Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش آموزی كه در مدرسه شبانه روزی تحصيل مي كند و به اجبار از نعمت مراقبت و رصدهای لحظه ای والدين محروم است، بايد تحت نظر و مراقبت های ويژه مسئولان آموزش و پرورش باشد و كوچك ترين نشانه های بيماری و نقص در سيستم سلامتي او به صورت جدی بررسی شود؛ نكته مهمی كه غفلت از آن يك دانش آموز چهارده ساله را به يك قدمی مرگ كشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جنوب نیوز؛ بامداد دیروز و در يكي از مدارس شبانه روزي شهرستان اهر از توابع استان آذربايجان شرقي، دختر دانش آموزي با خونريزي مغزي رو به رو شد و به دليل شرايط جسماني بسيار بد، با اورژانس هوايي به تبريز منتقل شد.
اين دختر دانش آموز كه زهرا نام دارد و در كلاس دوم متوسطه دبيرستان شبانه روزي شهرستان اهر تحصيل مي كند، بنا بر آنچه در رسانه هاي محلي به آن اشاره شد، داراي سابقه بيماري قبلي بود و خونريزي مغزي صبح دیروز او نيز به همين دليل اتفاق افتاد؛ حادثه نگران كننده اي كه اين دانش آموز را به كما برد.

پس از بروز مشكل جسماني براي زهرا كه گفته مي شود، پس از نماز صبح به وجود آمد، بلافاصله تيم پزشكي بر سر بالين او حاضر شد و نظر به شرايط جسماني بسيار بد و نبود امكانات كافي، اين دانش آموز با اورژانس هوايي راهي بيمارستان امام رضا (ع) شهر تبريز شد.

محمد رضا شادلو، روابط عمومي آموزش و پروش شهرستان اهر در مورد دليل بروز اين حادثه به «اهرنيوز» گفت: پس از اينكه اين دانش آموزش با مشكل خونريزي مغزي رو به رو شد، در مورد وضعيت سلامتي او از خانواده استعلام و مشخص شد اين دانش آموز داراي سابقه بيماري قبلي بوده است.

پيگيري هاي تازه از وضعيت كنوني اين دانش آموز، حكايت از آن دارد كه زهرا هم اكنون در كماست و در بيمارستان امام رضا (ع) تحت نظر متخصصان و جراحان مغز و اعصاب است.

اين دانش آموز شاغل به تحصيل در مدرسه شبانه روزي كه اهل يكي از روستاهاي محروم شهرستان اهر است، بنا بر ادعاي مسئولان، در حالي از يك بيماري خطرناك رنج مي برده و هر لحظه احتمال بروز حادثه براي او وجود داشته كه متوليان آموزش و پرورش شهرستان اهر از اين مهم بي خبر بودند و خانواده او نيز از ارائه اطلاعات در اين باره به مديران مدرسه امتناع كرده اند.

از آنجا كه در مدرسه شبانه روزي خليج فارس اهر نيز همانند بقيه مدارس كشور آزمايش و معاينات پزشكي تخصصي از دانش آموزان گرفته نمي شود، دانش آموز به كما رفته چاره اي جز جنگيدن با بيماري تا چنين روزي كه به كما برود را نداشته است.

در اين بين، بايد رسالت آموزش و پرورش و مديران مدرسه شبانه روزي را به دقت ارزيابي کرد و پرسيد چگونه در مدتي كه اين دختر نوجوان در مدرسه شبانه روزي و زير نظر آنها مشغول به تحصيل بود، از وجود چنين بيماري و مشكل بزرگي مطلع نشده بودند؟

به نظر مي رسد، بي توجهي و يا كم توجهي آموزش و پرورش به بحث سلامت دانش آموزان، يكي از دلايل اصلي بروز چنين حوادث تلخي باشد؛ مسئولاني كه مي دانند دانش آموزان مدارس شبانه روزي در يك بازه زماني طولاني مدت در اختيار و مديريت آنها هستند، اما اهتمامي براي بحث سلامت و معاينات دقيق آنها و رصد لحظه اي حال و احوال آنها ندارند.

هرچند اقدام سريع مسئولان آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شهرستان اهر در پيگيري بحث درمان اين دانش آموز و اعزام سريع او به بيمارستان آن هم با اورژانس هوايي جاي تحسين دارد، اتفاقي كه رخ داد به خوبي نقص هاي عميق موجود در بدنه آموزش و پرورش را آشكار كرد.

رسالت اصلي مدارس شبانه روزي تربيت و آموزش به دانش آموزاني است كه بنا به دلايل مختلف از جمله محروميت از تحصيل در مدارس عادي بازمانده اند و قرار است در اين مدارس و با شرايط بهينه اي كه دولت فراهم كرده است، مسير رشد و تعالي را طي كنند.

حالا اين پرسش پيش مي آيد كه چرا در چنين شرايط ايده آلي ـ كه قرار است عدالت آموزشي براي اين دانش آموزان در قبال دانش آموزان مدارس عادي و... فراهم شود ـ مسأله مهمي به نام سلامت و درمان مورد توجه قرار نگرفته است.

دانش آموزي كه در مدرسه شبانه روزي تحصيل مي كند و به اجبار از نعمت مراقبت و رصدهاي لحظه اي والدين محروم است، بايد تحت نظر و مراقبت هاي ويژه مسئولان آموزش و پرورش باشد و كوچك ترين علائم بيماري و نقص در سيستم سلامتي او به صورت جدي بررسي شود و در صورت ملاحظه مورد مشكوك حتي تحت درمان نيز قرار گيرد.

