Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه تایید برجام در دوره های نود روزه توسط رئیس جمهور آمریکا بخشی از برجام نیست و مربوط به رابطه دولت و کنگره آمریکاست، با این وجود تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام، تاثیر غیر قابل انکاری در سرنوشت برجام دارد. ترامپ تا 15 اکتبر یعنی چهار روز دیگر فرصت دارد که نظرش را در این باره به کنگره اعلام کند؛اما منابع تابناک می گویند که وی زودتر یعنی روز پنچ شبه یا جمعه نظر نهایی اش را در این باره اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش تابناک، بر همین اساس، در روزهای پیش رو می کوشیم تحولات، اخبار و تحلیل های مرتبط با برجام را در قالب گزارش خبری- تحلیلی که مرتبا به روز رسانی می شود را برای مخاطبان ارجمند ارائه دهیم.مهم ترین تحولات برجام چهارشنبه نوزدهم مهر ماه به قرار زیر است:
طرح دراماتیک تیلرسون برای نجات برجام
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل تصدیق یا عدم تصدیق پایبندی ایران به توافق هسته ای در پشت صحنه در حال رایزنی با کنگره برای پرهیز از احتمال بروز یک بحران بین المللی است.
تیلرسون و قانونگذاران سخت می کوشند قانون آمریکا در مورد ایران را اصلاح کنند تا مساله هسته ای از کانون توجه دور شود؛ اقدامی که به آمریکا امکان ماندن در برجام ضمن مقابله با دیگر رفتار برهم زننده ثبات ایران را می دهد.
یک مقام ارشد می گوید: «تیلرسون گفته است مشکل با برجام خود برجام نیست. مساله قانون مصوب کنگره است. رییس جمهوری آمریکا باید هر نود روز پایبندی ایران به برجام را تصدیق کند و این بحران سیاسی ایجاد می کند. اگر دولت ترامپ بتواند توافق هسته ای را به کناری بگذارد، همه می توانند به دیگر مشکلاتی که با ایران داریم بپردازند».
یک مقام دیگر تاکید می کند: «تیلرسون معتقد است توافق هسته ای به لحاظ سیاسی قابل دوام نیست، زیرا دولت اوباما که آن را مذاکره کرده از قدرت کنار گذاشته شده است. از این رو او بر روی طرحی کار می کند تا در صورت امکان دینامیک سیاسی در آمریکا را با تغییر قانون عوض کند».

بر مبنای این طرح پرزیدنت ترامپ به جای این که پایبندی ایران به برجام را به کنگره گزارش بدهد درباره رفتار خصمانه ایران به شکلی فراگیر شامل حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشک های بالیستیک اش و اقدامات متقابل کاخ سفید به قانونگذاران گزارش خواهد داد.
این رویکرد احتمالا اروپایی ها را که خواهان مقابله با فعالیت های مخرب منطقه ای ایران هستند راضی نگاه خواهد داشت.
جلسه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک
اعضای گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز سه شنبه در یک نشست خبری در نیویورک، از دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند پایبندی تهران به توافق جامع هسته‌ای ۲۰۱۵ را تایید نکند.
مارک والاس نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و مدیر گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، و مارک کرک سناتور پیشین ایالات ایلینوی در سنا، در نشست روز سه شنبه ۱۸ مهر حضور داشتند و به برخی پرسش‌ها پاسخ دادند.
مارک والاس در تشریح رویکرد گروه در برابر توافق اتمی وین گفت، این گروه ۹ سال با همکاری تعدادی از مقام‌ها که کارشناس سیاست خارجی هستند و با هدف جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای تشکیل شد.
به گفته او، از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و پیروزی دونالد ترامپ در آن، فعالیت‌های این گروه وارد مرحله جدیدی شد، چرا که دولت کنونی توافق هسته‌ای ایران را بد دانسته و خواستار یک توافق بهتر است.
آقای والاس در ادامه گفت رئیس جمهوری دو گزینه پیش رو دارد، یکی عدم تایید پایبندی ایران و اعلام آن به کنگره و تلاش برای گفت‌وگوی دوباره برای رسیدن به توافقی بهتر با همکاری متحدان آمریکا، یا خروج از آن.
به عقیده این دیپلمات پیشین آمریکا، پرزیدنت ترامپ احتمالا پایبندی تهران به توافق هسته‌ای وین که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نیز یاد می‌شود را، بدون آن که از آن خارج شود، تایید نخواهد کرد.
وی در مخالفت با نظر برخی که می‌گویند ایران کاملا به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، گفت این درست نیست؛ چرا که ایران دو بخش از توافق، یکی مربوط به تعداد سانتریفیوژها و دیگری مربوط به آب سنگین را راعایت کرده است.
به گفته وی، با این حال ایران در مواردی این دو بخش را نقض کرده؛ مثلا چند بار ذخیره آب سنگین تولیدی آن کشور از حد مقرر فراتر رفته، یا به آژانس بین انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی را نداده است.
مارک کرک سناتور پیشین ایالات ایلینوی در سنا نیز در ادامه جلسه، با اشاره به برخی ادعاها که پرزیدنت ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام قصد دارد توپ را به زمین کنگره بیاندازد، گفت کنگره از ایفای نقش برای اعمال فشار بر تندروهای ایران استقبال می‌کند.
با انقضای برجام ایران همچنان تحت نظارت آژانس است
«جرارد آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا روز سه‌شنبه به انتقادات برخی از مخالفان توافق هسته‌ای «برجام» درباره زوال‌پذیر بودن برخی از محدودیت‌های این توافق برای ایران پاسخ داد.
وی در توئیتر نوشت: «هنگام منقضی شدن توافق هسته‌ای، پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد و [این کشور را] تحت نظارت آژانس نگاه خواهد داشت.»

خبر تکمیل می شود... پسندیدم 0 برچسب ها برجام تحولات آمریکا ترامپ پایبندی عدم پایبندی کنگره آمریکا

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالیکه در راهروی دادگاه نیویورک به اتهام آزار و اذیت جنسی یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی حضور داشت در واکنش به اعتراضات دانشجویان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها مثل دانشگاه کلمبیا، نیویورک و بقیه درحال رخ دادن می‌باشد، واقعاً مایه شرمساری هست.

وی با کنایه به بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: در واقع این وضع مربوط به بایدن است. او (بایدن) در حال دریافت سیگنال اشتباهی از افراد است، او (بایدن) یک صدای اشتباه دریافت می‌کند. بایدن نمی‌داند که چه افرادی پشت این اعتراضات هستند و این یک وضع آشفته هست. تکرار می‌کنم چیزی که در دانشگاه‌ها رخ میدهد، مایه شرمساری است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بیان کرد: افرادی که بیرون دادگاه هستند می‌خواهند به دادگاه اعتراض کنند ولی ما شاهد وضع پلیسی هستیم که تا حالا دیده نشده است!

ترامپ در پایان افزود: هنوز هیچ کسی به دانشگاه‌ها فرستاده نشده در حالی که آنها خیلی افراد رادیکالی هستند که در حال نابودکردن دانشگاه‌ها هستند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

محمدامین متین فر

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد