Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@07:37:37 GMT

ظرفیت‌های زیستی کشور از بین رفته است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۱۴۶۲۷

ظرفیت‌های زیستی کشور از بین رفته است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس آخوندی صبح امروز در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان اظهار کرد: اتفاقات بسیاری خوبی در استان اصفهان رخ داده و همگرایی وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از تحولات عمرانی کشور دستخوش تحولات تخریبی تحت عنوان نوسازی صنعتی در ایران قرار گرفته است؛ باید سالانه 10 درصد بافت تاریخی و حاشیه‌ای استان اصفهان بهبود پیدا کند و بازآفرینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی حجم توسعه صنعتی پیرامون اصفهان افزایش داده می‌شد و توسعه‌های شهری پیرامون شهر اصفهان ایجاد می‌شد، به فروپاشی کل اصفهان هم فکر می‌شد، گفت: وقتی صنایع بزرگ وارد اصفهان جشن‌های بسیار بزرگی گرفته شد ولی در حال حاضر شاهد خشکی زاینده‌رود هستیم و دلیل آن ورود صنایع آب‌بر به این استان اصفهان چراکه اهداف متضاد به صورت همزمان محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیستی کشور از بین رفته است و با مسأله جدی حرکت در شهرها مواجه هستیم، شهرها به صورت بادکنکی رشد کرده‌اند و آلودگی افزایش یافته است؛ ظرفیت‌های زیستی فدای طرح‌های توسعه‌ای و پیگیری اهداف متضاد شده است.

آخوندی با اشاره به این موضوع که میزان جمعیت کشور نکته مهمی برای همه است، عنوان داشت: به شکل کلی رشد جمعیت کاهش پیدا کرده و رشد بسیاری از استان‌های مادر و بزرگ زیر یک درصد است؛ تحولات جمعیتی روستایی و شهری نشان می‌دهد که تحولات روستا به شهر صورت گرفته و با تحولات جمعیتی شدیدی مواجه نخواهیم بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نسبتاً به یک ثبات جمعیتی رسیده‌ایم و تقاضای جدید جمعیتی تقریباً دیگر وجود ندارد که هم یک فرصت و هم یک محدودیت است؛ هم‌اکنون دیگر شاهد تقاضای کمی نیستیم و باید به فکر ارتقای کیفیت زندگی مردم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در رد تراکم‌فروشی برای کسب درآمد شهری بیان داشت: همواره با تراکم‌فروشی مخالف بوده‌ام و در حال حاضر دیگر بازاری برای تراکم‌فروشی وجود ندارد بنابراین مجبور به تجدید نظر در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: حوزه قالب استان اصفهان همچنان توسعه صنعتی است در حالی که این استان ادعای پایتخت تمدنی دارد و این دو هدف با هم متضاد است و نمی‌توان آن را پیگیری کرد؛ در شهرستان اردستان 400 هکتار بافت تاریخی دارد و چنین وضعیتی در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

آخوندی اذعان داشت: بیش از ظرفیت زیستی نمی‌توان بار به یک منطقه تحمیل کرد، تکنولوژی مدرن بسیار اغواگرانه است و در عمل امکان‌پذیر نیست چراکه طبیعت تخریب شده ثروت ملی را از بین خواهد برد.

وی با تأکید بر بازنگری تحولات جمعیتی در استان اصفهان یادآور شد: مفهوم بازآفرینی پایدار شهر یعنی رشد پیرامون شهری باید کاهش یابد؛ استان اصفهان نیازمند سریع‌ترین حمل و نقل‌هاست و قطار سریع‌السیر اصفهان باید اجرایی شود و فرودگاه اصفهان نیز بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حمل و نقل یکپارچه میان اصفهان و پیرامون اصفهان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که نیازمند استراتژی حمل و نقلی و شهرسازی است؛ از شهرداری و استانداری اصفهان می‌خواهم که محدوده شهر اصفهان را به شدت کنترل کنند و تراکم‌فروشی را کنار بگذارند.

وی تشکیل ستاد بازآفرینی در استان اصفهان را بدون مشکل دانست و گفت: هویت شرق اصفهان با رودخانه زاینده‌رود گره خورده و باید فکری برای گردش آب این رودخانه داشت.

