Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-30@17:00:01 GMT

بزرگان عرصه مداحی با مداحان جوان مدارا کنند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۱۷۱۴۶

موسی رضایی گفت: الان شرایطی پیش آمده که وقتی مداح روی منبر می‌نشیند، مردم نمی‌دانند که او می‌خواهد چه کار کند چرا که ظاهرش معرف مداحان نیست.


به گزارش شریان نیوز به نقل از تهران نیوز، موسی رضایی از مداحان فعال تهران است که بعنوان مدافع حرم نیز به سوریه رفته بوده است، به مناسبت ماه محرم گفتگویی درباره آداب مداحی با وی داشتیم که شما را دعوت به خواندن آن می کنیم:

تهران نیوز: چه شد که وارد فضای مداحی شدید؟

از سال ۷۰ یا ۷۱ توفیق نفس زدن برای اهل بیت(ع) را دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول دبیرستان بودم که در مدرسه می‌خواندم و سال قبل از آن هم مداح تکیه محل بودم. یادم نیست که چه کسی باعث خواندن من در تکیه محلمان شد.

سپس یکی از دوستانم به دنبال من آمد و من را به مسجد محل برد. به مسجد که رفتم ابتدا در بسیج محل عضو شدم و سپس برای هیئت بسیج هم شروع به خواندن کردم.

تهران نیوز: اختلاف بین پیرغلامان و جوانان ناشی از چیست؟

پدر من به من می گوید که باید قدیمی بخوانی در صورتی که من یک خط مثل پدرم بخوانم همه می‌روند. شکافی که الان هست، به خاطر عدم گوش سپردن جوانان به اساتید است. بزرگ‌ترها هم دیگر اشتیاقی نمی‌بینند و بزرگ‌تری نمی‌کنند.

به عنوان مثال، روشی که آقای انسانی دارد را کمتر کسی می‌تواند تحمل کند. یک جوان که ۵۰۰ نفر جمعیت دارد، آیا می‌تواند با نخواندن دست و پنجه نرم کند؟ اگر آقای انسانی به یک مداح بگوید ۶ ماه نخوان، آیا آن مداح گوش می‌دهد؟ اگر استادی به شاگردش می‌گوید که فعلا نخوان، به این دلیل است که می‌خواهد آموزه‌های غلط قبلی او را از ذهنش پاک کند.

تهران نیوز: کدام مداحی را مداحی صحیح و اصولی می‌دانید؟

مداحی درست همان است که علاوه بر روضه‌خوانی و گریه کردن، پیام هم داشته باشد. مداحان باید حس کنند که جلسه‌شان خروجی مناسب دارد.

من در قسمت معاونت مدرسه مشغولم و با بچه‌ها در ارتباط هستم. همیشه به شاگردانم می‌گویم که هیئتی‌شدنتان باید در اخلاق و حرکاتتان جلوه پیدا کند. وقتی هیئتی می‌شوید، باید نوع پوشش و نوع صحبت کردنتان فرق کند.

متاسفانه امروز خیلی‌ها به پوشش شایسته نوکر امام حسین(ع) بی‌توجهی می‌کنند و فقط می‌گویند که «دلت پاک باشه». تا به این‌گونه نفرات هم حرف می‌زنیم به ما تهمت منکر امام حسین(ع) بودن می‌زنند و ناراحت می‌شوند.

آقامجید سیب‌سرخی همیشه به عنوان استاد به ما تاکید می‌کردند که لباس مناسب مداح، کت و شلوار است. امروز شما ذاکر امام حسین (ع)‌ را می‌بینید که با شلوار جین مداحی می‌کند. وقتی هم می‌خواهیم تذکر بدهیم در جواب ما می‌گویند «همین کارها را کردید که جوانان فراری شده‌اند».

عقاید من برای خیلی‌ها زننده است و ممکن است خیلی‌ها نتوانند هضمش کنند اما چون می‌دانم که عقیده‌ام درست است، همه جا می‌گویم.

تهران نیوز: آیا جذب جوانان به هر طریقی درست است؟

الان سفارت انگلیس خرج می‌کند و جذب خوبی هم دارد. آیا این به درد می‌خورد؟ من شنیدم که چند سال قبل یکی از کشورها به شیعیان مجوز دادند تا قمه بزنند. بیایید کمی فکر کنیم؛ آیا کشور انگلیس و همدستان آن‌ها دوستدار واقعی شیعه هستند؟

آن‌ها این کارها را انجام می‌دهند تا بعدا دوربین‌هایشان را بیاورند و به مردم دنیا بفهمانند که شیعیان، موجوداتی وحشی هستند و سر و صورت خودشان را خونی می‌کنند. امروز از همین قمه‌زدن برعلیه نوکران امام حسین(ع)‌ استفاده می‌کنند.

مداحان باید با استفاده از هنرشان، عقایدشان را برای جوانان بیان کنند نه اینکه برای جذب آن‌ها خودشان را هم به رنگ جوانان دربیاورند و لباس های آن چنانی بپوشند. مداحان باید بر روی جوانان اثر بگذارند نه اینکه از آن‌ها اثر بگیرند.

من با دانش‌آموزانی که آستین کوتاه می‌پوشند برخورد می‌کنم. روزی مرحوم آقا سیدمهدی حسینی به من گفت «مداح جماعت آستین کوتاه نمی‌پوشد؛ من این را به محمود کریمی هم گفتم». نوکر امام حسین(ع)‌ شان دارد.

الان شرایطی پیش آمده که وقتی مداح روی منبر می‌نشیند، مردم نمی‌دانند که او می‌خواهد چه کار کند چرا که ظاهرش معرف یک مداح نیست.

تهران نیوز: عدم بهره‌گیری از استاد چه نقشی در شکل‌گیری این آسیب‌ها دارد؟

در دوره زمانه فعلی فقط رفاقت مربی و متربی جواب می‌دهد. امروز دیگر خودمان هم وقتی نداریم تا در اختیار کوچکترها بگذاریم. امروز جوانان عاشق کسی هستند که راحت‌تر است. یکی از مداحان به من اعتراض کرد و من در پاسخ به وی گفتم: عکس لب دریای من با عکس لب دریای خودت را مقایسه کن، متوجه می‌شوی.

چه معنایی دارد که آقای مداح به استخر و جنگل برود و عکس بگذارد؟‌ شما امثال آقای مطیعی یا حاج‌قربون را ببینید! آیا آن‌ها دارند اشتباه می‌کنند یا ما بیش از حد حساس شده‌ایم؟

آقامجید سیب‌سرخی همیشه به ما تذکر می‌داد که مردمدار باشیم چرا که روزی خواندنمان تمام می‌شود. به من می‌گفت که آقاموسی! امام حسین(ع) یک صدای خوب به تو عنایت کرده و اراده کند آن را می‌گیرد. گاهی اوقات که حال معنوی خوب دیگران را می‌بینم، خجالت می‌کشم.

تهران نیوز: از نحوه آشنایی‌تان با حاج مجید سیب‌سرخی برایمان بگویید.

به هیئت یازینب(س) می‌رفتم. من سال ۷۸ بود که با یکی از دوستانم به جلوه‌گاه شهدا واقع در زیر پل شهید محلاتی می‌رفتم. با آقارضا رشیدی به آن جا رفته بودیم که حاج مجید هم حضور داشت. با او دست دادم و دستش را فشار دادم. تا دستم را کشیدم گفت: شما همیشه این‌جوری دست میدید؟ گفتم بله. گفت: شاید دست یک نفر ضعیف باشد.

بعد به هیئتمان آمد و من در حال خواندن یک نوحه عربی بودم. حاج مجید با لباس سینه می‌زد. بعد از هیئت خیلی من را تحسین کرد و گفت می‌شود باز هم برایم بخونی؟ این شد که باب دوستی من با حاج مجید باز شد و تقریبا از او الگوهای بسیاری می‌گرفتم.

آقامجید گاهی یک دیوان ۷۰۰ ساله را زیر و رو می‌کرد و در نهایت دو بیت شعر استخراج می‌کرد. بسیاری از تک‌بیتی‌ها و دوبیتی‌های معروف حال حاضر را ایشان از دیوان‌های قدیمی استخراج کرده‌اند. به عنوان مثال شعر «قسم به وعده شیرین من یمت یرنی / که ایستاده بمیرم به احترام علی» از تک‌بیتی‌هایی بود که ایشان پیدا کرده بودند.

۶ یا ۷ سال شب و روز را با حاج مجید بودم. بسیاری از درس‌های زندگی را از ایشان یاد گرفتم. یادم هست که در مسلمیه به من گفت که وقتی می‌خواهی بر روی چهارپایه بروی کفش‌هایت را دربیاور. مردم باید حسینی‌بودنمان را از نوع پوشش ما متوجه بشوند.

تهران نیوز: ارتباطتان با سایر مداحان چگونه است؟

من ارتباط خوبی با مداحان دیگر دارم ولی نه ارتباط بیش از حد. بسیاری از شاگردانم از من می‌پرسند که آقا فلاح مداح فلان موضوع را چه کار کرد؟ می‌گویم نمی‌دانم و فکر می‌کنند که خودم را گرفته‌ام در صورتی که واقعا نمی‌دانم و از زندگی رفقای مداحم خبر ندارم.

خاطره جالب از مداحی در هیئت‌الرضا(ع)

یک بار در هیئت‌الرضا(ع) گفتم که اگر من به اینجا می‌آیم، با دعوت حاج رضا هست چرا که یک نفر در ان جا به حضور من اعتراض کرد و من این جمله را فقط به خاطر آن یک نفر گفتم.

جو برخی از هیئت‌ها سنگین است. یک بار به هیئت حاج محمود رفتم اما دیگر نرفتم چرا که جو آن جا برایم سنگین بود اما هیئت‌الرضا(ع) جزو جلساتی هست که هم من ذائقه سینه‌زنانش را می‌شناسم و هم سینه‌زنان آن جا ذائقه من را.

حاج مجید سیب‌سرخی همیشه به من تاکید می‌کرد که اگر یک جا با سر و کله هم دعوتت کردند، نرو و احترام خودت را حفظ کن. گاهی اوقات شاگردانم به من می‌گویند که چرا با حسین سیب‌سرخی دعوا کردی؟ می‌‌گویم دعوا نکرده‌ام و شاگردانم می‌گویند که دعوا کرده‌ای چون به هیئتش نمی‌روی!

تهران نیوز: دلیل کمرنگ شدن سخنرانی و هم‌چنین استقبال کم جوانان در هیئات چه چیزی است؟

برخی منبرها متاسفانه جذابیتی ندارد. البته گاهی به خود مردم هم برمی‌گردد. من همیشه در هیئت خودمان از اول جلسه می‌نشینم و چیزی به نام اتاق مداحان نداریم. من معتقدم که هیئت امام حسین(ع)‌ باید همانند مدرسه عمل کند و انسان‌ساز باشد. اعتقاد دارم که اگر به هیئت رفتیم و فرقی نکردیم،‌ بی‌فایده است.

تهران نیوز: تا چه میزان سیاسی هستید؟ آیا به مسائل سیاسی روز هم ورود می‌کنید؟

سیاسی هستم اما نه به اندازه برخی از مداحان. مگر می‌شود که مداح سیاسی نباشد؟ حرکت امام حسین(ع) سیاسی بود. بستن دست حضرت علی(ع) در کوچه‌ها سیاسی بود، آن وقت ما سیاسی نباشیم؟ خیلی‌ها هستند در صفحه اینستاگرامشان مطلب سیاسی نمی‌گذارند تا کسی ناراحت نشود. مداحان باید خط خودشان را مشخص کنند.

تهران نیوز: چه مواردی را در انتخاب شعر و سبک در نظر می‌گیرید؟

استادم همیشه به من می‌گفت که چهارچوب مداحی را حفظ کن. من این روش را استفاده کردم و واقعا جواب هم داده است. همیشه سعی کرده‌ام نوحه‌های حاج اکبر ناظم را بخوانم. طوری می‌خوانم که هم پیرمردها و هم جوان‌‌ها راضی باشند.

امام فرمود «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می‌دارد». دشمنان بیشتر از ما به سخنان امام و رهبری توجه و دقت می‌کنند. دشمنان ما در اصل هم همین را می‌خواهند. ظهر عاشورا به خیابان‌ها ریختند و آتش زدند و برخی از عزاداران هم گفتند که به ما ربطی ندارد و ما فقط اقامه عزا می‌کنیم. انگلیس هم دنبال همین است. دشمنان می‌خواهند ما فقط سینه بزنیم و با چیز دیگری هم کار نداشته باشیم.

انگلیس می‌گوید این ۲۰ میلیون را بگیر و برو فقط عزاداری کن و کاری هم به چیزی نداشته باش. به نظر من امام حسین(ع)‌ به چنین افرادی نیاز ندارد. سالار شهیدان از خیلی‌ها دعوت کرد ولی آن‌ها گفتند: اسب و شتر داریم. به کارت می‌آید؟ آن‌ها در واقع نمی‌دانستند که امام حسین(ع)‌ می‌خواهد خودشان را بخرد و احتیاجی به اسب و شتر آن‌ها ندارد.

تهران نیوز: اگر مداح معروف نبودید، پای منبر کدام مداح می‌رفتید؟

به هیئت همه مداح‌ها می‌رفتم و ثابت در یک هیئت نمی‌ماندم. در یک جمعی از من پرسیدند کامل‌ترین مداح از نظر شما کیست؟ گفتم حاج مهدی سماواتی و حاج میثم مطیعی.

می گویم میثم مطیعی به این دلیل است به خار چشم دشمنان تبدیل شده است. امروز تا از مداح حرف می‌زنی بحث بی‌سوادی را وسط می‌کشند که آقای مطیعی از لحاظ تحصیلی هم در عالی‌ترین سطح قرار دارند. من با ایشان هیچ ارتباطی ندارم ولی از حق نمی‌توان گذشت.

تهران نیوز: وقتی مردم به شما می‌رسند، اولین سوالی که می‌پرسند حول محور چه موضوعی است؟

شاگردانم به من که می‌رسند، از مضرات و فواید قلیان کشیدن می‌پرسند. مردم هم به خاطر نوکری امام حسین(ع) برای بنده احترام زیادی قائل هستند.

تهران نیوز: گاها برخورد پیرغلامان عرصه نوکری آل‌الله با مداحان جوانی که خطا مرتکب شده‌اند، درست نیست و باعث دفع آنان می‌شود. به بزرگان عرصه مداحی چه پیشنهادی دارید؟

اگر مداحان جوان اشتباه برخورد کردند، بزرگان باید با آن‌ها مدارا کنند و خط و نشان کشیدن آن‌ها جز ضرر هیچ چیزی ندارد. اگر پرده کنار رود، عیب‌های ما هم نمایان می‌شود و ما باید مراقب سخنانمان در ارتباط با سایر مداحان باشیم.

تهران نیوز: یک وجه تمایزی که بین شما و سایر مداحان وجود دارد، این است که شما به اشعاری که برای مدافعان حرم می‌خواندید، جامه عمل پوشاندید و مدافع حرم شدید. چه شد که این فکر به سرتان زد؟

از آن روزی که ما وارد این فضا می‌شویم، فکر و ذکر روز و شبمان این است که جانمان را در راه اهل بیت(ع) فدا کنیم. بچه هیئتی‌ها به عشق این زندگی می‌کنند که روزی جانشان را برای اربابشان بدهند.

در بحث رفتن من به سوریه خیلی‌ها مخالفت می‌کردند. خیلی از شاگردانم زیرآب من را زدند تا به سوریه نروم چرا که پدرانشان با مسئولان ارتباط داشتند. دو بار من را از اتوبوس مدافعان حرم پیاده کردند تا نتوانم به سوریه بروم و من فقط دنبال این بودم که چه کسی درباره من دروغ گفته است.

بعدا که رفتنم قطعی شده بود، چندتا از شاگردانم در حیاط مدرسه حلالیت طلبیدند و گفتند که ما مقصر اعزام نشدن شما در دفعات قبل بودیم.

به آن‌ها گفتم که شما به تقدیر توجه نکرده بودید و حواستان نبود که چه کسی قرار است سربازش را انتخاب کند. به من می‌گفتند که این جا موثرتری و کارآیی تو در سوریه به اندازه این جا نیست. من با دانش‌آموزان ارتباط نزدیکی داشتم و هم‌چنین بسیاری از آن‌ها از بنده الگوبرداری می‌کردند، به همین دلیل بود که با من عیاق بودند و رفتن من به سوریه برایشان سخت بود.

وقتی برگشتم، بسیاری از دانش‌آموزان از من می‌خواستند تا مقدمات مدافع حرم شدنشان را فراهم کنم که به آن‌ها تاکید می‌کردم که در بسیج ثبت نام کنند.

تهران نیوز: چند بار اعزام شدید؟

۲ بار.

تهران نیوز: آیا خاطره‌ای هم از حضور در نبرد علیه تکفیری‌ها دارید؟

خاطره‌های تلخ و شیرین بسیاری دارم. یکی از خاطراتم بحث اعزامم بود که ممانعت می‌کردند. شهید حمیدرضا اسداللهی قاری و پیش‌نماز گردان بود. من را به سنگر پیرمردها می‌برد و می‌گفت برای این‌ها یک روضه بخوان. از بازگرداندن پیکر شهدای مدافع حرم هم خاطره دارم که انجام این کار واقعا برایمان سخت بود.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۷۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سارقان موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) | گریه های موبایل قاپ جوان | اصلا چاقو نداریم ... + ویدئو

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، اعتراف موبایل‌ قاپ‌های موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) را در ویدئو ببینید.

کد خبر 848394 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم پلیس فتا سارق - سرقت زندان موبایل

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • اعتراف سارقان موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) | گریه های موبایل قاپ جوان | اصلا چاقو نداریم ... + ویدئو
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران کرج قزوین
  • لغو پرواز مشهد تهران / علت چه بود؟
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • ماشین دودی ؛ نخستین لکوموتیو ایران
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود