پیاده روی اربعین فرصت تبیین الگوی زینبی برای زنان است
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۸۷۱۸
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به تاثیر پیاده روی اربعین حسینی بر سبک زندگی گفت: پیاده روی اربعین فرصت تبیین الگوی زینبی برای زنان است.
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ انسیه خزعلی درباره تاثیر و نقش این رویداد بزرگ معنوی بر مسئله سبک زندگی اظهار کرد: باید توجه داشت که سبک زندگی اسلامی این است که بخشی از زندگی به امور معنوی اختصاص یابد و افراد برای رسیدن به آن مسیر سختیهایی را تحمل کنند، به بیان دیگر تمرین و ممارست برای رسیدن به معنویات در زندگی وجود داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بسیار پیش آمده است که افراد سختیهایی را در زندگی متقبل میشوند و تحمل میکنند تا به یک موفقیت در جسم و سلامتیشان برسند، از سوی دیگر اما سلامت روحی و توجه به اینکه برای این سلامت و پالایش وجودی، انسان حاضر باشد سختیهایی را تحمل کند چیز ارزشمندی است که بخشی کوچکی از آن در پیاده روی اربعین متجلی شده و نشان می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) درباره تاثیر حضور زنان در پیاده روی اربعین تاکید کرد: باید به این مسئله توجه داشت که زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل میدهند و در همه مسئولیتها و حرکتهای اجتماعی مشارکت دارند، با حضور خود در این پیاده روی به عنوان نقطه قوت میتوانند تاثیر به سزایی را در کنار مردان بجا گذارند.
خزعلی خاطرنشان کرد: بحث حضور مستقیم و بهره مندی زنان از این حرکت و بهره مندی معنوی و بهره رسانی معنوی که ذیل فعالیتها و نذرها و کمک رسانیهای آنان در ایام اربعین دیده میشود از جمله تاثیراتی که این پیاده روی سبک زندگی میگذارد در مسائل عبادی و سیاسی تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد بنابراین هر دو تاثیرگذاری دارند.
وی با بیان اینکه هویت تاریخی ما با نوع رفتار، سنت، عملکردها و تقدیس کردنهایمان پیوند خورده است، تصریح کرد: هرچه که تاریخ و داشته هایمان را زنده نگاه داریم و به آنها تکیه کرده و از سوی دیگر برای نوجوانان ترویج کنیم، می توانیم از ثمرات و برکات و محسنات اش بهرهمند شویم، اربعین یکی از این مولفه ها است.
این پژوهشگر کشورمان، اربعین را نماد بیان الگوی زینبی برای زنان دانست و گفت: زیبایی استقامت و صبر بی نظیر حضرت زینب (س) بهترین درس در طول تاریخ و در طول مبارزات و مقاومتهایی است که زنان داشتهاند.
خزعلی یادآورشد: مسئلهای که باید به آن توجه داشت این است که حضرت زینب (س) خود این مسیر را انتخاب کردند و در حالی که بدن پاره پاره عزیزان شان را میدیدند اما فرمودند: ما رایت الا جمیلا، یعنی به این درجه از صبر و استقامت و پایداری رسیدند، به نظرم تمسک زنان به حضرت زینب (س) و پیروی از ایشان از مسائلی است که میتواند الگویی برای زنان ما باشد به ویژه در ایام پیاده روی اربعین که یاد امام حسین (ع ) و حضرت زینب (س) در آن زنده است.
انتهای پیام/
R1365/P1010114/S2,23/CT12 موضوعات مرتبط موکب تسنیم
منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
متن پیام آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم