Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- این روزها حضور نظامی ترکیه در ادلب محور اظهارات بسیاری از کارشناسان، استادان دانشگاه، مقامات عالی و تحلیل رسانه های خبری ترکیه قرار گرفته است و موضوع روز محافل سیاسی و رسانه ای این کشور محسوب می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ظهر روز شنبه پانزدهم مهرماه رجب طیب اردوغان دستور آغاز عملیات ورود به ادلب برای اجرای یکی از بندهای توافق آستانه 6 درباره مناطق کاهش تنش را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اجلاس آستانه 6 که نقطه عطفی در نشست‌های بررسی روند سیاسی ـ نظامی در سوریه و کمک به حل بحران این کشور بود، تامین امنیت و نظارت بر روند آتش بس و ایجاد و تداوم مناطق کاهش تنش در مناطق چهارگانه فوق به کشورهای ضامن آتش بس یعنی روسیه، ترکیه و ایران واگذار شد.
استان ادلب به دلیل حضور گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا از حساسیت بالایی در این زمینه برخوردار است و نیروهای نظامی ترک مستقر در این استان قرار است بر روند آتش بس در این منطقه بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح نظارت داشته باشند.
ماه گذشته بود که اردوغان طی سخنانی از موافقت ایران و روسیه با ترکیه درباره ادلب و عفرین سخن گفته و یادآور شده بود که آنکارا با تهران و مسکو هیچ اختلافی درباره سرنوشت این شهرها ندارد و توافق درباره این مناطق مطابق قبل بدون هیچ مشکلی ادامه دارد.
اردوغان دو روز پیش نیز در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه همزمان با آغاز عملیات ارتش در ادلب گفت: طرح جدیدی را برای تحقق امنیت در ادلب در چارچوب توسعه عملیات سپر فرات اتخاذ می کنیم و عملیاتی جدی امروز در ادلب وجود دارد که ادامه خواهد یافت و ارتش ترکیه در ادلب دخالتی نکرده، بلکه این ارتش آزاد سوریه است که می‌خواهد این عملیات را مدیریت کند و عملیات ارتش آزاد سوریه در ادلب از حمایت هوایی روسیه و حمایت زمینی ارتش ترکیه برخوردار است.
طبق اظهارات اردوغان، این عملیات با پشتیبانی هوایی روسیه و پشتیبانی زمینی ارتش ترکیه و با محوریت ارتش آزاد صورت می‌گیرد و امنیت داخل ادلب با ترکیه و خارج از آن نیز با روسیه خواهد بود.
مراد گورگن خبرنگار نشریه خبر ترک نیز در این خصوص با اشاره به اهمیت ادلب برای ترکیه یادآور شده است که در چارچوب این عملیات 500 نیروی ارتش ترکیه و روسیه به عنوان ناظر بر مناطق آتش بس در ادلب مستقر خواهند شد و خطوط حائل بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی ایجاد می‌کنند تا درگیری در این منطقه شکل نگیرد.
مته یارار از کارشناسان و مشاوران نظامی ـ امنیتی ترکیه نیز در گفت و گویی با روزنامه حریت به تحلیل چرایی حضور نظامی ترکیه در ادلب پرداخت و گفت: عملیات ادلب با عملیات سپر فرات بسیار متفاوت است چون در عملیات ادلب چهره دوست و دشمن قابل تشخیص نیست به طوری که 20 تا 30 هزار نیروی مسلح در قالب گروههای مختلف در منطقه حضور دارند.
این کارشناس امنیتی به ریسک حضور ترکیه در ادلب اشاره کرد و افزود: با ورود سربازان ارتش ترکیه به ادلب انتظار می رود گروه پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) حملات بیشتری به مراکز پلیس مستقر در مرز 600 کیلومتری انجام دهد و درگیری با جبهه النصره می تواند دام خطرناکی برای سربازان ترکیه باشد.
وی در اظهارت خود در این گفت و گو دلایل حضور نظامی ترکیه را جلوگیری از بروز فجایع انسانی، افزایش امنیت مرزهای مشترک، جلوگیری از حاکمیت گروههای تروریستی نزدیک مرزهای مشترک،ایجاد یک وضعیت مناسب برای دوره گذار بدون اسد در سوریه،ایجاد مناطق امن در سوریه برای بازگشت مهاجران دانست.
یارار به مقاله خود با عنوان 'در عملیات ادلب چه کسی متحد ماست؟' در روزنامه کارار نیز اشاره و اظهار کرد: من در آن مقاله به طرح سوالاتی از جمله چگونه می توانیم با روسیه که غیرنظامیان را در سوریه مورد هدف قرار داده متحد شویم؟ چگونه می توانیم به ایران که متحد استراتژیک بشار اسد است، اعتماد کنیم؟ بشار اسد دوست ما است یا دشمن ما؟ پرداختم و امروز پاسخ این سوالات را این گونه خواهم داد که ترکیه برای رسیدن به اهدافی که اشاره کردم، لاجرم به انجام عملیات ادلب بود و برای این کار چاره ای جز همکاری با کشورهای صاحب نفوذ در سوریه ندارد.
این مشاور امنیتی بیان کرد: ترکیه امروز با آمریکا در سوریه هیچ گونه اشتراک نظری ندارد و در حال حاضر ترکیه چه دوست داشته باشد، چه نداشته باشد، باید با ایران و روسیه در رسیدن به اهداف خود در سوریه همکاری کند زیرا حداقل با این دو کشور در برخی موارد اشتراک نظر دارد.
به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت خبری آیدینلیک، سونر پولات دریادار بازنشسته ارتش ترکیه نیز طی اظهاراتی در این باره نوشت: در حال حاضر 67 درصد تروریست‌های سوریه به جز داعش در این منطقه حضور دارند.
پولات در این خصوص یادآور شد: عملیات جدید ارتش ترکیه در ادلب سوریه که با حمایت افکار عمومی ترکیه همراه است، در جهت جلوگیری از مداخله آمریکا در ادلب به بهانه مقابله با النصره و القاعده است.
وی درباره اهمیت ادلب برای ترکیه بیان کرد: علاوه بر لزوم ایجاد و حفظ آتش بس در ادلب به عنوان یکی از مهمترین مناطق درگیری در سوریه، همسایگی این منطقه با عفرین نیز برای ترکیه بسیار اهمیت دارد چرا که با حضور ترکیه در ادلب، منطقه عفرین از گسترش حضور و قدرت کُردهای پ.ی.د و ی.پ.گ که مورد حمایت پ.ک.ک هستند، جلوگیری خواهد شد.
ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز طی مقاله ای با عنوان 'ادلب را کنترل کن و پ.ک.ک را بزن' به بیان نظرات خود درباره حضور نظامیان ترکیه در منطقه ادلب سوریه پرداخت و نوشت: عملیات فرات برای پاکسازی داعش از حضور در مرزهای ترکیه و جلوگیری از جویدن شمال عراق توسط اتحاد سه گانه پ.ک.ک/پ.ی.د/ ی.پ.گ بسیار موفق بود اما هنوز در طرف شرق مرزهای استان هاتای، کنترل منطقه عفرین در اختیار نیروهای پ.ک.ک قرار دارد.
وی در ادامه مقاله خود چنین نوشت: پ.ک.ک با حمایت پشت پرده آمریکایی ها و توافق با نیروهای بشار اسد در تلاش برای اجرای نقشه ای در ادلب است به طوری که کردهای سوریه و عراق شروع به بی ثبات کردن این دو کشور کردند اما ترکیه به همراه روسیه این نقشه را به هم ریخت.
مشاور اردوغان در این مقاله با اشاره به اهمیت برقراری امنیت در ادلب نوشت: ترکیه برای مقابله با تحرکات گروههای کُرد در منطقه ادلب ماهها به تجهیز و آموزش نظامی گروههای مخالف پرداخت و امروز با حضور نظامی خود در ادلب برای ایجاد مناطقی امن و به مانند عملیات سپر فرات به دنبال پدید آوردن آسایش در این منطقه است.
چویک اضافه کرد: اکنون سربازان ارتش ترکیه در حال انجام وظیفه در داخل منطقه ادلب هستند و نیروهای روسیه نیز امنیت بیرون مرزهای ادلب را بر عهده دارند.
وی در مقاله خود ضمن هشدار به فرصت طلبی آمریکا در منطقه نوشت: ترکیه و روسیه باید به دقت تحرکات گروه های مختلف را در منطقه ادلب زیر نظر گرفته و از بروز تنش میان آنها جلوگیری کنند و گر نه با بروز درگیری میان آنها، پ.ک.ک و به خصوص پنتاگون برای بی ثبات کردن بیشتر ادلب وارد عمل خواهند شد.
مشاور اردوغان در این مقاله تاکید کرد: ترکیه حتی باید با گروههای مخالف از جمله جبهه النصره در تماس نزدیک باشد تا از بروز فتنه های جدید جلوگیری کند.
پرفسور یاشار حاجی صالیح اوغلو استاد دانشگاه استانبول نیز طی مقاله ای با عنوان 'عملیات ادلب' به تحلیل حضور نظامی ترکیه در ادلب پرداخت و چنین نوشت: حضور داعش در منطقه باعث خسارات فراوانی شد و امروز با تضعیف و پاکسازی داعش از منطقه به خصوص سوریه، نیروهای پ.ی.د و ی.پ.گ به دنبال نقش آفرینی بیشتر در منطقه ادلب هستند که این وضعیت به تقویت و تغذیه گروه های تروریستی منجر می شود.
وی در ادامه مقاله خود نوشت: ترکیه با حضور خود در منطقه ادلب و همکاری با روسیه به واقع به دنبال تکمیل عملیات موفق سپر فرات خود در منطقه است تا بتواند از گسترش تحرکات گروههای تجزیه طلب و تروریستی در نزدیکی مرزهای خود جلوگیری کند.
به گزارش ایرنا، ستاد کل ارتش ترکیه روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این کشور بر اساس توافقی که در مذاکرات آستانه 6 حاصل شد، به عنوان کشور ضامن آتش بس، عملیات نظامی خود را از روز گذشته(16 مهرماه ـ هشتم ماه اکتبر) در خاک سوریه آغاز کرده و وارد ادلب شده اند.
حدود دو هفته پیش با تصویب لایحه ای در مجلس، دولت ترکیه مجوز قانونی برای اقدام نظامی در خاک سوریه در شهر ادلب سوریه بر اساس توافقنامه مذاکرات آستانه و نیز اقدام نظامی احتمالی در شمال عراق برای دفاع از ترکمن های ساکن کرکوک را به دست آورده است.
ترکیه برای اقدام نظامی در سوریه 6 هزار نیروی نظامی آماده کرده و طی روزهای گذشته تجهیزات، ماشین آلات، ادوات و تسلیحات زیادی به مرزهای شمال غربی سوریه ارسال کرده است.
روزنامه ینی شفق ترکیه نیز چند روز پیش اعلام کرد که بیش از پنج هزار نفر از نیروهای مخالف و عناصر ارتش آزاد سوریه در عملیات نظامی در منطقه ادلب ـ لاذقیه ـ حماء مشارکت می کنند.
وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که بر اساس توافق مذاکرات آستانه 6 در مناطق امن و در داخل محدوده منطقه کاهش تنش در ادلب با هدف نظارت و کنترل و پس از پاکسازی عناصر تروریستی، 500 ناظر از سه کشور ایران، روسیه و ترکیه مستقر می شوند.
مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • ابوترابی: «وعده صادق» آغاز تحول در منطقه و معادلات سیاسی است
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • کشته شدن فرمانده نظامی سرایا القدس در درگیری با تشکیلات خودگردان (+عکس)
  • ترور فرمانده نظامی سرایا القدس به دست تشکیلات خودگردان (+عکس)