شايد بهترين راه براي جلوگيري از بروز چنين حوادثي در آينده سنجش و پايش سلامت دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس شبانه روزي و شناسايي موارد مشكوك به بيماري باشد؛ اتفاقي كه البته نبايد به عدم پذيرش دانش آموز بيمار بلكه پيگيري درمان او منجر شود؛ موضوعي كه البته نبايد سبب شود مديران مدارس شبانه روزي كار آسانتر يعني نپذيرفتن دانش آموزان داراي بيماري را انتخاب كنند، بلكه بايد آموزش و پرورش در ساز و كاري مشخص راه را براي درمان آسان اين افراد و سپس پذيرش يا ادامه تحصيل آنها ايجاد كند.

اين درست است كه براي آموزش و پرورش اصل بر آموزش و پرورش فرزندان كشور است، اما بايد توجه داشت بی توجهی به موضوع مهمي مثل سلامت قطعاً اين رسالت خطير را با مشكل مواجه مي كند؛ رسالتي كه اگر در تعاملي سازنده بين وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دنبال شود، قطعاً نتايج مثبت و سازنده بسياري براي كشور خواهد داشت.

ناگفته نماند، موضوع سلامت روحي و رواني دانش آموزان در آغاز تحصيل و جريان آن موضوع ديگري است كه به نظر مي رسد هم اينك مورد غفلت قرار گرفته و بايد براي آن نيز چاره اي انديشيد.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند

ستاری فرد با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای موضوع معیشت معلمین رخ داده، گفت: از دهه هفتاد مسئله نظام رتبه بندی معلمین مطرح بود، به خصوص اینکه در سند تحول بنیادین سال ۱۳۹۰ نیز صراحتا تأکید و تصحیح شد که باید انجام شود که در این دولت عملیاتی و به مسئله معیشت معلمان توجه شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه امیدواریم کاری که این دولت در بحث رتبه بندی و توجه به معیشت معلمان شروع کرده استمرار پیدا کند، افزود: با همراهی و همکاری مجلس اتفاقی را رقم می‌زنیم تا «معلمی» سرآمد همه مشاغل باشد یعنی کارآمدترین و موثق‌ترین افراد شغل معلمی را انتخاب کنند.

ستاری فرد به دیدار رهبر معظم انقلاب با معلمان اشاره کرد و گفت: حضرت آقا به محور توانمندسازی معلمان اشاره داشتند که باید توانمندسازی در دو بعد «معیشت» معلم و «علمی و انگیزشی» انجام شود که امیدواریم با توجه به رویکرد دولت و رویکرد قوای حاکم و نگاه حمایتی مقام معظم رهبری نسبت به جامعه تعلیم و تربیت، به روز‌های خوب برسیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰۶ هزار نفر در آزمون استخدامی خاص معلمین پرورشی و تربیت بدنی شرکت کردند، ادامه داد: جمعا ۱۹ هزار و ۳۷۷ نفر مربی پرورشی و معلم تربیت بدنی از محل این آزمون وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

ستاری فرد با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش گفت: به گفته وزیر آموزش و پرورش به زودی مقدمات آزمون دیگر برای مربیان تربیت بدنی و پرورشی در سال پیش رو مهیا می‌شود؛ چیزی که خیلی برای ما مهم است، جذب مربیان با کیفیت برای نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه امروز دچار چالش‌های جدی هستیم، افزود: فقر حرکتی، ضعف حرکتی، تغییر سبک زندگی مردم و ورود بچه‌ها به فضای مجازی که رقیب جدی سلامت جسمی و سلامت روانی بچه‌هاست، توجه به کیفیت و کمیت درس تربیت بدنی اهمیت دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر به خصوص بعد از کرونا میزان اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان به ۳۴ درصد رسیده یعنی از هر سه دانش آموز یک دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت قرار ندارد، ادامه داد: اگر دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت نباشد قطعا در موقعیت مناسب یادگیری قرار نمی‌گیرد.

ستاری فرد با بیان اینکه مسئله سلامت دانش آموز زیربناست، عنوان کرد: ارزان‌ترین و بهترین ابزار و در واقع فرصت کنترل آسیب‌های اجتماعی و تربیت، مسئله بازی و ورزش است، یعنی بهترین فرصت برای تربیت دانش آموز فرصت بازی کردن است.

وی به عیدی وزیر آموزش و پرورش به دانش آموزان ابتدایی اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی پیش رو صحبت و عیدی وزیر است که امیدواریم محقق شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قانون اساسی برای تربیت بدنی و آموزش و پرورش صرفا عبارت رایگان استفاده شده، افزود: دو اصل مهم قانون اساسی به تربیت بدنی رایگان و آموزش و پرورش رایگان اشاره شده است.

ستاری فرد که در برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، به جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد که هم مشکل نظام وظیفه آن‌ها حل شود، هم اشتغال و ادامه تحصیل آن‌ها صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • بزرگ‌ترین عملیات تبیین با ۵۰ هزار گروه جهادی
  • مشکل رفت‌وآمد دانش آموزان شهرستان دیر حل شود
  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • قبولی ۱۶ دانش آموز سمپاد مناطق محروم در کنکور سال گذشته
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری