازه می آورند. شما اگر یک ربع ، جلوی مغازه من بایستید و می بینید که از هر سه نفر، دو نفر سفره پارچه ای دارند و فکر می کنم این اتفاق خیلی خوبی است که هم به سلامت جان خودشان کمک می کند و هم حافظ محیط زیست است.
قیمت نان لواش چقدر است؟
هر عدد نان لواش را 160 تومان می فروشیم.
یعین شما به هر مشتری 320 تومان نان رایگان می دهید.
بله همین طور است.
در روز چقدر نان می پزید؟
از صبح تا شب 25 کیسه آرد استفاده می کنم که می شود حول و حوش 11 تا 12 هزار نان لواش.
اینکه تعدادی از نان ها را رایگان می دهید به ضررتان تمام نشده؟
به لطف خدا من ضرری از این کار ندیدم. کلا در کارم یک شعار دارم :« سود کمتر، فروش بیشتر و کیفیت بهتر» همین اتفاق باعث شده که مردم از راه های دور و نزدیک مثلا از شهرهای همجوار مثل شاهین قلعه، شریف آباد، ابهر حتی زنجان و قزوین و تاکستان برای خرید نان به ما مراجعه کنند. حتی من از تهران هم مشتری دارم که هفته ای یک بار می آید 200 تا نان لواش می خرد و می برد.

خبر آنلاین

705

نانوا خلاق محیط زیست علی بهرامی ابتکار شهروند وظیفه شناس صنف قاتل خاموش حمل نان نایلون

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۱۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری

در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیست در عموم مردم، ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد و ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، انسان  از دیرباز با هوا، آب، خاک، گونه‌های گیاهی، حیات وحش و هر آنچه که محیط زیست را می‌سازد در تعامل مسالمت آمیز بوده و در کنار هم روزگار گذرانده‌اند اما با گذر زمان  هر روز  خبرهای بد  زیست محیطی را می‌شنویم  که نه از خشم طبیعت بلکه از زیاده‌خواهی انسان مدرن است؛ انسانی که  برای رفاه حال خود تیشه بر دست گرفته و آگاه و ناآگاه  ریشه به جان طبیعت زده و می‌زند. باید پیش از  آنکه شاهد اتفاقات  بدتر باشیم چاره‌ای اندیشید.

حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود، در همین راستا سازمان حفاظت از محیط‌زیست فعالیت‌های بسیاری  برای مردمی سازی فعالیت‌های محیط زیست انجام داده که تاسیس   خانه‌های محیط زیست یکی از این کارها است تا با همکاری مردم حفظ محیط زیست آگاهانه‌تر انجام شود با افزایش حساسیت نگهداشت محیط‌زیست در میان مردم جامعه  شهرها  و روستاهای سالمتری  داشته و به حیات پایدار و توسعه جوامع با حفظ محیط‌زیست خواهیم رسید.

خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی‌سازی فعالیت های این حوزه و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود وامانتی که در دستان انسان امروز است به سلامت به نسل‌های بعد داده شود و فرزندان آینده نیز از محیط زیستی سالم بهره‌مند شوند.

ثبت و ایجاد 21 خانه محیط زیست در استان

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه 21 خانه محیط زیست در چهارمحال‌وبختیاری ثبت شده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی بحث خانه‌های محیط زیست را مطرح کرد تا  فعالیت‌های محیط زیست  را مردمی سازی کند.

یوسف‌پور گفت: مخاطب اصلی این خانه‌ها مردم هستند. کار در خانه‌های محیط زیست از دو جنبه پیش می‌رود، اول ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهند و عمده کار آن‌ها آموزش است که مردم را پای کار می‌آورد و به آن‌ها یاد می‌دهد چطور از محیط زیست حفاظت کنند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر  فعالیت خانه‌های محیط‌زیست فضایی ایجاد می‌کند که مردم در ارتباط با مسئولان باشند و مسایل و چالش‌های محلی و منطقه‌ای خود را از طریق خانه‌های محیط زیست حل کنند.

کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست در سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری افزود: عمده‌ کارهای خانه‌های محیط زیست آموزشی است مردم آموزش می‌بینند که چطور با محیط زیست رفتار کنند. اساس کار خانه‌های ‌‌محیط زیست بحث فرهنگ‌سازی است. کارهایی نظیر برپایی نمایشگاه با موضوع محیط‌زیست، درختکاری، آموزش چگونگی رفتار کشاورزان و باغداران در تعارض با حیات‌وحش، بحث محافظت از پلنگ ایرانی و ... از جمله کارهای خانه‌های محیط زیست استان است.

وی گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در پله اول در سال 1401 افتتاح خانه‌های محیط زیست بود در سال 1402 این کار ادامه داشت و علاوه بر آن به کیفی‌سازی کار خانه‌های محیط زیست پرداخته شد. در سال جاری نیز سیاست بر کیفی سازی کار خانه‌های محیط‌زیست است و اگر در منطقه‌ای لازم باشد خانه محیط زیست جدید افتتاح خواهد شد.

یوسف‌پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین بحث حلقه‌های میانی تصریح کرد: خانه‌های محیط‌زیست در این زمینه جایگاه دارند به دنبال این هستیم که از خانه‌های محیط زیست به عنوان حلقه‌های میانی برای مردمی‌سازی فعالیت‌های محیط‌زیست استفاده کنیم.

انتهای پیام/7540/.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست