Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@22:56:45 GMT

وجود ١٣پرونده در هیأت انتظامی بانک‌مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۲۳۵۴

وجود ١٣پرونده در هیأت انتظامی بانک‌مرکزی

دادستان کل کشور گفت: پستی که امروز به منو شما سپرده شده یک امانت است که باید قدرش را بدانیم و از این سنگر به مردم خدمت کنیم این موجب می شود هم کارگزاران خیانت نکنند و هم مردم در آرامش باشند.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در سی و ششمین سالگرد تأسیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: اگر منشور حکومت امیرالمومنین را در همه عرصه ها و نیروهای مسلح و امنیتی حاکم کنیم قطعاً زندگی ما خیلی بهتر از این خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی در رابطه با به کارگیری کارگزاران گفت: حضرت علی به مالک نوشته بود کارگزارانی را که می خواهی به کار بگیری بر اساس رابطه های شخصی و خانوادگی به کار نگیر و آنها را آزمون و خطا کن، باید اعمال آنها را کاملاً تحت مراقبت قرار دهی و ماموران صادق و راستگو و وفادار به کار را برای مراقبت آنها به کار گیری.

منتظری گفت: پستی که امروز به منو شما سپرده شده یک امانت است که باید قدرش را بدانیم و از این سنگر به مردم خدمت کنیم این موجب می شود هم کارگزاران خیانت نکنند و هم مردم در آرامش باشند.

وی ادامه داد: قطعا داشتن سیستم اداری سالم مایه آرامش مردم است البته عرایض امروز من تنها ناظر به یک دستگاه نیست بلکه ناظر به قوای سه گانه است.

دادستان کل کشور گفت: چه زمانی مردم احساس اعتماد و آرامش خواهند داشت؟ وقتی به قوای سالم مراجعه کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز داریم موضوع فساد اداری است که این مسئله متناسب با مملکت اسلامی نیست.

منتظری تصریح کرد: کشوری که در اداراتش امکان کار در ساعت اداری هست اما کارمند کار نمی کند خیانت است. آنچه مهم است قانون و اجرای قانون است.

دادستان کل کشور گفت: اگر در قوه قضاییه ٥٠ درصد مردم ناراضی باشند طبیعی است چون محکوم می شوند اما این مقدار نارضایتی مردم یعنی قطعاً یک مشکلی وجود دارد.

وی به وظایف سازمان بازرسی کل کشور براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اگر در سازمان بازرسی مواردی را که قانون به عهده شما گذاشته به درستی انجام دهیم آیا باز هم شاهد این حجم از فساد هستیم؟

منتظری گفت: این حرف من به معنای زیر سوال بردن زحمات شما نیست اما امروز می خواهیم خروجی کار شما را تحلیل کنیم. به نظر شما چه اشکالاتی وجود دارد که شاهد اینگونه فسادها هستیم.

وی ادامه داد: اگر ما در قوه و شما در بازرسی آنگونه که باید عمل می کردیم شاهد این حجم از فساد نبودیم. آدم هایی که دنبال سوء استفاده از منافذ هستند ما باید این منافذ را ببندیم.

دادستان کل کشور گفت: من عضو شورای پول و اعتبار هستم و می گویم سیستم بانکی ما یک سیستم ناسالم است. این وام ها و تسهیلات به نورچشمی ها و کسانی که دارای ویژگی ویژه خواری هستند برای چه داده می‌شود؟ اگر نظام بانکی ما درست بود شاهد این موضوعات نبودیم.

وی افزود: همین الان ١٣ پرونده در هیأت انتظامی بانک مرکزی داریم. اگر بخواهیم اقتصاد سالم باشد باید آن را از حالت دولتی خارج و به دست مردم بسپاریم که یک راهش همین خصوصی سازی است.

منتظری گفت: سازمان بازرسی! چرا از وقتی کلید واگذاری ها می خواهد بخورد نباید در صحنه حضور داشته باشید؟ می گویید فلان مقدار نیرو داریم و فلان و فلان. من واقعا به آقای سراج می گویم اگر نیاز به قانون داریم قانون تان را در مجلس پیگیری کنید. چرا از فناوری روز استفاده نکنیم و در سیستم مالیات و گمرکات ورود نکنیم؟

وی ادامه داد: یک بخشی از نارسایی ها طبیعی است و حتی در دستگاه امیرالمونین هم بوده اما تاریخ برخورد حضرت امیر را هم ثبت کرده است

اما اینکه فساد اینگونه باشد خب مطلبی است. ما می بینیم با یک مسایلی مواجه هستیم که در هیچ عقل و منطقی نمی گنجد.

دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه تا می خواهد در یک پرونده های مهم با مهره های مهم برخورد کنند می گویند سیاسی کاری می‌کنیم. آقایی می گوید قوه بیکار است و مردم را احضار می کند!

منتظری گفت: در انتخابات تخلفات صریح خلاف قانون داشتیم و من یه واسطه جایگاه حقوقی ام از ایندا تا انتها در جریان آن بودم. برخی آقایان تخلفات روشنی داشتند می خواهیم برخورد کنیم می گویند برخورد سیاسی است.

وی افزود: این حرف هم مربوط به دولت سابق و هم مربوط به دولت فعلی است. اینکه می گویند سیاسی برخورد می کنیم یعنی چه؟ آخه بی انصاف ها این چه حرفی است که می زنید؟

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟

نرخ تورم واقعی کشور چه عددی است؟ بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش بدون ذکر تورم سالانه، آماری از تورم نقطه به نقطه منتشر کرده است که نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در میانه کانال ۳۰ درصد قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است. چندی پیش نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

بانک مرکزی این آمار را در واکنش به گزارش یک رسانه منتشر کرد که از رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم پرده برداشته بود. براساس این گزارش، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در ۱۰ بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد و حالا یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تن‌ها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده، بلکه رکورد ۸۰ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

در این گزارش آمده است؛ آماری که به آن اشاره می‌شود، برگرفته از جدول اعلامی بانک مرکزی است. همان مرجعی که دولت سیزدهم در ابتدای کار برای آن‌که تورم دولت قبل را بالاتر نشان دهد، به آن استناد می‌کرد؛ بنابراین هرچند براساس نرخ‌های اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است، اما آمار بانک مرکزی این رکوردزنی را به تصویر می‌کشد. البته اعضای محترم دولت با اشاره به اینکه سال پایه درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی ۱۳۹۵ است درحالی‌که سال پایه به ۱۴۰۰ تغییر پیدا کرده، تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از ۵۲ درصد است. اما اگر سال پایه را ۱۴۰۰ در نظر بگیریم بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده ۵۰ درصد خواهد بود، بنابراین اصل موضوع تغییری نمی‌کند.

تورم فروردین ۱۴۰۲، ۶۳ درصد بوده است؟

در این میان، عبدالناصر همتی، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی در واکنش به آمار اعلامی تورم نقطه به نقطه فروردین، نوشت: از اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲ ‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲، به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

وی متذکر شد: این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

نرخ واقعی تورم چه عددی است؟

در همین رابطه وحید شقاقی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که نرخ واقعی تورم چه عددی است؟ گفت: درخصوص تحلیل آمار‌های تورم در اقتصاد ایران، دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار گزارش رسمی منتشر می‌کنند و معمولا بین تورم اعلام شده این دو نهاد طی سال‌های اخیر بین ۲ تا ۱۱ درصد اختلاف وجود داشته است.

وی با ذکر مثالی افزود: در سال ۱۳۹۹ نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار معادل ۳۶.۴ درصد و بانک مرکزی ۴۷.۱ درصد بوده که اختلاف نزدیک به ۱۱ درصد وجود دارد و برخی سال‌ها هم این اختلاف به کمتر از یک درصد رسیده. به‌عنوان نمونه در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم مرکز آمار ۴۵.۸ درصد و بانک مرکزی ۴۶.۵ درصد بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با گذشت ۴۵ روز از سال جدید، هنوز گزارش تورم بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است، ولی گزارش مرکز آمار به روزتر است و منتشر شده و برای ۱۴۰۲ تورم ۴۰.۷ درصد اعلام شده است.

شقاقی متذکر شد: با تجربه سنوات اخیر به احتمال بالا آمار تورم بانک مرکزی بیشتر از مرکز آمار خواهد بود و باید منتظر ماند و دید رکورد سال ۱۳۷۴ شکسته خواهد شد یا خیر.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ تورم اعلام شده بانک مرکزی معادل ۴۹.۴ درصد بوده که بیشترین رقم طی ۵۰ سال اخیر بوده است.

به این ۶ نکته توجه کنید

وی در ادامه با بیان این‌که فارغ از بحث شکسته شدن یا نشدن رکورد نرخ تورم در سال ۱۴۰۲، چند نکته حائز اهمیت است، گفت: هیچ دوره‌ای در اقتصاد ایران ۷ سال پی در پی تورم بالا (بیش از دو برابر میانگین بلندمدت) وجود نداشته و این پدیده بسیار نگران‌کننده است.

این اقتصاددان افزود: ریشه‌های اصلی تورم در اقتصاد ایران در حال تشدید هستند، بالاخص ناترازی‌های اقتصاد کلان درحال افزایش هستند که خود عامل بالقوه تشدید تورم برای سال‌های بعد هستند.

شقاقی تصریح کرد: چشم‌انداز روشن از کاهش تورم برای سال‌های ۱۴۰۳ و بعد فعلا مشاهده نمی‌شود و تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که سیاست‌های پولی بانک مرکزی در برابر ناترازی‌های اقتصاد کلان پاسخگو نیست، عنوان کرد: همچنان گسست بین بخش پولی از بخش واقعی، برقرار و تشدید شده است.

این اقتصاددان تاکید کرد: بخش واقعی اقتصاد ایران کار نمی‌کند و همین مساله در تشدید گسست بخش پولی و واقعی اثرگذار است.

دیگر خبرها

  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند
  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است