آخوندی تصریح کرد: پروژه‌هایی که بار دولتی پیدا می‌کند پایدار نخواهد بود؛ بیش از 280 هزار نفر متقاضی ورود به بازار مسکن هستند و امیدوارم سرمایه‌گذاری در این خصوص در استان اصفهان افزایش یابد.

انتهای پیام/م

هویت شرق اصفهان با رودخانه زاینده‌رود گره خورده است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت

روز گذشته شهردار اصفهان به همراه جمعی از مدیران شهری، ضمن بازدید از پروژه باغ مشاهیر و اطلاع از آخرین جزئیات آن، یازدهمین جلسه شورای عالی این پروژه را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده پنجشنبه _سیزدهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید از پروژه باغ مشاهیر اظهار کرد: کار کردن در اصفهان کاری ساده نیست چرا که این روند باید با هویت شهر منطبق باشد.

وی افزود: حدود ۲ سال مطالعات پروژه باغ مشاهیر طول کشید و در نهایت با ریزبینی به خروجی قابل قبولی رسیدیم.

پس از آن رسول میرباقری عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خدا را شاکریم که این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم این دوره مدیریت شهری آغاز شد و امید است شاهد یکی‌از اماکن تفریحی شهر باشیم.

وی ادامه داد: این پروژه با همت سازمان عمران شهرداری منطقه ۵ با قوت آغاز شده و امید است با قوت پروژه را پیش ببرد.

حسین کارگر مدیر منطقه ۵ شهرداری نیز عنوان کرد: مساحت این زمین ۲۲ هکتار است که با همت اعضای شورا و شهردار پیش رفت و عملیات آغاز شد و قرار است ابر پروژه شهری برای مردم رقم بخورد

وی اظهار کرد: امید است در مدت زمانی کوتاه پروژه را به ثمر برسانیم.

در بخشی دیگر رضا امینی مدیر اجرایی پروژه اظهار کرد: از ۱۶ فروردین این پروژه آغاز شد و در حال حاضر بستر کاملاً آماده است و در یک ماه آینده قسمتی از پروژه آسفالت می‌شود.

در ادامه نیز احسان بدخشیان مشاور پروژه باغ مشاهیر عنوان کرد: زمانی که موقعیت اصلی پروژه مدنظر قرار داشت، دنبال موقعیتی بودیم که ابنیه گل نرگس دید را نگیرد و از سمتی بلوک‌های مسکونی دید کوه را نگیرد.

وی افزود: در این مجموعه معرفی مشاهیر را داریم که چرا که باید نسبت به دوره خود معرفی شوند و نقشه‌های کل مجموعه قبل نوروز ارائه شد و روز گذشته نقشه‌های نهایی را ارسال کردیم.

در بخشی دیگر نیز حجت‌الاسلام سید احمد سجادی عضو تیم محتوایی پروژه اظهار کرد: هیچ شهری به اندازه اصفهان مشاهیر ندارد و بر همین اساس باید ارتباط نسل امروز با شخصیت‌های قدیمی بیشتر شود و در این راستا باید بدانند چه کسانی عرصه‌های مختلف در اصفهان را پدید آوردند.

پس از آن نیز اصغر منتظرالقائم از دیگر اعضای تیم محتوایی پروژه اظهار کرد: اصفهان از پیش از اسلام مرکز تمدنی بوده، پس از اسلام نیز آثار فراوانی دارد اما بلوغ تاریخ و تمدن در دوره صفویه بوده، بر این اساس زبان این تمدن نیز فارسی بوده و باید به این نکته توجه داشت‌.

وی افزود: اگر بتوانیم‌میراثمان را با فکر جدید به جهانیان عرصه کنیم، نشان‌دهنده بلوغ اصفهانی‌ها خواهد بود.

پس از آن نیز زمانی عضو دیگر تیم محتوایی پروژه عنوان کرد: شخصیت‌های فراوانی داریم که اصفهانی‌ها توجه کمی به آن‌ها دارند که یکی از این شخصیت‌ها ابن‌سینا است.

کد خبر 750251

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • رفع آب‌گرفتگی معابر با تلاش ۶۰ نفر از نیروهای خدمات شهری منطقه ۱۵ اصفهان + فیلم
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت
  • آماده‌باش گرو های رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • آماده‌باش گرو های پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تا اتمام رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار در اصفهان