Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@18:39:02 GMT

6 دلیل برای لغو توافق هسته ای توسط ترامپ

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۷۵۸۲

6 دلیل برای لغو توافق هسته ای توسط ترامپ

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه آمریکایی بریت بارت (Breitbart) با انتشار گزارشی از رئیس جمهور آمریکا خواسته است که برجام را لغو نماید.

با وجود پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای و تایید این مورد از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای و گزارش های قبلی دولت آمریکا در این رابطه، هنوز برخی مقامات و رسانه های آمریکایی از نقض توافق توسط ایران و لزوم خروج آمریکا از آن می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش می خوانیم:
«پرزیدنت ترامپ در حال نزدیک شدن به ضرب الاجل 15 اکتبر است که بر اساس قانون رئیس جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق هسته ای که توسط دولت اوباما مورد مذاکره قرار گرفته است را تایید نماید و اعلام نماید که ادامه این توافق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده خواهد بود.

بر اساس گزارشات، پرزیدنت ترامپ تمایل دارد که توافق را در موعد مذکور لغو نماید و بسیاری از رسانه های خبری در روزهای اخیر به این موضوع پرداخته و مطالبی را از مقامات دولتی نقل کرده اند.

به هر حال پرزیدنت ترامپ با مخالفت برخی چهره های ارشد دولتی رو به رو است که معتقدند آمریکا باید پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نماید.

اما واقعیت آن است که می توان به راحتی لیستی 100 تایی از دلایل لزوم لغو توافق هسته ای توسط ترامپ تهیه کرد؛ که در این نوشتار به دلیل لزوم اختصار به شش مورد از آن اشاره می شود:

1. ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و حتی نباید به برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور نیز اعتماد کرد. به روشنی پیداست که چنین برنامه ای با منافع ملی آمریکا در تعارض است؛ حتی در صورتی که ایران به صورت کامل به تعهدات خود پایبند باشد (که البته اینطور نیست.)

به عنوان نمونه می توان به فعالیت های نیروی قدس سپاه پاسدران ایران اشاره کرد که توسط آمریکا از سازمان های تروریستی شناخته شده و با گروه هایی مانند القاعده در ارتباط است [و شاید بزرگترین گناه سپاه قدس نیز مبارزه با تروریست های تحت حمایت آمریکا در عراق و سوریه است!]

ایران همچنین بزرگترین حامی گروه های تروریستی فلسطینی مانند حماس است. کشوری که با این سازمان های تروریستی ارتباط دارد نباید در رابطه با برنامه هسته ای به اصطلاح صلح آمیز مورد اعتماد قرار گیرد. علاوه بر این مقامات ایرانی تا کنون چندین بار آمریکا را مورد تهدید قرار داده و همچنین اسرائیل را نیز به صورت مداوم تهدید می کنند.


2. حتی پیش از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز ایران سابقه تقلب در برنامه هسته ای خود و نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای و همچنین بسیاری از معاهدات سازمان ملل و تعهدات بین المللی را در کارنامه خود دارد.

3. ایران هم اکنون نیز به نقض برجام متهم شده است.
سناتور تام کاتن، تد کروز و مارکو روبیو در ماه جولای با ارسال نامه ای به پرزیدنت ترامپ به چهار مورد از گزارشاتی که نشان می دهد ایران توافق هسته ای را نقض کرده است اشاره کرده اند؛ البته این چهار مورد تنها برخی از موارد بسیاری است که ایران توافق هسته ای را نقض کرده است.

از این موارد می توان به مسائل زیر اشاره کرد:
یک: استفاده از سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم پیشرفته بیش از حد مجاز و اعلام آمادگی برای تولید گسترده سانتریفیوژها
دو: عبور از محدودیت های تولید و ذخیره سازی آب سنگین
سه: پیگیری مخفیانه تکنولوژی هسته ای و موشکی از طریق کانال های خارج از برجام؛ گزارش های سازمان های اطلاعاتی آلمان شواهدی محکم در این رابطه ارائه کرده است.
چهار: خودداری از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تاسیسات تحقیقات هسته ای و پایگاه های نظامی

4. بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای از تاسیسات هسته ای ایران قابل اعتماد نیست.
بر اساس اظهارات برخی مقامات سابق آژانس، گزارشات اخیر حاکی از آن است که رژیم بازرسی های آژانس از زمان امضای توافق هسته ای کمتر سرزده بوده است.

5. با توجه به اینکه ایران اجازه ورود هیچ گونه بازرسی را به پایگاه های نظامی خود نمی دهد، در واقع بازرسی های هسته ای نیز زیر سؤال است.

6. ایران حتی تحت توافق هسته ای نیز تنها چند ماه با دستیابی به تسلیحات هسته ای فاصله دارد.
در صورتی که ایران تصمیم بگیرد از توافق هسته ای خارج شود، متخصصان هشدار داده اند که توافق هسته ای کنونی تنها ایران را دو یا سه ماه و حتی کمتر از آن تا دستیابی به تسلیحات هسته ای فاصله داده است.

پرزیدنت اوباما نیز تصدیق کرده بود که بند معروف به غروب آفتاب در توافق هسته ای که به زمان پایان توافق هسته ای می پردازد به این معنا است که پس از توافق هسته ای زمان دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به صفر خواهد رسید.

506

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان