Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطابق روال هر ساله همزمان با فرارسیدن ۲۰ مهرماه، مراسم بزرگداشت محمد نمازی، بزرگترین خیر سلامت کشور در بیمارستان آن مرحوم برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه تحلیلی خبری موج ما؛ وقف به عنوان یک سنت حسنه در تلفیق با علم و نیازهای اجتماعی روز می‌تواند کارسازتر باشد. یکی از بهترین و و شاید اولین نمونه‌های تلفیق این سنت حسنه اسلامی با دستاوردهای نوین علمی، مجموعه‌ای است که قریب به شصت سال پیش شادروان حاج محمد نمازی در شیراز تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث بیمارستان نمازی، احداث آموزشگاه عالی پرستاری نمازی شیراز، راه‌اندازی پرورشگاه نمازی، احداث لوله کشی آب برای اولین بار در ایران در شهر شیراز، تأسیس هنرستان نمازی و بسیاری کارهای خیریه دیگر فهرستی از کارهایی است که نه یک سازمان بلکه یک شخص به‌تنهایی برای شیراز انجام داده است.

محمد نمازی، فرزند حاج محمد حسن نمازی، در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در شیراز زاده شد. دوران کودکی را در هند و چین گذراند و سال‌های جوانی را در شیراز و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا رفت، اما این سفر سرنوشت او را تغییر داده و نزدیک به سی سال در آنجا اقامت کرد.

مرحوم نمازی با سرمایه شخصی خود و به کمک دوستان و نزدیکان خویش در صدد احداث تصفیه خانه و لوله‌کشی آب شهری برآمد که این امر با همت بلند وی تحقق یافت و شیراز اولین شهر ایران بود که از نعمت آب لوله‌کشی سالم بهره‌مند شد، پس از پایان این کار، اقدام به خرید یکی از بهترین و مصفاترین باغ‌های شهر شیراز به نام باغ کفشگر کرد و بیمارستان نمازی را در آن بنا نهاد.

پس از آن به منظور اداره بهتر و استفاده از پیشرفته‌ترین علوم پزشکی و دستاوردهای علمی روز دنیا، بنیادی به نام بنیاد ایران را تأسیس کرد که اعضای آن هیئت مدیره و مشاورین عالی‌رتبه و پزشکان مجرب و تحصیل‌کرده بودند.

وظیفه بنیاد ایران نظارت بر امور بیمارستان و توسعه آن بود.پس از ثبت رسمی بنیاد ایران توسط مرحوم نمازی، ایشان به منظور دوام و بقای مرکز مذکور با تنظیم سندی اقدام به وقف بیمارستان کرد تا این مجتمع خدماتی درمانی عظیم برای همیشه و تا ابد برای خدمت‌رسانی به مردم پابرجا بماند.

مرحوم نمازی، بزرگترین خیر سلامت کشور در ۲۰ فروردین ۱۳۵۱ خورشیدی در شیراز و در بیمارستانی که خود تاسیس کرده بود درگذشت و پیکر وی نیز بنا بر وصیتش در محوطه بیمارستان نمازی دفن شد.

ساخت بنای بیمارستان نمازی به همت شادروان محمد نمازی، در سال ۱۳۳۱ آغاز شد و در سال ۱۳۳۴ به بهره برداری رسید. این بیمارستان در باغی به مساحت ۲۵ هکتار و زیربنای ۷۵۰۰ مترمربع و ۳۰۰ تخت احداث شد که در آن زمان این بیمارستان مجهزترین بیمارستان خاورمیانه محسوب می‌شد.

در سال ۱۳۵۱ شادروان نمازی تصمیم به توسعه بیمارستان گرفت اما در بیستم فروردین‌ماه آن سال، به دیار باقی شتافت. توسعه بیمارستان در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال ۱۳۶۷ تعداد تخت‌های بیمارستان به بیش از ۶۰۰ تخت رسید.

یادآور می‌شود، هر ساله پرسنل و کادر بیمارستان نمازی با حضور بر سر مزار آن مرحوم که در همین بیمارستان واقع شده، در روز ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشتی برای او برگزار می‌کنند که امسال نیز این برنامه مطابق روال هر ساله برگزار شد.

انتهای پیام.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز

شهر جدید سهند در شهرستان اسکو استان آذربایجان شرقی واقع شده است. هدف از احداث این شهر، اسکان دادن سرریز جمعیت تبریز بوده که با استقبال گستردهٔ مردم این کلان‌شهر رو به رو شد و به همین جهت هفتمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

به گفته شهروند خبرنگار ما این شهر فقط یک درمانگاه در فاز یک دارد و با توجه به جمعیت بالای آن نیازمند احداث بیمارستانی مجهز است. ۵ سال گذشته تصمیماتی جهت احداث بیمارستان گرفته شد، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و عرض ادب، مردم شهر جدید سهند در انتظار احداث بیمارستان هستند. این شهر بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد حدود ۵ سال گذشته تمام زمینه‌ها برای احداث بیمارستانی بزرگ و مجهز توسط خیرین انجام شد و مقرر شد دولت زمینی را با برآورد هزینه روز به خیرین بیمارستان ساز به فروش برساند تا بتوانند اقدامات عمرانی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای احداث این بیمارستان پیش ببرند.
اما تغییراتی که در بدنه دانشگاه علوم پزشکی به وقوع پیوست علی رغم صدور موافقت‌های اولیه توسط وزارتخانه، عملیات احداث بیمارستان به دلیل عدم هماهنگی صدور مجوز‌های بعدی متوقف شد. مرد سهند از استاندار درخواست رسیدگی مجدد به این موضوع را دارند.
مردم سهند که به کمترین امکانات زندگی راضی هستند، بیش از دو دهه است که برای دریافت کوچک‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی ۲۰ کیلومتر مسیر طی می‌کنند تا به تبریز برسند و چه بسا انسان‌هایی که به خاطر همین نبود بیمارستان، راهی مقصد آخرت شده‌اند. شهر سهند فقط یک درمانگاه عمومی دارد که برای بیماران سرپایی قابل استفاده است که در فاز یک این شهر واقع شده است.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • معاون سازمان انرژی اتمی: ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • احداث ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی در ایلام
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد