Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - آب در سه هزار و 24 روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت 347 هزار و 40 نفر به سبب بروز خشکسالی، عدم برخورداری از شبکه آبرسانی و کاهش ذخیره سفره های زیرزمینی به کیمیایی گرانبها در این مناطق تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در بخش گرم و خشک جنوب شرق ایران اسلامی با 11.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد وسعت کشور پهناورترین استان محسوب می شود که با سکونت 14 نفر در هر کیلومتر مربع دارای پراکنده ترین مناطق جمعیتی است.
خشکسالی های پی در پی 18 سال گذشته در سیستان و بلوچستان در کنار این پراکندگی جمعیت سبب ایجاد مشکلات متعدد به ویژه در زمینه تامین آب برای 51 درصد جمعیت استان که در روستاها بسر می برند شده است.
هم اینک از مجموع بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان سیستان و بلوچستان یک میلیون و 416 هزار و 733 نفر آنان در روستاها سکونت دارند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره می گوید: از مجموع پنج هزار و 594 روستای استان 2 هزار و 52 روستا با جمعیت یک میلیون و 42 هزار و 693 نفر از شبکه آبرسانی برخوردارند.
عبدالاحد ریگی اظهارداشت: سه هزار و 24 روستای استان با 347 هزار و 40 نفر جمعیت فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستاها بوسیله تانکر آبرسانی سیار از سوی این شرکت، چاههای حفر شده و موتور آب تامین می شود.
وی روستاهای بالای 20 خانوار غیر برخوردار از آب آشامیدنی سالم سیستان و بلوچستان را هزار و 442 روستا ذکر کرد.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان گفت: هم اینک هزار و 208 روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند.
وی طول شبکه آبرسانی روستایی استان را هشت هزار و 634 کیلومتر ذکر کرد و گفت: هم اینک 162 هزار و 141 نفر از روستاییان استان از اشتراک آب برخوردارند.
وی همچنین حجم مخازن آب سیستان و بلوچستان در بخش روستایی را 197 هزار و 783 متر مکعب ذکر کرد.
ریگی گفت: با توجه به نیاز روستایی سیستان و بلوچستان به آب سالم ضروری است توجه ویژه به این بخش صورت گیرد.
وی ادامه داد: این شرکت برای رفع مشکل روستاهای فاقد شبکه آبرسانی ساخت 19 مجتمع آبرسانی را در دست اجرا دارد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حدود 63 درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند هستند که کمترین این شاخص مربوط به شهرستان چابهار با 21 درصد است.
ریگی بابیان اینکه برای رفع مشکلات حوزه تامین آب روستاهای سیستان و بلوچستان بسته 15 هزار میلیارد ریالی به وزیر نیرو ارائه شده است، بیان کرد: دولت در یک برنامه سه ساله در تلاش است تا شاخص های بهره مندی روستاهای این استان از آب آشامیدنی بهداشتی را ارتقا دهد.

*** 18 هزار میلیارد ریال برای طرح های آب و برق سیستان وبلوچستان هزینه می شود
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در سفر خرداد امسال خود به سیستان و بلوچستان گفته بود: 18 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و برق در این استان هزینه می شود که 620 میلیارد ریال آن مربوط به طرح های بخش آب است.
محمدباقر نوبخت که در راس هیاتی متشکل از چند وزارتخانه از برخی مناطق استان دیدن کردند، اظهار داشت: سفر این هیات بلند پایه از مقامات دولت به سیستان وبلوچستان برای اطلاع رسانی و اقدام برای مجموعه ای از طرح هایی است که در حوزه آب و برق با اعتبار 18 هزار میلیارد ریال در این استان انجام می شود.
وی ادامه داد: سفر ما به سیستان و بلوچستان نشان از این است که ما نقطه مغفولی برای آشنایی با مشکلات مردم این استان نداریم و در سه بخش آب روستایی، آب شهری و آب منطقه ای طرح ها و منابع لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه و تامین شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بابیان اینکه اعتبارات لازم در این حوزه ها به زودی تخصیص می یابد، بیان کرد: این سفر نمادی از احترام وافر دولت به مردم بزرگوار استان سیستان و بلوچستان است.
به گفته نوبخت آمدن وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان برای بررسی مشکلات برق و مصوبات هیات دولت نمادی از احترام دولت به مردم این استان است.
وی افزود: مسائل و مشکلات سیستان و بلوچستان برای دولت بسیار مهم است و بیش از گذشته تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه این استان گام برداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور اظهار داشت: تامین آب یک مساله ملی است و اکثر استانهای کشور با آن درگیر هستند که با حفر چاههای عمیق و دستیابی به آبهای ژرف بسیاری از مشکلات سیستان و بلوچستان برطرف می شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به منظور اهمیت و احترامی که دارد حفر چاههای عمیق برای دستیابی به آبهای ژرف در اولویت نخست دولت قرار دارد و از 2 حلقه چاهی که قرار است در سیستان و بلوچستان برای دستیابی به آبهای ژرف حفر شود با حفر یک حلقه چاه موافقت می شود.
معاون رئیس جمهوری گفت: اگر به آبهای ژرف در سیستان و بلوچستان برسیم نقطه امیدی برای حفر سایر چاههای عمیق در این استان خواهد بود.

*** افزون بر سه هزار روستای سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آبرسانی هستند
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: افزون بر سه هزار روستای این استان فاقد سامانه آبرسانی هستند و بیش از هزار روستای دیگر آن نیز با تانکر آبرسانی می شود.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: پنج هزار و 200 روستا از مجموع 6 هزار و 500 روستای این استان با مشکلات تامین آب به عنوان رکن حیات جامعه دست به گریبان هستند.
وی افزود: یک میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفری سیستان و بلوچستان معادل 51 درصد در روستاها زندگی می کنند که با وجود کمبود امکانات، برای کم شدن این جمعیت با توجه به تاکید دولت به افزایش جمعیت روستاییان نگرانی جدی وجود دارد.
وی گفت: طرح جامع توسعه روستاها برای سیستان و بلوچستان باید مورد توجه قرار گیرد و در تخصیص امکانات میان مناطق روستایی و شهری تعادل ایجاد شود.

*** 64 درصد روستاهای شهرستان سرباز فاقد شبکه آبرسانی هستند
فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در خصوص وضعیت آب این منطقه گفت: 64 درصد از مجموع 630 روستای دارای سکنه این شهرستان فاقد شبکه آبرسانی و نیازمند اعتبارات ویژه برای بهره مندی از آب سالم و بهداشتی هستند.
حمیدالدین یوسفی اظهار داشت: مردم این شهرستان با مشکلات زیادی در حوزه آب و برق دست و پنجه نرم می کنند که نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.
وی گفت: سطح آب 32 حلقه چاه پایین آمده و نیاز به کف شکنی دارد تا مردم روستایی بتوانند از نعمت آب بهره مند شوند.
وی افزود: 18 روستای شهرستان سرباز با جمعیتی بالغ بر 6 هزار نفر به صورت سیار آبرسانی می شوند.
وی ادامه داد: همچنین 68 روستای دیگر این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 45 هزار نفر نیازمند آبرسانی سیار هستند.
وی به خشک شدن 9 حلقه چاه آب روستایی سرباز اشاره کرد و افزود: نیاز جدی و فوری به حفر 9 حلقه چاه جدید در این شهرستان است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای در سالهای اخیر برای حل مشکلات بی آبی روستاهای این شهرستان داشته است خاطرنشان کرد: از سال 1392 تاکنون 600 میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی این شهرستان هزینه شده است.
ایوب درویشی با بیان اینکه از سال 84 تا قبل از سال 92 تنها250 میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی تلنگ، پلان و پیرسهراب هزینه شده است، گفت: 520 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در سال 94 به این پروژه اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: در مجموع پروژه آبرسانی 261 روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: مناطق شهری و روستایی شهرستان چابهار همجوار آب های اقیانوسی با کمبود شدید آب مواجه هستند.
فرماندار چابهار اظهار داشت: تنها 21 درصد مردم این منطقه از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند و 79 درصد همچنان از مشکل بی آبی رنج می برند.
درویشی ساخت آب شیرین کن در محدوده ساحلی چابهار و ایجاد شبکه آبرسانی برای روستاهای فاقد آب را خواستار شد و افزود: متاسفانه روستاهای منطقه دشتیاری، باهوکلات، پلان و پیرسهراب هم اینک با بحران بی آبی مواجه هستند و روزانه برای هر نفر 15 لیتر آب با تانکر آبرسانی سیار می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با افزون بر 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی*انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد

محمد کریمی گفت: در راستای تحقق شعار دولت سیزدهم که مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت و آبادانی ۱۰ هزار روستا در کشور را در قالب جهاد آبرسانی تامین آب نماید این مهم به سرانجام رسید.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستا گفت: بهسازی و محوطه سازی یک دهنه چشمه، نصب اتاقک برق، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ همچنین نصب و راه اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کار‌هایی است که در محل آبگیر انجام شده است

وی از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا، اجرای هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و... عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت: این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تامین آب شرب اهالی این روستا اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

تامین آب شرب ۵۴ روستا و شهر با طرح آبرسانی آتشگاه

کریمی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را ۵۰ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود یکصد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده