Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:23:17 GMT

حکیمی پور: نظام پارلمانی کمتر در معرض پوپولیسم است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۳۶۸۲

حکیمی پور: نظام پارلمانی کمتر در معرض پوپولیسم است

تهران- ایرنا- تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی برنامه ای است که برخی از نمایندگان مجلس تلاش برای اجرایی شدن آن را کلید زده اند. هدف نهایی در چنین طرحی حذف انتخاب رییس جمهوری از سوی مردم است. با توجه به اهمیت موضوع ایرنا با کارشناسان گفت و گو می کند.

*** هر دو نظام امتحان خود را پس داده اند

احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران به گروه پژوهش و تحلیل خبر ایرنا گفت: با توجه به قانون جدید احزاب،تا یکی دوسال آینده تنها احزابی فعال خواهند بود که از استانداردهای تعیین شده برخوردار باشند می توان به ایجاد زمینه مساعد برای تشکیل نظام پارلمانی خوش بین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو خانه احزاب افزود: این موضوع بحثی مهم و جدی است که در محافل سیاسی و علمی ما مطرح شده است. بعد از حدود 4 دهه از پیروزی انقلاب، به اندازه کافی تجربه به دست آمده است که چکار کنیم تا چرخ مملکت خوب بچرخد یا در نگاهی کلان تر در میان نظام های متکی به رای مردم کدام را انتخاب کنیم، ریاست جمهوری یا پارلمانی؟ از طرفی هر دو نظام یاد شده هم در دنیا امتحان خود را پس داده اند و تجربه شان پیش روی ما است.

*** نظام های پارلمانی ثبات بیشتری دارند

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در دوره های گذشته به کرات شاهد بودیم که وقتی رییس جمهور و مجلس همراهی و هماهنگی لازم را نداشته باشد کارها زمین می ماند و در نهایت هم قوه مقننه تقصیر را به گردن قوه مجریه می اندازد و بالعکس. این نارسایی به ویژه در 4 ساله نخست روسای جمهور به وضوح مشاهده می شد.
حکیمی پور اضافه کرد: اما وقتی اکثریت مجلس رییس دولت را انتخاب کنند این مشکل به حداقل می رسد و از دوباره کاری جلوگیری و در هزینه ها صرفه جویی می شود. مجلس و دولت هم دیگر نمی توانند از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند و در مقابل مردم پاسخگو هستند.
وی تصریح کرد: از سویی وقتی در سراسر دنیا نظام های پارلمانی را با ریاستی مقایسه کنیم متوجه می شویم که نظام های پارلمانی ثبات، آرامش و پایداری بیشتری در قیاس با ریاستی دارند. در مجموع محاسنش بیشتر از معایب آن است.

*** پروانه احزاب غیرفراگیر باطل می شود

حکیمی پور تاکید کرد: یکی دیگر از اشکالات نظام ریاستی استعداد فراوان آن برای پوپولیسم و عوام فریبی است که در نظام پارلمانی این عارضه کمتر دیده می شود. در ایام انتخابات ریاست جمهوری در ایران شاهد بودیم که رقبا چه حرفهایی که برای جلب نظر توده مردم زدند تا رای بیشتری کسب کنند.
این فعال سیاسی اظهار کرد: البته برخی به درستی نبود احزاب سیاسی مقتدر در کشور را مانعی برای تغییر نظام به ریاستی می دانند اما این عیب کشور ما است که در آن به احزاب میدان رشد داده نشده است. اما به طور مثال از وقتی نظام مشروعیت در کشور انگلستان برپا شد احزاب و پارلمان به موازات و شانه به شانه هم پیش رفتند.
وی با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که به نقش احزاب در توسعه پایدار کشور توجه شود گفت: البته با توجه به قانون جدید احزاب تا یکی دوسال آینده تنها احزابی فعال خواهند بود که از استانداردهای تعیین شده در قانون احزاب برخوردار باشند. یعنی داشتن مانیفست روشن، فراگیر بودن، داشتن دفاتر فعال در سراسر کشور و برخی شروط دیگر برای ادامه کار حزب الزامی است در غیر این صورت تعطیل خواهند شد.
عضو سابق شورای شهر تهران افزود: بر همین اساس کمیسیون ماده 10 احزاب تا آذرماه امسال به کلیه احزاب کشور فرصت داده که استانداردهای مندرج در قانون احزاب را برای خود فراهم سازند تا پروانه فعالیت آنها باطل نشود. البته ممکن است یک فرصت کوتاه دیگر به آنها داده شود ولی نهایت ظرف 2 سال آینده تنها احزابی فعال خواهند بود که حزب به معنای واقعی کلمه باشند.
پژوهشم3081**خبرنگار: ناصر غضنفری**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشت آهنین علیه خیزش دانشگاهیان آمریکا اثرگذار نیست/ فعال شدن بسیج دانشجویی این بار در ایالات متحده

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره خیزش اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در پارادوکسی قرار گرفته که هم می‌خواهد از رژیم صهیونیستی حمایت کند و آن را به عنوان امنیت ملی آمریکا تلقی کند و هم از سوی دیگر باید پاسخ نسل جدید آمریکا را که به دنبال آزادی و حقوق بشر و موضوعات دیگر هستند را بدهد.

وی افزود: این مسائل باعث شده تا آمریکا در یک بن‌بست سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی قرار گیرد و به نظر می‌رسد این جنبش دانشجویی که در آمریکا آغاز شده و حتی به کشور‌های دیگر امکان سرایتش وجود دارد، خاطرات جنبش دانشجویی ۱۹۳۰ و ۱۹۶۸ را تداعی می‌کند که توانست به دولت آمریکا فشار وارد کند تا در خصوص جنگ ویتنام تجدیدنظر داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگر همین روند ادامه پیدا کند شاهد خواهیم بود به‌رغم سرکوبی که دولت آمریکا با مشت آهنین انجام می‌دهد، فروپاشی درونی در رابطه با لیبرال‌دموکراسی و حقوق بشر ادعایی رقم بخورد. دولت ایالات متحده آمریکا باید از میان گزینه‌هایی که وجود دارند یکی را انتخاب کند؛ یعنی یا به خواست ملت خود گوش فرادهد یا اینکه به خواست و مطالبه لابی صهیونیست که می‌خواهد آمریکا را در باتلاق بیشتر فرو ببرد، توجه کند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه تجربه اثبات کرده هرگاه اساتید و بعد هم رسانه‌ها به یک جنبش دانشجویی می‌پیوندند، این اقدام قابل سرکوب نیست، گفت: هرچند ممکن است کمی شعله آن کمرنگ‌تر شود، اما آتش زیر خاکستری است که هرلحظه امکان شعله‌ور شدنش وجود دارد.  

وی بیان کرد: آقای بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حمایت لابی صهیونیستی نیاز مبرم دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند آخرین گام حمایتی خود از صهیونیست‌ها را بردارد و دست به سرکوب دانشجویان بزند، اما اگر انتخابات تمام شود آقای بایدن شکست بخورد به نظر می‌رسد دولت بعدی چاره‌ای جز توجه به خواست اساتید، دانشجویان و نسل جدید آمریکا نخواهد داشت و حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد یا حداقل کمتر کند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیر خیزش دانشگاهیان آمریکا و امکان سرایت آن به دیگر نقاط دنیا بر پایان جنگ غزه و محاصره این منطقه گفت: تجربه اثبات کرده رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی پایبند نیست و نسبت به سازمان ملل، قطعنامه‌ها و فشار‌های جهانی بی‌توجه است. آنها تصمیم دارند غزه را به یک سرزمین سوخته تبدیل و تمامی فلسطینی‌ها را به کوچ اجبار وادارند و سپس این منطقه را کاملاً تحت اشغال خود درآورند و در این مسیر از هیچ کس و هیچ چیز ترس و واهمه‌ای ندارند.  

کنعانی‌مقدم تأکید کرد: پیش‌بینی ما این بود که صهیونیست‌ها به رفح حمله کنند که آن را آغاز کردند؛ بنابراین کشتن مردم و بی‌گناهان برای رژیم اشغالگر قدس هیچ کاری ندارد، اما آنچه که مهم بوده این است که امکان دارد با ادامه تجاوزات اسرائیل و حمله به رفح فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و حتی فلسطینیان مصر و اردن به مردم غزه بپیوندند و این به معنای درگیر شدن صهیونیست‌ها در چند جبهه خواهد بود که توان مقابله با آن را ندارد.

وی گفت: در این شرایط تنها راهی که وجود دارد، مقاومت و ایستادگی است و اگر دقت کرده باشید اکثر افرادی که در جنبش دانشجویان آمریکا، انگلیس، استرالیا، فرانسه و آلمان مشارکت دارند چفیه به گردن دارند و آن را به عنوان سمبل مقاومت می‌دانند، کاری که مقام معظم رهبری انجام می‌دهند و آن را نماد مقاومت می‌دانند. قبلاً می‌گفتند بسیج انگلیس و فرانسه دست به کار شده‌اند ولی امروز ظاهراً بسیج دانشجویی در آمریکا فعال شده و راه خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا: بعضی از وزرای رئیسی پشیمانند، برای پایان دولت لحظه‌شماری می‌کنند!
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان + تصاویر
  • مشت آهنین علیه خیزش دانشگاهیان آمریکا اثرگذار نیست/ فعال شدن بسیج دانشجویی این بار در ایالات متحده
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند